Finnepinnen
Ny medlem
Arai RX-7 Corsair
Jag vände mig mot ditt påstående om att en plasthjälm med automatik skulle vara farlig, det har jag svårt att tro. Jag förstår resonemanget runt glasfibret kontra lexanplastens materialegenskaper men frågan är hur stor inverkan detta har i praktiken vid en olycka gällande "studsegenskaperna" med x kg huvud i hjälmen. Man kanske skulle använda krockdocka i framtida hjälmtester för att eventuellt kunna utröna graden av "nackpåverkan" beroende av skalmaterial...Om detta inte duger som "källa" så kan du väl söka pålitlig källa på nätet eller i böcker./Andreas
Jag tänker så här vad gäller hjälmar:
- En komposithjälm har hårdare skal än en plasthjälm. Plasthjälmar går inte sönder vid stöt på samma sätt som kompositmaterial.
- Oavsett hur fort du kör kommer den vinkelräta hastigheten vara samma (jmf ramla stående och eller springande, med att ramla stående eller från 10 meters avsats).Vid högre hastighet kommer hjälmen glida mot marken olika bra beroende på skal.
Nu mina slutsatser av ovanstående påståenden
- Ett hårdare skal skyddar bättre mot penetrerande föremål, mjukare skal låter det dämpande materialet i hjälmen jobba mer. Ett vasst föremål (tex en trottoarkant) skulle vid tillräckligt hög hastighet penetrera hjälmen och frigoliten in till huvudet och orsaka stor skad, men det är inte särskilt troligt att man kör så fort in in nåt så vasst.
En plasthjälm fungerar alltså bättre i lägre hastigheter eftersom den låter hjälmen absorberande material jobba mer.
Av dessa resonemang tycker jag det verkar logiskt att använda plasthjälmar i de flesta lägen, speciellt på plana asfaltsytor där hastigheten inte överdrivs. För snabb sporthojskörning är det ett gränsfall och man får gå efter hur hjälmen är tillverkad, finns plasthjälmar likvärdiga komposithjälmar. Finns ju också dåliga exempel på komposithjälmar som de gjorda av kolfiber då ofta skalet blir alldeles för hårt och istället för att gå sönder studsar de som plasthjälmen.
För snabb endurokörning i/vid skog och sten där farten är tillräckligt hög för en vass sten eller avbruten gren att penetrera skalet på hjälmen är nog komposithjälm att föredra.
Shoei XR1000 Joust tc-5 med svart visir
View attachment 182263
Shoei XR1000 Joust tc-5 med svart visir
View attachment 182263
Jag hänger med i resonemanget men jag anser fortfarande att de flesta komposithjälmar görs med för starkt skal. Jag har kört in i en reklamstålpe i 30 km/h med huvudet före. Svårt att se om glasfibrerna gick sönder särskilt mkt men sprickor i lacken blev det. Av storleken på skadan och krökningen på skadan uppskattar jag att 1-2 mm av det dämpande materialet pressades samman. Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden). Hade jag kört i 50 km/h hade jag kanske knäckt nacken istället och då spelar det ingen roll vad för hjälm jag har. I detta fall skulle en plasthjälm varit bättre då det dämpande materialet hade fått absorbera mer av energin under större avstånd (att stanna från 30 till 0 på 1-2 mm är tio ggr sämre än att stanna på 1-2 cm, om nu det skulle motsvara en hjälm med mjukare skal och mjukare material som absorberar stöten).En hårdare hjälm t.ex glasfiber har fördelen av att spricka när den ramlar i backen medans en plasthjälm oftast håller pga sin mjukhet. Vilket innebär att När man ramlar med en fiberhjälm och slår i asfalten så spricker den och låter det absorberande, inre materialet jobba. Eftersom den spricker så tar den upp en stor mängd energi som annars skulle fortsatt in i skallen och till nacken.
En plasthjälm håller alltså bättre, med risk för att inte gå sönder vid ett fall och således studsa och inte ta upp lika mkt energi som en fiberhjälm.
Min slutsats är således att en komposithjälm på asfalt och en plasthjälm i skogen är att föredra, där det finns stenar och pinnar.
OT: Kör med en AGV i glasfiber. Har landat på huvudet i hög fart på en sådan hjälm för några år sedan, och eftersom jag överlevde så köpte jag en till likadan. (Den första blev väldigt platt mitt på)
/Andreas
Jag hänger med i resonemanget men jag anser fortfarande att de flesta komposithjälmar görs med för starkt skal. Jag har kört in i en reklamstålpe i 30 km/h med huvudet före. Svårt att se om glasfibrerna gick sönder särskilt mkt men sprickor i lacken blev det. Av storleken på skadan och krökningen på skadan uppskattar jag att 1-2 mm av det dämpande materialet pressades samman. Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden). Hade jag kört i 50 km/h hade jag kanske knäckt nacken istället och då spelar det ingen roll vad för hjälm jag har. I detta fall skulle en plasthjälm varit bättre då det dämpande materialet hade fått absorbera mer av energin under större avstånd (att stanna från 30 till 0 på 1-2 mm är tio ggr sämre än att stanna på 1-2 cm, om nu det skulle motsvara en hjälm med mjukare skal och mjukare material som absorberar stöten).
Hjälmen jag krockade med var en XR1000
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |