Vad gjorde du när du tänkte att det var kört?

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Skiit också, det här blir DYRT! Men det vart inte så farligt, puh! Konstigt att jag inte tänkte: Aj, det här kommer göra ont! Fast hojen är ju viktigast, eller hur?:tungan
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Under tiden jag övningskörde så var det en bilist (gammal gubbe med keps haha) som helt plötsligt tröttnade på att stå vid väjningsplikt-skylten vid en T-korsning när han såg att det var fritt till hans höger, men kollade aldrig åt vänster där jag och farsan kom i 90 km/h.
Det enda jag funderade på medan jag bromsade för fullt var om jag skulle dra in i bakdörren eller vid bagaget.
Det undermedvetna var smart den dagen och släppte upp bromsen i sista stund så jag kunde svänga in bakom bilen.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Lite efter att jag precis köpt mig min Husa 650 (van vid min CRM 125) var jag ute och åkte en sväng på Kinnekulle, inte banan alltså utan runt om och det gick väl lite fort på en sträcka som slutade med en hårnål åt höger. Och lite väl optimistisk över hur bra bromsarna var på den trodde jag att jag skulle klara det fint och får då möte med en bil som jag inte sett pga smal väg samt att det är ett skogsparti mellan vägarna. Extremt tacksam över hur snabbt billisten inser vad som händer och väjer ut i gräskanten och jag klarar mig precis från att dundra in i sidan på bilen.

En annan grej som hände på nästan samma ställe fast senare var när jag brassade på duktigt på en liten väg och blir tvungen att nita för att bommarna går ner över vägen och ett tåg kommer. Väldigt mycket skog och krön här så man ser inte så långt. När jag tvärnitat med framskärmen nästan i bommen, ser jag på andra sidan en polisbil som håller på o vänder. Inte fara på det sättet men kortet hade garanterat rykt.
 
Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Körde i Norge för två år sedan. Vi var ett gäng på 4-5 st som var ute. Vi låg på riktigt friskt, kommer en kurva precis efter ett krön som var omarkerad, märker det för sent och lägger ner hojen så långt jag kan. Fotpinnen tar i, och jag klarar av svängen. 50 meter längre fram kommer en bil.

Kom in i mitt körfält i god tid, men fick stanna hojen och sitta i vägkanten i en kvart för att lugna nerverna
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Låg å körde på smala kringelikrokvägar. Sådana där precis 2 bilar får plats i bredd. Ligger bakom en fullastad timmerlastbil. Det bara svänger hela tiden så hittar inget bra ställe att köra om. Men så tycker jag mig se att det blir en rakstäcka å väljer att köra om. Hinner precis gå ut när det dyker upp möte från en skarp vänstersväng. De jag trodde var en raksträcka var tydligen ingen väg! Hinner inte om eller bromsa utan möter bilarna medans jag ligger mellan timmerlastbilenshjul! Fyfan vad jag kände mig liten då... Som tur var höll bilarna ut ordentligt.

\Masonit
 

Str3 R

Guest
1. Jag kör genom en liten rondell och ska svänga vänster. I andra filen liggen en långtradare som genar genom filen och pressar in mig mot rondellkanten. I samma veva försöker jag skynda på för att komma bort från lastbilen så jag gör ett kraftigt nedlägg som det i samma stund dyker upp ett ca 1x5x5 dm djupt hål med grus i som jag ryker in i och vinglar såklart ut mot truckens stora däck. Klarade mig undan den gången, men vettefan hur det gick till!
Jag brukar aldrig ligga bredvid långtradare i rondeller eller övriga ställen där de ska svänga. Visst kan man men då ska man veta var punkten är där man är säker medan de svänger. Men de behöver gott om utrymme så jag låter dem utnyttja sina utrymmen i lugn och ro så kör jag om dem där jag kan senare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
story 2 är rena idiotin att utsätta sig för...dumt att köra hoj på natten av många olika anledningar, allra helst på hösten, i regn.. även om det skulle vara klarblå himmel så är det dumt..Du skulle behöva bli en "Överlevare" utsätter du dig själv för liknande situationer ofta är du inte det....

