Vad gjorde du när du tänkte att det var kört?

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Ort
Stuntholm
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Tänker: HELVETE INTE NU IGEN!:skrämd... Sedan sjunker hastigheten i ca 5min:D
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Men det är inte något problem att köra när det är mörkt. Dock får man ju tänka på att anpassa hastigheten lite. Man har svårare att se djur i vägkanten och liknande så det kan i många lägen kanske vara lämpligt att ligga till och med en bit under gällande begränsningar om det är en kurvig väg med skog nära inpå.


Jo, nog har det hänt både en och fem gånger att man kommer på att det är mörkt när man ska hem och får köra mitt i natten (kanske även i regn) med mörkt visir.

Bara att ta det piano, ofta även en bit under hastighetsbegränsningen, så att man kan få stopp på maskineriet innan man kör in i ett rådjur :gnissla
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
e jag helt efterbliven? men vafan menar du med "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster"... vid nerlägg motarbetar man åtandra hållet, liksom pressar lite.. men vrid vänster om du ska höger?


Prova nästa gång så förstår du. Enkelt förklarat så i hastigheter över krypkörning (för att ta i, prova med 50km/h+) så svänger motorcykeln åt motsatt håll mot det du svänger styret åt. Alltså du ska inte förflytta kroppsvikten (jo, det med när du har lärt dig) som vid en vanlig kurva.

Jag hade också svårt att ta till mig den här infon, men förstod direkt efter att jag provade första gången :) Det är det överlägset snabbaste sättet att göra en skarp kurva i hög hastighet istället för att hålla på och vicka med rumpan...:tummenupp
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Det kallas motstyrning. Drar du i vänster handtag när du kör kommer hojen att vilja gå åt höger, och om du drar i höger handtag vill hojen åt vänster. Hojen vill alltså gå åt motsatt håll mot hur du vrider styret.
Testa lite försiktigt på en raka i typ 50 nästa gång du är ute och kör. :)

det ska jag göra! tack :)
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
e jag helt efterbliven? men vafan menar du med "när du svänger åt höger vrider du styret åt vänster"... vid nerlägg motarbetar man åtandra hållet, liksom pressar lite.. men vrid vänster om du ska höger?

Det är samma sak som att säga att man trycker på högra handtaget om man ska till höger för att få nerlägget då vikten fortsätter i tangentens riktning under själva motstyrningen, sedan "möter man upp" med styrning åt det hållet man lutar för att bibehålla nerlägget och därmed svängen, allt detta för att sedan överdriva svängen med extra mycket styrning åt det håll man svänger för att räta upp hojen hojen. Om jag har förstått det hela rätt :D
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
Det är samma sak som att säga att man trycker på högra handtaget om man ska till höger för att få nerlägget då vikten fortsätter i tangentens riktning under själva motstyrningen, sedan "möter man upp" med styrning åt det hållet man lutar för att bibehålla nerlägget och därmed svängen, allt detta för att sedan överdriva svängen med extra mycket styrning åt det håll man svänger för att räta upp hojen hojen. Om jag har förstått det hela rätt :D

AHA! tryckningen känner jag igen då fattar jag än bättre för det har jag ju provat nån gång när jag övningskörde :)


edit: jaja fattar nu ju :D det är det jag gjorde när jag körde högfartsbanan, trycker ner höger för vänster, typ vagga sida till sida i 50km/h för att ta slalombanan rätt :D

NU trilla poletten ner :tummenupp
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Edit: kom att tänka på att detta inte var trådens ämne, men det kan vara bra för många att få upp ögonen för :hej

Se nedan med Keith Codes no bs-bike. Där demonstrerar han genom att hålla i ett räcke istället för styret att man efter en viss hastighet inte kan svänga nämnvärt med varesig att trycka med knäna mot tanken, luta sig, trycka på fotpinnarna etc. Det är motstyrning man undermedvetet använder. Då är det lika bra att använda motstyrning medvetet hela tiden istället. Det är lite trixigt men tänk "högersväng: TRYCK på höger handtag" och "vänstersväng: TRYCK på vänster handtag". Jag tycker det är lättare att "trycka" på den riktning man vill åt istället för att tänka omvänt. Det hela känns väldigt naturligt fort om man bara tänker på det och övar lite.

[YOUTUBE-ID]3nRUeEkS644[/YOUTUBE-ID]
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
"Helvete det här kommer göra ont" eller "nejnejnej jag vill inte vurpa nu" har man ju hunnit tänka ett antal gånger innan man lyckats reda ut incidenten...

(eller lyckats förmildra det till lite dikeskörning/enkel "vältning" i låg fart eller småskador på fötterna/benen efter att ha tryckt ner fötter i asfalten för att parera/häva te.x sladd/framhjulssläpp när det kunde slutat mycket värre)
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
jag som bara haft mc kort i 1 år och har varit harig men ändå lyckats få mc kort kan ibland få kill i magen när jag liksom fått dra på rullen för att köra om nån stor långtradare och det blåser hårt och min strypta ER5 får jobba och plötsligt kommer den ett hårt vindkast som får en att vingla till...då hinner jag tänka
- uh det var läskigt... och nackhåren reser sig för min harighet blir påmind, iskall klump i magen men sen efter några minuter är känslan borta och jag njuter av hojturen igen.

jo jag höll på att bli utprejad i rödljus när kepsfarbrorn ledsna att stå i högerfil och skulle byta till vänster, observera det var rött och jag var nästan jämsides med gubben (han stod still ) när han bara gasa och vred ratten, jag fick tvärnita och glodde stint på honom och han ryckte bara på axlarna och blev stående på tvären... inte så rädd då men skitarg. :mad:
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
När jag såg en Älg 10meter framför mig....

Jag skrek. :skrämd

Åh det är ett av det jag är mest rädd för älg eller rådjur som bara kommer utknatandes på vägen när man är typ jämsides med åbäcket:tummenner

annars är det bilisterna som skrämmer mig, litar inte på nån!
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Har själv 2 minnen som dyker upp.

1. Autobahn i rejält regn och med regnfåror efter bilhjulspår. Ska göra en omkörning i ca 130 km/h. Åker stor twin (TL1000) på sexan och slår på rejält med gas samtidigt som jag byter spår. När jag är i vattenfåran spiner bakhjulet loss och instinkten gör att jag slår av gasen helt vilket får framhjulet att vattenplana utan driv framåt. Ganska nära att jag la omkull

2. Var ute på en oansvarig fullgaskörning med min dåvarande åkpolare. Hade ca 220-230 i slutet på en raka och skulle in i en svag höger. Tittade snabbt i backspegeln så att inte kompisen skulle komma på insidan. När jag hade blick framåt igen insåg jag att nedlägget var för lite och jag spenderade ett par sekunder och 250-350 meter mitt i mötande körfält. Turligt nog kom ingen i mötande fält. Har sedan dess kraftigt minskat mitt landsvägsgasande.
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag kommer för fort in i en skymd kurva med bergvägg på andra sidan diket. Jag låser blicken mellan diket och vägen nånstans men jag lyckas ändå ta kurvan. Ren tur.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Det går ju inte ens att klara högfartsbanan på uppkörningen utan att ha hajat motstyrning, så det är lite konstigt att folk verkar så främmande för det.

Det som däremot är lite synd med hela körkortsutbildningen är att de får det att låta som att det är något man bara använder vid undanmanövrar.

Mitt värsta "oopsmoment" var i den här kurvan:

http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...g"><t>(ny punkt) &lt;br /&gt;</t></pt></pts>

Den nyper av lite mot slutet när man kör mot Brandbergen (som jag gjorde). Dessutom är den helt skymd.

Jag kom i lite för friskt tempo. Höll mig förvisso i min fil men mitt spår var så att jag kanske hade nån meters marginal till mittlinjen på sin höjd.

Precis när kurvan nyper så möter jag en SL-buss som genar/skär kurvan och alltså är inne i min fil. Jag befinner mig helt plötsligt och helt otippat på väg rakt in i en buss på ett par ton.

Jag gör mitt livs kraftigaste motstyrning och lägger ner hojen så mkt det bara går (att jag reagerar på detta sätt var ren och skär tur, inget annat) och klarar mig med ett sånt avstånd att jag hade kunna sträckt ut handen och "smekt" hela sidan på bussen..

Det jag lärde mig av detta är att aldrig räkna med att så länge jag håller mig i min fil så är allt frid och fröjd.

Detta hände när jag bar relativt ny med mc-kort, fick mig en ordentlig tankeställare direkt, och sen dess kör jag aldrig fort i kurvor där jag inte har fri sikt.
 
Last edited:

namn

Guest
.dumt att köra hoj på natten av många olika anledningar, ???????????

Nämn några är du snäll, jag kan inte komma på någon alls.
Jag har belysning, och reflexer, anpassar naturligtvis hastigheten efter siktförhållanden...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar få mig ett uppvaknande per säsong.

Inga näradaöden-upplevelser kanske, men likväl incidenter som får en att hajja till. Oftast har man suttit och slappat till och inte hållt koll på vägen eller sina mottrafikanter.

Det är läskigt, men nyttigt, för man tar sig i kragen i lång tid efteråt.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
.dumt att köra hoj på natten av många olika anledningar, ???????????

Nämn några är du snäll, jag kan inte komma på någon alls.
Jag har belysning, och reflexer, anpassar naturligtvis hastigheten efter siktförhållanden...
Hur mörkt blir det på natten i Härnösand, på sommaren?

Dumt att köra på natten är kanske lite väl häftigt sagt, men det är ganska jobbigt och något jag gärna undviker. Det blir mörkt i smålandsskogarna på natten, och vilt har inga reflexer. Visiret är ständigt nedklabbat med insekter och det räcker med ett mosat knott på fel ställe, för att man ska missa något som ett öga på ett djur som är på väg upp på vägen. Kall asfalt på natten, så det är inte hur lätt som helst att göra en fantom-bromsning och stanna på 0.8 sekunder från 90 när djuret väl står där i skenet...
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Klart visir XP Moto / Night Racer lampor med helljus, anpassad fart, och ABS. Inga problem med nattkörning! Jag till och med älskar nattkörningen !
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top