Vad fick dig att le idag?

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Helt rätt.

När vi skulle gifta oss hyrde vi en fotograf från kl 9 på morgonen till sent på natten. Vid en av konsultationerna frågade han var han skulle sitta och äta. Svaret från oss var bland gästerna såklart. Han sa att många tycker han inte ska synas utan bara fotografera. Tror ärligt talat bättre att han är med och minglar och pratar med övriga gäster.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Helt rätt.

När vi skulle gifta oss hyrde vi en fotograf från kl 9 på morgonen till sent på natten. Vid en av konsultationerna frågade han var han skulle sitta och äta. Svaret från oss var bland gästerna såklart. Han sa att många tycker han inte ska synas utan bara fotografera. Tror ärligt talat bättre att han är med och minglar och pratar med övriga gäster.

Jag ser inte varför det skulle vara helrätt. Han är anställd för att fotografera, inte för att äta.
Hur många arbetsgivare bjuder personal eller inhyrd personal på mat?
Fakturerar fotografen även för den där halvtimmen-timmen när han sitter och äter?

Jag kan förstå att fotografen ofta får mat på bröllop men det berättigar inte fotografen att kräva mat, han ska bara vara jävligt tacksam de gånger han ändå blir bjuden på mat. Jag tror inte ens att det är självklart att personalen på restauranger får gratis mat. Eller personalen i skolbespisningen?
Är det okej om fotografen kräver mat på en begravning också? Eller när han ska fota barnen?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag ser inte varför det skulle vara helrätt. Han är anställd för att fotografera, inte för att äta.
Hur många arbetsgivare bjuder personal eller inhyrd personal på mat?
Fakturerar fotografen även för den där halvtimmen-timmen när han sitter och äter?

Jag kan förstå att fotografen ofta får mat på bröllop men det berättigar inte fotografen att kräva mat, han ska bara vara jävligt tacksam de gånger han ändå blir bjuden på mat. Jag tror inte ens att det är självklart att personalen på restauranger får gratis mat. Eller personalen i skolbespisningen?
Är det okej om fotografen kräver mat på en begravning också? Eller när han ska fota barnen?
Personal på restauranger skall förmånsbeskattas om de får gratis mat eller får ta med sig rester hem. Sedan hur det blir med den saken är nog lite si o så, men på ex. personalrestaurangerna på Volvo är det så
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag ser inte varför det skulle vara helrätt. Han är anställd för att fotografera, inte för att äta.
Hur många arbetsgivare bjuder personal eller inhyrd personal på mat?
Fakturerar fotografen även för den där halvtimmen-timmen när han sitter och äter?

Jag kan förstå att fotografen ofta får mat på bröllop men det berättigar inte fotografen att kräva mat, han ska bara vara jävligt tacksam de gånger han ändå blir bjuden på mat. Jag tror inte ens att det är självklart att personalen på restauranger får gratis mat. Eller personalen i skolbespisningen?
Är det okej om fotografen kräver mat på en begravning också? Eller när han ska fota barnen?
Ska man fota ett bröllop så tar man juh en timmes lunch plus restid för att åka till närmaste korvkiosk så man blir borta ca 3h totales........
Vill man ha bra och många foton så ser man till att mata den ska föreviga brudens lyckligaste dag.
Se fotografen som en funktionär på festen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska man fota ett bröllop så tar man juh en timmes lunch plus restid för att åka till närmaste korvkiosk så man blir borta ca 3h totales........
Vill man ha bra och många foton så ser man till att mata den ska föreviga brudens lyckligaste dag.
Se fotografen som en funktionär på festen.

Ja, om fotografen vill missa att fakturera 3 timmar kan han ju naturligtvis ta så lång matrast. Annars finns det andra lösningar. Jag brukar köpa en sallad på bensinmacken vid tillfällen då jag vet att jag har dåligt med möjlighet till varm mat.

Vore jag fotograf skulle jag nog ta med mig en sallad om jag vet att det kommer bli ett långt arbetspass. Om jag sen skulle bli bjuden på riktig mat skulle jag naturligtvis vara tacksam och hellre äta varm mat.
 
  • Gilla
Reaktioner: GuW

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Personal på restauranger skall förmånsbeskattas om de får gratis mat eller får ta med sig rester hem. Sedan hur det blir med den saken är nog lite si o så, men på ex. personalrestaurangerna på Volvo är det så
Bara för att man "ska", så betyder inte det att det inte är idiotiskt.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Bara för att man "ska", så betyder inte det att det inte är idiotiskt.
Detta skulle kunna leda till en diskussion om skatter, vad som skall beskattas, hur höga skatter och till vad skattepengarna skall (och inte skall) användas, men vi kanske skall förflytta oss till "Sverige idag"
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
En gammal kollega kom förbi på fika..

-Jag hörde att du är en jävel på att klyva traktor nu..?
-Jaha, ja här ska du få se.
Bildade igenom telefonen hans.
-Vad var syftet?
-Oljetrågspackning (motor).
-Ok och ni visste inte att det var ett större jobb?
-Jo, Lantmännen sa att det kosta.
-Vad kosta packningen då, 30 spänn?
-Ja nästan, 700kr.
-Arbete..?
-Jag la ner 200 timmar, skogsmaskin så det var hydrauluttag överallt, AC o.s.v. men dom fick det för rek. pris - 160 000:-.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Detta skulle kunna leda till en diskussion om skatter, vad som skall beskattas, hur höga skatter och till vad skattepengarna skall (och inte skall) användas, men vi kanske skall förflytta oss till "Sverige idag"
--- Ja, eller "Världen idag".
Kanske vi klipper där istället, för den kollektiva mentalhälsans väl.

Jag log iaf av Aprilians muller och vridmomentet i morse, bättre än koffein för att väcka ett trött huvud. :)
 
Nyheter
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

Top