Hur menar du då? Påstår du att man inte är riktigt klok om man någon gång kör hoj efter mörkrets inbrott och att det innebär garanterad död?

Släpp sargen och kom in i matchen.
Jag kan hålla med om att det inte är någon strålande idé att köra med mörkt visir när det är mörkt ute. I synnerhet inte om det är blött så det sväljer ännu mer ljus.

Men det är inte något problem att köra när det är mörkt. Dock får man ju tänka på att anpassa hastigheten lite. Man har svårare att se djur i vägkanten och liknande så det kan i många lägen kanske vara lämpligt att ligga till och med en bit under gällande begränsningar om det är en kurvig väg med skog nära inpå.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Igår kväll kring 23, påväg hem via bulten hoppade hjärtat upp och la sig bredvid halsmandlarna i några minuter. Efter en lite längre svepande vänster står där plötsligt 3st traktorer och lastbilar i ett stoooort moln av rök/dimma. Lyckligtvis var jag inte långt ifrån den rådande 70km/h så jag hann stanna precis innan, men det vara nära på att man fick byta kallingar :brinnerup
 

Dosen

Numera motardpilot
Gick med
26 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Speed4=R.I.P Eldstorm=såld, KTM 690 SMR
Ca: tre år sedan på Vallhallavägen norrut på "raksträckan" innan rödljusen och Roslagstullsrodellen. Är dubbelheldragen linje hela vägen och på högersidan finns en parkering. Tvåfiligt åt båda hållen och det är mycket trafik i motsatt riktning in mot stan. Helt fritt åt mitt håll. Rådande hastighets begränsning är 50. Kommer snabbt upp i 60-70
efter rödljus precis innan raksträckan. Ser i kön åt motsatt håll en stor långtradare, inget mer med det.... Precis när jag börjar "möta" långtradaren bestämmer sig en smart billist för att svänga ut bakom långtradaren över spärrlinjen och in på parkeringen....Det sägs ju att tiden saktar ner när man ligger inför ett "nu smäller det" scenario....först kunde jag inte tro att det jag såg var sant. På något sätt hinner jag precis bryta höger och göra en undanmanöver i sista stund. Bilens stötfångare kan inte ha varit
mer än någon decimeter från min vänstra sida. Hade jag legat i vänsterfilen istället för högerfilen hade jag fått en trevlig flygur. Kallsingarna byttes när jag kom till jobbet strax efter...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kom för fort över ett krön, och vägen svängde tvärt vänster. jag var redan i nedlägg, och såg att framhjulet var äckligt nära grussträngen. tänkte "ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ", rätade upp cykeln, och for ut på åkern. klarar mig utan att ramla, men fryser i panik igen, "ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ" och kör likstelt in mot ett skogsparti, där jag smäller in i ett träd.

Läxa lärd: Ser du inte vägen så sakta ner. Bromsa, gasa, bromsa gasa. bra mantra. På nationaldagen var det en som sa till mig, "fan vad du bromsar hela tiden, kan jag få köra före dig ?" En halvtimme senare låg han i diket efter att ha missbedömt en kurva.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
När man kom som jag i 180km/h+ och gör en omkörning och precis då uppfattar att man inte sett att man visst hade möte oxå då tänkte jag ordagrant - Nu går det åt helvete!

(det gjorde det iofs oxå, ganska ordentligt)

Nu har vi ju inte 180km/h på många vägar i sverige så efteråt har man mest tänkt hur jävla korkat det hela var. Själva mötet hade jag nog inte sett ens i laglig fart, vägens utformning och vädret kan spela en spratt på just den sträckan och ljusa bilar blir nästan osynliga, vilket många har märkt just där.
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ibland känns det som att djuren vill ställa till det.. nästan som att de väntar gömda i vägkanten bara för att hoppa ut precis när man passerar... Borde kallas för "dödsvilt!"...

