sgtpepper
Delivering excellence since 1974
Du har tagit forumnamnet shoei men verkar vara något av en agv-fetishist, känner du dig splittrad?vill du ha en snygg hjälm så ska du köpa agv stealth.
Du har tagit forumnamnet shoei men verkar vara något av en agv-fetishist, känner du dig splittrad?vill du ha en snygg hjälm så ska du köpa agv stealth.
Denna hjälmen var riktigt snygg!!
Själv har jag en HJC FG-14 (blå/grå/silver)
De är så vackert de kan bli =)
Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden).
Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.
Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?
/Andreas
En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..
Jag har gått i backen baklänges med huvud/rygg först med en plasthjälm (billigaste nolan typ) & den gjorde ett ypperligt jobb, dock fick jag en lätt hjärnskakning men inga skador på huvudet.. bröt handleden & fick diverse skrapsår & fick sprickbildningar i 2 kotor men det kan man knappast lasta hjälmen för.. hastigheten låg runt 110km/h..
En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..
Så hjärnskakningen kan man inte lasta hjälmen för? Ju bättre den dämpar fallet desto mer skyddar den mot t.ex hjärnskakning.. Jag klotade som sagt i ungefär samma fart och landade rakt upponer på huvudet, plattade till hjälmen men fick inte hjärnskakning utan låg på lasarettet under natten för observation bara.. Kom undan med sprickbildning på 2 kotor precis som du..
Ja, jag hade/har komposithjälm.
/Andreas
nejnej
man kan kalla samtliga hjälmer plasthjälmar, men nu är det ju en vedertagen uppdelning mellan hjälmar med armering och de utan.
Men bindemedlet som gör tex glasfibern "hård" är en typ av plast.
En glasfiberhjälm är även det en komposithjälm, komposit = flera material.
Plasthjälm= enbart plast i skalet.
Dom man brukar kalla plasthjälmar är gjorda termoplaster. Dvs plast man smälter med värme i en form. Komposithjälmarna görs med härdplast där man tillsätter vissa ämnen som reagerar med varann och använder armeringar i form av tex glasfiber.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS-plastABS-plast är en sampolymer med olika mängd akrylnitril-, butadien- och styren-monomer.
Används till stor del i vardagsprodukter, som till exempel hushållsredskap. ABS-plast har väldigt goda egenskaper så som låg vikt, god hållfasthet och formbeständighet samt låg produktionskostnad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PolykarbonatPolykarbonat (PC) är en transparent termoplast med exceptionell hållbarhet. Polykarbonat säljs oftast som "okrossbar plast" under namnet "Makrolon" eller "Lexan" och används främst till butiksfönster och dörrfönster som ska vara stöt-, spark- och slagtåliga, den används också bland annat till visir, maskinskydd, flygplansfönster och andra produkter som behöver vara hållbara och transparenta.
Polykarbonat är lätt att förväxla med plexiglas, men man kan skilja dem åt genom att bända materialet. Plexiglaset kommer då brytas av medan polykarbonatet böjs.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PolystyrenPolystyren, eller styrenplast som gruppen kallas, är en amorf termoplast som är mycket billig och därför mycket vanlig. Dess glastemperatur är cirka 100 grader Celsius.
Största fördelar:
* Hårt och styvt material
* Billig
* Liten vattenabsorbtion
* Låg krypning
* Bra elektriskt isolerationsförmåga
Största nackdelar:
* Sprickbildning
* Mjuknar vid låg temperatur
* Dålig UV-resistens
* Dålig resistens mot oljor, lösningsmedel mm.
Användningsområden:
* Förpackningar
* Engångsartiklar
* Plastbyggsatser
http://sv.wikipedia.org/wiki/PolyesterPolyester är en härdplast, som får sina fysikaliska egenskaper genom en irrevesibel kemisk reaktion när härdare tillsätts (till skillnad från termoplaster som kan smältas). Den används som harts tillsammans med armeringsmaterial som kol-, aramid- eller glasfiber i plastkompositer (båt- och kanotbyggen, bilkarosser, flygplan mm), som gjutmassa i produktionsindustrin och som konstfiber i textilier och kläder - ofta friluftskläder (t ex polyesterfleece), eftersom materialet har låg vattenupptagning, torkar snabbt, är relativt hållbart och anses bekvämt att bära.
Vanligast är ortoftalsyrapolyester medan Isoftalsyrapolyester används när en mer kemikalieresistent plast behövs i t ex tankar och rörkonstruktioner. polyester byggs upp av estermonomerer dvs delar av estrar. som blir till en helhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PlastkompositerPlastkompositer är syntetiska material som får sina fysikaliska egenskaper genom samverkan av en plastmassa (till exempel poly- eller vinylester eller epoxi) och ett armeringsmaterial (till exempel kol-, aramid-, eller glasfiber). Plastkompositer används för båtbygge, bilkarosser, flygplan mm.
Känn på en plasthjälm så känner du att skalet är mjukare, utan frigolit skulle man på en plasthjälm kunna trycka in plasten, det kan man inte med en hjälm gjord av kompositmaterial. Skillnaden är som du säger att plasten inte spricker, den böjs in och sen böjs ut igen efter smällen. Därmed låter den det dämpande materialet (frigoliten) ta upp mer av smällen. Ett hårdare skal är inte bättre ur säkerhetssynpunkt.Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.
Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?
/Andreas
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari