Vad körde ni för moppe?

ljungen_79

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Vetlanda
Hoj
Zx7r -98
Min första moppe var en Mustang mamba när jag var 12.

Sedan har det rullat på.

1st Crecent Compakt.
1st Nått som hade crecent motor, kommer aj ihåg namnet.
3st Yamaha Fs1. :tummenupp
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Kör forfarande moped, men har ägt o kört...

1) Crescent nv:are 50 tals, med remdrift o tank undr sadeln
2) Puch Dakota 1978:a drevad 2 kugg fram, 45 knyck exakt
3) Monarped 63:a 2 växlad hand låångsaam(ca 35 km)
4) Puch Maxi 1987:a guldmetalick, plugg dragen borrad förgasare, bestyckad ca 55 km, men drog soppa jävlar anamma..0,5 /mil
5) TGB Royal cruiser eu-moped
6)Yamaha fsi:a 1979/80 skrothög..
7)Tws atala 1997:a
 

kapten

SDK #3173
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati monster 900cc Vespa GL 150cc -61
Skramlaha Fs 1 -80
60cc 5,5hk röd med världens största buckla i tanken. Funka skit bra tills jag fick för mig att skruva isär hela motorn utan att veta vad jag höll på med. :3freak Farsan brukar ta upp den historien varje gång jag ska skruva med hojen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
kapten skrev:
Skramlaha Fs 1 -80
60cc 5,5hk röd med världens största buckla i tanken. Funka skit bra tills jag fick för mig att skruva isär hela motorn utan att veta vad jag höll på med. :3freak Farsan brukar ta upp den historien varje gång jag ska skruva med hojen.


Öhh, jag har haft en röd FS1 med 60cc och med världens största buckla i tanken, höger sida. bör väl vart runt -87, samma moppe?
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Körde en urpluggad Aprilia SR 50 LC. Fick upp den som max 95... men den kommer lätt upp till 70. Fick ligga och pressa ett tag för att nå 95.

Den kunde också börna, och det var det bästa med den :)
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Jag hade en Honda mt5 -88 som var "filad" och dragen plugg =60km/h hade mitt första och förhoppningsvis sista motorras med den.

Sedan köpte jag en Suzuki or50 -81? som gjorde över 70km/h orginal. :Rockbanan
 

Bifogat

  • or50-01.jpg
    or50-01.jpg
    60 KB · Visningar: 488

Gaze

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
sthlm
Hoj
Vill ha gixxer 600 cbr600rr
Derbi supermotard urpluggad toppa 95-100 på mätaren
 

Paroxyst

beLIEve
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Latitude N60'06,31" Longitude E19'56,79"
Hoj
Kawasaki
Moppe vi hade inte samma märken på Åland som i Sverige men jag ska försöka hitta bild på min moppe jag hade från 14 till 16 för sen blev det 125DT. Min moppe va en Helkama Raisu. Ram gjord i Finland och motor från Italien Minarelli tror jag det va. Lade crossdämp på 21mm mikuni samt drevat och planad topp med 9 -12 Hk cylinder. Gick 90 på 3an och 110 på 4an. Den cyllen hade all effekt vid slutvarven och jag fick aldrig ur dom på fyran, tur va väl det kanske. http://koti.mbnet.fi/joetail/moposivut/mallit/raisu.html
på äldre dar renoverade jag upp en Tunturi Super Sport..dom hade välkända PUCH motorer..sålde den dyrt. Fan hittar ingen bild på Tunturi SS men den såg ut som Yamaha dt50 fast med avlång tank och ÄNNU längre sadel.
Jo och en Solifer hade jag oxå: http://koti.mbnet.fi/tupeless/kuvat/mopo.jpg
 

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Ort
Speed Triple
Hoj
Sörmland
Började min karriär på en Honda Monkeybike, fast då var man bara 10-11 år och fick bara köra den på gårdsplanen på farsans jobb. Den gick som skit och käkade tändstift minns jag.
När man fyllde moppe blev det en röd Suzuki K50 med 5-halva, 13-drev och kapad insats. Den gick fint tills jag skjutsade en klasspolare på 100kg och knäckte höger stötdämpare. :rolleyes: Sen blev det en blå Cresent flakmoppe, den var perfekt att sladda runt med på vintern. :D
Hade en gammal Compact också, men den låg mest i lådor och väntade på att bli ihopskruvad...
 

Adis

Whatever!!
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Nåt kul till 2012 Tidigare hojar: ZX6R,KTM 660, Sp1-00, R1-00, CBR 600
Första moppen fick jag av farsan när jag var 12år det var en italiensk liten sak som var av märket Romet. Är inte riktigt säker men jag tror det var Alfa Romeo som tillverkade den. Sen när den gick sönder så köpte jag mig en cresent compact.
Sen köpte jag en Dt50 som jag slängde på 70cc, 20mm mt-5 förgasare och en trimkrök på gick som ett skott kan jag tillägga. Och sen sist men inte minst så köpte jag en cresent compakt till. :tummenupp
 

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Ort
I ett litet hus vid skogens slut.
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag hade en förhöjd Yamaha DT 50 -87 med autisia 65cc uppborrat till 68cc, 22mm förgasare, planad topp, effektböj, slutdämpare från en micron effektpipa till TZR 125, 16 drev fram och 43 bak. Kompisen fick upp den i 105 km/h ner för en backe. Jag fick upp den i ca 98 km/h på plan mark paralellt med motorvägen, och körde om en långtradare. Trodde ha skulle trilla ur lastbilen som han stirrade. De va coolt. :lol

Bytte senare till 14 drev fram och 50 bak. Då va den i stort sett lika snabb, men den gick upp på bakhjulet på ettan och tvåan (med hjälp av kopplingen dock), och drog nästan jämnt med grannens DT 125:a.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Puch Nevada = Orginal
Ciao Piaggio (stavning?) orginal
Yamaha Fs1 = maxtrimmad ca:90 km/h
Honda Mt-50 = 5 vxl 70cc ca:110 km/h
Honda Mb-50 = Orginal
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
MT5 -91
16 mm förknasare
65cc
80km/h
Gick upp på bakhjulet.
Grymt fet. Körde däremot inte in den så efter 50 mil gick den bara i 40km/h
:)
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Suzuki Ts 50 X 84' førsta året dom produserade den med 12v och mono dampare bak, på den hade jag en cylle som va 66cc (market vet jag inte, tror malossi) och en større forgasare (tror 20 mm) krøken va rensad och bakre pipan va en om bygd trimpipa som egentligen skulle vara på en yamaha dt 50 toppfart på den va ca 85 km/h men den va stark och dra i motlut, mopeden gick som en klokka och det sto 2200 mil på mataren varav 1200 mil med trim.. sen kjøpte jag en Kawasaki kh 100 es men det ar en annan historia...
 

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Vid unga år
Hemmabygd (av farsan) minimoped, från början en cresent vespa
Trampmoped, kommer ej ihåg märke

Vid 15år
MT5 med 60cc, annan krök och utblås
K50
DT50 med 55cc annan krök och utblås

Har sedan totalrenoverat en MT5 som sedan togs över av syster för några år sedan som jag ägde men aldrig körde! När syster körde så stod hon på försäkringen......

Vet inte hur fort någon av dem gick men inte tillräckligt fort!
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Sålde min 80cc cross för att köpa en mt50,ångrar det lite idag.....ska skaffa en ny cross...

Fast visst hade man mycket kul med moppen oxå..
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Min perle, Puch M50, 1974 modell. Så vidt jeg vet 100% original.
Har den fortsatt, går som en drøm.
Bruker den hver gang jeg er hjemme i norge.
 

Bifogat

  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    114.1 KB · Visningar: 275

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Suzuki K50 ´88, 5.5hk, annat styre och en "reg plåt" bak...gjorde lätt en 130km/h eller så... Sen drog man ju upp på cykelbanorna med snut BMW:n efter sig...sen in mellan betongsuggorna...så BMW:n fastnade mellan dem o slog av cyllarna...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Puch Montana, 60cc = 70 blås/h, vid 14 års ålder. :yoparty

Yamma FS-1, drevad + insug = 55 milda/h, vid 15 års ålder. :yoparty
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top