Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
1%...

Jag fick besked idag från trygg hansa. 1% invaliditet = 11000 kr. Är det rimligt? Jag menar alltså om 1% alltid är 11 000 för folk i min ålder? Går det att förhandla om beloppen eller måste man få upp procenten? Jag har inte skickat in foto på den numera krokiga kroppsdelen, dom har heller inte sett ärren. Behandlas dom sakerna utanför invaliditetsgraden?

Hur snabb måste man vara för att överklaga? Det stog i mitt brev att pengarna finns på mitt konto om tio dagar tros att jag inte har skickat in mitt godkännande...
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag fick besked idag från trygg hansa. 1% invaliditet = 11000 kr. Är det rimligt? Jag menar alltså om 1% alltid är 11 000 för folk i min ålder? Går det att förhandla om beloppen eller måste man få upp procenten? Jag har inte skickat in foto på den numera krokiga kroppsdelen, dom har heller inte sett ärren. Behandlas dom sakerna utanför invaliditetsgraden?

Hur snabb måste man vara för att överklaga? Det stog i mitt brev att pengarna finns på mitt konto om tio dagar tros att jag inte har skickat in mitt godkännande...

1% blir 11000kr för att ditt totala försäkringsbelopp är 1 100 000 kr
Du kan alltså inte påverka beloppet, utan att först ha påverkat procenten.

Självklart ska "deformation" och ärr vägas in, låter som du eller doktorn har varit lite "lata/slarviga".
Det gäller att läsa på jävlar, försäkringsbolaget gör allt för att betala så lite som möjligt, det får du kontra med kunskap, ihärdighet och tålamod.
Ett pissjobb som man tröttnar på, jag vet.

fråga två t.ex, har jag glömt svaret på..
 

Dan Banan

Enarmade banditen
Gick med
5 Mar 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki Gsxr 600
Ett bra tips är att anlita en advokat då slipper man mycket bekymmer själv och advokaten vet vad som är rimligt i både invaliditet och ersättning det har jag tyckt varit jäkligt skönt. Det ingår advokat hjälp i trafikförsäkringen i alla fall den jag hade.

Ja ärr ingår inte i invaliditets ersättningen. Det ska du ringa och prata med din skadereglerare med så kommer han nog be dig skicka in bilder.
 

falsche

Robban
Gick med
17 Oct 2006
Ort
Kalmar (Trekanten)
Hoj
-99 Suzuki (törs inte skriva modell)
"överklaga" kan man göra enda tills Fbolaget informerar om att de stänger ner ärendet. i mitt fall tog det ca 4,5 år efter olyckan. (dem stängde ner efter trafikskadenämden hade kollat igenom ärendet så allt var "okey") Blev dock nyligen opererad igen, Inga problem att åter öppna fallet och om ja kräver så görs nya bedömningar ang ersättning igen.. ärr Fotas 1 år efter och skickas in.
 

BridgeMill

SSEMSE #10592
Gick med
26 Nov 2005
Ort
Bromölla
Hoj
Aprilia RSV MILLE R -00 Race
1% blir 11000kr för att ditt totala försäkringsbelopp är 1 100 000 kr
Du kan alltså inte påverka beloppet, utan att först ha påverkat procenten.

Självklart ska "deformation" och ärr vägas in, låter som du eller doktorn har varit lite "lata/slarviga".
Det gäller att läsa på jävlar, försäkringsbolaget gör allt för att betala så lite som möjligt, det får du kontra med kunskap, ihärdighet och tålamod.
Ett pissjobb som man tröttnar på, jag vet.

fråga två t.ex, har jag glömt svaret på..

OK, jag tror att jag har väldigt små, kanske t.o.m. inga som helst möjligheter att få upp procenten. Men jag ger mig inte i första taget....

Foto till handläggagren skickas i morgon....
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
OK, jag tror att jag har väldigt små, kanske t.o.m. inga som helst möjligheter att få upp procenten. Men jag ger mig inte i första taget....

Foto till handläggagren skickas i morgon....

