Vad har du köpt för vinterbil?

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Dez skrev:
Svenskt, japps eller audi är det enda som kommer på fråga :tummenupp
Mercedes låter ju extremt vackert också... :7peta
 

Bifogat

  • mercan8.jpg
    mercan8.jpg
    56.6 KB · Visningar: 102

Therudeboy

Guest
Dez skrev:
Ford klingar nästan lika illa som Opel i mina öron.

Svenskt, japps eller audi är det enda som kommer på fråga :tummenupp


Det gör det i mina med, men man köper bil efter plånboken inte namnen ;)

Köp en Audi 100 C4 då, går få för runt 20k, Toyota Camry från 92 är också hyffsade bilar och letar du tillräkligt noga så hittar du någon 850 från 92 för runt samma peng.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
har köpt en huyndai H100, kommer väl att funka när snön försvinner.. hoppas jag.. :hihi
har en golf om någon vill köpa..
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vill man ha ett billigt och slitstarkt alternativ till vinterbil är det till att leta upp en volvo 740 utan turbo.
Vet inte om den står sig fortfarande som den billigaste bilen att äga, men håller man sig till motorer med sprut så får man ett väldigt driftsäkert alternativ med hyffsad soppaförbrukning.
Detta borde vara ungefär som jag gjorde för 5 år sedan, jag köpte min 244 som "mellanbil" medans jag letade en vettig vagn.
Men objekten som dök upp sög och min ekonomi blev tafflig ett tag.
Då behöll jag bilen, har nu kört med den i 5 år och med alla reparationer och service inräknade så har jag inte lagt 5000 på bilen på dessa år.
Biltema har stått för olja, filter, tändstift osv. Bara en sån sak som skivor och klossar runt om för 1000:-!
Iom att det är en GLT så har den varit hyffsat snål 0,85 långkörning och litern blandat. Så fort snön kommer så har man en vardagsbil som går att sladda hejvilt med.
Sa jag att jag gav 5000:- för bilen när jag köpte den? :tungan
//Tobbe
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Therudeboy skrev:
Jeep Cherokee 2.5TD -95 är inhandlad för vintern, byts antagligen mot en nyare eller något annat jeepaktigt till våren/sommaren.
He he he,värsta baxarsmällan ju :hihi
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
Haha... Ni köper för dyra bilar... En vinterbil ska kosta runt 500kr och bara användas över vintern. Annars är det en bruksbil eller en bil helt enkelt...
 

Hurgan

Donald Ducce...!!??
Gick med
10 Jul 2003
Ort
Göteborg/Mölndal
Hoj
FJ 1100 -94 :o),Volvo s60 D5 ,Downhill moddad Crecent
Köpte en Volvo 855 -97 å skulle ha som vinterbil,men den ville polaren ha
så jag inhandlade en Bmw 518 -90 istället :)
...så nu har man 3 beemer.. :tummenupp
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
En fläskig M316 -89! Bytte den mot förra bilen och fick lika mycket emellan som jag gav för den + den här. Kostade 0kr alltså, men ni som köper framhjulsdrivna vinterbilar vad tänker ni med??
 

Bifogat

  • fettbmw.jpg
    fettbmw.jpg
    60.7 KB · Visningar: 72

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Therudeboy skrev:
Det gör det i mina med, men man köper bil efter plånboken inte namnen ;)

Köp en Audi 100 C4 då, går få för runt 20k, Toyota Camry från 92 är också hyffsade bilar och letar du tillräkligt noga så hittar du någon 850 från 92 för runt samma peng.

En 850 hade varit tufft, tyvärr har såna i den prisklassen gått över 30k mil och det känns som en bil KAN va rätt slut då.

Nu har jag handlat iaf.
Det blev en Mazda 626 -88, 2.0, 14000 mil, med massa elutrustning.

Min första egna bil förresten :födelseda
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ismannen skrev:
tog o inhandlade en renault 5 som halksläde..

Ahh, det är en äkta vinterbil! Har haft några stycken, den första slutade på skroten, även den andra och tredje också, nån har väl klarat sig hyffsat. Har en ståendes nu som väntar på soppapump och lite småfix, sen är det bara att sladda. Perfekta bilar att krascha med, så lätta att det knappt händer något, och det går att hoppa långt med dem utan att de pajjar för mycket. Kommer alltid äga en renå femma! Får jag tag på bra utgångsobjekt så blir det turbo2-replica med volvo dubbelturbomotor i baksätet :Bugar

Så här ser vinterbilen ut idag, snart ska den in i boxen och lackas :)

bakifran.jpg
 

Luftwaffe

Luftwaffe??
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Tokholmen
Hoj
En liten, En stor, Snart en mellan, Och en som drivs av ett band
Förstår inte varför ni köper så dyra bilar för att ha till vintern :confused:
Har min starlet som min farsa köpte för 700 spänn och den går skit bra som vinter bil :yoparty den rullar på bra på isen oxå :banana
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag kör samma Ceramic Blue Fiesta 1,1 som förra året. Nytt för i år kommer bli eldflammor på huv och skärmar samt dammsugning och vinylputs på instrumentpanelen.

Är lite sugen på att skaffa nåt bakhjulsdrivet att sladda med. Min Volvo Express har inte rullat på tre år och jag börjar få rikliga sladdabstinenser.

pilsner
 

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Bålsta
Hoj
.
Vi har köpt en Volvo S60 T5 -03.... :)

Kanske inte direkt vinterbil, men ojojoj va den går! :tummenupp
 

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Ort
Nacka Strand
Hoj
R6/YZ400F
Peugeot 205 gti sedan 5 år tebax. Körs nästan bara på vintern :) Funderar på att turbokonvertera i vinter faktiskt..
 

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Ute i skogen..
Hoj
Ingen...
Jag förstår inte varför man köper en sk. vinterbil?
OK om man har den till att räjsa, och köra på sjöarna med...men vad är meningen med att köpa en 'andra' bil för ett par lax och köra osäkert? när man kanske har en nyare och bättre bil med nymodigheter som antispinn system, abs bromsar och styrservo? :va

Nej men ärligt talat..vad är tanken med det hela? jag som alltid trott att det är bäst att ha en 'bra' bil på vintern, och att det är då den behövs som mest..
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
tycon1 skrev:
Jag förstår inte varför man köper en sk. vinterbil?
OK om man har den till att räjsa, och köra på sjöarna med...men vad är meningen med att köpa en 'andra' bil för ett par lax och köra osäkert? när man kanske har en nyare och bättre bil med nymodigheter som antispinn system, abs bromsar och styrservo? :va

Nej men ärligt talat..vad är tanken med det hela? jag som alltid trott att det är bäst att ha en 'bra' bil på vintern, och att det är då den behövs som mest..

Det kanske inte e så kul att kvadda en bil för 200k när man bara vill ut o sladda lite. All körning som inte innebär buskörning, så tar man ju den nya bilen såklart, eftersom den e säkrare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top