Jag brukar aldrig ligga bredvid långtradare i rondeller eller övriga ställen där de ska svänga. Visst kan man men då ska man veta var punkten är där man är säker medan de svänger. Men de behöver gott om utrymme så jag låter dem utnyttja sina utrymmen i lugn och ro så kör jag om dem där jag kan senare.1. Jag kör genom en liten rondell och ska svänga vänster. I andra filen liggen en långtradare som genar genom filen och pressar in mig mot rondellkanten. I samma veva försöker jag skynda på för att komma bort från lastbilen så jag gör ett kraftigt nedlägg som det i samma stund dyker upp ett ca 1x5x5 dm djupt hål med grus i som jag ryker in i och vinglar såklart ut mot truckens stora däck. Klarade mig undan den gången, men vettefan hur det gick till!
story 2 är rena idiotin att utsätta sig för...dumt att köra hoj på natten av många olika anledningar, allra helst på hösten, i regn.. även om det skulle vara klarblå himmel så är det dumt..Du skulle behöva bli en "Överlevare" utsätter du dig själv för liknande situationer ofta är du inte det....
Ibland känns det som att djuren vill ställa till det.. nästan som att de väntar gömda i vägkanten bara för att hoppa ut precis när man passerar... Borde kallas för "dödsvilt!"...
Haha, de har utvecklat någon slags sport, de har ju en hel skog osv. att vara i....., med att vänta i diket tills ett fordon närmar sig för att hoppa sen gå/springa över vägen 1-20 meter framför fordonen.
"när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".
__________________
idag är jag inte lika stolt över genomförandet.
Kan du förklara det bättre? jag fattar inte riktigt men vet att DET är bra att försöka memorera ifall man hamnar i liknande sits.
Det här hände förra året och jag har skrivit om det en gång tidigare. Det närmaste jag varit med om och jag hoppas att jag inte behöver skriva någon ny berättelse.
Vid en avfart från motorväg som övergår i vanlig tvåfilig väg (en fil åt varje håll) hade en Saab 9-5 fått för sig att vända precis där det enfiliga tar slut så när jag kom ut ur kurvan så står bilen tvärs över vägbanan. Stålräcke på vänster sida och djuuupt dike på höger.
Jag skäms för att säga detta men trots så många år på hoj gjorde jag till en början alla fel man tänkas kan. Tittade och styrde därmed rakt mot faran. Bromsade utav bara helvete. Även med bakhjulet som låste sig.
När krocken kändes som ett faktum dök det plötsligt upp två saker i skallen som jag läst i hojtidningar för många år sedan. "Du styr dit du tittar" och "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".
Jag släppte bromsarna, tittade på diket och tryckte styret åt vänster för att jag ville åt höger ner i diket. I sista stund lyckades jag rädda det hela genom att köra längs kanten av diket utan att ens gå omkull.
Jag tror alltså stenhårt på att det ibland kan vara bra att veta vad det egentligen behövs för att hojen ska svänga även om det i de flesta fall räcker med det som sitter i ryggmärgen.
__________________
Triumph storsatsar inom Enduro
Motorsportlegenden och fler... |
|
BMW CE 02 x VAGABUND
BMW Motorrad har presentera... |
|
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!
I veckan blev det klart att... |
|
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter
Transportstyrelsen har medd... |
|
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana
Efter nedläggningen av Järv... |
|
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |