Vad körde ni för moppe?

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Det började med syskonens Ciao. Gick sedan över i en Honda MT5 för att sen gå över i den modernare Derbi Senda SM, avslutade karriären med en Garelli Uno :D
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Piaggio NRG MC2 (Gjorde 110 KM/h på mätaren, man var kung i plugget haha), Reiju Drac, Yamaha "Monkeybike-kopia", Piaggio Ciao med Pimpelgas
Hade en hel del moppar under min 2-åriga moppe-karriär, good times :banana
 

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Ort
I Skogen :D
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Moped 1, Monark.
Moped 2, Yamaha FS1.
 

Bifogat

  • yamaha-fs1-1990-1.jpg
    yamaha-fs1-1990-1.jpg
    62.5 KB · Visningar: 119
  • Monark moped.JPG
    Monark moped.JPG
    141.1 KB · Visningar: 359
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Meeh :mad:

KÖRDE ,,Va ede för fråga ?

Kör heter det , Man åker väl ut och tar en tur på moppen när tillfälle ges , Lr
 

Bifogat

  • Aprilia2.JPG
    Aprilia2.JPG
    140.3 KB · Visningar: 42

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fick aldrig ha moppe som ung. :(

Så jag skaffade en Fram-King Clipper Typ 48F -67 förra helgen. :yoparty
I helgen skall jag ut å bli frånkörd av dottern på sin Pächå. :)
 

Bagarn_73

Dooh!
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Stan
Hoj
Honda cbr 600rr 08 banhoj, sv 650-01+ ktm 450exc 12
Flång ny gul/svart Honda mt5. Åkte 800 mil på den. Det var hyfsat problemfria tider, med både moppen och livet för övrigt..
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Cresent compact 3 vxl med hemma borrad cylinder till 60cc.
Har kvar den ännu så där 26 år senare. Åker på den till affären iförd
Vurpollon när det ska handlas snus
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En skitmoppe från helvetet, eller ja Puch Nevada hette den egentligen...
Kul trots att det var vad det var, antagligen för man hade inget bättre att referera till
 

Lindgren95

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Människobyn
Hoj
KTM 625 SMC -06
Derbi, av modell "X-treme" som den heter, motard givetvis.
Saknar den en aning, saknar även de svarta spåren av växelpetaren på skorna och doften av billig tvåtaktsolja i garaget :gråta
 

dyrken

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Vårgårda
Hoj
BMW M1000R 2023, Honda Monkey 2022, BMW S1000R 2018, Yamaha XJR1300 2011, KTM 990 Super Duke 2007, Kawasaki KLE500 1992
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Japp och nu har ju de flesta en väldigt mycket större plånbok än vad man hade i 15års åldern. Men nu när åldern blivit något högre så känns det lite mer lockande att inte trimma sönder grejerna utan försöka spara undan så det håller många år framöver eftersom ju äldre mopparna blir desto svårare kommer det vara att komma över delar. Sedan har man ju alternativ nu om man vill ut och åka över 55-60km/h.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Vissa skarvade redan som 15-åringar och desto mer tiden går desto mer växer lögnen. Det blir ju uppenbart när vissa köper exakt samma prylar, skruvar på och deras moppar blev +10 km/h snabbare än övrigas som gick ganska lika. Och det var förstås alltid dessa herrar som aldrig ville vara med och rejsa.

Och andra sidan har jag sett underliga moppecylindrar som man fascineras över att de gav så pass snabba moppar som det gjorde samt att det höll.

Men med tanke på hur många cylindrar som slipats sönder av moppefuckon så kanske det inte är så konstigt att en och annan cylinder blev vass trots bristen på kunskap. Och en sån cylinder blir ju därefter gärna vandringstrofe bland efterföljande generationer mopedister. Tills den beslagtas av någon polis eller förälder.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Bortglömd va ordet ,,,,

Men är fövånad att inte fler ,som jag, Tjakka moppe på gamla dar(hadde intre råd med nån compact )
det är ju skitkul
Iof äe det Aprilia :yopartyRS50 2002;a men f-n vad den går med rätt rimliga åtgärder, fortfarande 12 mm fugge och tangerar 100km/h (GPS)när som helst.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vilken massa bortglömd kompetens gällande tvåtakts trimning det måste finnas är på SH:rolleyes: med tanke på hur fort alla moppar verkar ha gått:D

Du anar inte, fanns inte en sachs med 60cc som inte gjorde under 100km/h, oftast runt 120-130km/h.

