Vad har ni för hjälm?

Material


  • Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Finnepinnen

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Stockholm (Gubbängen)
Hoj
Aprilia RS 250 -98
Arai RX-7 Corsair

small_DSCF0380.jpg
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Om detta inte duger som "källa" så kan du väl söka pålitlig källa på nätet eller i böcker./Andreas
Jag vände mig mot ditt påstående om att en plasthjälm med automatik skulle vara farlig, det har jag svårt att tro. Jag förstår resonemanget runt glasfibret kontra lexanplastens materialegenskaper men frågan är hur stor inverkan detta har i praktiken vid en olycka gällande "studsegenskaperna" med x kg huvud i hjälmen. Man kanske skulle använda krockdocka i framtida hjälmtester för att eventuellt kunna utröna graden av "nackpåverkan" beroende av skalmaterial...
Å andra sidan är nog nacken en rätt stor akilleshäl vid en olycka oavsett om hjämen är i glasfiber, kolfiber, plast eller annat kompositmaterial men visst kan det ha en praktisk betydelse.

Men jag söker vidare i strävan att öka min kunskap i ämnet...

/Nicke (som äger 3 hjälmar av olika fabrikat och samtliga tillverkade av komposit... ;) )
 

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Stenhamra
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Hade en Lazer Fiber Pro ända till Folksam fick den i höstas.
Men eftersom den funkade mycket bra när den landade på asfalten så blir det troligen en likadan i år igen.

Mycket hjälm inkl. D-clips för bra pris.
 

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Köpte mig denna Airoh Tyger hjälm idag, gumman blev till sig så i morgon får jag köpa en till henne med. :D

Skärmen går att ta bort, då blir den mer en integradhjälm. :tummenupp

Photo_5267_294141.JPG
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Jag tänker så här vad gäller hjälmar:

  1. En komposithjälm har hårdare skal än en plasthjälm. Plasthjälmar går inte sönder vid stöt på samma sätt som kompositmaterial.
  2. Oavsett hur fort du kör kommer den vinkelräta hastigheten vara samma (jmf ramla stående och eller springande, med att ramla stående eller från 10 meters avsats).Vid högre hastighet kommer hjälmen glida mot marken olika bra beroende på skal.


Nu mina slutsatser av ovanstående påståenden
  1. Ett hårdare skal skyddar bättre mot penetrerande föremål, mjukare skal låter det dämpande materialet i hjälmen jobba mer. Ett vasst föremål (tex en trottoarkant) skulle vid tillräckligt hög hastighet penetrera hjälmen och frigoliten in till huvudet och orsaka stor skad, men det är inte särskilt troligt att man kör så fort in in nåt så vasst. Skulle man köra in i en vägg med den hastigheten skulle huvudet och nacken ändå inte klara sig. I en sådan hastighet, som kräver att en vass kant skall tränga ända in mot skallen, kommer man troligtvis dö oiavsett vad man kör in i med huvudet. En negativ utveckling av hjälmtillverkning är de normer som sätts för vad hjälmar ska tåla. Dessa normer får tillverkarna att tillverka hjälmar med hårdare skal, onödigt hårda skal, bara för att få så bra värden på penetrerande föremål. En plasthjälm fungerar alltså bättre i lägre hastigheter eftersom den låter hjälmen absorberande material jobba mer.
  2. När man kör fort är det lätt att tro att man kommer slå sig hårdare i marken, men det stämmer inte riktigt. Man slår sig lika hårt, men farten kan bidra till en roterande kraft på kroppen/huvudet pga friktionen. Här avgör materialet utanpå hjälmen hur bra hjälmen kommer glida mot ytan. Jag kan tänka mig att komposit håller över lag bättre mot att slipas ned. Kan dock tänka mig hur det skulle gå om man inte hade nånting alls utanpå frigoliten (som på min gamla cykelhjälm jag hade när jag var liten). Utan skal skulle frigoliten hugga tag i marken och troligtvis skulle man kunna knäcka nacken bara av det.

Av dessa resonemang tycker jag det verkar logiskt att använda plasthjälmar i de flesta lägen, speciellt på plana asfaltsytor där hastigheten inte överdrivs. För snabb sporthojskörning är det ett gränsfall och man får gå efter hur hjälmen är tillverkad, finns plasthjälmar likvärdiga komposithjälmar. Finns ju också dåliga exempel på komposithjälmar som de gjorda av kolfiber då ofta skalet blir alldeles för hårt och istället för att gå sönder studsar de som plasthjälmen.
För snabb endurokörning i/vid skog och sten där farten är tillräckligt hög för en vass sten eller avbruten gren att penetrera skalet på hjälmen är nog komposithjälm att föredra.

Detta är MINA åsikter. Dock kör jag själv komposit på gatan och plast i skogen :gnissla

Den som verkligen är intresserad av detta med hjälmar bör verkligen läsa denna text, HELA denna text.http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Frågar väl i en hjälmtråd!!!

Har sett ICON hjälmarna på evilbay men bara i USA....är det någon som känner till en försäljare inom EU??
Dom är ju bara SÅ snygga!!!

Icon
 

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Jag tänker så här vad gäller hjälmar:

  1. En komposithjälm har hårdare skal än en plasthjälm. Plasthjälmar går inte sönder vid stöt på samma sätt som kompositmaterial.
  2. Oavsett hur fort du kör kommer den vinkelräta hastigheten vara samma (jmf ramla stående och eller springande, med att ramla stående eller från 10 meters avsats).Vid högre hastighet kommer hjälmen glida mot marken olika bra beroende på skal.


Nu mina slutsatser av ovanstående påståenden
  1. Ett hårdare skal skyddar bättre mot penetrerande föremål, mjukare skal låter det dämpande materialet i hjälmen jobba mer. Ett vasst föremål (tex en trottoarkant) skulle vid tillräckligt hög hastighet penetrera hjälmen och frigoliten in till huvudet och orsaka stor skad, men det är inte särskilt troligt att man kör så fort in in nåt så vasst.
    En plasthjälm fungerar alltså bättre i lägre hastigheter eftersom den låter hjälmen absorberande material jobba mer.


    Av dessa resonemang tycker jag det verkar logiskt att använda plasthjälmar i de flesta lägen, speciellt på plana asfaltsytor där hastigheten inte överdrivs. För snabb sporthojskörning är det ett gränsfall och man får gå efter hur hjälmen är tillverkad, finns plasthjälmar likvärdiga komposithjälmar. Finns ju också dåliga exempel på komposithjälmar som de gjorda av kolfiber då ofta skalet blir alldeles för hårt och istället för att gå sönder studsar de som plasthjälmen.
    För snabb endurokörning i/vid skog och sten där farten är tillräckligt hög för en vass sten eller avbruten gren att penetrera skalet på hjälmen är nog komposithjälm att föredra.


  1. En hårdare hjälm t.ex glasfiber har fördelen av att spricka när den ramlar i backen medans en plasthjälm oftast håller pga sin mjukhet. Vilket innebär att När man ramlar med en fiberhjälm och slår i asfalten så spricker den och låter det absorberande, inre materialet jobba. Eftersom den spricker så tar den upp en stor mängd energi som annars skulle fortsatt in i skallen och till nacken.
    En plasthjälm håller alltså bättre, med risk för att inte gå sönder vid ett fall och således studsa och inte ta upp lika mkt energi som en fiberhjälm.

    Min slutsats är således att en komposithjälm på asfalt och en plasthjälm i skogen är att föredra, där det finns stenar och pinnar.

    OT: Kör med en AGV i glasfiber. Har landat på huvudet i hög fart på en sådan hjälm för några år sedan, och eftersom jag överlevde så köpte jag en till likadan. (Den första blev väldigt platt mitt på)

    /Andreas
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
En hårdare hjälm t.ex glasfiber har fördelen av att spricka när den ramlar i backen medans en plasthjälm oftast håller pga sin mjukhet. Vilket innebär att När man ramlar med en fiberhjälm och slår i asfalten så spricker den och låter det absorberande, inre materialet jobba. Eftersom den spricker så tar den upp en stor mängd energi som annars skulle fortsatt in i skallen och till nacken.
En plasthjälm håller alltså bättre, med risk för att inte gå sönder vid ett fall och således studsa och inte ta upp lika mkt energi som en fiberhjälm.

Min slutsats är således att en komposithjälm på asfalt och en plasthjälm i skogen är att föredra, där det finns stenar och pinnar.

OT: Kör med en AGV i glasfiber. Har landat på huvudet i hög fart på en sådan hjälm för några år sedan, och eftersom jag överlevde så köpte jag en till likadan. (Den första blev väldigt platt mitt på)

/Andreas
Jag hänger med i resonemanget men jag anser fortfarande att de flesta komposithjälmar görs med för starkt skal. Jag har kört in i en reklamstålpe i 30 km/h med huvudet före. Svårt att se om glasfibrerna gick sönder särskilt mkt men sprickor i lacken blev det. Av storleken på skadan och krökningen på skadan uppskattar jag att 1-2 mm av det dämpande materialet pressades samman. Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden). Hade jag kört i 50 km/h hade jag kanske knäckt nacken istället och då spelar det ingen roll vad för hjälm jag har. I detta fall skulle en plasthjälm varit bättre då det dämpande materialet hade fått absorbera mer av energin under större avstånd (att stanna från 30 till 0 på 1-2 mm är tio ggr sämre än att stanna på 1-2 cm, om nu det skulle motsvara en hjälm med mjukare skal och mjukare material som absorberar stöten).

Hjälmen jag krockade med var en XR1000
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har två st äldre Shoei. En integral och en crosshjälm, båda top of the line 5000riksdalers.

Köpte ny hjälm till 2007 och det blev en X-Lite 501:
http://www.grahns.se/main.asp?main=visa&vad=pid2&pid2=5064

Måste säga att jag tycker att den verkar vara riktigt kanon, en superlätt hjälm som ändå är ordentlig och dessutom "billig"!

Jag valde mattsvart eftersom den ska få ny custom lack :)
 

shoei

^_-
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1-03 såld
vill du ha en snygg hjälm så ska du köpa agv stealth. Sjysst liten kant baktill som gör att den får lite snyggare form. Alla andra hjälmar ut som bowlingklot i mina ögon. (Duells har slutat ta in agv stealth men dom har några kvar, annars kan du köpa från t.ex. nederländerna som jag gjort... sparade 900:)
Den är jävligt skön och prisvärd dessutom.
 

Bifogat

  • hj.jpg
    hj.jpg
    137.5 KB · Visningar: 88

Lunnajs

Mr
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda
Jag hänger med i resonemanget men jag anser fortfarande att de flesta komposithjälmar görs med för starkt skal. Jag har kört in i en reklamstålpe i 30 km/h med huvudet före. Svårt att se om glasfibrerna gick sönder särskilt mkt men sprickor i lacken blev det. Av storleken på skadan och krökningen på skadan uppskattar jag att 1-2 mm av det dämpande materialet pressades samman. Totalt är hjälmen runt 3 cm tjock beroende på storlek (tillverkarna gör inte ett skal för varje storlek utan har kanske 2 skal som de har olika mkt frigolit i för att passa olika stora huvuden). Hade jag kört i 50 km/h hade jag kanske knäckt nacken istället och då spelar det ingen roll vad för hjälm jag har. I detta fall skulle en plasthjälm varit bättre då det dämpande materialet hade fått absorbera mer av energin under större avstånd (att stanna från 30 till 0 på 1-2 mm är tio ggr sämre än att stanna på 1-2 cm, om nu det skulle motsvara en hjälm med mjukare skal och mjukare material som absorberar stöten).

Hjälmen jag krockade med var en XR1000

Okey, jag vurpade i 100km/h och landade rakt uppochner (mitt på huvudet med fötterna rakt upp, och min glasfiberhjälm blev platt (alltså dämpade den så mkt som går.. en i plast hade kanske inte ens ytterskalet gått sönder på och hade då inte dämpat något).
Hursomhelst så klarade jag mig med 2 kompressionssprickor på 2 ryggkotor.

Angående din krock med en reklamstolpe, hur kan du vara säker på att en i plast hade dämpat bättre? Den hade säkerligen studsat mot stolpen och din nacke hade varit knäckt?

/Andreas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top