Vad kör ni med för däcktryck?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Så länge man har den tyngsta pungten nedåt så är det bra att ha runt 2.5. Lyssna inte på dem som försöker göra sig lustiga.
 

Holmgren

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja tack..
Körde med 2,5 fram o 2,9 bak. Men nu när jag lade på nya däck...sa gummi-gubben att han lagt i 2,8 bak. Däcken skulle trivas båst då, varför vet jag inte. Men såhär gott var längesedan hojen gick. En helt ny hoj!!! :tummenupp

//KaliZ

Hoppas verkligen att du skämtar, 0,1 bars skillnad, och en helt ny hoj??hahahahahahahahahahahahah:pannkyss
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Alla hojar käns väl som nya när man får på nya sulor om man byter bort de slitna som är platta på mitten?
Jag vet inte för jag byter när corden kommer fram på sidan...

-eller tidigare...

Dal-Mausen
 

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
Borta...
vilken jävla tråd! Jag bad verkstaden som byte mitt bakdäck häromdagen att fylla det med flytande skumgummi istället för luft. Lite dyrare men klart värt det.
 
Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Hoppas verkligen att du skämtar, 0,1 bars skillnad, och en helt ny hoj??hahahahahahahahahahahahah:pannkyss

Hmm läste vad jag skrivit. Syftningsfel så det står härliga till... Menade att det blev en ny hoj med de nya däcken. Absolut inte beroende på lufttrycket. :va :D

//KaliZ
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Lufttryck och kvalitet spelar ingen roll, det är bytesintervallen som räknas, precis som med olja. Själv byter jag till ny matolja i maskinen varje morgon samtidigt som jag byter den gamla luften i däcken. För övrigt blåser jag i 2,4 fram och 2,7 bak.

Maskinen och däcken kommer hålla för evigt på grund av detta, dessutom är det bara mysigt att det luktar popcorn om mig.:corn
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Kör man bana eller bara allmänt snabbt så bör man minska trycket något för bästa fäste.

Vad jag vet i alla fall:confused:

Själv kör jag 2.4 - 2,8
 

Nixon #82

sick my duck
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Stavanger
Hoj
K7/K8 Suzuki GSXR1000
Kör man bana eller bara allmänt snabbt så bör man minska trycket något för bästa fäste.

Vad jag vet i alla fall:confused:

Själv kör jag 2.4 - 2,8


Låter högt, jag kör på 1,8-1,9 bak å 2,1-,2,2 fram... Har funkat skapligt hittills, men det beror väl även på dämparinställningar vill jag tro...:va
Ser ju oftast på däcket om det är snyggt eller styggy slitet...
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Låter högt, jag kör på 1,8-1,9 bak å 2,1-,2,2 fram... Har funkat skapligt hittills, men det beror väl även på dämparinställningar vill jag tro...:va
Ser ju oftast på däcket om det är snyggt eller styggy slitet...

Försöker hålla mig till 2,5 fram och 2,9 bak efter att 3 olika människor som verkligen borde veta har sagt ungefär samma sak.
Men nu när det blir kallare så är det också svårare att hålla trycket uppe känns det som. (visst kylan sänker trycket osv..)

Docks säger manualen 2,5 fram och 2,5 bak.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Låter högt, jag kör på 1,8-1,9 bak å 2,1-,2,2 fram... Har funkat skapligt hittills, men det beror väl även på dämparinställningar vill jag tro...:va
Ser ju oftast på däcket om det är snyggt eller styggy slitet...

Kör med 2.1 fram och bak ca på bana. Har jag haft mindre har jag upplevt hojen lite sladdrig och bakdäcket har blivit väl varmt o slirigt mot slutet av ett pass om det har varit ordentligt varmt. Total novis och kör bara på känn.

Detta har ju med åkstil/fjädring/däcksval/värme/åktid/höjd över havet/vikt åp förare att göra så det är ganska ointressant att jämföra så länge det inte är samma hoj med samma vikt och åkstil på förare osv.

