Vad kör ni med för däcktryck?

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer

På svenska heter det KVÄVE! :mattias

Vanlig luft består till 78% av kväve redan, redan det säger att effekten inte är fetstor jämfört med att köra med 100% kväve.

Min åsikt är att för att du ska få ut något av detta måste vara petnoga med t.ex. däcktryck, temperatur etc innan du kör - varje gång! Skillnaden mellan kväve och vanlig luft är nämligen mindre än t.ex. att ha fel tryck i däcken innan du kör.

Med andra ord, kväve är för tävlingsbruk där någon jagar hundradelar och får utdelning genom att vara riktigt petnoga. För oss andra är effekten rent teoretisk, och försvinner totalt i praktiken.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Varför känner jag mig alltid så oseriös när jag läser trådar som denna? Har nog ärligt talat aldrig kollat däcktrycket i mina däck. Det gör ju däckgubbarna när däcken monteras:D

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
På svenska heter det KVÄVE! :mattias

Vanlig luft består till 78% av kväve redan, redan det säger att effekten inte är fetstor jämfört med att köra med 100% kväve.

Min åsikt är att för att du ska få ut något av detta måste vara petnoga med t.ex. däcktryck, temperatur etc innan du kör - varje gång! Skillnaden mellan kväve och vanlig luft är nämligen mindre än t.ex. att ha fel tryck i däcken innan du kör.

Med andra ord, kväve är för tävlingsbruk där någon jagar hundradelar och får utdelning genom att vara riktigt petnoga. För oss andra är effekten rent teoretisk, och försvinner totalt i praktiken.
I princip rätt men det en del pumpar in i sina däck är kvävgas (N2) som består
av kväve (N)... jmf syre (O) syrgas (O2), väte (H) vätgas (H2):D :mattias :mattias :mattias

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Hoj
SV1000S -07
Lätt en av dom absolut roligaste trådarna! Vilken nybörjar som helst blir ju fövirrad av en sån här tråd!

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
det som manualen rekommenderar!

big_gun

Dooh!!
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
Hayabusa -99
Varför däcktryck:confused:
Jag håller just på att gjuta däck i lättmetall:yoparty
Vad tror ni om greppet i dom??
Blir säkert feta nedlägg.

LowFlyer

Gick med
24 Aug 2005
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
av kväve (N)... jmf syre (O) syrgas (O2), väte (H) vätgas (H2):D :mattias :mattias :mattias

det var nog det han underföstått menade, fylla kväve i icke gasform i däckken lär ju ha en lätt kylande effekt, ellerså får man ha ohemult högt tryck i däcken ;)

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
det var nog det han underföstått menade, fylla kväve i icke gasform i däckken lär ju ha en lätt kylande effekt, ellerså får man ha ohemult högt tryck i däcken ;)
Jodå, men om man ska rätta någon så ska de vara med korrekta fakta.

På svenska benämnes gasfasen av grundämnet kväve, kvävgas och ingenting annat.
I väl kyld form antar den flytande fas och blir då flytande kväve.:mattias :D
Krångligt? "Well, tough titty" som man säger i utlandet.
Det är bara att acceptera att så är det.

Att använda benämningen nitrogen är ett nymodigt påfund som bör stävjas.
Var kommer det annars sluta?
Ska vi börja prata om oxygen och hydrogen också?
Nej, det är dags för oss språkpoliser att sluta leden och kväsa dessa osvenska nymodigheter!:smasha

RobRas

Guest
Jag kör med AGA´s koldioxid.. Funkar klockrent

2.5 och 2,9 kör jag med.

Last edited:

gaunten

V2 FTW
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
2007 ducati monster s2r 1000
ehhm, kanske låter dumt, men finns det inte vissa firmor som faktiskt fyller helium eller nåt sånt i däcken? jag förstår att de flesta inlägg i denna tråden är illa dold sarkasm, men jag läste en annons i tidningen för ett tag sen om ett företag i munka ljungby som fyllde däcken med detta. skulle visst minska slitaget... dock vet jag inte om det var mest bilar det gällde men men...

Varför känner jag mig alltid så oseriös när jag läser trådar som denna? Har nog ärligt talat aldrig kollat däcktrycket i mina däck. Det gör ju däckgubbarna när däcken monteras:D

det har faktiskt inte jag heller, men enligt försäljaren på ducatimalmö (där jag köpte min) håller ett mcdäck aldrig helt tätt, och bör därför kollas iallafall i början på säsongen efter vinteruppehållet (om man nu har ett uppehåll:yoparty )

men å andra sidan, kör man slut på däcken på en säsong slipper man det bekymret.

vänta nu, var du också sarkastisk?:huvet

Last edited:

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
:d

Jag har forskat lite i detta och resultatet blev att vinterluft ska det vara.
Alla föroreningar i vår svenska sommarluft gör att rotationshastigheten på bakan blir lägre. Vinterluften innehåller en annan typ av föroreningar som lämpar sig bättre för oss hojåkare. Tröghetsmomentet är avsevärt lägre i denna luft.
Men den bästa luften är svår att få tag på. Den finns bara här i Dalarna där den blandas på optimalt sätt med hjälp av dalmasar med knätofs.
Men det västa är att man måste vara på hugget att samla in den vid rätt tidpunkt. Vart fjärde år finns den att hämtas. 29 februari is the day. Klockan 04:23

Lista er här i tråden ni om vill köpa. Har en tankbil som är proppfull. Jag säljer per kilo. Priset är billiga 1.895:- (sporthojspris)

Dal-Mausen

:D :D :D

Man kan juh inte va allvarlig hela tiden! :tummenupp

Jag har forskat lite i detta och resultatet blev att vinterluft ska det vara.
Alla föroreningar i vår svenska sommarluft gör att rotationshastigheten på bakan blir lägre. Vinterluften innehåller en annan typ av föroreningar som lämpar sig bättre för oss hojåkare. Tröghetsmomentet är avsevärt lägre i denna luft.
Men den bästa luften är svår att få tag på. Den finns bara här i Dalarna där den blandas på optimalt sätt med hjälp av dalmasar med knätofs.
Men det västa är att man måste vara på hugget att samla in den vid rätt tidpunkt. Vart fjärde år finns den att hämtas. 29 februari is the day. Klockan 04:23

Lista er här i tråden ni om vill köpa. Har en tankbil som är proppfull. Jag säljer per kilo. Priset är billiga 1.895:- (sporthojspris)

Dal-Mausen

:D :D :D

Man kan juh inte va allvarlig hela tiden! :tummenupp

Har hört att norska fjordar har ääännu renare sportluft..just bjaernefjorden :p

Last edited:

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Jag kör med 2.5 fram och 2.9 bak, enligt instruktionsboken. Kör med den luften ja hittar, med andra ord den som finns på mackarna. Man tror man börjar få koll på läget, sen när ja läser om en massa andra varianter av luft, helium och diverse andra så börjar jag undra. Liksom luft är väl luft? Aldrig nånsin hört talas om att man kör på någon annan luft än som sagt vanligt luft, men vad vet ja. Nåt jag däremot vet är att alla däck tappar lite luft, och däckktrycket är A & O, kollar själv trycket i alla fall 1gång varanna vecka ( kalla däck )

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Jag kör med 2.5 fram och 2.9 bak, enligt instruktionsboken. Kör med den luften ja hittar, med andra ord den som finns på mackarna. Man tror man börjar få koll på läget, sen när ja läser om en massa andra varianter av luft, helium och diverse andra så börjar jag undra. Liksom luft är väl luft? Aldrig nånsin hört talas om att man kör på någon annan luft än som sagt vanligt luft, men vad vet ja. Nåt jag däremot vet är att alla däck tappar lite luft, och däckktrycket är A & O, kollar själv trycket i alla fall 1gång varanna vecka ( kalla däck )

Jo, trådluft (flåt lyft) är klart den bästa lyften.:)

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...

Ur Nationalencyklopedin: "luft, den gasblandning som utgör jordens atmosfär. Torr luft består av 78,1 % (volymprocent) kväve, 20,9 % syre, 0,9 % argon, 0,04 % koldioxid och små mängder av ett stort antal andra gaser"

...konstigt, inte ett ord om kvävgas :va

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Om hojen svänger lättare till vänster än höger kan man trycka i lite mer högerluft i däcken då för att jämna ut?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Ur Nationalencyklopedin: "luft, den gasblandning som utgör jordens atmosfär. Torr luft består av 78,1 % (volymprocent) kväve, 20,9 % syre, 0,9 % argon, 0,04 % koldioxid och små mängder av ett stort antal andra gaser"

...konstigt, inte ett ord om kvävgas :va
Nä, men det ändrar inte ett skit av det jag skrev.
Kvävgas består nämligen till 100% av kväve.
Du hoppade av skolan för tidigt...annars hade du förstått hur det ligger
till för länge se'n. :FU

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...