Vad fick dig att le idag?

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Kanskeintedirektmen:
När vi födde upp grisar så köpte jugoslaverna (Serber) av oss.
Första gången hoppade en in och stack en gris i hägnet.
Han medelades att det inte var OK.
Andra gången lockade en av dem med sig min far bort. När de kom tillbaka hade en annan stuckit en gris i hägnet.
Fler affärer var inte aktuellt.
Vet inte varför de nödvändigtvis skulle sticka grisarna levande.

Varför skulle man vilka sticka en gris som är död redan?

Jag har sett grisslakt på plats i Jugoslavien när jag var liten, man sticker dem i halsen och låter dem blöda. Beror inte på att man halalslaktar på nåt sätt, utan det är så man gör där, åtminstone gjorde "hobby"-slaktarna så 1975.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Man kanske borde ha en motard? :va
Var nyligen på Sala Racing Park. En av intruktörerna praktiserade lite 'egen träning' på en Husaberg. Han rökte vilken sporthoj som helst i det gänget... :lol :lol :yoparty

Klart du ska ha motard! I alla fall om du ska köra mycket KNIX, några stora banor per år, inte på hojsemester, inga motorvägar och inte åka två på hojen. Men semesterresan har du ju BMWn till.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Varför skulle man vilka sticka en gris som är död redan?

Jag har sett grisslakt på plats i Jugoslavien när jag var liten, man sticker dem i halsen och låter dem blöda. Beror inte på att man halalslaktar på nåt sätt, utan det är så man gör där, åtminstone gjorde "hobby"-slaktarna så 1975.

Först smäller man den med bultpistolen, sedan sticker man för att tappa blodet.
Är man seriös, så samlar man upp blodet och gör blodpudding på det.
Sticker man grisar bland andra grisar, så blir det blodtörstiga.
Stressade grisar ger sämre kött omedelbart (adrenalinpåslag).

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Först smäller man den med bultpistolen, sedan sticker man för att tappa blodet.
Är man seriös, så samlar man upp blodet och gör blodpudding på det.
Sticker man grisar bland andra grisar, så blir det blodtörstiga.
Stressade grisar ger sämre kött omedelbart (adrenalinpåslag).

Blodpudding är väldigt svenskt, eller skandinaviskt kanske? Blodmat söderut i Europa är inte helt vanligt. ;-)

Bultpistol är lyx. Hobbyslaktarna i Jugoslavien brukar mestadels bara göda ett svin för höstslakten, så ingen fara för blodtörstighet skulle jag tro. Däremot är stresskött nog ett problem. Men 1975, vem brydde sig då om sånt? :D

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Blodpudding är väldigt svenskt, eller skandinaviskt kanske? Blodmat söderut i Europa är inte helt vanligt. ;-)

Bultpistol är lyx. Hobbyslaktarna i Jugoslavien brukar mestadels bara göda ett svin för höstslakten, så ingen fara för blodtörstighet skulle jag tro. Däremot är stresskött nog ett problem. Men 1975, vem brydde sig då om sånt? :D

Möjligt en bultpistol är lyx, men en handslägga funkade dom första tusen åren här så.......

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

1975 var bonde det modernaste man kunde vara.
Folk var väldigt intresserade av etiken inom lantbruket.
Normalt slaktade man även i öststater och u-länder genom att först dräpa (ofta genom att leda slaktdjuret förbi en öppen dörr där en medhjälpare stod med slägga) och sedan sticka.
Detta var något kulturellt trams.

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Möjligt en bultpistol är lyx, men en handslägga funkade dom första tusen åren här så.......

Alla har en kniv hemma, slägga, nja kanske inte. :cool:

1975 var bonde det modernaste man kunde vara.
Folk var väldigt intresserade av etiken inom lantbruket.
Normalt slaktade man även i öststater och u-länder genom att först dräpa (ofta genom att leda slaktdjuret förbi en öppen dörr där en medhjälpare stod med slägga) och sedan sticka.
Detta var något kulturellt trams.

Tror du ser på slakten med svenska glasögon. I förutvarande Jugoslavien gödde man med koncentrat, hushållsköksavfall och mockade lite då och då. Kelade man med grisen var det för att säga "väx upp ordentligt nu, så du blir riktigt fet till slakten i höst.". :hihi

Idag verkar slaktdjur närmast behandlas som keldjur... :rolleyes:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Tror du ser på slakten med svenska glasögon. I förutvarande Jugoslavien gödde man med koncentrat, hushållsköksavfall och mockade lite då och då. Kelade man med grisen var det för att säga "väx upp ordentligt nu, så du blir riktigt fet till slakten i höst.". :hihi

Du har varit inne i många svinstall?

Men svenska ögon vete fasen, har tillräckligt med bekanta från andra länder för att vara insatt i deras djurhållning.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Saxat från blockets nyheter. http://www2.blocket.se/news?loc=0&id=289963&ca=11

Snatteri blev rån
"Stockholm 06 aug 18:34

En snattare slog till mot en butik på Junkergatan i Hägersten, men satte personalen ned foten och skulle gripa gärningsmannen. Men denna slet sig loss och hotade personalen och försvann springandes i riktning mot tunnelbanan.

Tjuven var uppenbarligen kränkt över att någon försökte hindra hans framfart. Han kom tillbaka till butiken och krossade en ruta. Sedan sprang han mot Hägerstensvägen.

Eftersom han hotade personalen så är han misstänkt för snatteri, utan för rån. Gärningsmannen har inte gripits."

Tjuven blev kränkt över att någon försökte hindra honom!?:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Så eftersom man inte hade någon bultpistol eller slägghammare i hemlandet, som man lämnade för 10-20 år sedan, så är det helt normalt att planera och genomföra en bortkollring av säljaren så att man kan slakta på ett sätt som säljaren klart och tydligt förklararat att han inte accepterar, i stället för att vänta och låta säljaren slakta den utvalda grisen åt dem?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Riktigt bra dag. Bilen överlevde helgen med bara mindre bucklor och lite bränmärken efter ett knallskott
Träningen går åt rätt hål, vann en middag av polarna på rent pannben
Ryggen gör inte så ont

Bäst av allt ny motor i hojen! Tog mig och polarn strax under 2h att plocka ur gamla och hänga dit den nya helt ok för några som aldrig mekat rad4a förut, nu e det bara det roliga kvar
Bjuder på en bild på en lätt oortodox lösning på att jag intr kan lyfta.med böjd rygg
2012-08-06 - 1.jpg

Last edited:

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Du har varit inne i många svinstall?

Men svenska ögon vete fasen, har tillräckligt med bekanta från andra länder för att vara insatt i deras djurhållning.

Små stall, ja. Gick inte att undvika dem i forna Jugoslavien. "Alla" hade såna. :D

Så eftersom man inte hade någon bultpistol eller slägghammare i hemlandet, som man lämnade för 10-20 år sedan, så är det helt normalt att planera och genomföra en bortkollring av säljaren så att man kan slakta på ett sätt som säljaren klart och tydligt förklararat att han inte accepterar, i stället för att vänta och låta säljaren slakta den utvalda grisen åt dem?

Jag tror inte jag skrev så. Vågade mig bara på ett försök till förklaring till varför det blev som det blev.

Vilken bonde har inte en slägga hemma?:confused:

Och med dagens industrialisering var det betydligt mer keldjur över jordbruket för 60 år sedan än det är nu skulle jag säga.

Alla som håller sig med en gris är inte bönder. Man bör inte glömma att självhushåll med gris, höns och en liten odlingslott inte är helt ovanligt än i dag på Balkan, även om man jobbar på en traktorfabrik om dagarna. Typ.

Angående keldjur märkte jag redan som barn på 70-talet att husdjuren daltades det inte med. Djur hade en (praktisk) funktion, och då talar jag inte deras funktion som keldjur, utan slaktdjur, vakthund, muskatt osv. Den som tog med katten in och kelade med denna var konstiga, och hundar ska vi bara inte tala om, de slickar sig i baken! Inte vill man bli "pussad" av en sån hund sen... :D

Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Hur tjör folk egentligen? :mad:

attachment.php

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...