Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

Nä, är advokat och har många uppdrag avseende personskador dock.

Kanske man kan anlita dig då om man behöver hjälp. Ingår såna kostnader i dom flesta försäkringar eller hur brukar det vara.
Du kanske är lite insatt i svemos försäkringar och vet hur dom funkar?

Är det nån som har tips på någon bra försäkring som gäller tävlingar så är jag tacksam för tips.

Kanske man kan anlita dig då om man behöver hjälp. Ingår såna kostnader i dom flesta försäkringar eller hur brukar det vara.
Du kanske är lite insatt i svemos försäkringar och vet hur dom funkar?

Är det nån som har tips på någon bra försäkring som gäller tävlingar så är jag tacksam för tips.

Är det en trafikförsäkring är det oftast inga problem att få ombudskostnader ersatta. Folksam och If accepterar alltid ombudskostnader. LF och TH samt diverse mindre aktörer accepterar ombud om man gör bedömningen att det finns ett behov. Det gör det oftast bortsett från mycket enkla skadefall.

Rör det sig om ansvarsförsäkringar kan bolagen i enstaka fall - kräver någon form av komplikation - gå med på att betala ombudskostnader. Gäller det olycksfallsförsäkring har jag aldrig varit med om att bolagen betalat, tyvärr. Vad gäller Svemos försäkringar kan du inte räkna med ersättning om Du anlitar ombud i skaderegleringen.

Skall väl förtydliga det hela så, att ovanstående gäller ombudskostnader i skadereglering och överprövningar i försäkringsnämnder utom rätta. Går saken till allmän domstol för att prövas i ett sedvanligt tvistemål, kan man alltid utnyttja rättsskyddsförsäkring (antingen fordonsförsäkringens eller hemförsäkringens). Då gäller normalt att man har 20 procents självrisk eller visst minimibelopp. Det är då viktigt att man har rättsskyddsförsäkring när tvist uppstår. Har man en nytecknad försäkring och inte har haft någon annan i anslutning till denna, t ex om du precis har flyttat hemifrån, finns en viss karens innan försäkringen kan utnyttjas.

Behöver Du hjälp så skicka PM.

jag har fått 4900kr för ärr, 33000kr för invaliditet (3%), 1000kr+2500kr sveda och värk ,600kr i dröjmålstillägg.
så fort tjejen ber mig diska så svarar jag alltid att jag
inte kan, för jag är 3% invalid och det är just dom som behövs för diskning

Medicinsk invalidietet = nedsatt kroppsfunktion. Har du råkat ut för en olycka eller har någon sjukdom som sätter ner kroppsfunktionen, ja, då kan många försäkringar ge dig ersättning för det. Jag har till exempel fått invaliditetsersättning för kassa armbågar, astma och eksem.

Kan tipsa om ett företag som heter Folkets Ombud. Dom hjälper dig att söka ersättning.

Last edited:
Tror ni att man kan få ersättning för ett ärr som jag har på min HAND? Jag vaknade upp efter skolavslutnings dagen och upptäckte att jag har ett S på vänstra handen.. Som täcker hela översidan.. Hur jag fick det har jag ingen aning om :huvet:va

/Petai

Tror ni att man kan få ersättning för ett ärr som jag har på min HAND? Jag vaknade upp efter skolavslutnings dagen och upptäckte att jag har ett S på vänstra handen.. Som täcker hela översidan.. Hur jag fick det har jag ingen aning om :huvet:va

/Petai

Har du medicinsk dokumentation och en olycksfallsförsäkring så: Ja.

Har du inte det så: Nej.

/ Jens

Kan man få det för slitna diskar i ryggen ?

Om du har en försäkring som täcker detta så: Ja, kravet är ju såklart att det är medicinskt dokumenterat. Förmodligen finns någon sådan försäkring genom arbetsplatsen...

Men varför frågar inte folk sina försäkringsbolag istället?

Fick 8000, har 2 ärr i pannan som syns rätt så bra, hade en haloväst, en sån som sitter skruvad i pannbenet. Hade flyttat kotor i nacken. Olyckan var på cross och hände för ca 13år sedan. Fick ersättningen 5 år senare, tänkte aldrig på att man kunde få ersättning först. Hade säkert fått mer om jag anmält tidigare.

Lånar tråden lite om det går bra.

Fick för ett par år sen ena axeln vriden ur led (misshandel), och jag har tydliga men från skadan i form av daglig smärta och nedsatt rörlighet. Frågan är då, hur går man till väga när det handlar om invaliditetsersättning? Vem talar man med? Vem bedömer skadorna? Kan det ha gått "för lång tid" sedan skadan uppkom för att det ska vara aktuellt över huvud taget? Det är nog en fyra fem år sen nu, men å andra sidan sa både läkaren och sjykgymnasten att det skulle dröja ett par år innan man kunde veta säkert hur stora bestående men jag skulle få...

Har massor av ärr också från extremt gamla skador, är det något att ta upp med vem man nu pratar med? Är framförallt ett ganska framträdande i ansiktet jag undrar över...

Tacksam för svar!

Bröt lårbenet och fick en punkterad lunga förra året när jag blev påkörd av en företags transport bil,
nu stödjer jag extra på högre benet och kan inte lyfta med vänstra benet på flesta maskiner på gym,

Kan man få ut något av de?
det hände förra sommaren,

Bröt lårbenet och fick en punkterad lunga förra året när jag blev påkörd av en företags transport bil,
nu stödjer jag extra på högre benet och kan inte lyfta med vänstra benet på flesta maskiner på gym,

Kan man få ut något av de?
det hände förra sommaren,

Kontakta försäkringsbolaget, det är dom som kommer hjälpa dig, inte en tråd på sporthoj...

Seså, ring nu!

/ Jens

Lånar tråden lite om det går bra.

Fick för ett par år sen ena axeln vriden ur led (misshandel), och jag har tydliga men från skadan i form av daglig smärta och nedsatt rörlighet. Frågan är då, hur går man till väga när det handlar om invaliditetsersättning? Vem talar man med? Vem bedömer skadorna? Kan det ha gått "för lång tid" sedan skadan uppkom för att det ska vara aktuellt över huvud taget? Det är nog en fyra fem år sen nu, men å andra sidan sa både läkaren och sjykgymnasten att det skulle dröja ett par år innan man kunde veta säkert hur stora bestående men jag skulle få...

Har massor av ärr också från extremt gamla skador, är det något att ta upp med vem man nu pratar med? Är framförallt ett ganska framträdande i ansiktet jag undrar över...

Tacksam för svar!

Misshandel täcks av din hemförsäkring, vissa bolag tillåter dock inte att du varit påverkad av alkohol. Du ringer upp ditt försäkringsbolag och talar om vad som har hänt, så skickar de hem papper som du fyller i och skickar tillbaka.
De beställer en tid för en invaliditetsundersökning, läkaren skickar den medicinska bedömningen till ditt bolag.
Sen gör de en bedömning hur invalid du är och betalar däröver.

Foton mejlar du in på ärr och även om din axel ser mupp ut, så får du betalt för det också.

Hade du olycksfallsförsäkringar när du blev misshandlad så underrättar du även dem, dock är det endast ett bolag som skickar dig till läkaren men alla får del av läkarens bedömning.

Var du inne på sjukhuset och fick ärren dokumenterade är det bara höra med ditt dåvarande bolag hur sent det går att anmäla.

Misshandel täcks av din hemförsäkring, vissa bolag tillåter dock inte att du varit påverkad av alkohol. Du ringer upp ditt försäkringsbolag och talar om vad som har hänt, så skickar de hem papper som du fyller i och skickar tillbaka.
De beställer en tid för en invaliditetsundersökning, läkaren skickar den medicinska bedömningen till ditt bolag.
Sen gör de en bedömning hur invalid du är och betalar däröver.

Foton mejlar du in på ärr och även om din axel ser mupp ut, så får du betalt för det också.

Hade du olycksfallsförsäkringar när du blev misshandlad så underrättar du även dem, dock är det endast ett bolag som skickar dig till läkaren men alla får del av läkarens bedömning.

Var du inne på sjukhuset och fick ärren dokumenterade är det bara höra med ditt dåvarande bolag hur sent det går att anmäla.

Tack för bra svar! Så så länge jag har en dom att gå på angående misshandeln så är det bara att ta kontakt med bolaget och be dem fixa en undersökning?

Angående ärren så vet jag inte om så många är dokumenterade då jag sällan åker in till sjukan för "småsaker", men två av ärren jag har i ansiktet var jag inne och fick skadorna fixade (ett jack i ögonbrynet som fick tejpas och en sprucken läpp som fick sys), innebär detta att det är tillräckligt dokumenterade?

Alkohol var aldrig inblandat i några av fallen så det borde vara grönt.

Efter att läst denna tråden börjar man ju fundera på hur många som går o har ont eller har skador dom skulle kunna få ut mellan 10-150tkr för...
Undrar hur mycket alla sorters försäkrings premier skulle gå upp om alla gick till läkaren.
Om killen fick 12000:- för avsaknad av känsla i fingertoppen, vad får jag då för o knappt ha känsel i hela lillfingret+ en bit ner i handen efter skada/operation? Visste inte ens att man kunde åka o pipa om det o få pengar för d.
Konstant ont i axel som knakar kanske man borde gå o kolla o plocka ut några tusen då, bara man kan relaterade d till en olycka då alltså...
Tycker allt verkar helsjukt i denna tråden, men men. Suger alla pengar från bolagen, varför ska jag skita i det?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick