Vad fick dig att le idag?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sällan så går ju säkringar bara på skoj, utan att där finns ett problem som kommer tillbaka?
Skulle kunna vara något annat problem i botten, men det tänker jag ignorera tills det slår mej i ansiktet.
Annars tänker jag att en säkring kan man kosta på sej på en bil som gått snart 40k mil.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kan själv.
Japp, fick hjälp med nacken och linjejustering.. 74-..26 blir det va till min fördel.

Beföre
20241219_215510.jpg

Bara me
20241219_220015.jpg20241219_215548.jpg20241219_220052.jpg20241219_215922.jpg

Hilfe bitte(grannen vi hyr ut till/familjen så inte mer drama än så)
20241219_220121.jpg

20241219_220420.jpg

Över förväntan. vaffö? Jo msb säger vi ska förbereda oss..

Nä inte riktigt, bestämt mig för att julfrillan skulle inhandlas idag men på vägen hem visa det sig att båda mina go to var proppade. Hm, slår en sökning i grannkommun. "Verksamma i 10 år", då kan dom inte vara helt dåliga.

-Hej, frisören?
-Just så
-Tid kvar idag?
-Eh nja nej.. har fyra familjer som kommer snart.
-Ajajaj, förstår men tack då vet jag.
-Finns tider imorgon.
-Förstår men måste hända idag, tack ändå.

Kula, inte känslig/trogen specifik men riv & slit undviker han.

Fakkit, går det åt arslet funkar rakat på mig.

Sen skred han till verket efter att ha rekat med grannen ifall linjerna behövde justeras behövde dom.
Nöjd, gratis men 3 personers tid gick åt.

Bifogat

• 20241219_220420.jpg
    20241219_220420.jpg
    1.3 MB · Visningar: 5

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Exakt, kan posta över en bild på något av mina skeva på motorcyklarna mot självkostnadspris.. vad kostar ett frimärke nuförtiden, 250 öre?

18 skattade kronor för ett normalbrev/vykort...

Postnords VD tycker att det är helt OK

Drygt 935 000 kronor i månaden tjänar Postnords vd och koncernchef, Annemarie Gardshol.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
18 skattade kronor för ett normalbrev/vykort...

Postnords VD tycker att det är helt OK

Drygt 935 000 kronor i månaden tjänar Postnords vd och koncernchef, Annemarie Gardshol.
Nästa år höjs portot till 22 kronor för brev upp till 50 gram.
Upp till 100 g kommer kosta 44:-
Upp till 250 g kommer kosta 66:-
Upp till 500 g kommer kosta 88:-

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Knappast grundat på porto få använder men förstår var det barkar..

Knepigt ändå när man kan beställa i princip det mesta med gratis frakt från Kina..? I.a.f. väl över 50g, lixom.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hur brev skickas nuförtiden jämfört med 30år sedan? Kan inte minnas när jag själv skickade något senast. Känns lika som att prenumerera på en dagstidning i pappersform.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kan svara på det om en stund om hon kommer ihåg. Har en f.d. personalchef(aktiv i prodktion/sorteringen/sort.maskinerna/tågen etc.) I familjen som kanske knalla omkring där i 40-50 år :)

Har själv utfört bus när man flaksparkcykla omkring där över stora inomhusytor.. för att inte säga långa.
-Kommer du bort till julkorten?
-Mm, knallar nu.. syns om 10 min.(ett och samma våningsplan)

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag brukar hitta 12-15 kuvert i brevlådan varje vecka. Det är förstås inte privatpost, men det kommer med posten. Annars är det väl julkort som kommer den vägen.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Fick svar fick jag, var ett gäng år sen pensionen klev in men trovärdigt ungefär.

Posten gick som en raket under 80-början av 90-talet, lite osäkert när toppen var men troligtvis i samband med att det dök = någon politiker(kvinna) tyckte det var en bra idé att släppa fritt och Bring var nog det som ploppa upp först och snodde bara bra post.

Guldåren kunde dom hantera ex. 25 000 små i timmen, kan inte kategorierna så men dom kallade det i.a.f. för små och sen kanske paket och därav större gods. Då spruta det ur maskin och sorteringshallarna etc. var välfyllda med personal. 25 000 i timmen kunde hålla i sig länge men inte fullt dygnet runt.

Storkunderna, ex. bank kunde ringa in och meddela att dom kommer med 100 000 brev och i själva verket kanske det visa sig vara 120-140K. Då var det noga att den enskilda kunden aldrig fick gå före/sakta ner det övriga = alla skulle prioriteras lika eller enl. vad man betalt för som Posten själv bestämt regler för, smart. Tankesättet var att en liten kund kan bli en stor och därav prioriterades alla lika.

Stora sorteringsmaskin kunde alltså hantera dessa mängder men det var mer som passera = färdigsorterade sändningar utifrån landet kom naturligtvis in centralt och de behövde så gott som ingen data/handpåläggning utan flög bara rätt igenom.

Utöver normal produktion fanns avarter som ex. julkortssorteringen där man vill/ville ha manuell stämpel på etc. för att det ska se fint ut. Även för att folks kort/kuverttrassel till jul satte krokben för maskiner. Jobbade på sådan tillfällig några vintrar, någon vid skatteskrapan kommer jag ihåg.. åkte kommunistiskt tvi f-n. Soft väl där faktiskt, man hitta någon som gick att sitta bredvid, satt o ljög som i bastun, lyssna på musik, titta på bilder och sortera post i fack som man snabbt pricka med ett litet handledsryck och iväg. Nej man läser inte andras post men bilder är svåra att ducka för om man inte kunde blunda och sortera ;) Blev duktig på att tyda handstilar när man skulle fastställa adressen. En kontrollant kom och tog stickprov då o då för att kolla så man inte var sifferblind utan sortera rätt enl. postnummer.

Erfarenheten kommer från Stockholm Klara, därefter Tomteboda och till sist Rosersberg, jag var bara på dom två första.

Kina är största strulet idag, tusentals försändelser med noll standard = ingen maskin klarar det bra och paket smiter från burar och behållare. Fundera på vad några sekunders extra arbete leder till x antal tusen försändelser per dag. Alltså, skulle det bara vara manuell hantering kunde dom bemanna efter det men när det som ska hanteras kontinuerligt ändrar förutsättningarna... Knepigt.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Apropå postgång, för många år sen jobbade jag med att köra ut expressbrev åt Posten på lördagar mellan 10 - 13.
Det är en service som säkert skulle uppskattas idag, kanske.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Knappast grundat på porto få använder men förstår var det barkar..

Knepigt ändå när man kan beställa i princip det mesta med gratis frakt från Kina..? I.a.f. väl över 50g, lixom.

Ja man undrar vad kineserna betalar för frakten? Dom måste ha ett jävla bra avtal med Postnord.
Tror inte svenska företag för så bra priser även med rabatt.

Jag/firman) har avtal med postnord men min rabatt är i alla fall så usel och fakturorna kommer med så kort varsel att jag ständigt betalar dom för sent och får påminnelseavgifter som äter upp hela rabatten så nu betalar jag frakterna direkt istället.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC