För mig handlar det inte om pengar egentligen(jag har råd), men snart kostar det så att inte ens en mångmiljardär har råd att äga hoj.
De allra ädlaste av stekare har råd med ALLT
För mig handlar det inte om pengar egentligen(jag har råd), men snart kostar det så att inte ens en mångmiljardär har råd att äga hoj.
Jepp, så menar jag.
Det är rätt!!.. jag med. ramlar man dör man ändå. och de är ju inte så att man stannar om man råkar köra förbi snuten i 200...
För att citera Josef Stalin:
No man - no problem (Men har lär väl ha sagt det på ryska...)
Problemen infinner sig om det skiter sig och man överlever efter att man har krockat och skadat nån annan eller dennes egendom!
Jag tror att en trafikförsäkring idag täcker skador till ett värde av upp till 300 miljoner kr. (Fråga mig inte var jag fått denna siffra ifrån. Hörde den för 10 år sedan.) Om man t.ex. av misstag kör mot rött ljus, kolliderar med ett tåg varpå tåget spårar ur och rammar ett sjukhus, så är du som vållande till olyckan försäkrad via din trafikförsäkring. Motpartens kostnader täcks av din försäkring.
Har du däremot inte en trafikförsäkring kommer du ha en mega-miljonskuld resten av livet eftersom man inte kan få skuldsanering för de kostnader som följer efter en olycka om man döms som vållande och motparten begär ersättning.
Hur står det till med risktänkandet om ni ens överväger att köra utan trafikförsäkring?
xHar du däremot inte en trafikförsäkring kommer du ha en mega-miljonskuld resten av livet eftersom man inte kan få skuldsanering för de kostnader som följer efter en olycka om man döms som vållande och motparten begär ersättning.
Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande.
Om föraren varit grovt vårdslös eller rattfull kan den vållande bli skyldig att betala hela skadan. Rör det sig om flera fordon inblandade, personskador och dödsfall kan det med andra ord bli hur dyrt som helst.
Jag tycker också att det är lite lustigt att de hade regler där man automatiskt fick A på körkortet.Lite sjukt är det med försäkringspremien kan jag hålla med om.
Allra hellst om man tänker på de äldre som fick sitt mc kort när det tog körkort för bil och vid "gammal" ålder får för sig att börja köra hoj. Vilken fara är inte de? De har ju inte gått någon utb alls för mc och får låg premie pga körkort så länge och deras ålder. Frågan är om de klarar av effekten en mc har i dagens läge och vilken reaktionsförmåga har de när de e ovana mm??
I dagsläget kan det vara dyrare att försäkra än att köpa ny hoj. Klart då att många väljer billigaste försäkringen (trafik) bara, då det är så.
yada yada......
Betyder det att man inte behöver försäkring?Alltså, kör du "normalt" och nykter så blir det "bara" lite böter osv... Och med dom premier vi har idag så är det förmodligen det billigare alternativet för 99% av oss sporhojsåkare. Det är helt sjukt.
Bullshit. Försäkringsbolag har också ett ansvar gentemot ägarna att leverera vinster. Vi pratar inte om Saab Automobile som går kontinuerligt med förlust och att storebror Scania pumpar in pengar. De är vinstdrivande.
Självklart som vinstdrivande företag försöker de maximera sin nettovinst, genom att sätta skyhöga premier dels för att de kan, dels för att avskräcka sporthojsfanatiker. Därför behövs det en ny spelare som inte har nått ett vinsttak än - det är då man behöver bli kreativ (som dagens f-bolag) och komma på sjuka premier, få bort alla riskmoment, etc.
Fast det förutsätter att det är ett aktiebolag, dvs att det finns aktieägare som kräver leverans av vinster.
Det finns också försäkringsgivare som inte är aktiebolag, där istället kunderna(försäkringstagarna) faktiskt äger företaget. Länsförsäkringar är ett exempel, och de år det blir ett överskott i verksamheten återbetalas huvuddelen av detta till kunderna(försäkringstagarna) i form av "återbäring".
Det finns också försäkringsgivare som inte är aktiebolag, där istället kunderna(försäkringstagarna) faktiskt äger företaget. Länsförsäkringar är ett exempel, och de år det blir ett överskott i verksamheten återbetalas huvuddelen av detta till kunderna(försäkringstagarna) i form av "återbäring".
Jag förstår inte vart du försöker komma, du upprepar i princip bara det dom sagts. Dvs att du KAN bli återbetalningsskyldig om du döms för grov vårdslöshet, varit full eller drogad.
Skrotar du wheelandes med en barnfamilj i en miljonbil där alla blir invalida osv så finns risk för att du blir skyldig en bra slant. Men fortfarande inga fantasibelopp som nämnts tidigare i tråden. Dyraste ersättningen ges till spädbarn som invalidiseras till 99% och inte ens där är de en miljon. Och sen sjunker det drastiskt med åren, dvs om nån torpederar dig och du blir sängliggande resten av livet så ska du inte räkna med många kronor i ersättning... så är det i sverige.
Alltså, kör du "normalt" och nykter så blir det "bara" lite böter osv... Och med dom premier vi har idag så är det förmodligen det billigare alternativet för 99% av oss sporhojsåkare. Det är helt sjukt.
Ingen som sitter inne med information för sporthojsförsäkringar i finland,danmark & norge tro?
Måste citera en annan tråd angående körning utan försäkring
"Om du har hojen avställd och kör så har du ingen försäkring alls = du kan bli skyldig mångmiljonbelopp ifall du kör på någon, stämningar, skador mm."
Plockar man synen av nån så är det en miljon i ersättning bara för synen. Tar du en arm är det några hundratusen till osv. osv. osv. Lägg sen dit förstörd egendom m.m. så talar vi om en skuld som för de flesta innebär en livstid i skuld.
Kör man ett påställt fordon utan försäkring åker man på en automatisk trafikförsäkringsavgift som är på omkring 10% över den maximala trafikförsäkringskostnaden som man kan drabbas av. Det handlar alltså om cirka 150-200 kr om dagen. Det ska aldrig kunna löna sig att köra oförsäkrat.
Kör du omkring med en cb 650 från 70-talet får du alltså betala en trafikförsäkring som är 10% dyrare än vad du skulle ha fått betala för en R1:a 09´. Detta är ett av de absolut vanligaste sätten för Svensson att hamna hos kronofogden. ... och så fruktansvärt onödigt.
Kör du ett avställt fordon och smäller med detta så talar vi ju med automatik om olovlig körning (körförbud - olagligt). Vilket domstolarna, och försäkringsbolagen, med allra största sannolikhet automatisk klassar på samma sätt som att du kört olagligt ala rattfylla och fortkörning. Du begick alltså ett brott redan innan du kolliderade.
Glöm alla tankar om att TFF finns där för att skydda idioten utan trafikförsäkring.
Länka gärna till de tabeller där dom skadeståndsbeloppen finns, de jag har nämnt finns nånstans på tffs hemsida dvs enda gången du ens kommer nära en miljon är om du invalidiserar en 0-1 åring till 99%.
Vi pratade aldrig om att köra/äga ett påställt utan försäkring, det är dyrt. Jag har själv missat 2 dagar en gång när hoj köptes en lördag... inte kul.
Det där är helt fel! Saxar direkt från TFF.
"Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2008 är återkravet högst 4100 kronor och för år 200 är det högst 4280 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.
Den som orsakat skadan med avsikt (uppsåtligen), av grov vårdslöshet eller varit rattfull och vårdslös vid olyckan, kan få betala tillbaka hela eller del av den ersättning som Trafikförsäkringsföreningen har betalat till den skadelidande."
Alltså så länge du inte orsakat skadan med avsikt osv så är maxbeloppet 4280kr!
Särskilda skadetyper
Beträffande vissa särskilda skadetyper gäller följande i fråga om ersättning för medicinsk invaliditet mm.
1. Ersättning för förlossningshinder och missfall utgår med 35 000 kr respektive 72 000 kr.
2. Ersättning vid mjältförlust (exklusive ärr) utgår med 30 000 kr.
3. Vid totalt syn bortfall utgår ersättning med 1 046 000 kr, varav 329 000 kr för anspänning i daglig
livsföring.
4. Vid förlust av frisk tand utgår ersättning med 3 500 kr.
Anmärkning: Ersättningsbeloppen under punkterna 1 och 2 åldersreduceras inte. Beloppen vid punkterna 3 och
4 åldersreduceras efter mönster av den allmänna hjälptabellen, se Bilaga . För barn 15 år och yngre - skall ett
påslag om 10 procent göras.
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
2025 års Honda CB1000 Hornet
2025 års Honda CB1000 Horne... |
|
GGN-träning med Stark Varg!
Nu gäller den sista finslip... |
|
Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?
Efter en längre tids förhan... |
|
Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |