Vad håller försäkringsbolagen på med...

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Det stämmer...faktiskt.

Mvh

...inte alls.

Alla som tror på detta har blivit alldeles för amerikaniserade, vi bor i sverige. Enda gången du kan komma nära 1 miljon i invaliditetsersättning är om du invalidiserar en 0-1 åring till 99% eller nåt sånt (minns inte exakt). Men det är inte du som betalar den summan utan trafikförsäkringsföreningen, till vilka man iof kan bli delvis återbetalningskyldig till om du kört drogad eller liknande.

Innan alla börjar tjafsa emot så leta reda på fakta, tack.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Nånting som faktiskt är fullständigt kocko när det gäller försäkringspremier är det faktum att två personer som är skriven på samma adress kan få helt olika premier på garageförsäkringen!

Öhh ... finns det verkligen ett statistiskt underlag som bevisar att kvinnor och män förvarar sina hojar olika riskabelt i samma garage... ?

Och hur kan en garageförsäkring på en motorcykel kosta 2 000 kr per år samtidigt som en lika dyr bil som förvaras i samma garage kostar 200 kr/år?

Som någon sagt tidigare i tråden. Kom ihåg att försäkringspremier är förhandlingsbara. Jag har mer än halverat mina premier bara genom att ringa å ifrågasätta hur galet de egentligen räknar i vissa sammanhang.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Nånting som faktiskt är fullständigt kocko när det gäller försäkringspremier är det faktum att två personer som är skriven på samma adress kan få helt olika premier på garageförsäkringen!

Öhh ... finns det verkligen ett statistiskt underlag som bevisar att kvinnor och män förvarar sina hojar olika riskabelt i samma garage... ?

Och hur kan en garageförsäkring på en motorcykel kosta 2 000 kr per år samtidigt som en lika dyr bil som förvaras i samma garage kostar 200 kr/år?

Som någon sagt tidigare i tråden. Kom ihåg att försäkringspremier är förhandlingsbara. Jag har mer än halverat mina premier bara genom att ringa å ifrågasätta hur galet de egentligen räknar i vissa sammanhang.

Många klotade hojar blir stulna, farfar och hans polare sysslar kanske inte med sådant i samma utsträckning som kalle 21 som inte hade råd att helförsäkra sin belånade moppe.

Bilar stjäls inte i samma volymer i %
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Och hur kan en garageförsäkring på en motorcykel kosta 2 000 kr per år samtidigt som en lika dyr bil som förvaras i samma garage kostar 200 kr/år?
En bil med imobilizer är ganska svår att flytta på om man inte har djup specialkunskap i skyddet för just den bilen (vilket iof förekommer främst för dyrare bilar, men är ännu ovanligt). En hoj spelar det mindre roll huruvida den har imobilzer, är fastkedjad etc, två personer med lite verktyg som får jobba ostört en stund kan ganska lätt få med den i en skåpbil eller likartat utan specialkunskaper om just den hojen.

Sen tillkommer nog att det är betydligt lättare att sälja lösa delar från en hoj än motsvarande för en bil, speciellt då fler (dyra) hojar kör utan full försäkring och därför kan få behov av "billiga" utbytesdelar.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Och hur kan en garageförsäkring kosta 150 kr per år i ett bolag och 2 000 i ett annat ...? Fatta att folksam ville ha mer i garageförsäkring för min gamla FZ750 än vad flera andra bolag tar för att helförsäkra den på helår ...

Många avställda bilar står utomhus och är tämligen lätta att såväl vandalisera som att sno. Avställda motorcyklar är nästan undantagslöst förvarade i ett låst enskilt garage vintertid. Att sno mina motorcyklar under vinterhalvåret kräver motorsåg för att ta sig in i garaget, flytt av en bil, bortsågning av lås samt slutligen en släpvagn för att transportera bort hojen/hojarna då ytterst få individer skulle få för sig att köra bort en landsvägsbåge på dessa vintervägar ...

Min avställda bil står ute och den kan jag tjuvkoppla på 1 min ...
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Har ökat i pris varje år för mig trots både jag och hojen blivit äldre. Kommer snart in i >= 4 år området och då blir det lite billigare. (Varför då inte sjunkande pris per år?)

Förstår att de är vinstdrivande företag men höjer de huvudsakligen pga ökade kundkostnader, ökade interna kostnader(admin, löner, bonusar mm) eller helt enkelt för att de har krav på ökad vinst? Tja, det borde man kanske ta reda på och välja efter.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
...inte alls.

Alla som tror på detta har blivit alldeles för amerikaniserade, vi bor i sverige. ]Men[/B] det är inte du som betalar den summan utan trafikförsäkringsföreningen, till vilka man iof kan bli delvis återbetalningskyldig till om du kört drogad eller liknande.
QUOTE]

Eller helt enkelt saknar giltig försäkring!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är bara börja köra touring. :)

Som någon tidigare sa så är det ju inte direkt de 45-60 åriga gubbarna och gummorna som tar en två timmars tur på eftermiddagen den grupp som är kraftigast representerad i statistiken; och detta är ju på grund av en anledning. Dom tar det lugnt, planerar sin körning, kör hellre för sakta än för fort (ta in omgivningen, etc.) och framförallt kanske: har god självkännedom och maskinkännedom.

Nyss tagit obegränsat körkort och ska börja köra en hetsig sporthoj är nog mer i riskzonen än åkare med 20-40 års erfarenhet och en lite mindre "vass" MC.

Försäkringspremien är ju generellt baserad (hur statistiken för din åldersgrupp / fordonsgrupp ser ut). Kan du på något sätt visa på att du är en lägre risk än andra så kan du säkert sänka dina kostnader också.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Eller helt enkelt saknar giltig försäkring!

Det va just det som diskuterades, vad som händer om man saknar försäkring och kör avställt. Du blir inte återbetalningskyldig rakt av, du ska ha kört vårdslöst, full eller nåt i den stilen. Då finns det en risk att du kan få betala tillbaka en viss del. Men miljoner kommer det aldrig någonsin handla om...

Så jävla trött på denna skrämselpropaganda som saknar grund totalt.
 

Akinari

Aki
Gick med
28 Mar 2009
Ort
Västerås
Hoj
2009, Yamaha R6
Varför är alla så sura? Var glada istället :) :) :) . 51 400:- sparat!, snart 60 papp, då ska jag ha en mc! :fyllisar
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Det va just det som diskuterades, vad som händer om man saknar försäkring och kör avställt. Du blir inte återbetalningskyldig rakt av, du ska ha kört vårdslöst, full eller nåt i den stilen. Då finns det en risk att du kan få betala tillbaka en viss del. Men miljoner kommer det aldrig någonsin handla om...

Så jävla trött på denna skrämselpropaganda som saknar grund totalt.

Du har faktiskt rätt.
Saxat från TFF:s hemsida: Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2008 är återkravet högst 4100 kronor och för år 200 är det högst 4280 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Man blir alltså max återbetalningsskyldig till 4280kr, fan det är ju ingen hög självrisk, varför har man försäkring?!
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Och hur kan en garageförsäkring kosta 150 kr per år i ett bolag och 2 000 i ett annat ...? Fatta att folksam ville ha mer i garageförsäkring för min gamla FZ750 än vad flera andra bolag tar för att helförsäkra den på helår ...

Det man förlorar på gungorna tar man igen på Karusellerna!

Så tror jag det är
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ursäkta en fråga som kanske avslöjar min okunnighet alltför mycket ...

Kan man avregistrera ett fordon och sen registrera det på nytt?

Om man är ägare till en avregistrerad motorcykel, t.ex. en tävlingsmaskin, ingår den i så fall i hemförsäkringen. Eller?

Om man kunde avregistrera en motorcykel på höstkanten och sen registrera om den på våren så skulle man ju i många fall kunna spara in stora försäkringsslantar trots att en registrering i sig kostar nån tusenlapp.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Ursäkta en fråga som kanske avslöjar min okunnighet alltför mycket ...

Kan man avregistrera ett fordon och sen registrera det på nytt?

Om man är ägare till en avregistrerad motorcykel, t.ex. en tävlingsmaskin, ingår den i så fall i hemförsäkringen. Eller?

Om man kunde avregistrera en motorcykel på höstkanten och sen registrera om den på våren så skulle man ju i många fall kunna spara in stora försäkringsslantar trots att en registrering i sig kostar nån tusenlapp.

Ställer du av den behöver du inte försäkra.
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Du har faktiskt rätt.
Saxat från TFF:s hemsida: Återkrav av utbetald skadeersättning
Om skadeersättning betalas ut blir ägaren av det oförsäkrade motorfordonet återbetalningsskyldig till Trafikförsäkringsföreningen med upp till 10 % av basbeloppet för skadeåret. År 2008 är återkravet högst 4100 kronor och för år 200 är det högst 4280 kronor. Ägaren krävs dessutom på en trafikförsäkrings- avgift för det oförsäkrade motorfordonet.

Man blir alltså max återbetalningsskyldig till 4280kr, fan det är ju ingen hög självrisk, varför har man försäkring?!
Tillkommer trafikförsäkringsavgift och relevanta böter.

Varför försäkring?
Tja, varför köpa grejjer när man kan sno dom ist ? Mycket billigare!:tummenupp

Generellt så blir ju allt så mycket billigare om någon annan betalar....:arsele
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ställer du av den behöver du inte försäkra.

Utveckla tack.

Menar du att en avställd motorcykel ej behöver försäkras överhuvudtaget?

Med tanke på att nästan alla försäkringsbolag numera har året-runt försäkringar så är det ju lite svårt att undvika MC-ägar-böterna på vintern.

Om man äger en avregistrerad motorcykel vad räknas den då som? Klassas den då inte som vanligt lösöre?
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Utveckla tack.

Menar du att en avställd motorcykel ej behöver försäkras överhuvudtaget?

Med tanke på att nästan alla försäkringsbolag numera har året-runt försäkringar så är det ju lite svårt att undvika MC-ägar-böterna på vintern.

Behöver inte ha försäkring ifall avställd. Dock får du inte ut något ifall ngt händer.

Komma runt åretruntförsäkringar kan göras genom ägarbyte...

Om man äger en avregistrerad motorcykel vad räknas den då som?
Fordon.
 
Last edited:

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Behöver inte ha försäkring ifall avställd. Dock får du inte ut något ifall ngt händer.

Komma runt åretruntförsäkringar kan göras genom ägarbyte...


Fordon.

Kom bara ihåg att teckna minst trafikförsäkring SAMMA dag som hojen ställs på igen annars får man en fet räkning från TFF sen för att man har haft ett påställt fordon oförsäkrat.

Eller teckna basförsäkringar, dyrare månadskostnad men brukar bli billigare årsvis eftersom man (jag iaf) inte kör mer än 4-5 månader och sen ställer av och har den helt oförsäkrad.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Tillkommer trafikförsäkringsavgift och relevanta böter.

Varför försäkring?
Tja, varför köpa grejjer när man kan sno dom ist ? Mycket billigare!:tummenupp

Generellt så blir ju allt så mycket billigare om någon annan betalar....:arsele

Nu är jag gammal, äger en gammal hoj och bor på landet så jag kan gott betala det försäkringsbolagen vill ha.

Men allvarligt talat så är det ju stora pengar att tjäna på att köra oförsäkrat.
Det är ju först när något händer som man behöver betala till TFF och då hävdar man ju bara att man precis plockat ihop cykeln och är ute på första provturen så blir det ju inte mycket till trafikföräkringsavgift, böterna kan kanppast vara överdrivet dyra heller jämfört med föräkringspremierna.

Jag uppmanar naturligtvis ingen till att göra detta utan vill bara peka på hur snett systemet är när det blir billigare att bryta mot reglerna och ta straffet än att vara ärlig.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top