Vad håller försäkringsbolagen på med...

Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag hade gladeligen stått för allt rep av min hoj för att få ner premien. Eller det går ju inte, FB får in mindre pengar.

Och glöm inte att jag bara trafikförsäkrar, bara för att påminna om att jag inte försvarar helförsäkringar:hihi
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Befinner mig närmast i chock nu när millen ska försäkras - ungefär en dubbling i premie från förra året på de bolag jag har snackat med - förra året hade jag fått en R1:a för de pengarna..
 

bactor

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2008
Ort
.
Hoj
S1000RR
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.


Absolut - starta ett försäkringsbolag med sporthojar som målgrupp. Lycka till!
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Hur fan startar man ett försäkringsbolag?? Tänkte om jag kanske skulle öppna ett med bara sporthojar som målgrupp. Nog fan finns det pengar att tjäna, och inte fan går nuvarande försäkringsbolagen back på oss.


Absolut - starta ett försäkringsbolag med sporthojar som målgrupp. Lycka till!

Vad är problemet? Vi snackar x antal miljarder fb drar in, dom måste alltid gå med vinst,hur mycket vet jag ej, så lägger man sig några 1000 under lägsta så borde man vara i hamn?

Och nej jag ska inte starta ett fb.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Anledningen till att försäkringspremien är så dyr för sporthojar är ju egentligen mycket simpel. Hojarna håller för låg kvalitet!

Alla vet ju att dessa extrema hojar oftast körs av unga grabbar med ett enormt stort omdömme och att de är de mest erfarna och kompetenta förarna som existerar. (Kör man ett fordon värt 100 000 kr och bara har det trafikförsäkrad är man ju i de allra flesta fall per definition en insiktsfull individ.) Som vi alla vet så är en testostreronstinn moppedist/motorcyklist i åldern 15-25 åldern den bästa och trafiksäkraste föraren som finns. Vid högre ålder rasar sedan förarkompetensen i rask takt och detta är självklart kopplat till hormonnivån. (Gissa varför kvinnor i åldern över 40 kraschar så ofta med sina sporthojar...)

De nya cyklarna som finns idag har ju bromsar som är fullständigt värdelösa. Om vi backar 50 år så kunde ju en topphoj på den tiden vid behov bromsas från toppfart till stillastående på 75-150 meter. Dagens ynkliga konstruktioner behöver ju ofta 175->250 meter på sig för att få stopp från toppfart. (Förutsatt att de körs av en av dessa kompetenta 20-åringar då förståss!)

Dessa ynkliga bromsar är ju bara en av de många anledningarna till att var tredje R1:a blir ett försäkringsärende varje år. Med tanke på att en olycka med svår personskada lätt innebär en kostnad på 10->20 miljoner kr (som huvudsakligen betalas utifrån trafikförsäkringspremien) så tycker jag att det är helt obegripligt att ingen ekonom redan startat upp ett försäkringsbolag för alla oss stackars sporthojsförare.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
min halvförsäkring kostar nu 7.111kr helår
kostade 7900kr halv/hel förra året.


så jag tackar för den sänkningen..:tungan
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
*LOL* Det tar aldrig slut heller...

#LOL# Haha, nä jag ger mig inte här. Varför skulle jag, visst mina ideer är inte genomtänkta för 5 öre. Men varför ska man ha det såhär? Snart blir det FTW som gäller för mig.


Jag tycker inte riktigt att jag har fått svar på frågan om varför trafikförsäkringen alltid ökar. Jag har aldrig kraschat, aldrig skadat andra el. fordon. Aldrig tagit ut en spänn på försäkringen. Vad hjälper det. Inget tydligen.
Undra varför jag känner mig rövknullad:rolleyes:

EDIT: Det är nåt riktigt fucked upp med citat funktionen i denna trååd!!
 

j0na5

rookie
Gick med
1 Nov 2008
Ort
Örebro
Hoj
2007, Honda, Fireblade
alla ni som gnäller om att det kostar .
SÄLJ hojen då...

börja med nån billigare hobby
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag tycker inte riktigt att jag har fått svar på frågan om varför trafikförsäkringen alltid ökar. Jag har aldrig kraschat, aldrig skadat andra el. fordon. Aldrig tagit ut en spänn på försäkringen. Vad hjälper det. Inget tydligen.
Undra varför jag känner mig rövknullad:rolleyes:

EDIT: Det är nåt riktigt fucked upp med citat funktionen i denna trååd!!

Det är sjukvårdens och skyddsutrustningarnas fel att trafikförsäkringspremierna går upp!

Förr i tiden så var det en högre procentandel av de som kraschade som dog. En död hojåkare kostade inte så mycket för samhället och försäkringsbolagen. I kombination med ryggplattor m.m. så lyckas sjukvården nu dock att rädda livet på såna som garanterat skulle ha dörr för 10-15 år sedan. De kommer visserligen aldrig att kunna äta, prata och knappt tänka mer, men de kommer åtminstone att att vara vid liv tills de blir 74,3 år. Detta kostar enorma summor och trafikförsäkringen betalar för en stor del av dessa.

Så om man som motorcyklist vill vara solidarisk med sina hojåkande vänner. Strunta i säkerhetsutrustning, framförallt hjälmen!

Jag ser att du markis av magi är ett föredöme för oss alla! Alla borde vi börja köra hoj i jeans och T-shirt! Vi tackar dig och din uppvisade solidaritet med MC-kollektivet!!!
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
En sak som jag ALLTID har reagerat på genom åren är reparationer på hojar.

- Verkstaden lämnar en offert till försäkringsbolaget OFTAST har skaderegleraren
bara sett hojen på bild.
När det gäller bilar är det konkurens som gäller, inte bara EN verkstad lämnar offert.
- Oavsett om det är en några år gammal hoj eller en ny så ska allt återställas
till nyskick.
På bilsidan används ALLTID begagnade delar(dörrar skärmar stötfångare osv.
om det finns att få tag i, vilket det till största delen gör.


Hur det funkar Hoj vs. bil reparationer visar lite hur "sjuk" branschen är... När inte det försöks till att pressa rep-kostnader på hoj.

O försäkringtagarna som kollektiv få vacket betala för detta.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag fick brev om att min helförsäkring (brukar ha garageförsäkrat på vintern när hojen ar avställd) omformats till en helårsföräkring helförsäkring. Samtidigt har de sänkt min premie från ca 7000:- per år till 3024:- per år.

Helt sjukt. Man blir förbannad :mad:
 
Gick med
4 May 2007
Ort
Luleå
Hoj
R1-05 nu såld :(
Jag fick brev om att min helförsäkring (brukar ha garageförsäkrat på vintern när hojen ar avställd) omformats till en helårsföräkring helförsäkring. Samtidigt har de sänkt min premie från ca 7000:- per år till 3024:- per år.

Helt sjukt. Man blir förbannad :mad:

Lyx gubbe:mad:

:hihi :hihi :hihi

Det är sjukvårdens och skyddsutrustningarnas fel att trafikförsäkringspremierna går upp!

Förr i tiden så var det en högre procentandel av de som kraschade som dog. En död hojåkare kostade inte så mycket för samhället och försäkringsbolagen. I kombination med ryggplattor m.m. så lyckas sjukvården nu dock att rädda livet på såna som garanterat skulle ha dörr för 10-15 år sedan. De kommer visserligen aldrig att kunna äta, prata och knappt tänka mer, men de kommer åtminstone att att vara vid liv tills de blir 74,3 år. Detta kostar enorma summor och trafikförsäkringen betalar för en stor del av dessa.

Så om man som motorcyklist vill vara solidarisk med sina hojåkande vänner. Strunta i säkerhetsutrustning, framförallt hjälmen!

Jag ser att du markis av magi är ett föredöme för oss alla! Alla borde vi börja köra hoj i jeans och T-shirt! Vi tackar dig och din uppvisade solidaritet med MC-kollektivet!!!

Haha, tror du att jag kör i jeans och t-shirt på allvar?
Jag gillar knäskrap och riktigt åka. I mitt garage så kör jag väl typ 3 Kmh, men du kanske tycker att det är åt helvete, och jag behöver ett skinnställ för det?
Typisk jävla BS.

EDIT: feta problem med kvoting i den här tråden, fixa någon snälla:(
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Det är kränkande, helårsförsäkring betyder ju att de anser att jag har en twin av samma typ som starstrikers, en sån där högbent bayersk nazisttwin som man kör året runt med. :gråta

Jag har ju en hotrod :mad:
 
Last edited:

urgabluf

snabbare än x2000
Gick med
13 Feb 2006
Ort
Sweden
Hoj
R1-09 såld BMW S1000RR såld. Siktar på ZX10
Spelar väll ingen roll vad det kostar.. Det är ju bara pengar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jojo, men var nöjd med var du får gamm-gubbe.
Theusual::D
Jo jag är nöjd förstås. Jag har haft turen att aldrig behövt utnyttja min hojförsäkring, det är väl därför de gjort den felaktiga bedömningen att jag är ofarlig.

Jag saknar en babyface-smiley när jag pratar med kaxiga 80-talister :D
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top