På landsväg kör jag på 2.2 och 2.3 för att få däcken att hålla lite längre.

Skall man vara seriös är det det väl nitrogen som gäller?
Men på min nivå skulle man nog lika gärna köra på kopiss

Citerar från däckfirma:
Luften omkring oss består av två ämnen, syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa två ämnen från varandra kan man använda endast nitrogen att fylla däcken med. Ett däck är inte tätt. Det sipprar hela tiden ut syre genom gummit. Kväve har andra egenskaper och stannar kvar i däcket under längre tid. Detta gör då att ett däck fyllt med kvävgas håller trycket bättre än ett däck fyllt med luft.Att köra med rätt lufttryck i däcken gör att bensinförbrukningen och däckslitaget minskar. Någon har räknat ut att om alla alltid körde med rätt lufttryck skulle koldioxidutsläppen minska med ca 73 000 ton. (Källa Gröna bilisters nyhetsbrev) Nitrogen har använts i flygplan och tävlingsbilar under lång tid. I tävlingsbilar körs däcket så kort tid att lufttrycket inte är något problem. Där är det istället det faktum att nitrogen gör att trycket inte förändras med temperaturen i samma utsträckning som ger fördelarna. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck i däcken så ökar bensinförbrukningen med ca 3 % och däckens livslängd minskar med ca 20 %. Detta tillsammans gör att kostanden för att fylla ett däck med nitrogen inte blir någon kostnad. Tvärtom, det blir en vinst.De däcken du köper av oss fyller vi med nitrogen helt utan kostnad.
 
Last edited:

MikkE

Guest
Någon som provat med nitrogen i däcken? Tänkte mest på reklamen från DäckTeam (dackteam.se)
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Någon som provat med nitrogen i däcken? Tänkte mest på reklamen från DäckTeam (dackteam.se)

Nitrogen i däcken
Nitrogen i däcken behåller trycket
Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med. Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen.

källa: www.aga.se
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
tyckte du missade en viktig aspekt ;)

:tuttar

nitrogen gör att trycket inte förändras med temperaturen i samma utsträckning som "luft". Däckstrycket ökar alltså inte lika mkt när du svettats runt länge nog på banan ;) Underlättar att hitta rätt däckstryck och ger en jämnare känsla under passat. I alla fall i teorin ;)


Nitrogen i däcken
Nitrogen i däcken behåller trycket
Luften omkring oss består av två ämnen; syre och kväve (även kallat nitrogen). Genom att separera dessa ämnen från varandra kan man använda enbart nitrogen att fylla däcken med. Och nitrogen istället för vanlig luft i däcken innebär flera fördelar. Framför allt bibehålls rätt tryck i däcken under tre till fyra gånger så lång tid. Gummit i däcket fungerar som ett membran där luften sakta läcker igenom vilket innebär att trycket i däcket med tiden blir för lågt. Tack vare att kvävgasmolekylen har andra egenskaper än syrgasmolekylen läcker inte nitrogen ut lika fort. Vanlig luft läcker ut med tre till fyra gånger så hög hastighet som nitrogen.

källa: www.aga.se
 
Last edited:

katana1100

Hellre tio älgar i skogen än en på vägen
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Katana1100
Huga

Å fasen, man ska alltså ha luft också i dom. Har alltid tyckt det verkar fattas nåt men har inte kommit på vad. Jag tar sikte på att jobba lite extra & tjäna ihop till nån av dom där "bättre" sorterna tror jag isåfall. Men hur böveln ska man göra om man lägger på vinterdäck tro...Måste man vänta med att pumpa dom så man inte får varm sommarluft i tro. Kan det bli iskristaller i sommarluften som slungas runt i däcket och orsakar en däcksprängning? Hört att dom har tryckluft på macken, man kan kanske blanda glykol i den och hälla i. Borde vara FIN lösning. Nä, nu gick luften ur mig, jag kommer inte på nåt mer...:D
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top