Vad har biltillverkare emot kombinationen 4WD och automat??

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns det nån som egentligen gör riktiga automatare idag.
DSG och all annan "automatare" är ju inte det.

Besservisser javisst, så är jag nöjd om jag slipper rycka in nått för att bilen ska byta växel, duger den definitionen?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Finns det nån som egentligen gör riktiga automatare idag.
DSG och all annan "automatare" är ju inte det.

Besservisser javisst, så är jag nöjd om jag slipper rycka in nått för att bilen ska byta växel, duger den definitionen?

Köper mer än gärna begagnat men problemet kvarstår ju där, man måste välja en större motor för att få både och..

Inte det att jag inte kan tänka mig en större motor, tvärt om. Det jag stör mig på är att man måste göra dessa val för att få kombon..
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Besservisser javisst, så är jag nöjd om jag slipper rycka in nått för att bilen ska byta växel, duger den definitionen?

Köper mer än gärna begagnat men problemet kvarstår ju där, man måste välja en större motor för att få både och..

Inte det att jag inte kan tänka mig en större motor, tvärt om. Det jag stör mig på är att man måste göra dessa val för att få kombon..

Nä ingen jävla besserwisser, men du frågar efter automat och DSG och allt annat skit de kallar för automat är inte en automat för det.

En råtta som är född i ett stall är väl fan ingen häst för det?

Finns tom en som drog det till domstol och fick rätt när han beställt bil med automat och fick en med fuskautomat.

Sen att det är större motorer i regel som har automat är för att att bil med liten cylindervolym är trist och oduglig att ha ihop med automat.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Inte det att jag inte kan tänka mig en större motor, tvärt om. Det jag stör mig på är att man måste göra dessa val för att få kombon..
Men det är väl en trend sedan några år, att utrustning aldrig kan väljas enskilt utan måste köpas i "paket".
Var någon här på SH som skämtade om det för nåt år sedan: att vill man ha automatlåda så kan man bara få det i paket med t.ex. skinnklädsel, projektorlysen, kromad askkopp, metalliclack, talande navigator, större motorn, rails och en massa andra grejer man egentligen inte hade behov av. Enbart automatlådan skulle bara plussa 7,5 k på priset men med hela paketet blir det 40 k...

Var i liknande situation som dej för några år sedan och letade efter en kombi med klenaste (snålaste) motorn i kombination med automat. Gick ej få. Inte hos något av märkena.
Sket i det och köpte en beggad slit&slängbil.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Utslitna kedjor och löpskenor, antagligen grundar sig slitaget på dessa longlife-servicar med 3000 mil mellan oljebytena.

Sådant får en att bli mörkrädd den dagen det är dags att byta bil och man köper begagnat. Folk kör med longlife-service och håller heller inte koll på oljenivån förrän lampan lyser i instrumenten. Det är ju föga förvånande att läsa att motorerna havererar i förtid.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
A4an är ju ett prakt exempel. Allroaden kan man få med 2.0 liters diesel automat och 4wd om man köper en ny 2013 men årmodellerna innan gick inte att få med samma kombo. Va samma motor för slö året innan eller är det bara envishet? :huvet
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
jag har stött på det omvända som andra skriver här..tittat på VW Sharan med DSG och fyrkrafs..säljs bara till mellan dieseln och inte till stora motorn..man kan ju undra va fan tänkte dom på där...
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Subaru har ju sina små bensinare med automat och furhjulsdrift. En kompis morsa hade en pearlvit Lecacy 2,0 automat, inte jätteslö faktiskt, men bensinsnål som fan :)

Att dom inte släppt automatlåda till dieseln ännu beror på att dom är Japaner, inte tyskar, så dom vill se till att det fungerar som det ska och inte blir ett bojsänke som pajar hela tiden.

Audi ja, jag jobbar på skroten, och där älskar vi audi (eller, inte vi som skruvar, vi hatar skiten) men dom som säljer, för allt till audibilar är storsäljare, framförallt motorer, bensin och diesel, V6 och fyror, men även styrboxar, ja allt säljs snabbt till dom, och dyrt är det nytt så vi kan ta bra betalt också :yoparty Vi har nog 10 A6 olika årsmodeller som dräller, är som en jävla infektion...

Annars kan du köpa min Cherokee, 4 liters sexa, stor som fan och väger säkert 400 kg bara motorn, 180 hk (som en modern 1,6 litersmotor) och automat och så kan du välja mellan tvåhjulsdrift, låst fyrhjulsdrift, öppen fyrhjulsdrift eller låg låst fyrhjulsdrift ;) Drar bara runt 1,5 liter milen dessutom :död , och drar 2 ton med rätt körkort :fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men både t ex Audi och Bmw tar ut 100k extra om man vill ha den kombinationen?!

Det är dyrt att handikappanpassa fordon, men om du har läkarintyg så kan du söka bidrag via landstinget :hihi:hihi:brynad
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kör för närvarande en ny X3:a med automat. 2-litersdiesel, funkar bra, men kanske i klenaste laget.
Det är en tung bil.....

Inte fan kostar den 100k mer med automat !?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kör för närvarande en ny X3:a med automat. 2-litersdiesel, funkar bra, men kanske i klenaste laget.
Det är en tung bil.....

Inte fan kostar den 100k mer med automat !?

Nä suvar är väl undantaget efterssom de nästan uteslutande är 4WD Det är inte automat i sig som är dyrare, det är kombinationen automat/4WD/diesel när man köper en kombi
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Tråkigt att höra. Jag har förstått att det är dyrt att åtgärda fel på dem.

Jag har gnällt under garantitiden och fått till svar att det klassas som "komfortproblem", sådant hade VW inte för avsikt att åtgärda.

Detta är förvisso en leasingkärra varför jag inte löpt hela min ork ut, hade säkert gått att få det ordnat om jag varit riktigt plågsam med dem.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag har gnällt under garantitiden och fått till svar att det klassas som "komfortproblem", sådant hade VW inte för avsikt att åtgärda.

Detta är förvisso en leasingkärra varför jag inte löpt hela min ork ut, hade säkert gått att få det ordnat om jag varit riktigt plågsam med dem.

Många som gnäller på den och viss hjälp får dom med omprogrammering etc, men att lådan ibland överhettar och då frikopplar verkar dom inte kunna lösa till fullo i mjukvaran. Synd för den verkar bra på pappret... (men det var väl även rem-Johan ... :tungan )
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top