Vad håller försäkringsbolagen på med...

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det är rätt!!.. jag med. ramlar man dör man ändå. och de är ju inte så att man stannar om man råkar köra förbi snuten i 200... :tuttar

För att citera Josef Stalin:

No man - no problem (Men har lär väl ha sagt det på ryska...)

Problemen infinner sig om det skiter sig och man överlever efter att man har krockat och skadat nån annan eller dennes egendom!

Jag tror att en trafikförsäkring idag täcker skador till ett värde av upp till 300 miljoner kr. (Fråga mig inte var jag fått denna siffra ifrån. Hörde den för 10 år sedan.) Om man t.ex. av misstag kör mot rött ljus, kolliderar med ett tåg varpå tåget spårar ur och rammar ett sjukhus, så är du som vållande till olyckan försäkrad via din trafikförsäkring. Motpartens kostnader täcks av din försäkring.

Har du däremot inte en trafikförsäkring kommer du ha en mega-miljonskuld resten av livet eftersom man inte kan få skuldsanering för de kostnader som följer efter en olycka om man döms som vållande och motparten begär ersättning.

Hur står det till med risktänkandet om ni ens överväger att köra utan trafikförsäkring?
 

Mackan75

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Oslo
Hoj
SV1000 s -07
Jag antar att jag inte ska klaga att det är SÅ dyrt at försäkra mc i Norge då... Betalar dryga 4 norska lappar för min helförsäkrade sv1000s. Har då såklart över 30 år på nacken... Men själva cyklarna är ju DESTO DYRARE!!!! De flesta nya 1000-kubikarna närmar sig 250 000:-... NORSKA!!!
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Ringde folksam två gånger idag med 10 minuters mellanrum och bad om pris, det diffa 120:- månaden... Uhm..? :gnissla

Nu vart det iofs billigare andra gången jag ringde så att eeeh tack. :arsele
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
För att citera Josef Stalin:

No man - no problem (Men har lär väl ha sagt det på ryska...)

Problemen infinner sig om det skiter sig och man överlever efter att man har krockat och skadat nån annan eller dennes egendom!

Jag tror att en trafikförsäkring idag täcker skador till ett värde av upp till 300 miljoner kr. (Fråga mig inte var jag fått denna siffra ifrån. Hörde den för 10 år sedan.) Om man t.ex. av misstag kör mot rött ljus, kolliderar med ett tåg varpå tåget spårar ur och rammar ett sjukhus, så är du som vållande till olyckan försäkrad via din trafikförsäkring. Motpartens kostnader täcks av din försäkring.

Har du däremot inte en trafikförsäkring kommer du ha en mega-miljonskuld resten av livet eftersom man inte kan få skuldsanering för de kostnader som följer efter en olycka om man döms som vållande och motparten begär ersättning.

Hur står det till med risktänkandet om ni ens överväger att köra utan trafikförsäkring?

Haha... du har väl hjälm på dig när du går ut, för man vet aldrig det kanske trillar ner ett flygande tefat i huvudet på dig. :rolleyes:
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Har du däremot inte en trafikförsäkring kommer du ha en mega-miljonskuld resten av livet eftersom man inte kan få skuldsanering för de kostnader som följer efter en olycka om man döms som vållande och motparten begär ersättning.
x

Jasså, då tycker jag du ska läsa lite på TFF.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Den skadedrabbade får vid olycka ut ersättning ifrån TFF så de klarar sig ekonomisk, men gissa vem TFF sedan kommer att försöka suga tillbaka vartenda öre ifrån ... Tror ni att försäkringsbolagen sysslar med välgörenhet eller att de försöker göra så stor vinst som möjligt?

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.

Källa: TFF

Döms man som vållande att betala skadestånd så är det även värt att nämna att räntan på det skadeståndet troligen fastställs enligt räntelagen så vi snackar om ca 11-15 % årlig ränta (diskonto + 8%) på dessa skadebelopp som kan vara i miljonklassen. Lycka till med de avbetalningarna på ett skadestånd på 2 millar ... 300 000 kr per år bara i ränta. Det är bara att hoppas att den personen är asiat. För något annat är nudlar kommer man då inte att få äta under resten av livet ...

TFF finns inte där för att skydda de som bryter mot Trafikskadelag (1975:1410) eller annan lag. TFF finns där för att offren ska få ersättning.

Om föraren varit grovt vårdslös eller rattfull kan den vållande bli skyldig att betala hela skadan. Rör det sig om flera fordon inblandade, personskador och dödsfall kan det med andra ord bli hur dyrt som helst.

Källa: hd.se

Tror ni mig inte? Ring Carola så kan hon berätta hur kul det är ...
 
Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Lite sjukt är det med försäkringspremien kan jag hålla med om.
Allra hellst om man tänker på de äldre som fick sitt mc kort när det tog körkort för bil och vid "gammal" ålder får för sig att börja köra hoj. Vilken fara är inte de? De har ju inte gått någon utb alls för mc och får låg premie pga körkort så länge och deras ålder. Frågan är om de klarar av effekten en mc har i dagens läge och vilken reaktionsförmåga har de när de e ovana mm??

I dagsläget kan det vara dyrare att försäkra än att köpa ny hoj. Klart då att många väljer billigaste försäkringen (trafik) bara, då det är så.
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Lite sjukt är det med försäkringspremien kan jag hålla med om.
Allra hellst om man tänker på de äldre som fick sitt mc kort när det tog körkort för bil och vid "gammal" ålder får för sig att börja köra hoj. Vilken fara är inte de? De har ju inte gått någon utb alls för mc och får låg premie pga körkort så länge och deras ålder. Frågan är om de klarar av effekten en mc har i dagens läge och vilken reaktionsförmåga har de när de e ovana mm??

I dagsläget kan det vara dyrare att försäkra än att köpa ny hoj. Klart då att många väljer billigaste försäkringen (trafik) bara, då det är så.
Jag tycker också att det är lite lustigt att de hade regler där man automatiskt fick A på körkortet.
Men det var ju länge sedan.
Till och med jag fick ju ta mitt A-kort separat fastän jag är hur gammal som helst nu.
Problemet håller ju på att fasas ut i takt med att tiden går.

Så om vi väntar ett litet tag så har vi snart bara nyutexaminerade högutbildade snabbt reagerande stjärnor ute på vägarna och då kommer försäkringsbolagen inse att faran är över och sänka premien.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
yada yada......

Jag förstår inte vart du försöker komma, du upprepar i princip bara det dom sagts. Dvs att du KAN bli återbetalningsskyldig om du döms för grov vårdslöshet, varit full eller drogad.
Skrotar du wheelandes med en barnfamilj i en miljonbil där alla blir invalida osv så finns risk för att du blir skyldig en bra slant. Men fortfarande inga fantasibelopp som nämnts tidigare i tråden. Dyraste ersättningen ges till spädbarn som invalidiseras till 99% och inte ens där är de en miljon. Och sen sjunker det drastiskt med åren, dvs om nån torpederar dig och du blir sängliggande resten av livet så ska du inte räkna med många kronor i ersättning... så är det i sverige.

Alltså, kör du "normalt" och nykter så blir det "bara" lite böter osv... Och med dom premier vi har idag så är det förmodligen det billigare alternativet för 99% av oss sporhojsåkare. Det är helt sjukt.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Alltså, kör du "normalt" och nykter så blir det "bara" lite böter osv... Och med dom premier vi har idag så är det förmodligen det billigare alternativet för 99% av oss sporhojsåkare. Det är helt sjukt.
Betyder det att man inte behöver försäkring?
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Bullshit. Försäkringsbolag har också ett ansvar gentemot ägarna att leverera vinster. Vi pratar inte om Saab Automobile som går kontinuerligt med förlust och att storebror Scania pumpar in pengar. De är vinstdrivande.

Självklart som vinstdrivande företag försöker de maximera sin nettovinst, genom att sätta skyhöga premier dels för att de kan, dels för att avskräcka sporthojsfanatiker. Därför behövs det en ny spelare som inte har nått ett vinsttak än - det är då man behöver bli kreativ (som dagens f-bolag) och komma på sjuka premier, få bort alla riskmoment, etc.

Fast det förutsätter att det är ett aktiebolag, dvs att det finns aktieägare som kräver leverans av vinster.

Det finns också försäkringsgivare som inte är aktiebolag, där istället kunderna(försäkringstagarna) faktiskt äger företaget. Länsförsäkringar är ett exempel, och de år det blir ett överskott i verksamheten återbetalas huvuddelen av detta till kunderna(försäkringstagarna) i form av "återbäring".
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Fast det förutsätter att det är ett aktiebolag, dvs att det finns aktieägare som kräver leverans av vinster.

Det finns också försäkringsgivare som inte är aktiebolag, där istället kunderna(försäkringstagarna) faktiskt äger företaget. Länsförsäkringar är ett exempel, och de år det blir ett överskott i verksamheten återbetalas huvuddelen av detta till kunderna(försäkringstagarna) i form av "återbäring".

aha, det visste jag inte. Det är ungefär denna formen som skulle varit intressant för sporthojsägare, inklusive återbäringar så klart.

Å andra sidan kan jag tänka mig att man ändå vill ha någon form av utdelning om man äger ett företag eller en del av ett företag.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det finns också försäkringsgivare som inte är aktiebolag, där istället kunderna(försäkringstagarna) faktiskt äger företaget. Länsförsäkringar är ett exempel, och de år det blir ett överskott i verksamheten återbetalas huvuddelen av detta till kunderna(försäkringstagarna) i form av "återbäring".

Bra att veta angående det givna exemplet;

Om du flyttar från ett län till ett annat under året, får du ingen återbäring från Länsförsäkringar. Varken från det län du lämnar eller flyttar till,(trots att du i folkbokföringen inte överförs förrän vid årskiftet). Fast rimligen ökar då avkastningen till de övriga, ett ändamål så gott som något!

/Ofrivilligt generös..
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag förstår inte vart du försöker komma, du upprepar i princip bara det dom sagts. Dvs att du KAN bli återbetalningsskyldig om du döms för grov vårdslöshet, varit full eller drogad.
Skrotar du wheelandes med en barnfamilj i en miljonbil där alla blir invalida osv så finns risk för att du blir skyldig en bra slant. Men fortfarande inga fantasibelopp som nämnts tidigare i tråden. Dyraste ersättningen ges till spädbarn som invalidiseras till 99% och inte ens där är de en miljon. Och sen sjunker det drastiskt med åren, dvs om nån torpederar dig och du blir sängliggande resten av livet så ska du inte räkna med många kronor i ersättning... så är det i sverige.

Alltså, kör du "normalt" och nykter så blir det "bara" lite böter osv... Och med dom premier vi har idag så är det förmodligen det billigare alternativet för 99% av oss sporhojsåkare. Det är helt sjukt.

Plockar man synen av nån så är det en miljon i ersättning bara för synen. Tar du en arm är det några hundratusen till osv. osv. osv. Lägg sen dit förstörd egendom m.m. så talar vi om en skuld som för de flesta innebär en livstid i skuld.

Kör man ett påställt fordon utan försäkring åker man på en automatisk trafikförsäkringsavgift som är på omkring 10% över den maximala trafikförsäkringskostnaden som man kan drabbas av. Det handlar alltså om cirka 150-200 kr om dagen. Det ska aldrig kunna löna sig att köra oförsäkrat.
Kör du omkring med en cb 650 från 70-talet får du alltså betala en trafikförsäkring som är 10% dyrare än vad du skulle ha fått betala för en R1:a 09´. Detta är ett av de absolut vanligaste sätten för Svensson att hamna hos kronofogden. ... och så fruktansvärt onödigt.

Kör du ett avställt fordon och smäller med detta så talar vi ju med automatik om olovlig körning (körförbud - olagligt). Vilket domstolarna, och försäkringsbolagen, med allra största sannolikhet automatisk klassar på samma sätt som att du kört olagligt ala rattfylla och fortkörning. Du begick alltså ett brott redan innan du kolliderade.

Glöm alla tankar om att TFF finns där för att skydda idioten utan trafikförsäkring.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Ingen som sitter inne med information för sporthojsförsäkringar i finland,danmark & norge tro?

Måste citera en annan tråd angående körning utan försäkring

"Om du har hojen avställd och kör så har du ingen försäkring alls = du kan bli skyldig mångmiljonbelopp ifall du kör på någon, stämningar, skador mm."

Denna tråd kan kanske vara lite intressant om Norges försäkringssystem: http://www.bike.se/forum/thread.php?t=5566 :tummenupp
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Plockar man synen av nån så är det en miljon i ersättning bara för synen. Tar du en arm är det några hundratusen till osv. osv. osv. Lägg sen dit förstörd egendom m.m. så talar vi om en skuld som för de flesta innebär en livstid i skuld.

