Vad fick dig att le idag?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det borde gå att lösa med lagom hög pelare. Man slipper avancerade system för att skicka ström långa sträckor.
Ja på 10 km höjd blåser det ofta rejält.

Frågan är hur dyr/komplicerat det blir att bygga ett så högt torn. Samt om det fortfarande är lönt att bygga på dyr stadsmark om det ändå blir 10km ledningar på höjden. Och om det kan påverka inflygningen till Bromma eller tom Arlanda. Men det vore kanske bara ett plus om man frågar de gröna.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Han "Mr Tesla" (den riktiga snubben alltså) experimenrade ju med trådlös kraftöverföring, synd att han inte kom i mål, vissa experiment var väl lyckade men dokumentationen försvann på nåt mystiskt sätt.
Det är nog få personer där det finns lika många dåligt uppbyggda myter som med den mannen. Han var onekligen ett geni i sin. Men också lagom mycket galen. Känner mig väldigt skeptisk på att det finns en massa gömda hemliga upptäckter som vi inte heller skulle ha lyckats luskat ut på annat håll.

Trådlös överföring har utforskat väldigt mycket och det kommer med sina kostnader. Sitter båda ändar ändå fast blir det alltid mer effektivt och i längden billigare att dra en ledning emellan.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har trådlös kraftöverföring till laddningen av min tandborste så det är ganska enkelt. Problemet är väl främst att det som finns mellan källan och mottagaren kan ta illa vid sig.
Jag såg nån sån där "påhittad" dokumentär om överföringen och det hävdas att det var betydligt högre effekter som kunde överföras än tandborst och touchless billaddning.

Edit:
Hittade en site om Tesla, not the car just the man.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Han "Mr Tesla" (den riktiga snubben alltså) experimenrade ju med trådlös kraftöverföring, synd att han inte kom i mål, vissa experiment var väl lyckade men dokumentationen försvann på nåt mystiskt sätt.
Vi vet rätt väl hur det funkar, och effekten möter kvadratiskt med avstånd om jag inte minns fel.

Och vindmöllor till havs går väl aldrig att få ekonomi i utan måste alltid få skattepengar för att det ska bli svarta siffror?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Träffade brorsan och stannade för att bjäla lite. Då kom tre småkillar fram och var så imponerade av min motorcykel och ställde en massa frågor. Hur fort har du kört? Vad kostar den? Hur många kubik? Två av dem körde cross så det finns hopp om framtiden! :tummenupp

De stackarna visste inte det ni vet, att jag satt i sadeln på en värdelös SkitHoj, men jag gasade lite mer så de skulle få njuta av ljudet från coolfiberdämparen! :kär

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Träffade brorsan och stannade för att bjäla lite. Då kom tre småkillar fram och var så imponerade av min motorcykel och ställde en massa frågor. Hur fort har du kört? Vad kostar den? Hur många kubik? Två av dem körde cross så det finns hopp om framtiden! :tummenupp

De stackarna visste inte det ni vet, att jag satt i sadeln på en värdelös SkitHoj, men jag gasade lite mer så de skulle få njuta av ljudet från coolfiberdämparen! :kär
- Frågor om hastighet verkar vara prio bland yngel...och vissa mogna individer.
Jag grenslade min ZX7:a utanför ICA för något år sedan, då det kom fram en kille från ett icke-bacon-land som utbrast: "Wow! En Kawasaki. Dom gör väl 300?"
Mitt breda leende: "Ja, fast den här är lite nerdrevad nu".

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Jag minns inte ens vem det var som påpekade att det du hade inte var en sporthoj, så länge sedan var det, men du är alltså tjejsur för det fortfarande?
Alla andra skulle ha glömt det om inte du ständigt drog upp det.

Det får mig att le.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag minns inte ens vem det var som påpekade att det du hade inte var en sporthoj, så länge sedan var det, men du är alltså tjejsur för det fortfarande?

Det får mig att le.
Äh, klaga inte. Till slut blir det där malandet roligt eller inte.

Edit;
Jag vet vem det var.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Det får mig att le.

Han bäddade ju själv för det när han regelbundet påpekade hur många det var på forumet som inte körde sporthoj och som man ropar i skogen får man svar..

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Det får mig att le.
Glad att jag kan få dig att le! Alltid bättre med :krama än :smasha tycker jag. :hjarta

Nu ser den minst sagt lite risig ut med skrapade kåpor och hår från rådjur i en spricka så nog kan man säga att det är en SkitHoj. :7peta;)

Men det som fick mig att le idag var mängden tunnlar och min Coolfiberdämpare! :tummenupp

Men också minnen från 1981 inte långt från det som nu är tunnelmynningen vid Årstafältet. I sadeln på en lånad gul 125:a med stämgafflar på tanken fick jag ihop 50 mil första dagen med körkort. Den laddade dåligt så när den började misstända fick man slå av lyset. Oljepumpen fungerade inte heller så man fick blanda i bensinen. Fick mig att le också... :)

1729799419076.png

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...