Vad har ni fått i invaliditétsersättning????

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
ok, jag har inte avslutat ärendet, men det har bolaget, efter ett halvår är det försent.
Men det spelar mindre roll då det bara är att starta ett nytt ärende genom att begära hem nya intyg, och sen tjata på sin doktor att få en ny invaliditetskoll.

RIktigt så enkelt är det inte om bolaget de facto avslutat ärendet. Har det gått mer än tre år från skadedatum vid avslut är enda formellt preskriptionsbrytande manövern att stämma bolaget inom sex månader.

"Nio procent är ramvärdet för fotskador enligt 2004 års tabellverk. En stelopererad fot ger regelmässigt sex procent."
säger du, bra att det va högre än jag sett, men..
När kan man få 9%? ska den va helt tillplattad av en 100tons press eller? allt utom amputation?
Och stelop ger 6%, stelop av vilken led? :huvet
"Stelop av fot" är ett felaktigt uttryck då det ju finns en mängd leder i en fot.

Nio procent avser amputerad fot. Hänger foten kvar på benet blir det mindre än nio procent. Sex procent för stelop gäller den led som har störst inverkan på gångförmågan, alltså leden mellan talus och tibia/fibula, dvs benen du har i benet. Stelop av mellanfotsben etc påverkar funktionen mindre och ger därför mindre invaliditet. Sex procent är för lågt enligt min mening men så är tabellverket utformat.

Menar inte att du uttrycker dig dåligt eller så, (inte alls riktad mot dig utan dom som skriver ihop villkor och tabeller),
men så här står det ju i tabeller mm och det är så frustrerande.
För det är bara en vurpa som kan vara en kopia(om ens det) men en skada kan inte vara det.

Avsåg likheterna mellan våra respektive vurpor (highsider i utgången av södra kurvan med en dags mellanrum om jag minns rätt), inte skadorna och framförallt inte funktionsbegränsingarna till följd av respektive skada.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Får man fråga dig om lite tips då ankan?

Krascha i feb 06, stelopererade 3st leder i mellanfoten nu i juni 09.
Flertaler leder i framfoten som är trasiga men dom gick tydligen inte att göra nåt åt.

Faktum är att jag inte lämnat in några läkarintyg eller haft kontakt med nåt försäkringsbolag än men borde ta tag i allt nu.

Ena försäkringen är licensen via svemo plus en olycksfallsförsökring i länsförsäkringar. Vad jag förstår så kan jag bara få ut för invaliditet och inget annat på båda.

Nu har dom ju tagit ben från höften så är lite nyfiken på om man kan få ut för ärr på dom försäkringarna eller om det inte ingår i invaliditet.

Vågar du ge dig på en gissning om vad som kan vara rimligt att begära i %?

Har du några tips på hur jag ska sätta igång med allt, ringa bolagen, kontakta advokat eller liknande eller hur ska man gå tillväga?

Tacksam som faan om du vill ge lite råd.
/zzpike

Jag tolkar det som att du inte gjort skadeanmälan till något bolag ännu. Gör det i så fall omgående. Vänta inte. Du riskerar redan preskriptionsinvändningar eftersom det gått mer än tre år sedan skadedatum. Vad gäller ersättning för sveda och värk under akuttiden efter skadan har en sådan invändning fog för sig. liksom i fråga om kostnader som hänför sig längre tillbaka i tiden än tre år, eftersom preskription inträder inom tre år från den tidpunkt då man blivit medveten om att man drabbats av ersättningsgill skada samt också om vart man skall vända sig med sitt krav. Invaliditetsersättning kan Du fortfarande få utan risk för preskription eftersom man normalt ej anses medveten om att man drabbats av invaliditet förrän efter ungefär ett år. MEn tiden går så skynda dig...

Du kan få invaliditetsersättning från båda dina försäkringar. Har du senare uppkomna kostnader (yngre än tre år) bör Du få ut även dessa. Även ärr ersätts.

Du kan fortfarande få ut sveda och värk i samband med operationen i somras. Här har preskription ej inträtt.

Skulle tro att invaliditeten landar på fem-sex procent. (Välkommen i klubben:))
Det går dock ej att ha någon välgrundad uppfattning om det förrän du hämtat dig ordentligt efter steloperationen och invaliditetsintyg utfärdats. Bedömningen får sen göras med stöd av intyget.

Du behöver ingen hjälp just nu. Se bara till att rulla igång allt så att bolagen börjar reglera skadan och du kommer ifrån preskriptionsinvändningar. Skulle bolagen bråka om preskriptin bör du kontakta försäkringsrättsligt kunnig advokat för att få hjälp med att reda ut vilka krav som är preskriberade och vilka som inte är det.

Lycka till.
 
Last edited:

zzpike

zzpike
Gick med
3 Nov 2006
Ort
skaraborg
Hoj
jawa, minimoto, ktm
Jag tolkar det som att du inte gjort skadeanmälan till något bolag ännu. Gör det i så fall omgående. Vänta inte. Du riskerar redan preskriptionsinvändningar eftersom det gått mer än tre år sedan skadedatum. Vad gäller ersättning för sveda och värk under akuttiden efter skadan har en sådan invändning fog för sig. liksom i fråga om kostnader som hänför sig längre tillbaka i tiden än tre år, eftersom preskription inträder inom tre år från den tidpunkt då man blivit medveten om att man drabbats av ersättningsgill skada samt också om vart man skall vända sig med sitt krav. Invaliditetsersättning kan Du fortfarande få utan risk för preskription eftersom man normalt ej anses medveten om att man drabbats av invaliditet förrän efter ungefär ett år. MEn tiden går så skynda dig...

Du kan få invaliditetsersättning från båda dina försäkringar. Har du senare uppkomna kostnader (yngre än tre år) bör Du få ut även dessa. Även ärr ersätts.

Du kan fortfarande få ut sveda och värk i samband med operationen i somras. Här har preskription ej inträtt.

Skulle tro att invaliditeten landar på fem-sex procent. (Välkommen i klubben:))
Det går dock ej att ha någon välgrundad uppfattning om det förrän du hämtat dig ordentligt efter steloperationen och invaliditetsintyg utfärdats. Bedömningen får sen göras med stöd av intyget.

Du behöver ingen hjälp just nu. Se bara till att rulla igång allt så att bolagen börjar reglera skadan och du kommer ifrån preskriptionsinvändningar. Skulle bolagen bråka om preskriptin bör du kontakta försäkringsrättsligt kunnig advokat för att få hjälp med att reda ut vilka krav som är preskriberade och vilka som inte är det.

Lycka till.

Olyckan är anmäld till båda bolagen (gjordes direkt efter olyckan)
Såg jag skrivit fel datum, det hände feb 07.
Sveda och värk påstod båda bolagen då att jag inte kunde få nåt för utan endast invaliditet.

Hur funkar det med ärr tex då, vet du om kan få ut för sånt på svemos försäkring?
Räknas det in i invaliditetsprocenten eller görs det en speciell bedömning?
Är ju inga skönhetsoperationer dom gjort om man tittar till ärren (ser ut som dom sytt med taggtråd)


Man får väl vara glad för det man får i alla.. förbereder comeback nu och jäklar att jag ska se till att vara försäkrad hädanefter
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Olyckan är anmäld till båda bolagen (gjordes direkt efter olyckan)
Såg jag skrivit fel datum, det hände feb 07.
Sveda och värk påstod båda bolagen då att jag inte kunde få nåt för utan endast invaliditet.

Hur funkar det med ärr tex då, vet du om kan få ut för sånt på svemos försäkring?
Räknas det in i invaliditetsprocenten eller görs det en speciell bedömning?
Är ju inga skönhetsoperationer dom gjort om man tittar till ärren (ser ut som dom sytt med taggtråd)


Man får väl vara glad för det man får i alla.. förbereder comeback nu och jäklar att jag ska se till att vara försäkrad hädanefter

Bra, då har du inga preskriptionsbekymmer i alla fall. Det kan i och för sig vara så att sveda och värk exkluderas i försäkringsvillkoren. Man får stämma av mot dessa. Det är så att även fråga om ersättning för ärr avgörs enligt villkoren. Jag tycker Svemos försäkring borde omfatta detta med hänsyn till vilken riskverksamhet man försäkrar. Dock är det väl en ganska strippad försäkring har jag för mig, så det kanske inte ingår. Skaffa fullständiga villkor från bolaget, så är det bara att läsa.
(Jag hade lite bråttom när jag svarade dig och utgick i farten från vad som gäller vid trafikförsäkring. Det är dock inte riktigt samma sak med olycksfall eftersom försäkringsvillkoren helt styr vad som kan ersättas.)

