Vad göra innan vinterförvaring?

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Sökte, men hittade ingen tråd.
Skall ställa undan hojjen för första gången och funderar på vad man skall göra.
Är det bara att parkera i garaget och sedan vänta till våren?
Skall man byta olja?
Skall man tömma tanken/hälla i någon "gucka"?
Något annat att tänka på?

Den kommer att stå i varmgarage, är en gsx 750 -02
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
Jag brukar låsa och ta ut nyckeln .. är det kallt mer än en vecka drar jag på batteriladdaren. Så fort det är över -2 och torrt är det bara ut och köra igen :)
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Låter lagom enkelt. Tänkte nog koppla bort batteriet och sedan börja ladda det när våren kommer. Men det kanske är dumt? Bättre att ha underhållsladdning hela vintern?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Låter lagom enkelt. Tänkte nog koppla bort batteriet och sedan börja ladda det när våren kommer. Men det kanske är dumt? Bättre att ha underhållsladdning hela vintern?

Jag tror underhållsladdning är lite bättre, samt om den blir en fin dag som Conseal skrev så kan man ju dra en liten tur och bota abstinensen:) Ctek laddarna är bra, samt mkt enkelt med snabbfästet:)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ny olja och filter (såklart) sedan passar man under de meningslösa månader som kommer (kallas av vissa för höst och vinter) att byta lite prylar göra den redo för en ny Racingsäsong :) - Putsa, serva, kanske nya stålomspunna bromsslangar, smörja upp bromsok och så vidare.

Sedan FULL TANK - Det har ju dryftats fram och tillbaka under årens lopp, på 90-talet var den allmänna uppfattningen att man skulle tömma förgasare (det gäller iofs än idag om man har en förgasarhoj) samt hälla i en skvätt olja och skaka om tanken. Idag tror jag de flesta förespråkar full tank och att låta batteriet tas om hand av en C-tek laddare.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Om du inte kör plocka isär hojen i molekyler mät upp/ inspektera/ rengör, nått ska man ha o göra mörka vinterdagar:D
 

J.NYBERG

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2012
Ort
Upplands Väsby
Hoj
2007 Honda Hornet
Ordentlig tvätt - så den är ren och fin till vårens premiärtur.

Smörja kedjan

Full tank

Underhålls ladda batteriet

Ge den lite kärlek då och då, sitta på den och låtsas köra =P

Sjunga Idas sommarvisa och be till vädergudarna att det blir en kort vinter och tidig vår :Bugar
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det här gör man på vintern...
 

Bifogat

  • bild.jpg
    bild.jpg
    117 KB · Visningar: 180

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Glöm inte att olla vänstra motorkåpan, annars kan den skära när du startar den till våren :tungan

Seriöst brukar min procedur vara att tvätta upp den, olja kedjan, fylla tanken helt full och ta in batteriet (kallgarage) och ladda nån gång per månad. Utöver det är jag ut och rullar den nån gång då och då så däcken inte ska bli deformerade men that's it.

Det argumenteras en del om olje- och filterbyte ska ske innan eller efter vintern och där säger jag; gör det ena eller det andra, spelar nog inte så stor roll bara det blir gjort.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vaför särskriver du inte premiärtur, men underhållsladda? jag försöker verkligen förstå er särskrivare!

Ordentlig tvätt - så den är ren och fin till vårens premiärtur.

Smörja kedjan

Full tank

Underhålls ladda batteriet

Ge den lite kärlek då och då, sitta på den och låtsas köra =P

Sjunga Idas sommarvisa och be till vädergudarna att det blir en kort vinter och tidig vår :Bugar
 

Look2

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Arboga
Hoj
08 Yamaha FZ1
Proceduren blir nog tvätt, tanka, ut med batteri, duscha, rena kläder, Winnerbäck konsert.
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Har precis ställt in min också. Och det är första gången för mig.
Så jag undrar, varför full tank?
 

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
En annan fråga då, hur underhållsladdar man ett batteri?

1. Hur ofta?

2. Hur länge per gång?

3. Med vilket verktyg? Länka gärna till biltema för laddare :D

4. Nått annat jag behöver veta?
 

Linusenen

Medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory

Bearwood

Medlem
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Kronreif Trunkenpolz Mattighofen 350 exc-f Sixdays -14
Ett förtydligande om batterier och kyla verkar vara på sin plats.
Ett urladdat batteri fryser vid -7 grader, medan ett laddat batteri i gott skick håller sig bättre i kyla då självurladdningen blir långsammare då och det fryser sönder först vid -67 grader.
Har man hojen i kallgarage och en laddare med "vinterläge" som vissa laddare har så är det ju bara bra att ha det kvar ute i kylan.
Själv har jag varmgarage, men har istället alltid haft batteriet på underhållsladdning då jag haft haft hoj över vintern. Jag har då aldrig haft några problem med batterierna heller.

En bra länk till den som orkar läsa igenom, annars står det mesta bra att veta om batteriskötsel på sista sidan i första länken:

http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2010/04/Laddning-av-batterier.pdf

En till bra länk:

http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf
 
Last edited:

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Så jag kan med andra ord ta ur batteriet ur hojen, förvara detta inomhus och ladda en gång i månaden tills det blir fullt? Istället för att det ska sitta i väggen 6 månader?
 

Spiido

Medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Nä, ingen full tank, inte precis så att hojen står i en miljö där temperaturen hela tiden växlar vilket kan bilda kondens, dessutom gillar inte många nya bensintankar den fördjävliga etanolen som dom späder ut bensinen med idag, tydligen är tom statoil 98 är utspädd nuförtiden :(

När det är dags att plocka fram monstret så åker jag bara raka spåret till bensinmacken och fyller upp med fräsh bensin.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top