Vad fick dig att le idag?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Länsstyrelsen lade i morse ner sitt ärende mot mig efter en anmälan från kommunen under förra sommaren att jag hållit på med olaglig vattenverksamhet.
Eftersom jag inte påverkat vatten så har jag varit säker på min rätt, men när det gäller myndigheter så är inte det alltid en säker utgång.
Oerhört skön känsla i kroppen då ett negativt utfall hade kostat mig ett sjusiffrigt belopp.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Länsstyrelsen lade i morse ner sitt ärende mot mig efter en anmälan från kommunen under förra sommaren att jag hållit på med olaglig vattenverksamhet.
Eftersom jag inte påverkat vatten så har jag varit säker på min rätt, men när det gäller myndigheter så är inte det alltid en säker utgång.
Oerhört skön känsla i kroppen då ett negativt utfall hade kostat mig ett sjusiffrigt belopp.

:jissesVad hade du gjort och vad ansåg dom att du hade gjort?

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
:jissesVad hade du gjort och vad ansåg dom att du hade gjort?
Jag hade med fyllnadsmassor gjort en plan för min jordbruksverksamhet på en jordbruksfastighet och blev anmäld till kommunen för att jag inte sökt marklov innan.
Området är utanför detaljplan.
Kommunen utredde och bygginspektörer kom fram till att något marklov aldrig behövdes men anmälde samtidigt ärendet vidare till länsstyrelsen för att utfyllnaden var gjort för nära vattendrag.
Länsstyrelsen kom fram till att ett grävt dike för en markdränering inte är ett vattendrag och att jag dessutom inte påverkat det.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag hade med fyllnadsmassor gjort en plan för min jordbruksverksamhet på en jordbruksfastighet och blev anmäld till kommunen för att jag inte sökt marklov innan.
Området är utanför detaljplan.
Kommunen utredde och bygginspektörer kom fram till att något marklov aldrig behövdes men anmälde samtidigt ärendet vidare till länsstyrelsen för att utfyllnaden var gjort för nära vattendrag.
Länsstyrelsen kom fram till att ett grävt dike för en markdränering inte är ett vattendrag och att jag dessutom inte påverkat det.
Haha, vi köpte kåk på Gotland för ett par år sedan. Kollade nyligen med Bygglovsenheten om eventuella saker att tänka på för att bygga en byggnad till. Fick till svar, ja, ni ligger inom strandskyddsområde. Va sa vi, det är ju mitt på Gotland? Visade sig att diket är strandskyddat som vattendrag :hihi

1618685465344.png

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Haha, vi köpte kåk på Gotland för ett par år sedan. Kollade nyligen med Bygglovsenheten om eventuella saker att tänka på för att bygga en byggnad till. Fick till svar, ja, ni ligger inom strandskyddsområde. Va sa vi, det är ju mitt på Gotland? Visade sig att diket är strandskyddat som vattendrag :hihi

View attachment 460045
Var nån kajakfirma på Orust som gick loss ordentligt med imvesteringar och skulle b.la profilera sig miljövänligt.Dom tog en fin bäck och röjde loss,byggde dammar och toppa med vattenkraftverk......riktigt brutalt ur miljösynvikel

Även småbäckar som är 2dm breda och 1dm djupa kan havsöringar simma upp i umder leken nämligen.

Testa nån gång och sticka ut på natten med ficklampa längs skogsbäckar eller till o med motorvägsdiken - ni kommer hitta öring på dom minst oväntade ställena ?

Inte plocka dock...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Ey6-BI4-EXMAMNVCE.jpg
Glöm ej den digitala hasselblads kameran för 50k?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Kompisen skulle starta en KTM som inte gått på 4 år. Gick inte. Gick med startgas. Ok, 4 år gammal rumänsk bensin. Tömde tank & fugge. Fyllde ny bensin. Så långt inget onormalt.
Funderade på vad vi skulle göra med några liter gammal soppa. Elda upp den. Gick inte att få den och brinna. Tycke det var kul. Man är ju lättroad.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Idag såg jag något som jag aldrig sett förut. Precis utanför vårt område på landet står en älgko med två kalvar. De är helt orädda, jag stannar med bilen och kollar på dem, är ca 20-30 ifrån. Då kalvarna inte är fullvuxna så når de inte ner till marken, för kort hals. Så vad gör de, jo, de går på knäna och betar på åkern. Fick mig att skratta gott :hihi:hihi:hihi

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Att veteranenduron startade på andra kicken och jag kunde ta en tur i vårsolen och lyssna till 500:ans fyrtakts dunk.

Skickat från min iPad med Tapatalk

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11

View attachment 460045
Klart det ska vara skyddat, jag ser ju hur blått det är på bilden av allt vatten :7peta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Plötsligt angrepp av massor av vårenergi.
Knallade över till garaget och plockade fram gixxern och plockade av lite kåpor, prostartade med nödbatterihjälp och lät den gå ordentligt varm, stängde av och satte på batteriladdare.
Knallade över till skåpbilen och plockade av framhjulet för att titta på den där krängningshämmaren de klagade på senaste besiktningen. Jahaja, den ser lite ledsen ut. Ena kulleden har hoppat ur, och den andra är fastrostad. :hihi:
Beställa ett par nya, passa på att byta på andra sidan när jag ändå är i farten. Muttrarna ser ganska bruna ut, så får väl ta och såga bort det gamla staget när delarna kommer.
Tillbaka till gixxern och teststarta från batteriet i hojen, och det gick igång så snällt. Stängde av och lämnade hojen på laddning tills morgondagen då jag ska kränga däck nå in i helvete.
Bakdäcket på gixxern blev ett nöddäck när jag fick punka på väg till servicen sist, så ett lite sådär sporttouringdäck, ligger ett färskt sportdäck i garaget och väntar på att krängas på.
Sporttouringdäcket ska jag klämma på min shiver istället, som har en rejäl touringplatta på det som sitter på nu. Samtidigt ska jag se om jag kan identifiera något strul med bakre abs-givaren. Om inte får jag beställa en ny och byta.

Hemska mängder energi!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Första dagen som föräldraledig med barn nr 2. Barn nr 1 var också hemma pga stängd förskola.

Alla 3 lever och har inte svultit. Jag somnar ovaggad ikväll efter att ha gjort nåt som närmast kan liknas vid att valla katter hela dagen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

View attachment 460045

Skynda dig att sälja strandtomten innan den klassas om eller Maggan börjar kräva skatt för strandtomten.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning