Vad körde ni för moppe?

Min första moppe var en Mustang mamba när jag var 12.

Sedan har det rullat på.

1st Crecent Compakt.
1st Nått som hade crecent motor, kommer aj ihåg namnet.
3st Yamaha Fs1. :tummenupp
 
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Kör forfarande moped, men har ägt o kört...

1) Crescent nv:are 50 tals, med remdrift o tank undr sadeln
2) Puch Dakota 1978:a drevad 2 kugg fram, 45 knyck exakt
3) Monarped 63:a 2 växlad hand låångsaam(ca 35 km)
4) Puch Maxi 1987:a guldmetalick, plugg dragen borrad förgasare, bestyckad ca 55 km, men drog soppa jävlar anamma..0,5 /mil
5) TGB Royal cruiser eu-moped
6)Yamaha fsi:a 1979/80 skrothög..
7)Tws atala 1997:a
 
Skramlaha Fs 1 -80
60cc 5,5hk röd med världens största buckla i tanken. Funka skit bra tills jag fick för mig att skruva isär hela motorn utan att veta vad jag höll på med. :3freak Farsan brukar ta upp den historien varje gång jag ska skruva med hojen.
 
kapten skrev:
Skramlaha Fs 1 -80
60cc 5,5hk röd med världens största buckla i tanken. Funka skit bra tills jag fick för mig att skruva isär hela motorn utan att veta vad jag höll på med. :3freak Farsan brukar ta upp den historien varje gång jag ska skruva med hojen.


Öhh, jag har haft en röd FS1 med 60cc och med världens största buckla i tanken, höger sida. bör väl vart runt -87, samma moppe?
 
Körde en urpluggad Aprilia SR 50 LC. Fick upp den som max 95... men den kommer lätt upp till 70. Fick ligga och pressa ett tag för att nå 95.

Den kunde också börna, och det var det bästa med den :)
 
Jag hade en Honda mt5 -88 som var "filad" och dragen plugg =60km/h hade mitt första och förhoppningsvis sista motorras med den.

Sedan köpte jag en Suzuki or50 -81? som gjorde över 70km/h orginal. :Rockbanan
 

Bifogat

  • or50-01.jpg
    or50-01.jpg
    60 KB · Visningar: 488
Moppe vi hade inte samma märken på Åland som i Sverige men jag ska försöka hitta bild på min moppe jag hade från 14 till 16 för sen blev det 125DT. Min moppe va en Helkama Raisu. Ram gjord i Finland och motor från Italien Minarelli tror jag det va. Lade crossdämp på 21mm mikuni samt drevat och planad topp med 9 -12 Hk cylinder. Gick 90 på 3an och 110 på 4an. Den cyllen hade all effekt vid slutvarven och jag fick aldrig ur dom på fyran, tur va väl det kanske. http://koti.mbnet.fi/joetail/moposivut/mallit/raisu.html
på äldre dar renoverade jag upp en Tunturi Super Sport..dom hade välkända PUCH motorer..sålde den dyrt. Fan hittar ingen bild på Tunturi SS men den såg ut som Yamaha dt50 fast med avlång tank och ÄNNU längre sadel.
Jo och en Solifer hade jag oxå: http://koti.mbnet.fi/tupeless/kuvat/mopo.jpg
 
Började min karriär på en Honda Monkeybike, fast då var man bara 10-11 år och fick bara köra den på gårdsplanen på farsans jobb. Den gick som skit och käkade tändstift minns jag.
När man fyllde moppe blev det en röd Suzuki K50 med 5-halva, 13-drev och kapad insats. Den gick fint tills jag skjutsade en klasspolare på 100kg och knäckte höger stötdämpare. :rolleyes: Sen blev det en blå Cresent flakmoppe, den var perfekt att sladda runt med på vintern. :D
Hade en gammal Compact också, men den låg mest i lådor och väntade på att bli ihopskruvad...
 
Första moppen fick jag av farsan när jag var 12år det var en italiensk liten sak som var av märket Romet. Är inte riktigt säker men jag tror det var Alfa Romeo som tillverkade den. Sen när den gick sönder så köpte jag mig en cresent compact.
Sen köpte jag en Dt50 som jag slängde på 70cc, 20mm mt-5 förgasare och en trimkrök på gick som ett skott kan jag tillägga. Och sen sist men inte minst så köpte jag en cresent compakt till. :tummenupp
 
Jag hade en förhöjd Yamaha DT 50 -87 med autisia 65cc uppborrat till 68cc, 22mm förgasare, planad topp, effektböj, slutdämpare från en micron effektpipa till TZR 125, 16 drev fram och 43 bak. Kompisen fick upp den i 105 km/h ner för en backe. Jag fick upp den i ca 98 km/h på plan mark paralellt med motorvägen, och körde om en långtradare. Trodde ha skulle trilla ur lastbilen som han stirrade. De va coolt. :lol

Bytte senare till 14 drev fram och 50 bak. Då va den i stort sett lika snabb, men den gick upp på bakhjulet på ettan och tvåan (med hjälp av kopplingen dock), och drog nästan jämnt med grannens DT 125:a.
 
Puch Nevada = Orginal
Ciao Piaggio (stavning?) orginal
Yamaha Fs1 = maxtrimmad ca:90 km/h
Honda Mt-50 = 5 vxl 70cc ca:110 km/h
Honda Mb-50 = Orginal
 
MT5 -91
16 mm förknasare
65cc
80km/h
Gick upp på bakhjulet.
Grymt fet. Körde däremot inte in den så efter 50 mil gick den bara i 40km/h
:)
 
Suzuki Ts 50 X 84' førsta året dom produserade den med 12v och mono dampare bak, på den hade jag en cylle som va 66cc (market vet jag inte, tror malossi) och en større forgasare (tror 20 mm) krøken va rensad och bakre pipan va en om bygd trimpipa som egentligen skulle vara på en yamaha dt 50 toppfart på den va ca 85 km/h men den va stark och dra i motlut, mopeden gick som en klokka och det sto 2200 mil på mataren varav 1200 mil med trim.. sen kjøpte jag en Kawasaki kh 100 es men det ar en annan historia...
 
Vid unga år
Hemmabygd (av farsan) minimoped, från början en cresent vespa
Trampmoped, kommer ej ihåg märke

Vid 15år
MT5 med 60cc, annan krök och utblås
K50
DT50 med 55cc annan krök och utblås

Har sedan totalrenoverat en MT5 som sedan togs över av syster för några år sedan som jag ägde men aldrig körde! När syster körde så stod hon på försäkringen......

Vet inte hur fort någon av dem gick men inte tillräckligt fort!
 
Sålde min 80cc cross för att köpa en mt50,ångrar det lite idag.....ska skaffa en ny cross...

Fast visst hade man mycket kul med moppen oxå..
 
Min perle, Puch M50, 1974 modell. Så vidt jeg vet 100% original.
Har den fortsatt, går som en drøm.
Bruker den hver gang jeg er hjemme i norge.
 

Bifogat

  • DSC00341.JPG
    DSC00341.JPG
    114.1 KB · Visningar: 275
Suzuki K50 ´88, 5.5hk, annat styre och en "reg plåt" bak...gjorde lätt en 130km/h eller så... Sen drog man ju upp på cykelbanorna med snut BMW:n efter sig...sen in mellan betongsuggorna...så BMW:n fastnade mellan dem o slog av cyllarna...
 
Puch Montana, 60cc = 70 blås/h, vid 14 års ålder. :yoparty

Yamma FS-1, drevad + insug = 55 milda/h, vid 15 års ålder. :yoparty
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top