Vad fick dig att le idag?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Idag på eftermiddagen satt jag och mina kollegor i solen utanför jobbet på fikarasten.
Brapp brapp lät det när en motard närmade sig rödljuset i korsningen utanför firman.
- Kolla nu grabbar när han drar iväg när det blir grönt och gör en "tolva"
- Vafan är en tolva sa en av dom?
- Vänta och se, svarade jag.

Grönt, efter 20 meter gjorde han tamigfan en tolva, tack för det motardåkarn, mina kollegor såg ut som fågelholkar allihop :tummenupp

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
För några kvällar sedan så grät jag sönder mina ögon av såväl glädje, ledsamhet, kärlek och ilska efter att ha sett det fullständiga filmklippet på YouTube.

Kort filmklipp, 39 sekunder:

Hela filmklippet, 21 minuter:

Svensk översättning av mig (det blev bara 4 timmar sömn den natten hehe) :)
Översatt från den engelska undretexten vilket har lite underliga ordval och meningsuppbyggnader, men men, kan ju inte rumänska så vad ska man göra? :3freak

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
8 mil premiärtur på två hjul i strålande eftermiddagssol. Hade nästan glömt hur härligt det är att köra hoj!

ZxNystrom

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Feb 2020
Hoj
Kawasaki zx7r 1996, Kawasaki GPZ900r 1991,Kawasaki GPZ900r 1989
097be7e63cc755b599cda990dc0734e4.jpg

Tittar på bild i telefonen på hojen och konstaterar att jag är jävligt sugen på åka hoj idag.
Ska bara dynga av 8 timmar på jobbet först

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Blir lite tragikomiskt när göbbar som är modernitets-vägrare tex vägrar skaffa swish och sedan klagar på att det inte finns något snabbt alternativ.

"livets hårda skola" "Det var bättre förr"

Avgå!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Blir lite tragikomiskt när göbbar som är modernitets-vägrare tex vägrar skaffa swish och sedan klagar på att det inte finns något snabbt alternativ.

"livets hårda skola" "Det var bättre förr"

Avgå!
Vad menar du? Kontanter är snabbare än swisha och kort. När jag jobbar på evenemang så hinner jag två kontantkunder samtidigt som kollegan betjänar en swishkund.
Och på en kortkund hinner man Betjäna tre kontantkunder.
Dessutom behagar dom uppdatera ibland så att kortterminalen man köpt slutar fungera.

Att tappa terminalen på marken är inte heller billigt.

Sen har bankerna skapat en myt att kontanter är dyrt för att det går åt 5min efter stängning att räkna kassan.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Vad menar du? Kontanter är snabbare än swisha och kort. När jag jobbar på evenemang så hinner jag två kontantkunder samtidigt som kollegan betjänar en swishkund.
Och på en kortkund hinner man Betjäna tre kontantkunder.
Dessutom behagar dom uppdatera ibland så att kortterminalen man köpt slutar fungera.

Att tappa terminalen på marken är inte heller billigt.

Sen har bankerna skapat en myt att kontanter är dyrt för att det går åt 5min efter stängning att räkna kassan.
Ta det lugnt hahaha självklart menade jag inte när kontant betalning är ett alternativ. Poängen är när folk vägrar göra det lätt för sig bara för att.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ta det lugnt hahaha självklart menade jag inte när kontant betalning är ett alternativ. Poängen är när folk vägrar göra det lätt för sig bara för att.

Du får ursäkta men jag har svårt att hålla mig lugn när det kommer till digitala pengar. :6surkart
Det är ju lite så det blir idag. Alla som vägrar hämta ut kontanter och står i kö för att betala med kort och samtidigt koketterar dom med hur bekvämt det är med kort och berättar hur många år det gått sedan dom haft kontanter i plånboken.
Ibland när jag är på det humöret brukar jag svara att ja jag har inte haft reservhjul i bilen på 5 år. Fast det är ju få som fattar analogin.

Finns tillfällen när jag fått för mycket kö som jag nekat kortkunder för att dom sinkar hastigheten för mycket. Eller som ett tillfälle när vi stod två personer och jag styrde om så att den ena fick stå med kortläsaren och alla kortkunder och jag stod nästan ledig. Naturligtvis kommer kunder till lediga mig för att beställa och jag frågade om dom hade kontanter eller kort. Svarade dom kort så pekade jag mot kön och sa då får du ställa dig i kön. Glömt vilket år det var men det året blev vi lite tagna på sängen av hur många som slutat använda kontanter.

Sen blir samma kunder förnärmade när man nyttjar deras digitala spår till att skicka reklam-SMS. :rofl

Kort och swish är naturligtvis bra, särskilt när jag har kunder som ska betala flera tusenlappar men för små belopp är dom självaste fan.
Till och med jag som gärna använder kontanter principiellt för att försvara kontanternas existens. Jag har trots det två olika kort, Visa, Mastercard, Swish och kontanter för att ett kort inte känns tillräckligt tillförlitligt.

Men vissa idioter kommer med bara ett endaste kort, inga kontanter och är dom dessutom norrmän så funkar inte deras VIPS(Swish) i Sverige. Och norska VISA-kort blir ganska ofta nekade av min kortterminal.

