Vad händer 2007 med sp 250

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag lägger det här inlägget i den här tråden istället för i den om ER6 Cup där den var tänkt från början, det handlar altså om att blanda A och B-förare.

Om man nu inte har möjlighet att jaga sponsorer dygnet runt eller ta varenda slant man har och lägga på racing och dessutom är A-förare och älskar att tävla i roadracing vad ska man göra då? Lägga av?

250SP har varit helt suverän budgetracing på lika villkor med blandat startfält. Som gammal i gamet så har jag fått mängder med frågor från B-förare, tror inte någon av dem hade velat att vi mer erfarna inte hade funnits där! Dessutom så är B-förarna ena snabba rackare och placerar sig ofta före A-förarna. Kanske inte första tävlingen men nästa. När jag var rookie och skitlångsam(mast) så var jag bara glad att det fanns snabba killar som DP och Perra att lära av så man fattade hur fort man faktiskt kunde köra med likadant material. Har aldrig hört några av "våra" B-förare klaga på att klassen varit blandad heller.

För min del så känns det extra trist om det blir en ren B-klass eftersom jag och Björn skickade in ändringsförslaget till Svemo i hopp om att rädda kvar klassen och göra den intressantare. Som det är nu så får det väl bli gokart för mig om det blir bara B-förare i SP.

Håller helt klart fast vid begreppet budgetklass och inte instegsklass, precis som 250SP har varit i alla tider.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Torkel skrev:
2597941 Håller helt klart fast vid begreppet budgetklass och inte instegsklass, precis som 250SP har varit i alla tider.
Vet någon vad som ligger bakom förslaget att det endast ska vara B förare i denna klass? motivering till detta?

Torkel får råna banken och köpa en 250R i värsta fall.

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
honda rs
Torkel skrev:
Håller helt klart fast vid begreppet budgetklass och inte instegsklass, precis som 250SP har varit i alla tider.

Den näraförestående domarekonferancèn i helsingborg kan sådan beslut diskuteras mitt råd är att du kontaktar de i din klubb som skall vara närvarande vid denna konferancè
är väl Per träff hos er och för hyllingems Eva Gödke
och Hans brånalt för erf
som eventuellt kommer få klassen på sina tävlingar
ta upp frågan med dessa och lobba för din sak
eller samla en lista med kraven på hur ni vill ha er klass och vilka regler som ni vill skall gälla
och låt er representant för klubben lägga fram dessa vid domarekonferancèn
Tror nog ni kan få gehör för att låta A förarna vara kvar i sp
Lodnert brukar lyssna och ta till sig.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Tanken var tydligen att man var rädd att A-förare inte skulle gå vidare till SM-klasserna. Nu spekulerar jag bara men om klassen blir populärare med nytt maskinmaterial tillåtet så kanske B-förarna får svårt att kvala in och de kan ju inte välja att köra SM-klasser.

Jag förstår att du inte gillar nyheten Torkel men jag tycker du ska ta det som ett tecken på att du ska köra 125R. :D Finns en till salu. :tummenupp

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Neutral skrev:
2598759 Tanken var tydligen att man var rädd att A-förare inte skulle gå vidare till SM-klasserna.

Ja, och just däri ligger nog själv problemet, att man precis som T-Man sa ser på SP som en instegsklass, inte ett budgetalternativ..
Crallan

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kris955 skrev:
2593779
Jag förstår att en bra förare kan köra ifrån en medioker förare på vad som helst. Trodde bara att samma förare kan köra fortare på en RS250 än en motard. Jag har inte provat sjäv (och borde hålla truten), men har du provat både motard og en RS250 på samma bana, och med tidtagning? Vad fick du snabbare varvtider med? Och hur stor var skillnaden?

Mors!
Jag körde säsongen 2002 på en Husaberg FS650 i Supermono. Eftersom jag inte kan köra motard så kom jag aldrig bättre än ett par 4:e platser, men 5:a i cupen. Tyvärr inte en droppe regn den säsongen. :censored

På Sviestad körde jag hög 58:a om jag minns rätt. Med motsvarande motor inopererad i en Honda RS250 -99, vann jag märkligt nog på Sviestad i år på 57 blankt. Knudan erbjuder i och för sig motardföraren betydligt bättre konkurrenskraft än på Sviestad.

I Supermono har vi inte helt sällan besök av motarder. Om det sitter en avdankad cross-påg, eller motard-pilot, i sadeln, blir skillnaderna i åkstil närapå en säkerhetsrisk. Inbitet RR-folk kör ju RR även ombord på en motard, och då uppstår inga "farliga" situationer, enligt min mening.

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Hoj
gpz 900 fighter
en fråga bara har funderingar på att åka sp cuppen nästa år, men tävlings inriktad som man e!! så hatar man nartuligt vis att förlora och ännu värre (inget ont om den som gör det) e det ju att komma sist i ett race! så då undrar jag, hur fort kördes ett varv på falkenberg i denna klassen förra säsongen??? behöver inte veta exakt men i ruda slängar?

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
crasypete skrev:
2601895 en fråga bara har funderingar på att åka sp cuppen nästa år, men tävlings inriktad som man e!! så hatar man nartuligt vis att förlora och ännu värre (inget ont om den som gör det) e det ju att komma sist i ett race! så då undrar jag, hur fort kördes ett varv på falkenberg i denna klassen förra säsongen??? behöver inte veta exakt men i ruda slängar?

De flesta ligger mellan 50-55 om jag inte minns fel.
Mvh Crallan
ps Klart du ska va med!!! ds:tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
HW skrev:
2553772 2007 heter denna klass endast "Sport Production" och reglementet skrivs om så man får ha max 650cc 2cyl. fyrtakt. Detta möjliggör att ställa upp med Suzuki SV650 och Kawa ER6.

../HW

Kollade i mina gamla resultat mm från när jag körde SP. 1996 när Mike Luff startade SO så döpte han om alla Svenska klasser som inte redan hade engelska namn. STD 250 blev 250 Production. Den klassen fick SM-status 1998. Efter önskemål från förare som tyckte att namnet lät lite mesigt så ändrades klassens namn till Sport Prodution fr.o.m 2000. Man fortsatte köra med SM-status t.o.m 2002.

Namnet Sport Production är det namnet som klassen som kördes med standard 250 hojar hade. Namnet finns på resultat från tävlingar och i motorkalendern på vilka som tagit SM-tecken.

Tillägget "250" i SP's namn verkar ha tillkommit fr.o.m 2003 när den fortsattes som en cup.

Är det då rätt att fortsätta kalla klassen SP när man ändrat om den till en b-förar serie där andra hojar också tillåtna då?

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...