Vad händer 2007 med sp 250

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
H3dlund skrev:
2592282 Visst skulle en motard sitta fint i den här klassen? Jag finner inget som förbjuder dom iaf.

Ungefär samma hk som era racehojar i en Husaberg 650/Aprilia SXV 550. Väger mindre gör dom också. Runt 120 kg ligger båda 2 på om jag inte minns fel.

Visst inte lika bra aerodynamik, men jag tror inte dom blir värst långt efter med lite trim på, kanske rentav tvärtom. :)
då hittar vi på ett förbud.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
H3dlund skrev:
2592282 Visst skulle en motard sitta fint i den här klassen? Jag finner inget som förbjuder dom iaf.

Ungefär samma hk som era racehojar i en Husaberg 650/Aprilia SXV 550. Väger mindre gör dom också. Runt 120 kg ligger båda 2 på om jag inte minns fel.

Visst inte lika bra aerodynamik, men jag tror inte dom blir värst långt efter med lite trim på, kanske rentav tvärtom. :)


Jag tror inte på någon blandning mellan rr och motard, i kurvor och i ingång till kurvor så skiljer sej tekniken markant, var sak på sin plats:tummenupp
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
H3dlund skrev:
2592307 Får man fråga varför?

Rädda för smisk eller? :tungan
för att det är en annan sport med markant olika körstilar och temposkillnader på banan.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Okej att man kan få köra SXV Aprilia eftersom den är två cylindrig 4-takt.
Men inte encylindriga.
Då kan man ställa upp med en cr500 tvåtakt också.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
H3dlund skrev:
2592307 Får man fråga varför?

Rädda för smisk eller? :tungan
Nja, men "vi" vet inte riktigt vart "ni" tar vägen i kurvorna. Jag tycker inte om att vara tillsammans med motarder på bana. Jag blir väldigt osäker på er. Det kan iofs vara en vanesak.

En regel som inte direkt diskvalificerar er men som talar lite mot er är att man i RR måste ha fötterna på fotpinnarna.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
H3dlund skrev:
2592282 Visst inte lika bra aerodynamik, men jag tror inte dom blir värst långt efter med lite trim på, kanske rentav tvärtom. :)

Problemet är att det är en standardklass och en motard med std. ljuddämpare går inget vidare fort..... det suger verkligen... orginal = gnistgaller på husaberg / ktm.

/HW
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Bingo skrev:
2592481 Nja, men "vi" vet inte riktigt vart "ni" tar vägen i kurvorna. Jag tycker inte om att vara tillsammans med motarder på bana. Jag blir väldigt osäker på er. Det kan iofs vara en vanesak.

En regel som inte direkt diskvalificerar er men som talar lite mot er är att man i RR måste ha fötterna på fotpinnarna.


Jag tycker inte motrderna borde förbjudas. Men dom upptäcker snart att dom inte har många chanser. Över 150 km/h betyder aerodynamiken och hästar mycket för toppfarten. Dvs efter 150 km/h blir motarderna blåsta förbi av dom andra cyklarna som är låga och har kåpor. I kurvorna har motarderna så låg hastighet att dom blir rundade på yttern. Efter ett par försök så ger nog dom flesta motardförarna upp. Inte kul att komma sist och bli varvad pga hojen. Tyvärr.

Synd, för jag skulle gärna se dom på banan. Ligger nog något i det att vi på RR hojar får använda lite lärotid bakom motarderna för att lära oss deras kurvteknik, så att vi kan planera säkra omkörningar i kurvorna. Annars blir det rysk roulette i kurvorna.

P.S.
Finns nog ingen regel att man måste ha fötterna på fotpinnarna. Några som tillfälligt släpper på fotpinnen i kinkiga lägen, inkl Rossi himself.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Kris955 skrev:
2593080 Jag tycker inte motrderna borde förbjudas. Men dom upptäcker snart att dom inte har många chanser. Över 150 km/h betyder aerodynamiken och hästar mycket för toppfarten. Dvs efter 150 km/h blir motarderna blåsta förbi av dom andra cyklarna som är låga och har kåpor. I kurvorna har motarderna så låg hastighet att dom blir rundade på yttern. Efter ett par försök så ger nog dom flesta motardförarna upp. Inte kul att komma sist och bli varvad pga hojen. Tyvärr.

Synd, för jag skulle gärna se dom på banan. Ligger nog något i det att vi på RR hojar får använda lite lärotid bakom motarderna för att lära oss deras kurvteknik, så att vi kan planera säkra omkörningar i kurvorna. Annars blir det rysk roulette i kurvorna.

P.S.
Finns nog ingen regel att man måste ha fötterna på fotpinnarna. Några som tillfälligt släpper på fotpinnen i kinkiga lägen, inkl Rossi himself.

Har sett en kille köra 58.5 på sviestad med en husa 501:a... den tiden står sig ganska bra i SP va??
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
gixxermf skrev:
2593092 Har sett en kille köra 58.5 på sviestad med en husa 501:a... den tiden står sig ganska bra i SP va??


Intressant....
Ja, varför förbjuda cyklar på förhand. Kan bli kul klass med många olika cyklar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kris955 skrev:
P.S.
Finns nog ingen regel att man måste ha fötterna på fotpinnarna. Några som tillfälligt släpper på fotpinnen i kinkiga lägen, inkl Rossi himself.
Jo, det finns det faktiskt. Orkar inte titta i reglementet men saken har varit uppe här förr. Så om du orkar leta så finns det mer skrivet om saken på forumet.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Kris955 skrev:
2593080

P.S.
Finns nog ingen regel att man måste ha fötterna på fotpinnarna. Några som tillfälligt släpper på fotpinnen i kinkiga lägen, inkl Rossi himself.


Satt faktiskt och bläddrade igenom reglementet för nån dag sen och den regeln finns faktiskt precis som Bingo säger.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kris955 skrev:
2593080 Jag tycker inte motrderna borde förbjudas....yada-yada-yada.... I kurvorna har motarderna så låg hastighet att dom blir rundade på yttern...yada-yada-yada...Finns nog ingen regel att man måste ha fötterna på fotpinnarna....

Många felaktiga antaganden där du!!

Jag har kört vansinnigt mycket supermoto på rr-banor så jag har ett hum om vad jag snackar om när jag säger att du har fel.
Bromsarna på en aprilia / sv / er6 är inte i världsklass. Det är dom på en supermoto.
Ingångshastigheten i kurvorna är mycket högre på en supermoto och det går att köra riktigt fort utan att släppa fotpinnarna, vilket för övrigt är tydligt reglerat i regelboken.
Kåphojarna vinner på rakorna men rent krasst är det så att en halvmedioker förare (b-förare) kör snabbare på en supermoto än en sp. Inte för att motarden har bättre prestanda utan för att den är mycket mer lättkörd.
Någon som sett mig, zeb_macahan eller ecce (det var väl ingen hemlis va?) på en supermoto på en bankörning i sommar vet vad som kör om vad på yttern / innern osv.

Jag tror inte det är bra att blanda rr och supermoto men det är inte första gången. I supermono händer det att det dyker upp supermoto-hojar och krattan kom väl 3:a på gälleråsen för några år sedan i regn. (på en husa).

OM det inte stoppas är det dock inte omöjligt att jag ställer upp med min 560 bara för att bevisa det jag just skrivit.

/HW
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
HW skrev:
2593291 Många felaktiga antaganden där du!!

Jag har kört vansinnigt mycket supermoto på rr-banor så jag har ett hum om vad jag snackar om när jag säger att du har fel.
Bromsarna på en aprilia / sv / er6 är inte i världsklass. Det är dom på en supermoto.
Ingångshastigheten i kurvorna är mycket högre på en supermoto och det går att köra riktigt fort utan att släppa fotpinnarna, vilket för övrigt är tydligt reglerat i regelboken.
Kåphojarna vinner på rakorna men rent krasst är det så att en halvmedioker förare (b-förare) kör snabbare på en supermoto än en sp. Inte för att motarden har bättre prestanda utan för att den är mycket mer lättkörd.
Någon som sett mig, zeb_macahan eller ecce (det var väl ingen hemlis va?) på en supermoto på en bankörning i sommar vet vad som kör om vad på yttern / innern osv.

Jag tror inte det är bra att blanda rr och supermoto men det är inte första gången. I supermono händer det att det dyker upp supermoto-hojar och krattan kom väl 3:a på gälleråsen för några år sedan i regn. (på en husa).

OM det inte stoppas är det dock inte omöjligt att jag ställer upp med min 560 bara för att bevisa det jag just skrivit.

/HW

Med en encylindrig supermoto får du väl åka i rookie 600, går väl inte in i nya SP klassen. Sen att påstå att RS:en har dåliga bromsar är väl inte helt sant? SV har inga bromsar att skryta med men RS:en bromsar är ju hyfsat grymma.

/Pär
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
sleven skrev:
2593620 Med en encylindrig supermoto får du väl åka i rookie 600, går väl inte in i nya SP klassen. Sen att påstå att RS:en har dåliga bromsar är väl inte helt sant? SV har inga bromsar att skryta med men RS:en bromsar är ju hyfsat grymma.

/Pär
HW må ha kört många hojar men inte en RS250 tror jag för bromsarna är som sagt heeelt ok! Som allt annat på hojen vad gäller chassi & fjädring.
Jag vet att Patrik #74 försökte få köra med en motard i en RR-klass men inte fick pga någon regel jag inte kommer ihåg.

Men face it, svenska banor är som gjorda för motarder eller 125cc racers nu när alla rakor försvinner! Är väl bara Anderstorp som kan klassas som en höghastighetsbana numera?
Hoppas nu att det inte blir några ändringar så att A-förare inte får vara med i SP längre för då kommer min hoj snart att vara till salu...
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
HW skrev:
2593291 Många felaktiga antaganden där du!!