Haha, de har utvecklat någon slags sport, de har ju en hel skog osv. att vara i....., med att vänta i diket tills ett fordon närmar sig för att hoppa sen gå/springa över vägen 1-20 meter framför fordonen.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Haha, de har utvecklat någon slags sport, de har ju en hel skog osv. att vara i....., med att vänta i diket tills ett fordon närmar sig för att hoppa sen gå/springa över vägen 1-20 meter framför fordonen.

Eller som rådjuret förra sommaren, ser honom tydligt när han skuttar ut, jag slår av på farten och rullar mot honom, fortfarande med gott om plats kvar, tutar lite glatt för att han skall inse sitt misstag av platsval för att spana efter rådjurs :tuttar på...

Han spritter till och bokstavligt talat rusar rakt emot mig, nu blir avståndet hastigt mycket mindre och jag blir tvungen att tvärbromsa.

De går inte att lita på. Inte för att någon sagt något annat, men där skrämdes han tillbaka iaf.
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Detta hände sommaren 2008 och är helt mitt eget fel. Jävligt dumt dessutom!

Jag och en polare var och körde Europa runt. Vi var på väg hem från Prag och bestämde oss för att sträckköra Polen (som för övrigt må ha de sämsta vägarna och den galnaste trafiken i Europa). Vi kom ut på en lååång bro/viadukt som hela tiden svängde höger och vi låg bakom en långtradare.

Till historien hör att vi var klädda likadant i en gul T-shirt med tre-kronor på. Jag låg framme till vänster och försökte se om det var läge att köra om eller ej. Efter en stund tröttnade jag och bestämde mig för köra om honom på insidan, mellan lastbil och ett högt stålräcke a la Polen.
När jag nästan passerat det första släpet på denna 24m långtradare märker jag att ljuset mellan lastbilen och stålräcket krymper. Exakt samtidigt hör jag i örat hur Martin skriker (intercom) att han väjar in till höger för att släppa förbi honom. Han trodde alltså att vi bara var en och hade således absolut ingen anledning att titta i högerbackspegel innan han lämnade plats för Martin.

Jag hade två val. Valde det ena och gasade helvete. Han ut precis innan "fönstret" stängdes och samtidigt som Martin tog honom på andra sidan. Jävligt snyggt, men helt jävla galet. Jag tittade aldrig bakåt men hörde honom tuta, och Martin berättade att varenda däck rök av bromsar plus att han tände varenda strålkastare han hade.


Om du, min käre polack, läser detta eller om någon känner honom så vill jag be om ursäkt. Jag är ganska säker på att han berättat den historien många gånger för fol.
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
"när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".
__________________

Kan du förklara det bättre? jag fattar inte riktigt men vet att DET är bra att försöka memorera ifall man hamnar i liknande sits.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Se gud...

Mest rädd var jag nog som 18-åring när jag smällde med ett rådjur i en kurva, enda spåret var päls i kylaren och en sprucken framskärm. Det farligaste var mer självförvållat. Vi var ett 10-tal som låg i hög fart (200+) på en lång smal rak väg där vi kommer ikapp en bil. Först låg en grupp om tre hojar och sedan kom resten där jag låg först. Efter att den första gruppen passerat svänger bilen utan förvarning vänster (in på en grusväg som knappt syntes från vår väg). Jag ligger nu i ca. 200, med 5 cyklar klistrade bakom mig och en bil som snabbt stänger vägen framför mig... I tron om sin egna odödlighet siktade jag på den lilla lucka som fanns kvar lääängst ut till vänster, samtidigt som bilen upptäckte vad som höll på att hända och stannade tvärs över vägen.

Frågan är vem som vart mest rädd? Jag (och de efter mig) som passerade på en obefintlig lucka med lagom mycket grus i 200 eller bilföraren som insåg att han höll på att få fem hojar i sidan. Då gav det mest en kick, idag är jag inte lika stolt över genomförandet.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Kan du förklara det bättre? jag fattar inte riktigt men vet att DET är bra att försöka memorera ifall man hamnar i liknande sits.

Det kallas motstyrning. Drar du i vänster handtag när du kör kommer hojen att vilja gå åt höger, och om du drar i höger handtag vill hojen åt vänster. Hojen vill alltså gå åt motsatt håll mot hur du vrider styret.
Testa lite försiktigt på en raka i typ 50 nästa gång du är ute och kör. :)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
1) Kom åkandes i vänsterfil på motorvägen på en lång raksträcka i för hög hastighet, men inte extremt hög, när en lastbil svänger ut precis framför mig för att köra om en annan lastbil. Jag tvärnitade och när jag till sist hade fått ner hojen i 80 km/h eller vad han nu körde i, hade jag absolut max 5 cm fram till lastbilen. Då var jag rätt skakis en bra stund framöver...

Med tanke på raksträckan måste lastbilschauffören ha sett mig, om han bara brytt sig om att kolla innan han vred på ratten. :mad:


2) Var på väg upp till Adventure Days i Säfsen på en F800GS förra året. Det hällregnade och hade gjort hela dagen, så efter 5 timmars MC-körning ville man mest komma fram. Låg i hyfsat laglig hastighet när vi kom ifatt ett gäng bilar, skog på höger sida av vägen och stup rakt ner i en sjö på vänster sida. Jag gick ut för omkörning och fick en så bred sladd att det var fullt styrutslag på GS:en. Parerade och fick en lika bred retur. Parerade, fick en retur, parerade, retur. Vet inte hur många sladdar det blev totalt, men då var jag övertygad om att min sista stund var kommen... Det var mina reskamrater också. Vi var tvungna att köra in på en parkeringsficka utmed vägen och bara andas en bra stund.

Efter det är jag alltid grymt uppmärksam på nyasfalterat... :fyllisar

Nog har man varit med om mera, men dessa två ögonblick kommer jag alltid att minnas. Paniken som sprids i hela kroppen och allt man gör går bara på ren instinkt. Jag fattar fortfarande inte hur jag redde ut en så okontrollerad bredsladd som på vägen till Säfsen, jag måste haft änglavakt. :)
 

fiXXer

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2010
Ort
H-TOWN
Hoj
blade nållåtta
Det här hände förra året och jag har skrivit om det en gång tidigare. Det närmaste jag varit med om och jag hoppas att jag inte behöver skriva någon ny berättelse.:)

Vid en avfart från motorväg som övergår i vanlig tvåfilig väg (en fil åt varje håll) hade en Saab 9-5 fått för sig att vända precis där det enfiliga tar slut så när jag kom ut ur kurvan så står bilen tvärs över vägbanan. Stålräcke på vänster sida och djuuupt dike på höger.

Jag skäms för att säga detta men trots så många år på hoj gjorde jag till en början alla fel man tänkas kan. Tittade och styrde därmed rakt mot faran. Bromsade utav bara helvete. Även med bakhjulet som låste sig.

När krocken kändes som ett faktum dök det plötsligt upp två saker i skallen som jag läst i hojtidningar för många år sedan. "Du styr dit du tittar" och "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster".

Jag släppte bromsarna, tittade på diket och tryckte styret åt vänster för att jag ville åt höger ner i diket. I sista stund lyckades jag rädda det hela genom att köra längs kanten av diket utan att ens gå omkull.

Jag tror alltså stenhårt på att det ibland kan vara bra att veta vad det egentligen behövs för att hojen ska svänga även om det i de flesta fall räcker med det som sitter i ryggmärgen.
__________________



e jag helt efterbliven? men vafan menar du med "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster"... vid nerlägg motarbetar man åtandra hållet, liksom pressar lite.. men vrid vänster om du ska höger?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top