Vad gjorde du när du tänkte att det var kört?

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har två stycken jag tänker på..

1. Körde en gammal timmerstig som de asfalterat och som nu är underbar att köra. Kommer precis igenom en kurva när jag ser en fullvuxen älg i buskaget ca 2m från vägkanten. Blev sjukt rädd...

2. Inspirerad landsvägskörning på ganska smal väg. En väg där två bilar precis kan mötas. Ska precis gå in i kurvan och ligger då väldigt nära mittlinjen för att skära in i högerkurvan. Då kommer en Evo ur kurvan i fullt blås och ligger mitt i vägen. Fick panik svänga in mot högra delen av vägen för att undvika en frontalkrock. Efter det dunkade pulsen i öronen.. Jävligt obehagligt.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tappade fästet med bakhjulet i en rondell när det låg en lastbil bakom.

Lite småläskigt men lyckades reda ut det. Vet inte vad jag tänkte. "Åh nej min nya plast" kanske :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hojen lastad för en månads semester i Europa. Två stora sidoväskor, toppbox, stor tankväska och tjejen bakpå. Hojen väger 250 kilo tankad. Packningen säkert ytterligare 50-60 kilo plus jag och tjejen med all utrustning säkert 170. Totalt ca ett halvt ton alltså.

Ligger på rak landsväg i Polen, efter regn. Ska förbi en långtradare och har möte långt borta. Vrider på ordentligt för att hinna och går ut och vips!

Just ja. De vita strecken blir ju hala när de är blöta. Får fet sladd och några riktigt otäcka returer. Allt gick i slow motion och vi han tom tala med varandra under tiden. Minns att vi snackade om att "det var den semestern det".

Men på något sätt redde jag ut det där. Fråga mig inte hur. Sedan dess har jag antispinn på mina hojar. Fifan. Det var nog det otäckaste jag varit med om i min MC-karriär.
 

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Ort
OSBY
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Åkte med farsan på "hojsemester" ner till hannover i tyskland för några år sen för att hämta den Aprilia RS125 som tyvärr står kvar i garaget ännu. Mitt på autobahn, där det fortfarande är fri hastighet, flög vänster packväska av och for över hela vägen in mot kanten på andra sidan. Fick då springa chicken-race över 4 filer med rusande trafik. Iofs var jag inte så rädd att jag skulle dö, men visst var det läskigt, tänk om man planerade lite fel eller att en bilist blir rädd och rattar satan o ställer till med en olycka :)
 

Wobbly

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Smällde rätt ordentligt förra säsongen...

Innan de tog stopp tänkte jag "helvete helvete skit skit kommer inte hinna stanna"
I luften var det mer "det här kommer göra ont" som flög genom tankarna samtdigt som jag flög i luften :hihi

Man hinner tänka vääldigt mycket de de få sekunderna tycker jag
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Jag hann inte ens inse att det var kört, än mindre göra något...jag var i luften när jag hörde ljudet av kåpor och metall mot asfalt (ett väldigt dyrt och osexigt ljud f.ö. :mad:) och hann väl tänka "neeeej"..sen landade jag och fick annat än hojen att fundera på..:gnissla
 

Flawlesswish

Posör
Gick med
13 May 2008
Ort
Vimmerby
Hoj
Aprilia RSV 1000R -05
Var ute och drog på landsvägarna på gotland för att få se lite av den sköna naturen, hade varit ute och åkt en halvtimme eller så när jag kommer runt en kurva och får syn på en lastbil med släp som står parkerad längsmed vägen.

Jag bromsar först vid synen av den men gasar på när ser att den bara står där lägger mig ut tidigt så att ska slippa att lastbilen startar och trycker ut mig, Men mitt härliga oflyt så svänger lastbilfaen framför mig och jag är inne stängd ställer mig bromsarna och låser bakat, får mer eller mindre mer panik o släpper upp bak ger allt vad jag kan på frambromsen, här tänker jag nu faen gör det jävligt ont för jag får inte stop på skiten, till slut så dundrar jag in i bogsvansen på lastbilen och klarar mig utan en enda skråma. hojen fick rejält med stryk men var lustigt nog körbar efter.

Så när jag är ute och åker idag så har jag lite lastbilsfobi.....
 

tedrob

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Ort
Västerås
Hoj
Kawasaki ER6-f med G&G
Nära ögat

Har två riktigt nära "holy shit"-minnen:

1. Oktober 2008 på väg till jobbet ca 06:30 när ett rådjur får för sig att passera vägen just när jag passerar, det är ganska mycket trafik åt båda håll. Rådjuret får in bakbenen i framhjulet och hojen lägger sig ner. Släpper hojen och glider på magen i ca 50 meter och hinner tänka bl.a. "hoppas bilen bakom hinner se mig" och "hoppas jag inte glider över i mötande körfält". Som tur var höll jag mig i mitt körfält. Fy Fan, då slog hjärtat fort. Hojen fick en helrenovering och jag klarade mig utan en skråma, insåg då varför det är viktigt med rätt utrustning, mc-ställ, handskar.

2. Kommer åkande på en raka utanför ett köpcentrum i Västerås, drar på lite extra eftersom det är fritt på bilar så till vida att en bil ska svänga ut från höger in i mitt körfält, men står och väntar pga väjningsplikt. Så tolkar jag i alla fall situationen, men inte hon i bilen. När jag har ca 10-15 m kvar så gasar hon ut. Väjer åt vänster, missar bilen precis, kommer ut i mötande körfält (tomt som tur är), hamnar på fel sida av refugen. Hjärtklappning är bara förnamnet. :jisses
 

Karlsen

Sporthojsnörd
Gick med
19 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
Gsxr 750 -08
Gick omkull efter krock med ett rådjur förra våren, i luften tänkte jag: Fan det här kommer göra ont... När jag sedan gled på magen utmed asfalten i 80-90 och såg hojen glida framför mig i ett regn av gnistor och flisor började jag asgarva och skrek: Jaaaa! Jag har helförsäkring!!!!!
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Varm skön sommardag. Ganska nyinflyttad till en by. Kör runt och kikar på omgivningen. Har inte kört här tidigare. Hittar en mindre 90-väg som är hyffsat krokig. Allt känns bara toppen så man justera rullen till 90++ km/h :rolleyes:. Höger kurva, vänster kurva... växellådan klickar fint idag. Nedläggen blir djupare och djupare. Med lite fantasi är det relativt bra sikt genom kurvorna. :)

Allt som oftast när jag kör hoj så fäster jag blicken långt fram. Studerar omgivningen och. Genom att läsa landskapet så får jag en föraning om hur vägen sträcker sig. Denna dagen blev jag grundlurad!!!

Den fina 90-vägen övergår till att bli en skön 70-väg. "Varning för krokigt vägparti" säger skyltarna. "Najs" säger jag. Gasen justeras inte ner nämnvärt. Höger kruva, back-krön... vänster kurva, back-krön... yiihaaaa! :banana

Håller precis på att rätat upp efter en kurva då jag står öga mot öga med ett rejält back-krön. Vägens fortsättning ligger blind bakom back-krönet. Lätt repigt visir i motljus underlättar inte situationen. Metrarna tuggas på snabbt och tid för en stabil inbromsning innan back-krönet finns knappt inte. Lyfter blicken ytterliggare, ser en bit av vägens fortsättning, konstaterar att vägen fortsätter med en skarp vänstersväng efter backkrönet. Allt tyder ju på det... till och med trädtopparna skvallrar om vägens fortsättning.

Har slagit av rejält på gasen. Passerar back-krönet med en berg-o-dalbane-känsla i magen. Spårval och kroppspositionen är som upplagt för ett djupt nedlägg åt vänster.

SHIT!!!! Väl uppe på krönet ser jag till min fasa att vägen kniper snabbt höger för att sedan knipa vänster igen. Böjarna är så pass skarpa att bara köra kortaste spåret genomförsta böjen skulle garanterat sluta i vegetationen i utgången på andra böjen.

Hjärnan gör allt vad den kan för att ta ett klokt beslut. Men tiden räcker inte till. Jag är redan i ingången på den skarpa högersvängen och sitter dessutom helt fel på hojen.

Nu händer allt på en gång. Det får bära eller brista. Ingen övrig trafik i sikte som tur är och jag ligger placerad långt till höger. Flyttar snabbt över kroppen centrerat på hojen. Kniper rejält om tanken. Ger bromsarna var dem tål samtidigt som jag lutar över hojen för att ta min vänsterkurva. Har i detta läget redan passerat rakt igenom högerböjen och ligger helt fel för att göra något vettigt av vänsterkurvan. Har dock fått ner farten väsentligt iaf.

Skam den som ger sig. Jag lättar något på bromsarna men släpper dem inte helt ännu. Försöker bryta ner för att ta min vänsterkurva. Inser ganska snart att farten är fortfarande alldeles för hög. I bästa fall skulle det sluta med en dikeskörning parallellt med vägen. Det är här någonstans det är dags att ge upp.

