Jag brukar aldrig ligga bredvid långtradare i rondeller eller övriga ställen där de ska svänga. Visst kan man men då ska man veta var punkten är där man är säker medan de svänger. Men de behöver gott om utrymme så jag låter dem utnyttja sina utrymmen i lugn och ro så kör jag om dem där jag kan senare.1. Jag kör genom en liten rondell och ska svänga vänster. I andra filen liggen en långtradare som genar genom filen och pressar in mig mot rondellkanten. I samma veva försöker jag skynda på för att komma bort från lastbilen så jag gör ett kraftigt nedlägg som det i samma stund dyker upp ett ca 1x5x5 dm djupt hål med grus i som jag ryker in i och vinglar såklart ut mot truckens stora däck. Klarade mig undan den gången, men vettefan hur det gick till!
story 2 är rena idiotin att utsätta sig för...dumt att köra hoj på natten av många olika anledningar, allra helst på hösten, i regn.. även om det skulle vara klarblå himmel så är det dumt..Du skulle behöva bli en "Överlevare" utsätter du dig själv för liknande situationer ofta är du inte det....
Ibland känns det som att djuren vill ställa till det.. nästan som att de väntar gömda i vägkanten bara för att hoppa ut precis när man passerar... Borde kallas för "dödsvilt!"...
Haha, de har utvecklat någon slags sport, de har ju en hel skog osv. att vara i....., med att vänta i diket tills ett fordon närmar sig för att hoppa sen gå/springa över vägen 1-20 meter framför fordonen.
"när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".
__________________
idag är jag inte lika stolt över genomförandet.
Kan du förklara det bättre? jag fattar inte riktigt men vet att DET är bra att försöka memorera ifall man hamnar i liknande sits.
Det här hände förra året och jag har skrivit om det en gång tidigare. Det närmaste jag varit med om och jag hoppas att jag inte behöver skriva någon ny berättelse.
Vid en avfart från motorväg som övergår i vanlig tvåfilig väg (en fil åt varje håll) hade en Saab 9-5 fått för sig att vända precis där det enfiliga tar slut så när jag kom ut ur kurvan så står bilen tvärs över vägbanan. Stålräcke på vänster sida och djuuupt dike på höger.
Jag skäms för att säga detta men trots så många år på hoj gjorde jag till en början alla fel man tänkas kan. Tittade och styrde därmed rakt mot faran. Bromsade utav bara helvete. Även med bakhjulet som låste sig.
När krocken kändes som ett faktum dök det plötsligt upp två saker i skallen som jag läst i hojtidningar för många år sedan. "Du styr dit du tittar" och "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".
Jag släppte bromsarna, tittade på diket och tryckte styret åt vänster för att jag ville åt höger ner i diket. I sista stund lyckades jag rädda det hela genom att köra längs kanten av diket utan att ens gå omkull.
Jag tror alltså stenhårt på att det ibland kan vara bra att veta vad det egentligen behövs för att hojen ska svänga även om det i de flesta fall räcker med det som sitter i ryggmärgen.
__________________
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |