Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag tog med brevet från försäkringsbolaget och visade för en helt "vanlig" fotograf jag vet är bra i stan och de tog kort på skadan, de skickade sedan in bilderna och räkningen till försäkringsbolaget som gjorde en bedömning. Läkarna på sjukhuset använder i regel en vanlig digitalkamera ( det använde i alla fall läkaren som dokumenterade mina skador efter ett överfall :gnissla), kontakta dem är ju ett alternativ men jag tror det går snabbare och blir bättre om du låter en riktig fotograf ta bilderna (om det inte är röntgenplåtar då vill säga/avdelning inriktade på att dokumenta skador).

Efter lite letande hittade jag något som heter "medicinsk bild" på
karolinska och dom pysslar tydligen med sånt här.Tid bokad så
man får väl hoppas att det blir bra.

Röntgenbilder har dom redan fått men det är ju den kosmetiska biten
man kan få några spänn för(kanske)
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
En liten fråga, när jag va 15år (är 23 idag) så blev jag strypt i klassrummet så jag svimma och föll ner i en bänk vilket resultera i att min ena framtand gick av och att den andra "dog" så båda behövdes rotfyllas. Vad jag vet så har varken jag eller mina föräldrar fått ut någon ersättning för detta. Är jag berättigad till någon ersättning? framtänderna är inte vidare snygga och måste bytas ut till nya plasttänder innan jag är 25 vilket i sin tur inte är någon rolig procedur. Hur ska jag gå tillväga? jag har alla försäkringspapper etc från "olyckan" kvar.

Ifråga om tanden som gick av är eventuella ersättningskrav mot skadevållaren eller försäkringsbolag preskriberade. Sannolikt är det samma sak med tanden som dog. Det beror på när den dog. Du har tre år på Dig att väcka talan i allmän domstol från att det att Du fått kännedom om att Du har en ersättningsgill skada (tidpunkten då tanden dog) och därtill mot venm Du askall rikta dig med kravet. Vad gäller det sistnämnda så kan man inte hävda att man inte visste att man hade en försäkring. Och skadevållaren (stryparen) är väl känd sedan gärningstillfället.

Har Du en gång anmält skadan till ett försäkringsbolag kan Du alltid framställa krav så länge bolaget ej tagit slutlig ställning i ärendet och meddelat preskriptionshänvisning. Om så skett inträder preskription efter sex månader.
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Spelar ingen roll vad Din läkare säger:huvet
Utan vad ditt F-bolags läkare tycker just då.

Benskador

Min läkare sa ca 18%
Ifs läkare tyckte 8%:confused:
Å det blev ca 124000 kr
 

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Nybro
Hoj
954 Fighterblade -03
En bil som hade väjningsplikt körde ut framför mig när jag kom på 125:an och jag kör in i sidan på den och bryter vänster smal och skenben, samt Kraftig stukning av vänster hand. Fick 1200kr x 5 i ersättning för ärrbildningen som blev på benet (handen återställde sig), samt 75.000kr i klumpsumma. Det skedde den 19:e december 1992 (torrt och fint var'e) och fick kosingen c:a 1½ år senare.
 
Last edited:

pidde85

wheelie master
Gick med
5 Jun 2008
Ort
klippan
Hoj
yamaha raptor 700se-07 med massa godis
lite funderingar

det var så att jag i vintras skickade hojen ett par varv och slog axlen ur led, så t senare blev operation som jag nu går sjukskriven för.hojen var helförsäkrad vid olyckstillfället. jag hade inte teknat någon olycksfall försäkring på mig själv vid olyckstillfället. har jag rätt till någon form av ersättning. har 3 mindre ärr av operationen samt att det är inte säkert att jag kan jobba som jag gjort förut??? någon som vet:va :va
 

pidde85

wheelie master
Gick med
5 Jun 2008
Ort
klippan
Hoj
yamaha raptor 700se-07 med massa godis
jo jag jobbar nämligen som isolerare av ventilation och vi jobbar nästan alltid på stege lr kryper vi på vindar .. och säckarna väger cirka 15kilo styck, sen har jag hört att det nästan aldrig blir som förut när man använder armarna så högt många säger att där blir mycket instabilitet i axlen i dom ställningarna???:va
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
jag hade inte teknat någon olycksfall försäkring på mig själv vid olyckstillfället.

Det kan finnas olycksfallsförsäkring i annat än rena olycksfallsförsäkringar.

Är du tex med i facket så har du nog närmast undantagslöst en olycksfallsförs som gäller fritid, (och där kan finnas mycket att hämta, ersättningsnivåer som inte sällan är mångdubbelt högre än trafikförsäkringens. Speciellt om du inte kan fortsätta i ditt jobb). Kan finnas i medlemsskapet om du är med i förening, även om aktiviteten inte är mc-relaterad, möjligtvis tom i hemförsäkringen.

Så spara all dokumentation, hellre för mycket än motsatsen, och börja läsa dina villkor samt fråga. Har du läst hela tråden, finns en hel del här! (skriv ner/ut intressanta saker, för när du läst några sidor till minns du inte så bra som du tror när du läser....).

Spelar ingen roll vad Din läkare säger:huvet
Utan vad ditt F-bolags läkare tycker just då.

Benskador

Min läkare sa ca 18%
Ifs läkare tyckte 8%:confused:
Å det blev ca 124000 kr

Är det trafikolycka och en läkare anser att invaliditetsgraden överstiger 10%, skall ärendet prövas i trafikskadenämnden. Det kan aldrig vara till din nackdel, då de inte sänker ngt ett FB accepterat. De kan däremot tvinga FB att höja om de finner skäl därtill.

Omprövning? Second opinion?

Man får ju inte ge tappt hur som!

faan det verkar som att man kan bli rik på att skada sej det låter som det!

Vad är rikedom, några hundratusingar i kompensation över ett yrkesliv? Mera en symbolisk kompensation för vad du möjligtvis får avstå av livskvalitet, karriärmöjligheter, oförmåga att upprätthålla en grad av hälsa du annars skulle gjort, (och kanske tom dö tidigare än du annars skulle gjort för att du har begränsningar, förutom vad det gör på motivation och initiativförmåga). Finns roligare sätt att skaffa stålar, vilket inte är ngt skäl att avstå när skadan redan finns. Att dras med ekonomiska begränsningar i en skadesituation hjälper inte människor tillbaka in i matchen, garanterat!
 
Last edited:

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
nä nu jävlar, 3 för ett nyckelben och och 4 för 10+ brott i en fot...:mad:
pratade med min doktor igår som ansåg att min bedömningar är lite snåla..

Lite nyfiken på hur det gått med din fotskada/läkarbedömningar och vad du har för problem med foten o vad du klarar av i vardagliga livet.
/zzpike
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
nä nu jävlar, 3 för ett nyckelben och och 4 för 10+ brott i en fot...:mad:
pratade med min doktor igår som ansåg att min bedömningar är lite snåla..

Lite nyfiken på hur det gått med din fotskada/läkarbedömningar och vad du har för problem med foten o vad du klarar av i vardagliga livet.
/zzpike

kortfattat så har jag smärtor i foten varje dag, vissa dagar vid varje steg, käkar smärtstillande nästa varje dag.
Kan springa några hundra meter men får betala för det senare på dagen / dagen efter.
Har en skostorlek större fot, kan inte böja / rotera etc foten fullt ut åt samtliga håll.
På viss del av undersidan saknar jag känsel och eller känns fel/skumt.
Sitta på huk går nästan helt bort,mm..
De påverkar jobbet helt klart,och fritiden.
Ska in på skicktröntgen snart och sen en bedömning om steloperation.

--Köp Daytona sec evo--
 
Last edited:

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
kortfattat så har jag smärtor i foten varje dag, vissa dagar vid varje steg, käkar smärtstillande nästa varje dag.
Kan springa några hundra meter men får betala för det senare på dagen / dagen efter.
Har en skostorlek större fot, kan inte böja / rotera etc foten fullt ut åt samtliga håll.
På viss del av undersidan saknar jag känsel och eller känns fel/skumt.
Sitta på huk går nästan helt bort,mm..
De påverkar jobbet helt klart,och fritiden.
Ska in på skicktröntgen snart och sen en bedömning om steloperation.

Ok låter inget vidare.
Anledningen till att jag är frågar är jag jag själv har problem med foten.
Blev på körd under en tävling i feb 06 hade väl tur eftersom det i princip bara var foten som som gick åt helvete.

7frakturer massa krosskador och mjukdelsskador.
Har inga spikar kvar nu i alla fall men dom pratar om steloperation när foten läkt klart (läker alltså fortfarande)
Kan bara gå korta sträckor, gå ner på huk gå, ner för trappor försöka springa är i princip omöjligt. Fått problem med ryggen och höften nu också pga av att att jag alltid måste ha hela kroppens tyngdpunkt på högerbenet.
Konstant smärta men man lär sig faktiskt leva med den ganska bra.

Det som känns värst är ändå att jag inte får några svar av min läkare hur foten kommer bli i framtiden, han hoppas att foten ska läka ihop men andra insatta jag pratat med säger att jag aldrig kommer bli bra. En sjukgymnast jag känner tror inte att jag nånsin ska kunna springa/åka hoj utan problem igen.

Ovissheten om att inte veta hur bra/dålig jag kommer bli framtiden kan fan knäcka en.

Hur länge har du gått sen olyckan och hur har det gått med försäkringsbolagen?
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Överklaga Alltid!
Efter ha bedömmts vara 6% invalid efter en skada överklaga jag direkt o dom ändra utan krångel till 8%.

Har även rätt till advokat till en kostnad upp till 100k vilket jag har använt mig av nu för att få mer i ersättning.

Han tyckte endel saker var för lågt redan efter ha tittat några min i lite papper/bilder pga av olyckan.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
kortfattat så har jag smärtor i foten varje dag, vissa dagar vid varje steg, käkar smärtstillande nästa varje dag.
Kan springa några hundra meter men får betala för det senare på dagen / dagen efter.
Har en skostorlek större fot, kan inte böja / rotera etc foten fullt ut åt samtliga håll.
På viss del av undersidan saknar jag känsel och eller känns fel/skumt.
Sitta på huk går nästan helt bort,mm..
De påverkar jobbet helt klart,och fritiden.
Ska in på skicktröntgen snart och sen en bedömning om steloperation.

Ok låter inget vidare.
Anledningen till att jag är frågar är jag jag själv har problem med foten.
Blev på körd under en tävling i feb 06 hade väl tur eftersom det i princip bara var foten som som gick åt helvete.

7frakturer massa krosskador och mjukdelsskador.
Har inga spikar kvar nu i alla fall men dom pratar om steloperation när foten läkt klart (läker alltså fortfarande)
Kan bara gå korta sträckor, gå ner på huk gå, ner för trappor försöka springa är i princip omöjligt. Fått problem med ryggen och höften nu också pga av att att jag alltid måste ha hela kroppens tyngdpunkt på högerbenet.
Konstant smärta men man lär sig faktiskt leva med den ganska bra.

Det som känns värst är ändå att jag inte får några svar av min läkare hur foten kommer bli i framtiden, han hoppas att foten ska läka ihop men andra insatta jag pratat med säger att jag aldrig kommer bli bra. En sjukgymnast jag känner tror inte att jag nånsin ska kunna springa/åka hoj utan problem igen.

Ovissheten om att inte veta hur bra/dålig jag kommer bli framtiden kan fan knäcka en.

Hur länge har du gått sen olyckan och hur har det gått med försäkringsbolagen?

maj -06
allt är klart med bolagen, i första svängen, jobbar på annan ort nu men ska snart ta tag i det igen.
jag tror tyvärr att du kommer känna av detta restan av livet troligen,
ryggen och höften etc, fixa riktigt bra skor, träna..
 

agazza

Grövre än Jwzrd!
Gick med
4 Jun 2006
Ort
Bollstabruk
Hoj
ingen :(
En kompis ramlade med crossen när han var ute och körde i skogen och bröt benet, fick 2 ärr på vaden av operationen och 40.000kr för dom.
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Är det trafikolycka och en läkare anser att invaliditetsgraden överstiger 10%, skall ärendet prövas i trafikskadenämnden. Det kan aldrig vara till din nackdel, då de inte sänker ngt ett FB accepterat. De kan däremot tvinga FB att höja om de finner skäl därtill.


Var hos läkaren idag och han sade att FB inte ville att min eller någons läkare skulle skriva procentsats på invaliditetsgraden, troligen pga att ens egen läkare möjligen skriver i överkant.

Men bra om jag kan få ditt inlägg bekräftat via någon källa, Blueridge.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
För några månader sen skar jag mig rätt djupt på ovansidan av höger ringfinger..fick sy några stygn. Har ett ärr på ca 3cm, ont gör det i fingret när jag böjer det och om jag slår i det...

Har skummat igenom hela tråden nu, och det verkar ju som man kan få en del kosing förr ärr osv. Har inte direkt haft en tanke på att ens egen klantighet kan generera pengar till en...
Dock så har jag ingen olycksfalls försäkring, är ej med i facket. Men enligt det som står i tråden så verkar det fungera med hemförsäkring/trafikförsäkring.

Brukar man i regel få vänta ett år innan man kan begära ersättning?

I vintras klotade jag med hojen, fick den över mig med avgaset liggandes mot vaden direkt mot skinnet...brännde mig rätt fint och fick gå till vårdcentralen 4ggr för omplåstring kommande vecka...har nu ett är på ca 7*3cm...men inga andra men...träffade aldrig någon doktor utan bara undersköterskor...kan man söka för det tro? det finns väl ingen jornal att tillgå antar jag... Känns bättre att fråga här först, stället för att kanske bli utskrattad av FB om man ringer till dom..

Känns som man bör skaffa någon tillägsförsäkring...eller åtminstone en livförsäkring då man kör mc som man gör...:)
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
För några månader sen skar jag mig rätt djupt på ovansidan av höger ringfinger..fick sy några stygn. Har ett ärr på ca 3cm, ont gör det i fingret när jag böjer det och om jag slår i det...

Har skummat igenom hela tråden nu, och det verkar ju som man kan få en del kosing förr ärr osv. Har inte direkt haft en tanke på att ens egen klantighet kan generera pengar till en...
Dock så har jag ingen olycksfalls försäkring, är ej med i facket. Men enligt det som står i tråden så verkar det fungera med hemförsäkring/trafikförsäkring.

Brukar man i regel få vänta ett år innan man kan begära ersättning?

I vintras klotade jag med hojen, fick den över mig med avgaset liggandes mot vaden direkt mot skinnet...brännde mig rätt fint och fick gå till vårdcentralen 4ggr för omplåstring kommande vecka...har nu ett är på ca 7*3cm...men inga andra men...träffade aldrig någon doktor utan bara undersköterskor...kan man söka för det tro? det finns väl ingen jornal att tillgå antar jag... Känns bättre att fråga här först, stället för att kanske bli utskrattad av FB om man ringer till dom..

Känns som man bör skaffa någon tillägsförsäkring...eller åtminstone en livförsäkring då man kör mc som man gör...:)

ditt skärsår kan du nog ta på hemförsäkringen...

brännärret tar du på hojens trafikförsäkring..

att tilläggsförsäkra dig e nog ingen dum ide... ex. en olycksfallsförsäkring på fritiden med ett basbelopp på 2000 000 (2 mille) kostar ca 1200kr/ år...

1 år efter görs en bedömning.. vissa ex. folksam har 2 år..

mvh.
T
 

ecco87

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2008
Ort
Åre
Hoj
Suzuki DR 650 2000
En fråga

Jag drog i backen för 4 år sen, och skadade svanskotan. Nu finns det ingen dokumentaion på det, men i vintras ramlade jag igen och slog i den ytterligare en gång, det vart bara värre och det finns ingen dokumentation den gången heller.
Jag kan inte sitta ner längre perioder (vilket mitt jobb kräver), svårt att sitta ner överhuvudtaget då det gör fruktansvärt ont mm.

Finns det någon chans att jag kan få ut något på försäkringen om jag går och dokumenterar skadan nu även fast det är ett tag sen?

Pappa har sån försäkring som gäller för barn ( var 17 år vid tillfället) samt att jag har en alldeles ny olycksfallförsäkring ( bara 3 v gammal).

//Emelie
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top