Vad håller försäkringsbolagen på med...

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Tycker det var sjukt att salus ansvar höjde min försäkring med 700:- per månad och Trygg-Hansa sänkte fjolårets pris med 100:-

Trygg-Hansa blir det för mig! 1350:-/mån halvförsäkring ej avställbar.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Om du tittar efter längre upp i tråden så ser du att jag kommenterar en person som snackade om konsekvenserna av att ha krockat i 200 km/h.

Någonting säger mig även att personer som "anser sig vara smarta" genom att "spara in pengar" på att köra utan försäkring samtidigt väldigt ofta är exakt samma människor som bryter mot diverse trafiklagar och kör grovt vårdslöst i trafiken. (Man behöver inte ha passerat 200 km/h för att dömas för grov vårdlöshet i trafik ...) Den gemensamma nämnaren i dessa båda grupper är bristande förmåga till nödvändig risktänkande. (Vilket i sin tur är väldigt starkt förknippat med låg ålder och manligt kön ... )

När det gäller ersättningsgraderna vid olika åldrar och grader och invaliditet så föreslår jag att du tittar på trafikskadenämndens hemsida. TFF är en förening för alla försäkringsbolag. Trafikskadenämnden är ett statligt organisation utsedd av regeringen och finansinspektionen.

TSN säger bl.a.:



osv. osv. osv.

Kör ALDRIG ett fordon utan trafikförsäkring !

Krockar man i 200kmh så lär man inte behöva bekymra sig alls... :brinnerup

Det va för övrigt på trafikskadenämnden jag hade hittat beloppen tidigare, ser att de har ökat sen sist jag tittade. 1,7 miljoner för 99% invaliditet på en 0-1 åring. Så visst, skadar man ett spädbarn till 99% invaliditet och dessutom blind så blir det dyrt OM man blir helt återbetalningsskyldig.
Det krockas dagligen med avställda fordon i det här landet (alkisar, knarkare, tjuvar mm) men jag kan inte komma ihåg att jag läst någonstans att någon någonsin har fått betala tillbaka miljonbelopp...

Det kanske låter som att jag förespråkar att köra avställt, vilket är fel. Är bara så trött på alla som tror att vi bor i USA där man kan stämma folk hur som helst på miljoners miljoner.


Edit: Hittade det här.. man får alltså även som boven i dramat ersättning för sina skador/invaliditet, det trodde jag faktiskt inte.

"Du har köpt en moped. Två dagar senare
kör du på en fotgängare och kör omkull.
Ni får båda personskador. Tyvärr var
mopeden oförsäkrad. Vad händer?
Både du och fotgängaren får ersättning
för era personskador av TFF, eftersom
mopeden var oförsäkrad. Du får betala
1/10 prisbasbelopp, dvs ca 4 000 kr
till TFF. Om fotgängaren har vållat
skadan kan han/hon bli tvungen att betala
skadorna på mopeden."
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det krockas dagligen med avställda fordon i det här landet (alkisar, knarkare, tjuvar mm) men jag kan inte komma ihåg att jag läst någonstans att någon någonsin har fått betala tillbaka miljonbelopp...

Sånt läser man inte om eftersom offret får pengar från TFF och sen försätter TFF rattfyllot i personlig konkurs.

Inte ens expressen eller aftonbladet skriver snyfthistorier om hur ett stackars rattfyllo är skyldig att betala 3 000 000 kronor i skadestånd efter att han/hon invalidiserat den där jävla ungen som lekte i diket ...

Jag har dock faktiskt läst om hur en 16-åring blev skuldsatt för resten av livet efter att han kört en oförsäkrad skoter och skadat en person. Det var inte en snyfthistoria dock. Det var en varning om vilka konsekvenser det kan få att köra oförsäkrat.

Det kanske låter som att jag förespråkar att köra avställt, vilket är fel. Är bara så trött på alla som tror att vi bor i USA där man kan stämma folk hur som helst på miljoners miljoner.

Även om man bor i Sverige så kan man ju stämma någon civilrättsligt. Dock sällan till dylika belopp.

När jag bodde i staterna i mitten av nittiotalet så fick man som förare själv bestämma hur mycket man ville att trafikförsäkringen skulle täcka. Om man var försäkrad till 100 000 dollar och råkade pajja någons nya Ferrari så fick man alltså skynda sig till flyplatsen ...
 

ThaCoola

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2008
Ort
In the Spang
Hoj
-00 ZX9R
Hej hej

Bara en fråga, vilket är det högsta pris på en trafik försäkring ni har fått från olika försäkrings bolag ?

Jag fick priset 179.000 tkr om året av folksam
Hon jag pratade med sa bara OJ oj oj :D
Jag kör en Zx9R och är 26 år
Ha det gott
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Hej hej

Bara en fråga, vilket är det högsta pris på en trafik försäkring ni har fått från olika försäkrings bolag ?

Jag fick priset 179.000 tkr om året av folksam
Hon jag pratade med sa bara OJ oj oj :D
Jag kör en Zx9R och är 26 år
Ha det gott

Be de skicka en skriftlig offert, scanna in den och skapa en ny tråd :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Hej hej

Bara en fråga, vilket är det högsta pris på en trafik försäkring ni har fått från olika försäkrings bolag ?

Jag fick priset 179.000 tkr om året av folksam
Hon jag pratade med sa bara OJ oj oj :D
Jag kör en Zx9R och är 26 år
Ha det gott

Varför säger dom inte bara "Fuck off!" istället för att börja rabbla såna där siffror? Innebörden är ju densamma i alla fall.

Min trafikförsäkring på en 00:as Thundeace är 0,009 av vad du skulle fått pröjsa. (Trygg Hansa - Full bonus.)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Varför säger dom inte bara "Fuck off!" istället för att börja rabbla såna där siffror? Innebörden är ju densamma i alla fall.

som det har förklarats några gånger innan så måste de erbjuda en trafikförsäkring. Bilsport-mc erbjuder till ex inget annat än trafikförsäkring på supersport.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top