Det roliga i kråksången är att dom fortfarande tror på det 30år senare.:glömdet
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag kontrar med en svart och gul (ja, jag gillar den färgkombinationen på mina tvåhjulingar) Honda MT5 -88.
Den gjorde 45-46 knyck och ibland en bit över 50 i nerförsbacke. Den var i princip långsammast av alla mopeder i mitt umgänge, men jag skaffade 125:a året efter, och då fick jag min revansch.
Jag har många fina minnen av tiden med moppe trots att det knappt varade ett år...
 

sgte

Medlem
Gick med
7 Jun 2014
Ort
landet
Hoj
F6B
Hade en Suzuki TS med planad topp, 70cc, 24mm förgasare, reed-ventiler och trimkrök. Maxade mätaren och klockade 115 bredvid en Volvo 740. Den var galen. Han som köpte den av mig bodde i samma område så han visste vad han köpte. 2 månader senare lyckades han få motorn att skära.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bortglömd va ordet ,,,,

Men är fövånad att inte fler ,som jag, Tjakka moppe på gamla dar(hadde intre råd med nån compact )
det är ju skitkul
Iof äe det Aprilia :yopartyRS50 2002;a men f-n vad den går med rätt rimliga åtgärder, fortfarande 12 mm fugge och tangerar 100km/h (GPS)när som helst.

Finns väl många äldre som fått mopedåterfall men det brukar landa i äldre mopeder, ibland likadan man körde som 15-åring men oftare ännu äldre än så. Du är nog ganska unik som köper en plastraketmoppe på äldre dar. Om du inte var 15 år 2002 och stod och dregglade utanför skyltfönstret över en RS50.
Här på gården står det 3 moppar, två äldre som jag köpt för eget nöje samt en nyare som sambon kör.
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Finns väl många äldre som fått mopedåterfall men det brukar landa i äldre mopeder, ibland likadan man körde som 15-åring men oftare ännu äldre än så. Du är nog ganska unik som köper en plastraketmoppe på äldre dar. Om du inte var 15 år 2002 och stod och dregglade utanför skyltfönstret över en RS50.
Här på gården står det 3 moppar, två äldre som jag köpt för eget nöje samt en nyare som sambon kör.

Joo ( enDåres försvarstal)
Men det var ju såå Att... Dottern Behövde en Moppe, "Och Inge Djä--a ScooterDjä--l!" som hon så Målande utryckte sig...

Så vad gör en Gammal farsa .... kollar runt , då hon är rätt kort så ingen Crossmodell var aktuell Hlr , och då hittad jag en Motorhispania med AM6 motor som ser lite rejsig ut, och den vart godkänd, trots att den hadde flouriserande färgsettning och såg ut som en tändkrämstub,, Tur nog vart den precix såld innan vi hann fram ,vi hann dock provsitta innan de nya ägarna lastade och for..

3 dar senare hittade jag en Aprilia RS50 02:a, diskret Mattgrå , som jag köpte innan dottern han och se den.
Men den gillas skarpt.

3 månder senare ser jag en likadan på blocket , sänkt pga tiden,sent på hösten , och utan garageplats togs ett Skambud av ägaren ,Så vart JAG med moppe oxå

Som Nu skall användas för "Top Speed Shoutout"
med lite vägtester (jag utför;) )

Men det är f--n vad AM6: går ,med lite massering..

Därav "Plastraketägare
 

Bifogat

  • Aprilia RS50.jpg
    Aprilia RS50.jpg
    14.3 KB · Visningar: 47
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Yamaha DT50 -91a (vitröd).
Drevad från 10 till 13 kugg, Urdragen plugg samt effektkrök fram. Gjorde ca 60-65 och gick tyst och fint och funkade alltid.
Var inte snabbast i kompisgänget, men en av de snabbare som alltid fungerade eller inte hade polisen efter mig titt som tätt :).
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top