Vad har du för skador? Och hur lång tid tog det från det att du gjorde bedömningen tills det att de kom med beslutet?
 

moto4all

all4moto
Gick med
16 Sep 2007
Ort
vid havet
Hoj
hojlös
själv ska man in på bedömning för en operation av ett åderbråck i vänster ben som gick fel, sen höger ben för att man delade knäskålen i 2 delar i sommras..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Lite nyfiken på hur det gått med din fot?

ja jo, den är som den är, blir inte bättre.
Bedömd till 4 och 5% vilket jag väldigt ilsket skulle överklaga men nu har två saker skett som gör att jag kanske inte gör det.
1
Jag har blitt lat som så många brukar bli, orka ta tag i allt igen?
2
Läser jag tabeller etc så framgår det att max man kan få för en fotskada är 7%.
Är det då värt att bråka och överklaga med allt det innebär för att kanske få upp det 1%?
1% ger inte mycket pengar i mitt fall, runt 10K från alla tre försäkringarna ihop.

Foten gör ont varje dag, stel som fan på morgonen och värker efter dagens slut och mer där till efter mkt jobbande.
Jag va inne på en ny röntgen nyligen och fick svart på vitt att flera leder i mellanfoten har mkt skadat ledbrosk, där sitter den mesta smärtan.
Jag valde att vänta med en stelop av de lederna och ser hur det blir med åren.
 

BlackSheep

Eliten
Gick med
13 Jan 2008
Ort
Säffle
Hoj
bygge
vafan:p kan man få pengar för krogslagsmål o sån skit:p fick 2 ben i näven avstampade för typ ett år sen. får skit ont i den handen varje gång jag slåss nu. fan lätt 60% det ju, jag kan ju inte försvara mig längre...

Men alvarligt funderar jag lite över mitt öga, lyckades ju få en 0,5mm ståltråd 1,2CM in i höger öga för typ 3 veckor sen, låg på sjukan i en vecka och dom gjorde en operation där dom bytte ut ögonlinsen och sög ut lite av den skadade glaskroppen i ögat..

Jag ser nu relativt bra på långt håll men knappt figrarna framför mig på nära håll..

Hade väl tänkt anmäla dett och se om man kan få nån hundring, är ju ändå en liten omställning med synen så lite synd tycker jag nog om migsjälv:D

men till min fråga, (jag vet att ingen här antagligen kan svara på min fråga till 100% men kan ändå va kul att dela medsig av sina fundringar)

När dom gjorde operationen så satte dom i en för liten!! plastlins i ögat så den har hamnat lite snett nu i efterhand och dom missade även att suga ut vissa delar av glaskroppen som va lösa, dessa lösa delar av glaskroppen ser jag ungefär som små prickar hela tiden, en utav dem syns bara ibland men är stor som en mindre fluga ung, dett är fruktansvärt obehagligt då det ser ut ung som den är en meter framfö ögat men det går fan inte bli av med den..

vet inte riktigt hur man ska bete sig med detta då det egentligen är ett fel av läkarn som missat detta och ev kommer jag få göra en ny operation (omständigt o drygt!!).. sammtidigt vill jag inte gärn klaga för det va ju på gränsen till om jag skulle få behålla synen alls..
 
Last edited:

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
ja jo, den är som den är, blir inte bättre.
Bedömd till 4 och 5% vilket jag väldigt ilsket skulle överklaga men nu har två saker skett som gör att jag kanske inte gör det.
1
Jag har blitt lat som så många brukar bli, orka ta tag i allt igen?
2
Läser jag tabeller etc så framgår det att max man kan få för en fotskada är 7%.
Är det då värt att bråka och överklaga med allt det innebär för att kanske få upp det 1%?
1% ger inte mycket pengar i mitt fall, runt 10K från alla tre försäkringarna ihop.

Foten gör ont varje dag, stel som fan på morgonen och värker efter dagens slut och mer där till efter mkt jobbande.
Jag va inne på en ny röntgen nyligen och fick svart på vitt att flera leder i mellanfoten har mkt skadat ledbrosk, där sitter den mesta smärtan.
Jag valde att vänta med en stelop av de lederna och ser hur det blir med åren.



Ok, Känns ju inte så jättekul att stelopereras så kanske bättre att vänta om man klarar sig.
Min fot är fortfarande helkass, kan inte stå, gå eller ens sitta med foten mot golvet. Ha den hängande fritt i luften funkar inte om jag inte har skor på mig. Glappar ganska ordentligt i vissa av lederna så när det är som värst får jag sova med skorna på så foten ligger still. (inte so nice)

Var inne på ny ct förra så veckan så nu håller dom på och planerar för steloperation. Två leder ska steloperaras. Ena leden uppe på fotryggen var helt skrot plus att ena benet i mellanfoten inte läkt utan var i småbitar. Vad jag förstod så skulle dom ta ben i ifrån höften o laga med.

Det som är värst är att dom olika läkare jag träffat inte vågar säga nåt om hur bra dålig foten kommer att bli..

När det gäller försäkringar har jag en dålig olycksfallsförsäkring i länsförsäkringar och svemos (som förmodligen inte är bättre) så känns knappt lönt att krångla med alla papper men får försöka ta tag i det iframtiden nån gång i alla fall.

Såg att du nämnt skövde i ena inlägget! Opererades du där?
 

Nypan83

Ny medlem
Gick med
6 Dec 2005
Ort
Skaraborg
Hoj
Jag ska ha en RSV
Tänkte mig på att dra lite allmänna riktlinjer för jag råkar skriva uppsats om preskriptionstider inom försäkringsrätt. Om ni gör såhär borde ni inte ha några problem med att ert ärende inte tas upp.

1. 6-månadersregeln!!! En skada skall anmälas inom 6 månader för att ge bolaget utredningsmöjligheter. Om så inte sker kan ersättningen jämkas helt eller delvis. ( till de skador som jämkas bort delvis hör t.ex. stölder som inte anmäls i tid)

2. 3 år från att det du blev medveten om att du kunde få ersättning från ditt f-bolag. (dock inom 10 år från skadetidpunkten)

3. 10 år från skadetidpunkten. ( Om du inte varit medveten om din rätt till ersättning.
----------------

Ang. slagsmål och dylikt har man aldrig rätt till ersättning om man anses ha framkallat skadan med uppsåt eller av i vissa fall i grov vårdslöshet. ( deltar man aktivt i ett slagsmål är detta framkallande, att bli överfallen är inte att framkalla ett skadefall )

Invalideitetsersättning och dyl beräknas inte endast på % av invaliditet utan även i vilken åldersgrupp mm. du är. Är du under 24 tror jag du får högst ersättning efter det så får du lägre eftersom du är skröplig ( ser ni en koppling till premierna för dom som är under 24 =) )

Blanda i ihop försäkringskassan och försäkringsbolaget när ni snackar om utebliven inkomst mm. de skiljer sig mkt.

Hoppas att det hjälper ngn lite iaf och har ni frågor så fråga på då kanske jag kan få lite uppslag till min uppsats!
 
Last edited:

xds

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen denna sommar.. :(
Ramlade precis över tråden och läste endel nyttigt.

Hur lång tid efter en skada kan man söka ersättning?
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
ja jo, den är som den är, blir inte bättre.
Bedömd till 4 och 5% vilket jag väldigt ilsket skulle överklaga men nu har två saker skett som gör att jag kanske inte gör det.
1
Jag har blitt lat som så många brukar bli, orka ta tag i allt igen?
2
Läser jag tabeller etc så framgår det att max man kan få för en fotskada är 7%.
Är det då värt att bråka och överklaga med allt det innebär för att kanske få upp det 1%?
1% ger inte mycket pengar i mitt fall, runt 10K från alla tre försäkringarna ihop.

Foten gör ont varje dag, stel som fan på morgonen och värker efter dagens slut och mer där till efter mkt jobbande.
Jag va inne på en ny röntgen nyligen och fick svart på vitt att flera leder i mellanfoten har mkt skadat ledbrosk, där sitter den mesta smärtan.
Jag valde att vänta med en stelop av de lederna och ser hur det blir med åren.

Nio procent är ramvärdet för fotskador enligt 2004 års tabellverk. En stelopererad fot ger regelmässigt sex procent. Om du blir opererad bör du kunna begära omprövning. Har du inte avslutat skadeärendet ännu så begär förbehåll att få återkomma om du blir stelopererad längre fram.

Själv fick jag för övrigt sex procent för min kopia av din vurpa. Är helt nöjd med detta och kommer inte att klaga. Fick ut 166 000 i invaliditetsersättning. :) Alltid lite tröst i bedrövelsen.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nio procent är ramvärdet för fotskador enligt 2004 års tabellverk. En stelopererad fot ger regelmässigt sex procent. Om du blir opererad bör du kunna begära omprövning. Har du inte avslutat skadeärendet ännu så begär förbehåll att få återkomma om du blir stelopererad längre fram.

Själv fick jag för övrigt sex procent för min kopia av din vurpa. Är helt nöjd med detta och kommer inte att klaga. Fick ut 166 000 i invaliditetsersättning. :) Alltid lite tröst i bedrövelsen.

ok, jag har inte avslutat ärendet, men det har bolaget, efter ett halvår är det försent.
Men det spelar mindre roll då det bara är att starta ett nytt ärende genom att begära hem nya intyg, och sen tjata på sin doktor att få en ny invaliditetskoll.

"Nio procent är ramvärdet för fotskador enligt 2004 års tabellverk. En stelopererad fot ger regelmässigt sex procent."
säger du, bra att det va högre än jag sett, men..
När kan man få 9%? ska den va helt tillplattad av en 100tons press eller? allt utom amputation?
Och stelop ger 6%, stelop av vilken led? :huvet
"Stelop av fot" är ett felaktigt uttryck då det ju finns en mängd leder i en fot.

Menar inte att du uttrycker dig dåligt eller så, (inte alls riktad mot dig utan dom som skriver ihop villkor och tabeller),
men så här står det ju i tabeller mm och det är så frustrerande.
För det är bara en vurpa som kan vara en kopia(om ens det) men en skada kan inte vara det.
 

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
tips

Nio procent är ramvärdet för fotskador enligt 2004 års tabellverk. En stelopererad fot ger regelmässigt sex procent. Om du blir opererad bör du kunna begära omprövning. Har du inte avslutat skadeärendet ännu så begär förbehåll att få återkomma om du blir stelopererad längre fram.

Själv fick jag för övrigt sex procent för min kopia av din vurpa. Är helt nöjd med detta och kommer inte att klaga. Fick ut 166 000 i invaliditetsersättning. :) Alltid lite tröst i bedrövelsen.



Får man fråga dig om lite tips då ankan?

Krascha i feb 06, stelopererade 3st leder i mellanfoten nu i juni 09.
Flertaler leder i framfoten som är trasiga men dom gick tydligen inte att göra nåt åt.

Faktum är att jag inte lämnat in några läkarintyg eller haft kontakt med nåt försäkringsbolag än men borde ta tag i allt nu.

Ena försäkringen är licensen via svemo plus en olycksfallsförsökring i länsförsäkringar. Vad jag förstår så kan jag bara få ut för invaliditet och inget annat på båda.

Nu har dom ju tagit ben från höften så är lite nyfiken på om man kan få ut för ärr på dom försäkringarna eller om det inte ingår i invaliditet.

Vågar du ge dig på en gissning om vad som kan vara rimligt att begära i %?

Har du några tips på hur jag ska sätta igång med allt, ringa bolagen, kontakta advokat eller liknande eller hur ska man gå tillväga?

Tacksam som faan om du vill ge lite råd.
/zzpike
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Nu har dom ju tagit ben från höften så är lite nyfiken på om man kan få ut för ärr på dom försäkringarna eller om det inte ingår i invaliditet.
/zzpike

Från min olycksfallsförsäkring fick jag ut 20k för 2dm ärr på fot, 12cm knä och 1dm på höft där de tog ben.

För en fot med 14skruvar och några plattor, idag kan jag böja foten ca 10grader och har relativt ont mer eller mindre jämt fick jag 1procent dock är det inte avslutat då jag ska in på operation.

Dock får man skylla sig själv lite då man inte orkar gnälla och tycka synd om sig framför en läkare.
 

Kaka85

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC
Det blir spännande att se vad man får krossad ryggkota nr 12, med steloperation som följd. Är idag uppe och går, mer än vad man gjorde förra sommaren när man låg förlamad på sjukhus några månader! En motsvarande skada för några år sen och liknande halt-teknik i gång hade tydligen gett ca 200k.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top