Kör man ett påställt fordon utan försäkring åker man på en automatisk trafikförsäkringsavgift som är på omkring 10% över den maximala trafikförsäkringskostnaden som man kan drabbas av. Det handlar alltså om cirka 150-200 kr om dagen. Det ska aldrig kunna löna sig att köra oförsäkrat.
Kör du omkring med en cb 650 från 70-talet får du alltså betala en trafikförsäkring som är 10% dyrare än vad du skulle ha fått betala för en R1:a 09´. Detta är ett av de absolut vanligaste sätten för Svensson att hamna hos kronofogden. ... och så fruktansvärt onödigt.

Kör du ett avställt fordon och smäller med detta så talar vi ju med automatik om olovlig körning (körförbud - olagligt). Vilket domstolarna, och försäkringsbolagen, med allra största sannolikhet automatisk klassar på samma sätt som att du kört olagligt ala rattfylla och fortkörning. Du begick alltså ett brott redan innan du kolliderade.

Glöm alla tankar om att TFF finns där för att skydda idioten utan trafikförsäkring.

Länka gärna till de tabeller där dom skadeståndsbeloppen finns, de jag har nämnt finns nånstans på tffs hemsida dvs enda gången du ens kommer nära en miljon är om du invalidiserar en 0-1 åring till 99%.

Vi pratade aldrig om att köra/äga ett påställt utan försäkring, det är dyrt. Jag har själv missat 2 dagar en gång när hoj köptes en lördag... inte kul.

Det där är helt fel! Saxar direkt från TFF.
"Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2008 är återkravet högst 4100 kronor och för år 200 är det högst 4280 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Alltså så länge du inte orsakat skadan med avsikt osv så är maxbeloppet 4280kr!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Länka gärna till de tabeller där dom skadeståndsbeloppen finns, de jag har nämnt finns nånstans på tffs hemsida dvs enda gången du ens kommer nära en miljon är om du invalidiserar en 0-1 åring till 99%.

Vi pratade aldrig om att köra/äga ett påställt utan försäkring, det är dyrt. Jag har själv missat 2 dagar en gång när hoj köptes en lördag... inte kul.

Det där är helt fel! Saxar direkt från TFF.
"Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2008 är återkravet högst 4100 kronor och för år 200 är det högst 4280 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."

Alltså så länge du inte orsakat skadan med avsikt osv så är maxbeloppet 4280kr!

Om du tittar efter längre upp i tråden så ser du att jag kommenterar en person som snackade om konsekvenserna av att ha krockat i 200 km/h.

Någonting säger mig även att personer som "anser sig vara smarta" genom att "spara in pengar" på att köra utan försäkring samtidigt väldigt ofta är exakt samma människor som bryter mot diverse trafiklagar och kör grovt vårdslöst i trafiken. (Man behöver inte ha passerat 200 km/h för att dömas för grov vårdlöshet i trafik ...) Den gemensamma nämnaren i dessa båda grupper är bristande förmåga till nödvändig risktänkande. (Vilket i sin tur är väldigt starkt förknippat med låg ålder och manligt kön ... )

När det gäller ersättningsgraderna vid olika åldrar och grader och invaliditet så föreslår jag att du tittar på trafikskadenämndens hemsida. TFF är en förening för alla försäkringsbolag. Trafikskadenämnden är ett statligt organisation utsedd av regeringen och finansinspektionen.

TSN säger bl.a.:

Särskilda skadetyper
Beträffande vissa särskilda skadetyper gäller följande i fråga om ersättning för medicinsk invaliditet mm.
1. Ersättning för förlossningshinder och missfall utgår med 35 000 kr respektive 72 000 kr.
2. Ersättning vid mjältförlust (exklusive ärr) utgår med 30 000 kr.
3. Vid totalt syn bortfall utgår ersättning med 1 046 000 kr, varav 329 000 kr för anspänning i daglig
livsföring.
4. Vid förlust av frisk tand utgår ersättning med 3 500 kr.
Anmärkning: Ersättningsbeloppen under punkterna 1 och 2 åldersreduceras inte. Beloppen vid punkterna 3 och
4 åldersreduceras efter mönster av den allmänna hjälptabellen, se Bilaga . För barn 15 år och yngre - skall ett
påslag om 10 procent göras.

osv. osv. osv.

Kör ALDRIG ett fordon utan trafikförsäkring !
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top