Vad har ni för hjälm?

Material


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden).


hehe, ingen utom Arai nej som har en skalstorlek / 2 storlekar.
som dessutom frigolit med olika denistet på olika stället i hjälmen.
och olika skalform för olika kontinenter.
och inte gör sina hjälmar "för hårt skal" utan i en väl avvägd blandning..
mm
osv
köp Corsair om du vill maximera dina överlevnadschanser.

http://www.araihelmet-europe.com/php/araitecs/AraiTecsIII.pdf

http://www.araihelmet-europe.com/php/manuals/AraiHelmtest.pdf
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.

Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?

/Andreas


En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..


Jag har gått i backen baklänges med huvud/rygg först med en plasthjälm (billigaste nolan typ) & den gjorde ett ypperligt jobb, dock fick jag en lätt hjärnskakning men inga skador på huvudet.. bröt handleden & fick diverse skrapsår & fick sprickbildningar i 2 kotor men det kan man knappast lasta hjälmen för.. hastigheten låg runt 110km/h..
 
Last edited:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hjälmen heter AGV AX-7. Någon slags kevlarkomposit om jag inte missminner mig. Lätt är den iaf. 1250g +-50g.
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Shoei X-spirit
garage.php
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..


Jag har gått i backen baklänges med huvud/rygg först med en plasthjälm (billigaste nolan typ) & den gjorde ett ypperligt jobb, dock fick jag en lätt hjärnskakning men inga skador på huvudet.. bröt handleden & fick diverse skrapsår & fick sprickbildningar i 2 kotor men det kan man knappast lasta hjälmen för.. hastigheten låg runt 110km/h..

Så hjärnskakningen kan man inte lasta hjälmen för? :confused: Ju bättre den dämpar fallet desto mer skyddar den mot t.ex hjärnskakning.. Jag klotade som sagt i ungefär samma fart och landade rakt upponer på huvudet, plattade till hjälmen men fick inte hjärnskakning utan låg på lasarettet under natten för observation bara.. Kom undan med sprickbildning på 2 kotor precis som du..

Ja, jag hade/har komposithjälm.

/Andreas
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
En glasfiberhjälm är en hjälm i plast med glasfiberförstärkning.. plasthjälm alltså.. om det inte är en komposithjälm du har dvs. som är en blandning av kevlar/kolfiber/glasfiber etc..

nejnej
man kan kalla samtliga hjälmer plasthjälmar, men nu är det ju en vedertagen uppdelning mellan hjälmar med armering och de utan.
Men bindemedlet som gör tex glasfibern "hård" är en typ av plast.

En glasfiberhjälm är även det en komposithjälm, komposit = flera material.

Plasthjälm= enbart plast i skalet.
 

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Så hjärnskakningen kan man inte lasta hjälmen för? :confused: Ju bättre den dämpar fallet desto mer skyddar den mot t.ex hjärnskakning.. Jag klotade som sagt i ungefär samma fart och landade rakt upponer på huvudet, plattade till hjälmen men fick inte hjärnskakning utan låg på lasarettet under natten för observation bara.. Kom undan med sprickbildning på 2 kotor precis som du..

Ja, jag hade/har komposithjälm.

/Andreas

Känner folk som fått hjärnskakning med glasfiberarmerad hjälm på huvudet.. jag gick i med bakhuvudet först & ja jag låg över på natten med dels för observation dels för att jag blev klar först ~3 på natten.. kom in vid 20.00 på kvällen..

nejnej
man kan kalla samtliga hjälmer plasthjälmar, men nu är det ju en vedertagen uppdelning mellan hjälmar med armering och de utan.
Men bindemedlet som gör tex glasfibern "hård" är en typ av plast.

En glasfiberhjälm är även det en komposithjälm, komposit = flera material.

Plasthjälm= enbart plast i skalet.


Glasfibern armerar plasten.. Plast är ett samlingsnamn..

Har läst tester bla. i Bike där Nolans "plast"hjälm presterar lika bra som glasfiberarmerade hjälmar förmodligen pga. att även Noland inredning samt stötdämpande material är bra eller minst lika bra som i de glasfiberarmerade hjälmarna..

Jag tror mer det är en prisfråga & inte en materialfråga huruvida hjälmen är en "säker" hjälm eller inte.. sen är en dyrare hjälm lättare att sälja om den är gjord i kompositmaterial än att bara skriva plast..
 
Last edited:

beanie

hummina hummina haawa...
Gick med
6 Jun 2006
Ort
Sydney
Hoj
såld för studier
Hemma i Svea- land ligger en Airoh Warrior II någonstans på en hylla. Men när jag flyttar hem= ny hoj= ny hjälm... Den där brusburken man har nu är igen höjdare direkt!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom man brukar kalla plasthjälmar är gjorda termoplaster. Dvs plast man smälter med värme i en form. Komposithjälmarna görs med härdplast där man tillsätter vissa ämnen som reagerar med varann och använder armeringar i form av tex glasfiber.

Finns tydligen "plasthjälmar" som man försöker göra så att dom har liknande egenskaper som komposithjälmar. Hjälmar som inte ska "studsa" utan ta upp smällarna som glasfiberhjälmarna gör. Så det är en gammal "sanning" för att alla plasthjälmar studsar i asfalten vid vurpa. Finns några få undantag alltså.

Kör själv med Arai RX7 Corsair. En Pedrosa-replika och en vit.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Arai har upp till fem ytterskalstorlekar på sina hjälmar från den minsta till den största. Så det är inte bara olika tjockt med frigolit där.
Shoei X-spirit har upp till fyra storlekar medans de billigare Shoeis har upp till tre.

Jämför en Nolan i XXS och en Arai i XXS:jisses
Har du ett litet skalle men har komplex för det, köp Nolan!:lol ;)
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Hade X-Spirit nu Arai RX7 :tummenupp
 

Bifogat

  • arai_2.jpg
    arai_2.jpg
    58.9 KB · Visningar: 48
  • IMG_0526.jpg
    IMG_0526.jpg
    57.3 KB · Visningar: 54

skruvis

FUBBICK
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Lund/Ladugårdsmarken
Hoj
CBR1000F -87
Dom man brukar kalla plasthjälmar är gjorda termoplaster. Dvs plast man smälter med värme i en form. Komposithjälmarna görs med härdplast där man tillsätter vissa ämnen som reagerar med varann och använder armeringar i form av tex glasfiber.

Sant!

Hittar hjälmar vars skal är tillverkade av följande material.

Polycarbonat

Carbon/ Fiberglas

Fiberglas/Carbon/Kevlar®

Carbon

Fiberglas

Thermoplast

Lexan ML®

ABS

Technopolymer

P.O.W.E.R. - Fibre (Spezial-Duroplast-Matrix mit Carbon-Anteil)

Aramid/Carbon verstärkte Multi-Axial-Fasern

AIM Advanced Integrated Matrix + Carbon

Carbon SLC - super light carbon

Composite Fiber


Det är bara så att alla hjälmar är av plast, vissa är dock av plastkompositer som då är armerade med antingen kol- aramid eller glasfiber... när man armerar med dessa material får man plastkompositer.

ABS-plast är en sampolymer med olika mängd akrylnitril-, butadien- och styren-monomer.

Används till stor del i vardagsprodukter, som till exempel hushållsredskap. ABS-plast har väldigt goda egenskaper så som låg vikt, god hållfasthet och formbeständighet samt låg produktionskostnad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS-plast


Polykarbonat (PC) är en transparent termoplast med exceptionell hållbarhet. Polykarbonat säljs oftast som "okrossbar plast" under namnet "Makrolon" eller "Lexan" och används främst till butiksfönster och dörrfönster som ska vara stöt-, spark- och slagtåliga, den används också bland annat till visir, maskinskydd, flygplansfönster och andra produkter som behöver vara hållbara och transparenta.

Polykarbonat är lätt att förväxla med plexiglas, men man kan skilja dem åt genom att bända materialet. Plexiglaset kommer då brytas av medan polykarbonatet böjs.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polykarbonat


Polystyren, eller styrenplast som gruppen kallas, är en amorf termoplast som är mycket billig och därför mycket vanlig. Dess glastemperatur är cirka 100 grader Celsius.

Största fördelar:

* Hårt och styvt material
* Billig
* Liten vattenabsorbtion
* Låg krypning
* Bra elektriskt isolerationsförmåga

Största nackdelar:

* Sprickbildning
* Mjuknar vid låg temperatur
* Dålig UV-resistens
* Dålig resistens mot oljor, lösningsmedel mm.

Användningsområden:

* Förpackningar
* Engångsartiklar
* Plastbyggsatser
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polystyren


Polyester är en härdplast, som får sina fysikaliska egenskaper genom en irrevesibel kemisk reaktion när härdare tillsätts (till skillnad från termoplaster som kan smältas). Den används som harts tillsammans med armeringsmaterial som kol-, aramid- eller glasfiber i plastkompositer (båt- och kanotbyggen, bilkarosser, flygplan mm), som gjutmassa i produktionsindustrin och som konstfiber i textilier och kläder - ofta friluftskläder (t ex polyesterfleece), eftersom materialet har låg vattenupptagning, torkar snabbt, är relativt hållbart och anses bekvämt att bära.

Vanligast är ortoftalsyrapolyester medan Isoftalsyrapolyester används när en mer kemikalieresistent plast behövs i t ex tankar och rörkonstruktioner. polyester byggs upp av estermonomerer dvs delar av estrar. som blir till en helhet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyester


Plastkompositer är syntetiska material som får sina fysikaliska egenskaper genom samverkan av en plastmassa (till exempel poly- eller vinylester eller epoxi) och ett armeringsmaterial (till exempel kol-, aramid-, eller glasfiber). Plastkompositer används för båtbygge, bilkarosser, flygplan mm.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plastkompositer
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.

Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?

/Andreas
Känn på en plasthjälm så känner du att skalet är mjukare, utan frigolit skulle man på en plasthjälm kunna trycka in plasten, det kan man inte med en hjälm gjord av kompositmaterial. Skillnaden är som du säger att plasten inte spricker, den böjs in och sen böjs ut igen efter smällen. Därmed låter den det dämpande materialet (frigoliten) ta upp mer av smällen. Ett hårdare skal är inte bättre ur säkerhetssynpunkt.

Det här med "studsande" på plasthjälmar är ett vedertaget uttryck, har dock aldrig sett några siffror på hur mkt som skiljer. Ett enkelt test med en plasthjälm och en komposithjälm med vikter i, släppta från samma avstånd (lämpligtvis det avstånd som man sitter på en motorcykel, ca 1,5 meter) och då mäta "studsandet" skulle ge svart på vitt. Jag tror att en plasthjälm studsar minimalt mer än en komposithjälm. Skillnaden som jag ser det är att plasthjälmen alltid studsar tillbaka lika mkt men när kompositen väl går sönder så studsar den mindre...frågan är hur mkt mindre? Är det värt att ha en hjälm som skyddar bäst i 10% av fallen (komposit som skyddar bäst mot penetrerande, vassa, föremål) eller en hjälm som skyddar bäst i 90% av fallen (plana ytor, typ asfalterat mark)?

Att du landar på huvudet i 100km/h är fel, du GLIDER på huvudet i 100km/h. Hade du kört in i en betongvägg i 100km/h med huvudet före hade den jämförelsen varit mer rättvis med att du "landar på huvudet i 100km/h". Men då hade du troligen inte överlevt oavsett hjälm.

Ang krocken med reklamstålpen vet jag inte att en plasthjälm varit bättre. Jag antar bara, allt jag skriver är mina antaganden, ingen fakta på något vis eftersom jag inte gett några konkreta bevis som styrker det jag säger (ifs står det en del i länken jag gav ovan, läst den än?)
 

Bakljuset

Ny medlem
Gick med
11 May 2005
Ort
hemma
Hoj
Din pappa
Min hjälm är Shoei- xr1000 Diabolic 2, sitter som en smäck och har dubbla visir. Det är j'vligt skönt att inte ha en plasthjälm längre (hade en Lazer tidigare) och ingen imma på visiret.
shoei_xr1000_diabolic_2.gif
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top