TomK
hela världen är min rejsingbana
Att ratta stillastående bil är ett jävla påfund som folk håller på med. Inte bara däcken som tar stryk.Ingen fara, förmodligen så sitter de inte riktigt fast så de kommer att lossna när du har kört ca 100 mil.
Förläng livslängden med att inte styra när du står still, ha lite rull på hjulen när du vrider på ratten. Fickparkering dödar flest dubbdäck, +150km/h så brukar det också lossna många dubb.
Läste nyss om ett dubbdäck från Kina som hade för många dubb och långt utstick, Teknikens Värld som testar v-däck har artikeln.
Teknikens Världs test avslöjar otillåtet vinterdäck med extremt dubbutstick
När vi började köpa in däck inför 2023 års vinterdäcktest dök vi direkt på en riktig nitlott. Winrun Winter-Max S1 WR60 levererades med i snitt runt 1,5 millimeters dubbutstick. Däcken är otillåtna, dessutom i dubbel bemärkelse vad det verkar.teknikensvarld.expressen.se
Det där med dubb som lossnar... Bra inkörda Hakka släpper normalt inte dubb alls (enstaka efter några säsonger), även med många repor över 200. Empiriska test påvisar detta. Jag kör inget annat sedan 15-20 år tillbaka (när Hakka 2 var hett, när nu det var?).