Har hela tiden låst blicken åt vänsterkurvans utgång. Lägger full fokus på att få ner farten för att lindra smällen och flackar över vägbanen rakt ut i terrängen. MINSANN... där är en bit av en grusväg!!!
Lyckas på något sätt förflytta hojen några decimetrar för att placera den i kanten på grusvägen. Sporthoj på grus = inge bra... släpper bromsarna en hel del för att inte gå omkull.

Till slut för jag stopp på hojen 20meter in på grusvägen. Motorn dog... uppenbarligen så låstes bakhjulet. Öppnar ögonen och ser att det står ett 10 tal kossor och illglor på mig. :hej

Vänder om på grusvägen och rullar hemåt. :hojsmilie
Hemåt för att byta fillingar och skura skinnstället.
Lessons Learned!!! :näsblod
 
Gick med
18 Apr 2009
Ort
kinnekulle
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
när jag på kurvig skön väg fick ducka för en svingad kratta.. hade jag fått den i visiret hade det varit natti natt..sen en hel drös med bilister under årens lopp som kunde ha avslutat mitt jordeliv.. som tur har det gått bra men ett och annat "fuck u finger" har det väl utdelats pga det..:)

Hade någon jävla dåre svingat en kratta framför visiret på min hjälm och jag klarat den situationen så skulle jag tvärnitat vänt åkt tillbaka och stelopererat ryggen på den jävla miffon med krattskaftet från anus till nacke..:mad:.....mvh Claes
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Ligger i vänster fil, 10 m framför i höger fil ligger en taxi. Helt plötsligt gör han en vänster sväng. Ställer mig på bromsen. När jag får stopp står jag paralellt med bilen ca 10cm ifrån.
Närmaste jag här kommit och fan va arg jag var.
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Ligger i vänster fil, 10 m framför i höger fil ligger en taxi. Helt plötsligt gör han en vänster sväng. Ställer mig på bromsen. När jag får stopp står jag paralellt med bilen ca 10cm ifrån.
Närmaste jag här kommit och fan va arg jag var.

Oxo varit med om en taxi som gått in i en bussficka och sen slängt över tvärt vänster för att göra en u-sväng mitt framför mig. Ofrivillig stoppie :mad:
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Stannar ni och konfronterar dessa människor som nästan tar livet av en ? Jag hade en episod med några småkillar i en Golf, som kom i vänster körfält (på motorvägen) i hög fart, blinkandes vänster, men så kastar de ut bilen i höger körfält och ska köra om mig på insidan. Det e bara det att jag försökte göra plats för idioten i vänster körfält så jag gled snabbt mot höger. Samtidigt, reflexmässigt kastar jag ett öga över axeln och ser att han är mindre än en meter ifrån att köra på mig, så jag gör undanmanöver.

Jag körde efter killen och stannade honom vid nästa stoppljus. Då var han inte lika häftig, småkillarna vågade knappt öppna fönstret först, innan jag bankade till med knogskyddet i fönstret .. Hursomhelst, syftet var inte att slå honom på käften, trots att det hade varit underhållande, utan mer att få honom att fatta vad hans lek i trafiken hade kunnat leda till
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Stannar ni och konfronterar dessa människor som nästan tar livet av en ? Jag hade en episod med några småkillar i en Golf, som kom i vänster körfält (på motorvägen) i hög fart, blinkandes vänster, men så kastar de ut bilen i höger körfält och ska köra om mig på insidan. Det e bara det att jag försökte göra plats för idioten i vänster körfält så jag gled snabbt mot höger. Samtidigt, reflexmässigt kastar jag ett öga över axeln och ser att han är mindre än en meter ifrån att köra på mig, så jag gör undanmanöver.

Jag körde efter killen och stannade honom vid nästa stoppljus. Då var han inte lika häftig, småkillarna vågade knappt öppna fönstret först, innan jag bankade till med knogskyddet i fönstret .. Hursomhelst, syftet var inte att slå honom på käften, trots att det hade varit underhållande, utan mer att få honom att fatta vad hans lek i trafiken hade kunnat leda till

Vilken jävla nöt får för sig att göra så?! :näsblod:huvet

Förutom snorungen då..


Bra initiativ att tala lite vett i dom, tror många glömmer den delen i all hast
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Första impulsen var en helt annan, men jag tänkte kanalisera min ilska i något konstruktivt. Jag hade ju plan B i bakfickan dock ;)
 

R.mojo

Ny medlem
Gick med
8 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Can Am Spyder RS-S 2010
Första impulsen var en helt annan, men jag tänkte kanalisera min ilska i något konstruktivt. Jag hade ju plan B i bakfickan dock ;)

Hehe garvade när du skrev det om knogskyddet. Måste eka rätt duktigt i bilen om man bara knackar lite snällt på rutan.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top