Vad kör ni upp på för hoj?

Ågga

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sigtuna
Hoj
Er6
Honda Transalp. På gamla banan iof men en offroad är nog att föredra. På en cykel av Savage-typ har jag hört att styret "tippar" när man närmar sig halva styrutslaget.
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Eskilsson skrev:
För er som har kört upp på sporthojjar så undrar jag hur ni gjorde med svängen i lågfartsbanan.
Där jag körde va det sprayat i marken som markering för hur långt ut man fick köra. (På körskolans område i Haninge/jordbro)
Och området som blir från näst sista konen (eftersom man skall runda sista) om jag linade upp hojjen perfekt (manuellt) för att anpassa den för svängen (tror inte man skulle kunna komma så perfekt om man desutom kör banan), så krävdes det uniefär 70% större område än vad som fanns för att hojjen skulle gå att leda runt utan att passera linjen. Jag satsade då på att köra snabbare och lägga ner hojjen för att minska radien, dock utan att lyckas . Men så fick man tydligen inte göra i alla fall. För man skall krypköra runt.

Då provade jag tjejens CBR 600, och med den är det superlätt. För den har extremt mycket mindre svängradie. Än min gixxer 1000.

Hur gör dom på uppkörningen för er som kommer med en gixxer 1000?


Jag körde som sagt upp på en ZX-R -98, fick den konbanan som man skulle stanna på inom vissa ställen. Missade första gången av ren nervositet, fick då göra högfart (skitlätt) och bromstest. Efter detta fick jag göra om lågfarten igen, satte då denna! Jag hade inga problem med att hamna innanför linjen på den banan i alla fall, det handlar bara om ta ut svängen ordentligt, kan inte riktigt förklara men kolla min ordentligt snygga bild! Men som sagt vet inte hur svängradierna är på andra hojar, hade övat på en zx6-r tills dagen innan då jag för första gången satte mig på uppkörningshojen... Men nöt in och se säker ut så kanske de tummar om de ser att det inte går på något sätt....
 

Bifogat

  • kona.JPG
    kona.JPG
    10.4 KB · Visningar: 62

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha xjr1300
Kawazaki Z750 :tummenupp , Bra uppkörnongshoj, det enda man kan klaga på
är väl svängradien.
 

vvs

Rörmokar`n
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Ängelholm
Hoj
Bmw k 1200 rs, Ducati 750 ss
perkihlen skrev:
Som ämnet säger vad kör ni upp på i år ni som kör upp privat? Körde själv upp förra året på sporthoj, det var nästintill omöjligt klarade med nöd o näppe. Så om du planerar att köra upp på sporthoj i år så är det skitsvårt att komma runt i låghastighet banan. Hade nog världens mest sympatiske kontrollant. :gnissla
1975 körde jag upp på en Yamaha AS1 och klarade det. :banana
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
1984 på en Honda CB 125 4-takt. Toppfart 90 km/h och totalt slutkörd. Höll på att kugga p g a förättaren tyckte jag körde för långsamt på 110-väg :huvet

Dagen efter jag fått lappen hämtade jag min splitternya Yamma RD500 YPVS... :banana :yoparty Jättebra rookiehoj :rolleyes:
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Ågga skrev:
Honda Transalp. På gamla banan iof men en offroad är nog att föredra. På en cykel av Savage-typ har jag hört att styret "tippar" när man närmar sig halva styrutslaget.

Japp det stämmer, det blir väldigt tungt att styra tillbaka när man gått över ungefär halva styrutslaget, men man vänjer sig ganska fort.
 

R_Karlsson

har två kinapuffar å en japan
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Segmon
Hoj
VFR 800
Körde upp i fjol i slutet av augusti.
Då på en BMW R 1150 GS -00
Klockren uppkörningshoj. Tung men skitsmidig och ABS bromsar.

Låna en sådan till uppkörningen så går allt som smort om du är redo. :)
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag körde upp med min volvo 240 fast med mc nummer plåtar! Det va hur lätt som helst...... :tummenupp









:rolleyes:
 

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Ort
köpingenting
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
perkihlen skrev:
Som ämnet säger vad kör ni upp på i år ni som kör upp privat? Körde själv upp förra året på sporthoj, det var nästintill omöjligt klarade med nöd o näppe. Så om du planerar att köra upp på sporthoj i år så är det skitsvårt att komma runt i låghastighet banan. Hade nog världens mest sympatiske kontrollant. :gnissla


Körde upp på en rf 900 :tummenupp guld hoj på alla vis !tränade med en fzr 1000 åxå men den var mycket sämre i låghastighetsbanan ! Tricket är att nypa med bakbromsen och "ta ut" kurvan vid ingången av vändningen samt att "ta in" snävt mot konan vid utgången till slalombanan .hålla upp blicken
för att ha balans och planera !Det är svårare med en sporthoj.Inte tror jag att dom blir opåverkade av att man dyker upp på en vass hoj heller som färsking !
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
*Micke* skrev:
Jag körde som sagt upp på en ZX-R -98, fick den konbanan som man skulle stanna på inom vissa ställen. Missade första gången av ren nervositet, fick då göra högfart (skitlätt) och bromstest. Efter detta fick jag göra om lågfarten igen, satte då denna! Jag hade inga problem med att hamna innanför linjen på den banan i alla fall, det handlar bara om ta ut svängen ordentligt, kan inte riktigt förklara men kolla min ordentligt snygga bild! Men som sagt vet inte hur svängradierna är på andra hojar, hade övat på en zx6-r tills dagen innan då jag för första gången satte mig på uppkörningshojen... Men nöt in och se säker ut så kanske de tummar om de ser att det inte går på något sätt....

Jag hoppas att du är medveten om att den enda begränsningen är linjen i djupled (4m bort från konen) inte i bredd. Dom linjer du ritat i bredd finns inte och behöver inte tas hänsyn till. Det gör saken liiiite lättare.

gabor2 skrev:
....Tricket är att nypa med bakbromsen och "ta ut" kurvan vid ingången av vändningen samt att "ta in" snävt mot konan vid utgången till slalombanan .hålla upp blicken
för att ha balans och planera.....

Precis så är det! :tummenupp
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
perkihlen skrev:
Som ämnet säger vad kör ni upp på i år ni som kör upp privat? Körde själv upp förra året på sporthoj, det var nästintill omöjligt klarade med nöd o näppe. Så om du planerar att köra upp på sporthoj i år så är det skitsvårt att komma runt i låghastighet banan. Hade nog världens mest sympatiske kontrollant. :gnissla
Jag körde med skolans Motoguzzi (750).

Men har man en hoj som är lite jobbigare att ta sig runt med så är det ingen fara för själva uppkörningen. De "begränsningar" av banan som fanns förut ska vara mer eller mindre borta nu.

Det som genomsyrar hela testet är kontroll, tar du ut en sväng lite extra men har fullständig kontroll så ska det inte vara några hinder.

Berätta för VV gubben att hojen är lite "klumpigare" så har han nog överseende med lite vidare svängar. :tummenupp

Men kör du en Retta så kan du inget att skylla på om du kör för sakta på acc-sträckan (tillbaks efter vändningen på högfartsdelen). Motoguzzin var björnslö så de var bara att spätta :)
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Ett annat tips gäller högfartsdelen.

Efter man fått farten så ska man simulera en att en älg eller en bildörr dyker upp.

Nu vet man visserligen vart exakt det här kommer att hända men tipset är att ta i som f-n både i inledande pareringen samt i returen in på "vägen".

Så ta i alllt va du vågar och sen när det gäller så ta i ännu mer, det går att lägga ned mycket mer än man tror. Regnar det så gäller detta inte såklart :)

Det var nämligen en tjej på min skola som körde upp veckan innan mig och hon la hojen på uppkörningen, inte helt ovanligt att sånt händer kanske men man blev ju lagom nervös att inte hojen skulle gå och få ihop innan min uppkörning. :gnissla

Men de löste sig, läraren ringde landet runt efter en kopplingsvajer och han hittade bara ett ställe som hade en inne. 60mil från skolan....ett par dagar senare var den fixad. :fyllisar
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Ska köra upp på en NSR för A1, det är relativt lätt att göra lågfartsdelen med den, 128 nätta torrviktskilon. :)
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
JKay skrev:
Jag hoppas att du är medveten om att den enda begränsningen är linjen i djupled (4m bort från konen) inte i bredd. Dom linjer du ritat i bredd finns inte och behöver inte tas hänsyn till. Det gör saken liiiite lättare.



Precis så är det! :tummenupp

Så sant så, men på en del ställen (de flesta?) så är inte asfaltsremsan speciellt bred, så aldrig får man vara riktigt glad. :gnissla
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
JKay skrev:
Jag hoppas att du är medveten om att den enda begränsningen är linjen i djupled (4m bort från konen) inte i bredd. Dom linjer du ritat i bredd finns inte och behöver inte tas hänsyn till. Det gör saken liiiite lättare.



Precis så är det! :tummenupp


Men står det inte koner i början och slutet av strecket för att begränsa bredden. :va
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
*Micke* skrev:
Jag körde som sagt upp på en ZX-R -98, fick den konbanan som man skulle stanna på inom vissa ställen. Missade första gången av ren nervositet, fick då göra högfart (skitlätt) och bromstest. Efter detta fick jag göra om lågfarten igen, satte då denna! Jag hade inga problem med att hamna innanför linjen på den banan i alla fall, det handlar bara om ta ut svängen ordentligt, kan inte riktigt förklara men kolla min ordentligt snygga bild! Men som sagt vet inte hur svängradierna är på andra hojar, hade övat på en zx6-r tills dagen innan då jag för första gången satte mig på uppkörningshojen... Men nöt in och se säker ut så kanske de tummar om de ser att det inte går på något sätt....


Jag har som sagt redan körkort. Har haft det sen 91 då jag tog för lätt mc.
Men jag skulle visa tjejen att det minsan gick att köra upp på en sporthoj. För jag tyckte det var onödigt att hyra hoj inför uppkörningen. när vi redan hadde 2st. Och då bad hon mig visa om det gick. Och med gixxern går det fan inte. Eller så är styrstoppen extra tajta på min hoj för att klara RR-krav.
Jag provade att leda runt hojen enligt den skissen du gjorde. Men jag behöver uniefär dubbelt så bred ruta. Visserligen blir det lite mindre med fart, med nej. Där gick jag bett. Och tjejen hade rätt :huvet
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top