Skadeståndsersättning för ärr ingår i samma skadepost som invaliditet vid skadeståndsberäkningar, men ersätts separat. Nu är det som sagt inte skadestånd utan ersättningen bygger på vilka villkor som avtalats. Om ersättning för ärr utgår så kommer den inte att räknas samman med ersättning för invaliditet.

Skall du fortsätta rejsa är det nog ett väldigt gott råd att skaffa fetast möjliga olycksfallsförsäkring. Problemet är väl att om du ansöker om ny försäkring kommer bolaget att exkludera skador på foten som redan är paj. Det kan man väl i och för sig leva med. Tillkommande invaliditet vid ny skada utgör ju inte så många procent direkt. Tecknar du ny försäkring så se till att den gäller för högriskaktiviteter av aktuell typ.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
RIktigt så enkelt är det inte om bolaget de facto avslutat ärendet. Har det gått mer än tre år från skadedatum vid avslut är enda formellt preskriptionsbrytande manövern att stämma bolaget inom sex månader.
Jag trodde jag hade tre år på mig, ringde upp bolaget men fick höra att nej det va för sent för länge sen, jaha sa jag men jag har besvär som blir värre och värre..
-Då får du göra en ny invaliditetskoll och så tar vi upp igen som ett nytt ärende, fick jag till svar.

Jag hajjar inte riktig det du skriver, vet ej när dom avslutade ärendet, jag tror det va 6månader efter fastslagen inv-grad.

Nio procent avser amputerad fot. Hänger foten kvar på benet blir det mindre än nio procent. Sex procent för stelop gäller den led som har störst inverkan på gångförmågan, alltså leden mellan talus och tibia/fibula, dvs benen du har i benet. Stelop av mellanfotsben etc påverkar funktionen mindre och ger därför mindre invaliditet. Sex procent är för lågt enligt min mening men så är tabellverket utformat.
Det är åt helvete för lågt, fast det tycker väl alla om just sin skadas högst-procent.
Stelop av mellanfotsben kan dock lindra smärtor mkt, kan en sån op leda till lägre, eller iaf inte höjd ersättning? (stelop ger högre, men då smärtan går ner så jämnar det ut sig)

Avsåg likheterna mellan våra respektive vurpor (highsider i utgången av södra kurvan med en dags mellanrum om jag minns rätt), inte skadorna och framförallt inte funktionsbegränsingarna till följd av respektive skada.

Ja vi har nog pratat om detta förut, men att det va så lika visste jag inte.
Lör den 13 Maj 2006 södra kurvan, superhighsider, krossad vänsterfot,
menar du att du härmade mig dan eller två efter?

Tack för dina svar, du är verkligen superpåläst:tummenupp

zzspike, ja, tyvärr, välkommen i klubben.

Om nån som läser detta och kanske undrar om det kan va såå illa med några små ben i en fot som går av, så är svaret OJA, benen läker fort men alla brosk-ytorna i lederna mellan alla dessa små ben går sönder, sånt läker i stort sett aldrig och värker hela livet.
1 råd har jag, köp Daytona stövlar, då klarar man det mesta smällarna.
 
Last edited:

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag trodde jag hade tre år på mig, ringde upp bolaget men fick höra att nej det va för sent för länge sen, jaha sa jag men jag har besvär som blir värre och värre..
-Då får du göra en ny invaliditetskoll och så tar vi upp igen som ett nytt ärende, fick jag till svar.

Jag hajjar inte riktig det du skriver, vet ej när dom avslutade ärendet, jag tror det va 6månader efter fastslagen inv-grad.

Om ett skadeärende har avslutats genom ett slutligt ställningstagande från bolagets sida, har man normalt mycket begränsade möjligheter att återkomma. PReskription inträder då efter sex månader. Naturligtvis kan bolaget frivilligt ta upp saken ånyo. Ett skäl till det kan vara att man inser att man avgjort ärendet för tidigt. Det finns hursomhelst givetvis inget som hindrar att bolaget intar en för den skadade mer generös inställning än man enligt juridiken är skyldig till. Sen kan man ju fråga sig hur ofta det sker.

Det är åt helvete för lågt, fast det tycker väl alla om just sin skadas högst-procent.
Stelop av mellanfotsben kan dock lindra smärtor mkt, kan en sån op leda till lägre, eller iaf inte höjd ersättning? (stelop ger högre, men då smärtan går ner så jämnar det ut sig)

Som jag sagt tidigare, så måste man ha i åtanke att invaliditetsgraden är ett mått på den funktionsinskränkning skadan medför. Man tar viss hänsyn till smärtor men om man kan gå på foten trots att det gör jävligt ont så är ju funktionen kanske inte så inskränkt ändå. Jag har klienter som får fem-sex procent för nackskador som är så allvarliga att de blir förtidspensionerade. Jag kan ju tycka att det är betydligt allvarligare än våra fötter och borde värderas högre.

En steloperation kan rent teoretiskt leda till såväl högre som lägre invaliditet. Det beror ju på hur funktionen ser ut före respektive efter operationen. Eftersom en steloperation av själva fotleden, som vi tidigare konstaterat, ger sex procent, så betyder en stelop nog i de flesta fall att invaliditeten ökar något. Det som brukar vara problematiskt är att när man haltar runt på en stel fot, får man förr eller senare ont i knäet eller ryggen. Detta beror ju på att man haltar. Detta vill dock försäkringsbolagen mycket sällan erkänna har samband med skadan, och det är jävligt svårt att få ersättning för sådana sekundära ryggbesvär som beror på att man snedbelastar efter skadan.

Ja vi har nog pratat om detta förut, men att det va så lika visste jag inte.
Lör den 13 Maj 2006 södra kurvan, superhighsider, krossad vänsterfot,
menar du att du härmade mig dan eller två efter?

14 maj 2006, södra kurvan, skaplig highsider här med.:D Gjorde nog fan femton kullerbyttor innan det tog stopp. Pajad vänsterfot här också. :död

Jag var funkis på rejset den 13. Stod i karusellen. Efter en hel dag där var man ju rätt sugen på att gasa själv dagen efter. För sugen visade det sig... Brutal gasnäve har aldrig funkat bra på hoj. Och fan vad snabbt det släppte. Måste ha varit allmänt halkigt i den där svängen.

Om nån som läser detta och kanske undrar om det kan va såå illa med några små ben i en fot som går av, så är svaret OJA, benen läker fort men alla brosk-ytorna i lederna mellan alla dessa små ben går sönder, sånt läker i stort sett aldrig och värker hela livet.
1 råd har jag, köp Daytona stövlar, då klarar man det mesta smällarna.

Det största problemet med såna här skador är ofta inte frakturerna, utan de skador på olika leder det för med sig. Broskskador går inte att reparera. Skador på lederna medför dessutom nästan alltid att man drabbas av artrosutveckling på längre sikt. Det leder till ännu mer smärta... så vi har bara mer elände att se fram emot.:näsblod Finns risk för artrosutveckling bör man alltid kräva ett förbehåll av bolaget att få återkomma för förnyad bedömning om man blir sämre just på grund av artrosen. Tidigare fick man alltid ett sådant förbehåll vid reglering på skadeståndsrättslig grund. Nu hävdar bolagen ibland att man alltid kan återkomma genom den lagstadgade omprövningsrätten. Detta tycker jag inte är riktigt korrekt dock, eftersom det förutsätter en ganska stor frörändring till det sämre. När skadan regleras på avtalsrättslig grund som olycksfallsförsäkringar gör, är jag faktiskt osäker på vad som gäller härvidlag...
 

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
tjena . har nu plöjt igenom alla sidor. har fått lite mer humm om hur det kan gå till iaf... jag har nämligen precis tagit tag i försäkringsärendena efter en skaplig sjukhusvistelse.jag klota med hojen in i vajjer räcke för ca 1 månad sen... ligger hemma med smärtor å tycker morfin tabletterna e rena sockertabletter typ... jag fick 2 frakturer i höger fotled... ( op med några skruvar) fraktur på arslet !! å 4 frakturer vad jag fatta i höger över arm...vara ena var en öppen. benpipan stack ut ur bicepsen. (arm av) metallskena +massa skruvar. detta har gett mig ett sår/ärr... (färskt ju) på ca 30cm på baksidan av armen + ett ca 3cm på framsidan. 2 st på foten ,ca 1dm å ett mindre. arslet har dom inte gjort nått åt. har skickat in kvitton på läkarbesök å skyddsutrustning. märkesförsäkrad via suzuki/länsförsäkringar. med en SJUUUK självrisk på 25.000 KR !!!!!!!! så jag hoppas på att dom inte tjaffsar så mkt å att jag får tillbaka en del pengar... MEN självklart hoppas jag på att smärtan försvinner snart å att jag kan röra mig normalt sen ..dock så verkar det bli problem med rörligheten i armen .... foten vet jag ej än... ska försöka uppdatera. lycka till med era skador .


mvh /s
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tjena . har nu plöjt igenom alla sidor. har fått lite mer humm om hur det kan gå till iaf... jag har nämligen precis tagit tag i försäkringsärendena efter en skaplig sjukhusvistelse.jag klota med hojen in i vajjer räcke för ca 1 månad sen... ligger hemma med smärtor å tycker morfin tabletterna e rena sockertabletter typ... jag fick 2 frakturer i höger fotled... ( op med några skruvar) fraktur på arslet !! å 4 frakturer vad jag fatta i höger över arm...vara ena var en öppen. benpipan stack ut ur bicepsen. (arm av) metallskena +massa skruvar. detta har gett mig ett sår/ärr... (färskt ju) på ca 30cm på baksidan av armen + ett ca 3cm på framsidan. 2 st på foten ,ca 1dm å ett mindre. arslet har dom inte gjort nått åt. har skickat in kvitton på läkarbesök å skyddsutrustning. märkesförsäkrad via suzuki/länsförsäkringar. med en SJUUUK självrisk på 25.000 KR !!!!!!!! så jag hoppas på att dom inte tjaffsar så mkt å att jag får tillbaka en del pengar... MEN självklart hoppas jag på att smärtan försvinner snart å att jag kan röra mig normalt sen ..dock så verkar det bli problem med rörligheten i armen .... foten vet jag ej än... ska försöka uppdatera. lycka till med era skador .


mvh /s

ajaj
som du nog har förstått av tråden så finns det några grundläggande råd:
Ha koll på och spara alla papper.(överkursen=anteckna datum och namn vid samtal)
Följ sjukgymnastens rehabprogram (har du kanske inte fått än)
Ät inte morfin som godis, dra ner så fort kan, kan vara svårt att sluta med.
Stå på dig från början gällande dina besvär och smärtor vid läkarkontakt, va inte tuff och säg att det är ok, han skall till sist bedömma dig och då kan du inte ändra storyn, försäkringsbolaget kommer göra allt för att tona ner dina besvär, kompensera det genom att stå på dig/överdriva nu.
(det handlar inte om att suga ut försäkrings systemet, ska du få rätt nivå till sist så måste du jobba för att maximera den från början)

Ankan har kanske mer råd
Lycka till med allt.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag tycker man skall akta sig noga för att överdriva sina medicinska besvär. En erfaren läkare genomskådar detta ganska enkelt och när man väl är misstänkliggjord är det svårt att bli tagen på allvar. Dock skall man vara mycket tydlig med vad man har för besvär i kontakten med behandlande och senare kanske intygsskrivande läkare. Det är inte rätt läge att spela macho och vifta undan problemen.

Om man själv skall sköta kontakten med försäkringsbolagets personskadehandläggare, är det bra att vara påläst och visa detta. Då minskar naturligtvis incitamentet för handläggaren att försöka något dribbel. Gäller ärendet en trafikskada kan man i de flesta fall få anlita advokat på bolagets bekostnad. Om man gör det skall man försäkra sig om att advokaten behärskar problematiken kring personskadereglering. Det finns tyvärr en hel del klösare som fuskar på det här området men som inte har någon kompetens att tala om.

Lite grundläggande information om vad man bör tänka på när man nyligen skadat sig finns här. http://www.juristpanelen.se/default2.asp?active_page_id=110

Devo81:
Om du arbetar är det viktigaste för dig, om du inte redan ordnat detta, att få bolaget att ersätta dig för inkomstförlust när du är sjukskriven. Se till att Försäkringskassan fastställer korrekt SGI så att du får korrekt sjukpenning. Försäkringsbolaget måste omgående kontakta din arbetsgivare för att utreda din lön som oskadad. Därvid måste även utredas om du kan ha rätt till AGS-ersättning eller motsvarande (komplement till sjukpenning som brukar finnas för arbetstagare som omfattas av kollektivavtal.

Har du utgifter på grund av skadan, så spara varenda kvitto så att du kan få ersättning. Många sparar inte kvitton på receptfria medidiciner i tron att man inte får ersättning för dessa. Fel! Spara allt! Kvitton över kostnader är viktiga ej endast för att man skall få ersättning för de utlägg man haft. Om skadan ger bestående men får man i princip ingen ersättning för framtida kostnader om man inte sparat kvitton avseende de kostnader man faktiskt haft. Är man ung när man skadar sig kan det handla om mycket pengar i ett livsvarigt perspektiv.
 

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
är ingen risk att jag överspelar.... jag brukar vara den personen som biter ihop å säger att jaja det är ok.. men nu e jag så matt efter haft så ont länge så jag nästan faller i gråt ibland när jag pratar om det. har ingen energi alls kvar... det GÖR ont.. å är besvärligt.. så överdriver gör jag inte. det första jag gjorde när jag kom hem fr sjukan var att ringa . försäkringsbolaget,jobbet,försäkringskassan å berätta vad som hänt.. så saker å ting börjar rulla igång... det har vart lite drygt å knepigt med försäkringsbolagena då jag blive skickades mellan dom hela tiden .. men sen fick jag nog å RULLADE över till länsförsäkringar bara nån gata härifrån, å där vart jag bra bemött ,å dom skulle fixa allt .men vad jag fatta så skulle det som handla om hojen behandlas av några i skåne ??aja jag vet inte vad mer jag kan göra ,bara å vänta på besked fr alla håll å kanter! å det där med morfinet.... jag käkar efter vad läkarna sagt, men tycker inte det märks nå skillnad... lika ont endå.
 

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
Jag tror jag har mest erfarenhet av alla dessa frågor på den här tråden så är nån intresserad av råd så kan jag faktiskt en del, 13 år sen skadan och inte slutreglerad, har fortfarande möten mellan advokat försäkringskassa försäkringsbolag, har visserligen fått ut en del samt blivit klassad till 87% invaliditesgrad.:yoparty

Sen att man är ironisk och kan både skämta och disskutera sin situation, hmm då är man onödig, låter som du är lite bitter.

hmmm haha ja lite bitter är jag nog för tillfället... sorry.
jag kan mkt väl förstå att du har massa råd du kan ge å att du vart med om en hel del ! jättebra isf fall om du vill å kan dela med dig . ok inte bra HUR du fått erfarenheten :gnissla . det var på det sättet du skrev tyckte jag var onödigt/konstigt.
det var det jag reagera på. å DU är verkligen inte onödig.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Jag tror jag har mest erfarenhet av alla dessa frågor på den här tråden så är nån intresserad av råd så kan jag faktiskt en del, 13 år sen skadan

Ska vi mäta snoppar?:tungan
Sen du skadade dig har jag varit ombud i uppskattningsvis ca 250 personskadeärenden. Den svåraste är bedömd till 99 procents invaliditet. Du vet mer än vad jag gör om att vara skadad, det medges, men...
Den här tråden mår dock gott av alla erfarenheter. Kan tänka mig att du kan bidra med en hel del ur den skadades perspektiv.:tummenupp
 

lindbergvtr

fightermike
Gick med
15 Jul 2005
Ort
obbola
Hoj
vtr 1000 f såld. CBR 929 RR streetfighter
Ska vi mäta snoppar?:tungan
Sen du skadade dig har jag varit ombud i uppskattningsvis ca 250 personskadeärenden. Den svåraste är bedömd till 99 procents invaliditet. Du vet mer än vad jag gör om att vara skadad, det medges, men...
Den här tråden mår dock gott av alla erfarenheter. Kan tänka mig att du kan bidra med en hel del ur den skadades perspektiv.:tummenupp

Ankan jag har skickat ett mail till dig..hoppas du har tid att svara

MVH
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Seriöst, hur kör folk i Sverige när man har en ivaliditetsersättningstråd som fått sån jävla respons? :näsblod
 

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
Bra, då har du inga preskriptionsbekymmer i alla fall. Det kan i och för sig vara så att sveda och värk exkluderas i försäkringsvillkoren. Man får stämma av mot dessa. Det är så att även fråga om ersättning för ärr avgörs enligt villkoren. Jag tycker Svemos försäkring borde omfatta detta med hänsyn till vilken riskverksamhet man försäkrar. Dock är det väl en ganska strippad försäkring har jag för mig, så det kanske inte ingår. Skaffa fullständiga villkor från bolaget, så är det bara att läsa.
(Jag hade lite bråttom när jag svarade dig och utgick i farten från vad som gäller vid trafikförsäkring. Det är dock inte riktigt samma sak med olycksfall eftersom försäkringsvillkoren helt styr vad som kan ersättas.)

Skadeståndsersättning för ärr ingår i samma skadepost som invaliditet vid skadeståndsberäkningar, men ersätts separat. Nu är det som sagt inte skadestånd utan ersättningen bygger på vilka villkor som avtalats. Om ersättning för ärr utgår så kommer den inte att räknas samman med ersättning för invaliditet.

Skall du fortsätta rejsa är det nog ett väldigt gott råd att skaffa fetast möjliga olycksfallsförsäkring. Problemet är väl att om du ansöker om ny försäkring kommer bolaget att exkludera skador på foten som redan är paj. Det kan man väl i och för sig leva med. Tillkommande invaliditet vid ny skada utgör ju inte så många procent direkt. Tecknar du ny försäkring så se till att den gäller för högriskaktiviteter av aktuell typ.

Du råkar inte jobba som skadereglerare på något försäkringsbolag ??
 

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
vafan:p kan man få pengar för krogslagsmål o sån skit:p fick 2 ben i näven avstampade för typ ett år sen. får skit ont i den handen varje gång jag slåss nu. fan lätt 60% det ju, jag kan ju inte försvara mig längre...

Men alvarligt funderar jag lite över mitt öga, lyckades ju få en 0,5mm ståltråd 1,2CM in i höger öga för typ 3 veckor sen, låg på sjukan i en vecka och dom gjorde en operation där dom bytte ut ögonlinsen och sög ut lite av den skadade glaskroppen i ögat..

Jag ser nu relativt bra på långt håll men knappt figrarna framför mig på nära håll..

Hade väl tänkt anmäla dett och se om man kan få nån hundring, är ju ändå en liten omställning med synen så lite synd tycker jag nog om migsjälv:D



men till min fråga, (jag vet att ingen här antagligen kan svara på min fråga till 100% men kan ändå va kul att dela medsig av sina fundringar)

När dom gjorde operationen så satte dom i en för liten!! plastlins i ögat så den har hamnat lite snett nu i efterhand och dom missade även att suga ut vissa delar av glaskroppen som va lösa, dessa lösa delar av glaskroppen ser jag ungefär som små prickar hela tiden, en utav dem syns bara ibland men är stor som en mindre fluga ung, dett är fruktansvärt obehagligt då det ser ut ung som den är en meter framfö ögat men det går fan inte bli av med den..

vet inte riktigt hur man ska bete sig med detta då det egentligen är ett fel av läkarn som missat detta och ev kommer jag få göra en ny operation (omständigt o drygt!!).. sammtidigt vill jag inte gärn klaga för det va ju på gränsen till om jag skulle få behålla synen alls..


Du har ju inte tur med kvacksalvarna heller...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top