Nu är jag väl iofs i fel tråd...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fick ta del av svärmors semesterveckor. Hon delade i syfte att underlätta planeringen av mina körningar på bana. Det är lättare att sticka hemifrån några dygn när andra föräldern inte blir strandsatt ensam utan bil med två ungar under fem år utan har stöttning av sin mamma med barnstolsbestyckad bil.

Ska vara föräldraledig på heltid i 10 månader med en tjej under ett år. Gud vet att jag kommer behöva permis!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En tidig morgon tur på några timmar o ca 25 mil. Sprang in o köpte en elcentral o trodde den skulle gå ned i tank väskan ??? blev att kuta över till jula o köpa en bläckfisk o be personalen spänna fast el centralen på ryggen med bläckfisken.

Det var en och annan som tittade konstigt på vägen hem sista 7 milen???

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Du får ursäkta men jag har svårt att hålla mig lugn när det kommer till digitala pengar. :6surkart
Det är ju lite så det blir idag. Alla som vägrar hämta ut kontanter och står i kö för att betala med kort och samtidigt koketterar dom med hur bekvämt det är med kort och berättar hur många år det gått sedan dom haft kontanter i plånboken.
Ibland när jag är på det humöret brukar jag svara att ja jag har inte haft reservhjul i bilen på 5 år. Fast det är ju få som fattar analogin.

Finns tillfällen när jag fått för mycket kö som jag nekat kortkunder för att dom sinkar hastigheten för mycket. Eller som ett tillfälle när vi stod två personer och jag styrde om så att den ena fick stå med kortläsaren och alla kortkunder och jag stod nästan ledig. Naturligtvis kommer kunder till lediga mig för att beställa och jag frågade om dom hade kontanter eller kort. Svarade dom kort så pekade jag mot kön och sa då får du ställa dig i kön. Glömt vilket år det var men det året blev vi lite tagna på sängen av hur många som slutat använda kontanter.

Sen blir samma kunder förnärmade när man nyttjar deras digitala spår till att skicka reklam-SMS. :rofl

Kort och swish är naturligtvis bra, särskilt när jag har kunder som ska betala flera tusenlappar men för små belopp är dom självaste fan.
Till och med jag som gärna använder kontanter principiellt för att försvara kontanternas existens. Jag har trots det två olika kort, Visa, Mastercard, Swish och kontanter för att ett kort inte känns tillräckligt tillförlitligt.

Men vissa idioter kommer med bara ett endaste kort, inga kontanter och är dom dessutom norrmän så funkar inte deras VIPS(Swish) i Sverige. Och norska VISA-kort blir ganska ofta nekade av min kortterminal.

Jag håller med dig ?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Slangen till gasolgrillen är sprucken. ?

Sous vide och gasbrännare får tjänstgöra istället. ?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Ursäkta men vad är det för namn på din butik och var finns du? Åker jag norrut finns ju möjligheter att besöka butiken o ta en kopp, kanske låna tryckeriet oso?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ursäkta men vad är det för namn på din butik och var finns du? Åker jag norrut finns ju möjligheter att besöka butiken o ta en kopp, kanske låna tryckeriet oso?

Du är välkommen på kaffe men jag har ingen butik, och inga planer på att öppna en heller just nu i alla fall.

Jag är mångsysslare och det jag pratade om nu är när jag säljer godis på evenemang. Pga corona är den verksamheten i princip nollad sedan mars 2020. Jag har petat ihop en webbshop för att inte varulagret ska torka ihop, www.remjohan.se hittar du den på. Det var mitt sommarjobb som student och har väl tagit lite för mycket av min tid både som student och senaste åren som egenföretagare.

Sen har jag en verkstad som bla servar stötdämpare till skoter och MC. Har sällan plats för hela fordon och tar väl eg ändå helst bara på mig lösa stötdämpare och motorer. Som du redan vet har jag ju avtal med knobby och dbc/duell så jag kan sälja mc-delar och där är det också på gång en webbshop som till en början främst kommer vara fokuserad på stötdämpare med delar. För skoter, MC, atv och kanske även cykel och bil. Den är inte öppnad ännu men adress för den är www.ekholmengineering.se

Jag har haft och har väl fortfarande också andra planer och idéer för verkstan eftersom jag trots allt egentligen i grunden inte är godishandlare utan civilingenjör, varit doktorand och jobbat mycket med forskning både inom tribologi och förbränningsmotor. Jag har även manuell svarv, fräs, svets mm

Vidare har det särskilt under coronaåret börjat bli rena motocrossdemonteringen här och mer skrot än jag tänkte mig så det måste jag nog flytta in i firman också så det blir nog en sån avdelning på webbshopen också.
Och på det skrotet blir det ju någon ihoplockad hoj också emellanåt och dom ska ju ut nu när våren kommer.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Aha. Tyckte det lät som att du sålde korv på ditt tidigare inlägg. Godis remmar var inte så långt ifrån iaf?

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Hoj
VFR800X 2017
En tidig morgon tur på några timmar o ca 25 mil. Sprang in o köpte en elcentral o trodde den skulle gå ned i tank väskan ??? blev att kuta över till jula o köpa en bläckfisk o be personalen spänna fast el centralen på ryggen med bläckfisken.

Det var en och annan som tittade konstigt på vägen hem sista 7 milen???
morgon tur elcentral tank väskan bläckfisk el centralen :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...