Jag har kört vansinnigt mycket supermoto på rr-banor så jag har ett hum om vad jag snackar om när jag säger att du har fel.
Bromsarna på en aprilia / sv / er6 är inte i världsklass. Det är dom på en supermoto.
Ingångshastigheten i kurvorna är mycket högre på en supermoto och det går att köra riktigt fort utan att släppa fotpinnarna, vilket för övrigt är tydligt reglerat i regelboken.
Kåphojarna vinner på rakorna men rent krasst är det så att en halvmedioker förare (b-förare) kör snabbare på en supermoto än en sp. Inte för att motarden har bättre prestanda utan för att den är mycket mer lättkörd.
Någon som sett mig, zeb_macahan eller ecce (det var väl ingen hemlis va?) på en supermoto på en bankörning i sommar vet vad som kör om vad på yttern / innern osv.

Jag tror inte det är bra att blanda rr och supermoto men det är inte första gången. I supermono händer det att det dyker upp supermoto-hojar och krattan kom väl 3:a på gälleråsen för några år sedan i regn. (på en husa).

OM det inte stoppas är det dock inte omöjligt att jag ställer upp med min 560 bara för att bevisa det jag just skrivit.

/HW

Ja man kan gissa fel ibland. Får ta det i mig då. Och det låter kul med din motard. Hoppas få se dig på banan nästa år.

Underförstått verkar det som du är a-förare, så jag antager detta. Och att ditt uttalande kommer från licensträning / tävling med uppmätta tider. Om du däremot refererar att köra snabbt på en allmän bandag så är "motståndet" mycket varierande och i snabba gruppen på en lokalkänd bana är det inte svårt att köra från dom andra med en spätta på bönpallen på en helt standard hoj som f.ex. Speed Triple. Jeg vet, jag har provat. Det säger sig själv att varvtiden är långsammare än med en RR-hoj med slicks. Det gäller för mig, en långsam, fet och gammal b-förare.

Jag trodde att en låg RR hoj som t.ex. RS250 borde vara lättare att köra och få högre kurvhastighet än en motard med förhållandevis hög tyngdpunkt. Om du menar motorkaratär så förstår jag bättre. Sedan trodde jag inte RS250 dubbla bromsskivor var så dåliga att dom är sämre än en enkelskiva på en motard. Och trodde också att man kan bromsa effektivare (utan bakhjulslyft) om man har lägre tyngdpunkt. Jag har inte provat bägge på bana med tidtagning, så jag borde nog inte gissa så mycket. (Tyngden och bromsarnas kvalitet på SV650 och ER6 är ljusår efter motarden, det förstår jag också. Och tycker det vore kul med en lätt motard som piskar flera 650 maskiner. Trodde bara RS250 ville ge mera motstånd.)

Jag förstår att en bra förare kan köra ifrån en medioker förare på vad som helst. Trodde bara att samma förare kan köra fortare på en RS250 än en motard. Jag har inte provat sjäv (och borde hålla truten), men har du provat både motard og en RS250 på samma bana, och med tidtagning? Vad fick du snabbare varvtider med? Och hur stor var skillnaden?
 
Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Torkel skrev:
2593768 HW må ha kört många hojar men inte en RS250 tror jag för bromsarna är som sagt heeelt ok! Som allt annat på hojen vad gäller chassi & fjädring.
Jag vet att Patrik #74 försökte få köra med en motard i en RR-klass men inte fick pga någon regel jag inte kommer ihåg.

Men face it, svenska banor är som gjorda för motarder eller 125cc racers nu när alla rakor försvinner! Är väl bara Anderstorp som kan klassas som en höghastighetsbana numera?
Hoppas nu att det inte blir några ändringar så att A-förare inte får vara med i SP längre för då kommer min hoj snart att vara till salu...

Ok, lite förhastat om rs:ens bromsar men..."something allows me to brake later"...

Jag är inte a-förare, jag är en glad rookie som kört både licensträningar och bandagar på kända och okända banor. Med och utan tidtagning.
För 2 år sedan körde jag 1:00:3 med min gamla 660 och efter det har jag lärt mig mycket om hojkörning.
Den tiden skulle räckt till en 4:e plats på årets SM-deltävling på samma bana. (LMS).
I år har jag 100cc / 10hk mindre och får lägga på några tiondelar så det går inte fullt lika fort.

Det känns ganska meningslöst att tjafsa om detta på ett forum dock. Blir det tillåtet får vi väl göra upp om det på banan. Annars spelar det ju ingen roll.

/HW
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Depåbitchen skrev:
2519997 Jo det har snackats om det men inget är helt bestämt än enligt Svemo.

SVEMO har sagt ok till att SP-klassen körs med ERF.
Som jag förstod det så är det upp till arrangörerna själva om dom vill köra SP-klassen och därför KANSKE den inte körs alla ERF-helger.

(i detta kan man tolka att det inte körs SP tillsammans med SM-serien...)


.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top