Du får ursäkta men jag har svårt att hålla mig lugn när det kommer till digitala pengar.
Det är ju lite så det blir idag. Alla som vägrar hämta ut kontanter och står i kö för att betala med kort och samtidigt koketterar dom med hur bekvämt det är med kort och berättar hur många år det gått sedan dom haft kontanter i plånboken.
Ibland när jag är på det humöret brukar jag svara att ja jag har inte haft reservhjul i bilen på 5 år. Fast det är ju få som fattar analogin.
Finns tillfällen när jag fått för mycket kö som jag nekat kortkunder för att dom sinkar hastigheten för mycket. Eller som ett tillfälle när vi stod två personer och jag styrde om så att den ena fick stå med kortläsaren och alla kortkunder och jag stod nästan ledig. Naturligtvis kommer kunder till lediga mig för att beställa och jag frågade om dom hade kontanter eller kort. Svarade dom kort så pekade jag mot kön och sa då får du ställa dig i kön. Glömt vilket år det var men det året blev vi lite tagna på sängen av hur många som slutat använda kontanter.
Sen blir samma kunder förnärmade när man nyttjar deras digitala spår till att skicka reklam-SMS.
Kort och swish är naturligtvis bra, särskilt när jag har kunder som ska betala flera tusenlappar men för små belopp är dom självaste fan.
Till och med jag som gärna använder kontanter principiellt för att försvara kontanternas existens. Jag har trots det två olika kort, Visa, Mastercard, Swish och kontanter för att ett kort inte känns tillräckligt tillförlitligt.
Men vissa idioter kommer med bara ett endaste kort, inga kontanter och är dom dessutom norrmän så funkar inte deras VIPS(Swish) i Sverige. Och norska VISA-kort blir ganska ofta nekade av min kortterminal.
Nu är jag väl iofs i fel tråd...