Vad körde ni för moppe?

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Solid snake skrev:
Japp, du fick vad du betalade för om man säger så. :hihi

Kan säga alla fel på den.

Bromspedalen var helt kass.
Fästet till avgasröret var paj.
Kopplingen var paj, typ beyond repair.
Kassa packboxar i gaffeln.
Trasiga gaffelbälgar.
Slitna däck.
Glapp i alla lager. :hihi
Kass el.
Kass växelpinne.


Allt skakade av på den titt som tätt. :tungan

Ja, Och ändå efter jag plockat ner den och satt ihopa den igenom så fungerade det mesta och jag fick sedan sålt den för 2500:- efter ha köpt den av dig för 1000:-.

:)

Var väll mest kopplingen som var jobb att fixa.
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Första moppen var en Crescent compact som inom kort blev portad.

Andra moppen var en mt5, med 70cc 20mm förgasare och trimkrök. gick i 95 enligt förra ägaren, om det stämde vet jag inte...
 
Last edited:

Launcher

Man börjar med en skrothoj så får vi se.
Gick med
21 Jul 2004
Ort
1skede
Hoj
Skramlaha FZ 750-85
Josafan skrev:
Huskvarna Lyx -63, helrenoverade själv. Gick som en soffpotatis trots vansinnigt tonårstrim. All effekt kom på sådana varv som bara fick när man körde i nerförbacke, alltså, den var alltid slö för man kom nästan aldrig upp i de varven och när man väl gjorde det så trodde man den skulle sprängas.

Det låter nästan som min DT50 den lät så man blev riktigt skrajj.

Köpte min DT50-86 (har inte sett nån äldre) av en gammal panchis
trodde den skulle vara skitseg eftersom den var gubb-körd
men jag hade fel den gick riktigt bra, 55 enligt polisen som tvingade till sig en provtur i nedförsbacke :mad:
Men han orkade inte kuska på den i 1.5 mil till stationen, så han hotade med att komma och titta igenom den veckan efter :huvet
så jag brände hem snyfta för farsan om vad som hänt han hjälpte mig att skruva isär den :va då fattade jag inte hur den kunde hålla sig till 55 när den borde ha gjort typ 75 i allafall
Någon hade filat lite på fuggen och insuget eller snarare Raspat det fanns inte en jämn kant nån stans och minsta diametermåttet jag kunde få på insuget var typ 22mm fuggen var lite mindre ungefär 18.5mm
hade inga original delar så farsan peta dit en bricka med mindre hål istället :tummenupp
veckorna gick snuten kom aldrig :banana
det blev helt plötsligt inne att sota ur ljud dämparen och jag hängde på
i med soppa i dämparn och tände på :brinnerup
när den var het och fin bankade jag på den och ut kom sotklumpar stora som röret var tjockt, fattar inte hur det kunde komma ut nånting ur det i huvudtaget det var igensatt !! :va
efter det fick man upp den i 75 men då lät den som en gris på väg till slakt
Jag plågade den i en nedförsbacke en gång och kom enligt mätaren upp i 85

övrigt trimm var grövre krök och jag tror det var ett 48 drev i bak.
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Som 9-åring fick jag en Monarped med ILO-motor och där började det...den har jag fortfarande kvar vid sommarstugan förresten.

Vid 11år blev det 80 kubikare som sen byttes till 100 och 125kubikare(crossar)
Samtidgt som det var det:

Puch Alabama,Dakota,Florida.
Minimoppe byggd på en Florida med skottkärrshjul.
Yamaha Yankee "Choppermoppe"(den enda ihop med ILOn som var original) .
Sachs Compakt,Sachs Panter,Crescent Raketarsle m.fl m.fl...

Nu har jag ILOn,två stycken NV Autoped enpetare,och en Crescent 2000 :D

Några vanliga hojar av varierande ålder finns ju också i garaget förstås :tummenupp
 

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
*såld*
1. Yamah Fs1 -84, var helt orginal
2. Zundapp KS50 Super Sport, 70cc, större förgasare och drevning. Tagen av snuten gjorde 95km/h. Dagsböter 30Sek x 30 dagar
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
kapten skrev:
Jag hade min Fs 1:a mellan -90 och -92. Kommer du från Jönköpings trakten så kan det vara samma moppe? Vore festligt om det var det. :fyllisar


Nä, Sthlm sedan födseln. Men moppen var röd med vita orginalstripes. Bucklan blev när den föll på en uppstickande stolpe, dvs i princip hela tanksidan trycktes in med stolpträffen i "mitten" typ. Jaja, lät ju likt iaf :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
rookie skrev:
Suzuki K50 ´88, 5.5hk, annat styre och en "reg plåt" bak...gjorde lätt en 130km/h eller så... Sen drog man ju upp på cykelbanorna med snut BMW:n efter sig...sen in mellan betongsuggorna...så BMW:n fastnade mellan dem o slog av cyllarna...

Min DT50MX med 5 och en halva + effektrör mm gjorde knappt 70 :va
Införskaffade senare en CB125 .. gick fortfarande saktare än era moppar.. gjorde väl en sisådär 105-110. Bänkad till 15, något hk

Busgrabb skrev:
Bild på en av Dt:ns rasade kolvar och min grymma Beta RR med hemmabyggd slutburk och crossdäck ! :Bugar
Kolven min på 125:an gick av på 2. :rofl den hade du velat se.. :rolleyes:

Spinner skrev:
Ja det är utan tvekan den härligaste mopeden jag ägt. Jo det var en "Piano" ILO på min också. Har sett med trampor också. Flera modeller tydligen. Gafflarna kom också i olika utförande. Tror teleskop var den senaste av dom. Saknar den :(
Har faktiskt en Monarpeden med Ilo Piano motor.. Trampor ;) den skulle du haft. :tummenupp



Solid snake skrev:
Svårt o ta allt i ett inlägg? :7peta
Man tänker väl inte alltid på allt :p
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
ec2bme skrev:
Jag hade en förhöjd Yamaha DT 50 -87 med autisia 65cc uppborrat till 68cc, 22mm förgasare, planad topp, effektböj, slutdämpare från en micron effektpipa till TZR 125, 16 drev fram och 43 bak. Kompisen fick upp den i 105 km/h ner för en backe. Jag fick upp den i ca 98 km/h på plan mark paralellt med motorvägen, och körde om en långtradare. Trodde ha skulle trilla ur lastbilen som han stirrade. De va coolt. :lol

Bytte senare till 14 drev fram och 50 bak. Då va den i stort sett lika snabb, men den gick upp på bakhjulet på ettan och tvåan (med hjälp av kopplingen dock), och drog nästan jämnt med grannens DT 125:a.
Fick upp min DT50 på 3:an utan koppling :tummenupp
Bara jag som klämde på den 5e växeln?
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Hade en blå Cresent Compact från -68
Shit vilken tid det tog innan jag hittade tanklocket under sadeln. Smart Cresent :tummenupp
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Puch Dakota, orginal?! (gick käst iaf)
Honda MT5 från -87. Bondtrimmad, grovkrök å jamarcoolburk.

Moppen gick olika hela tiden, skruvades i nästan mer än den kördes.... man ville ju hela tiden få ur mer effekt ur orginalgrejjerna.... :)
 

Bandit1200

ZX12r
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
Kawa ZX12r
Puch Florida -72:a.

Dragen plugg
Planad topp
Jackad kolv
Vinkork i kolven ovanför kolvbulten
Lättad vevstake
Borrad förgasare
14 kuggars framdrev
Öppnare krök
Effekt ljuddämpare

Gick bäst i medvind med solen i ryggen o en djävla hemlängtan.
 

smajlet

Medlem
Gick med
3 Apr 2004
Ort
Kode
Hoj
Ingen just nu
1 Zundapp mamba
2 Cresent Compact
3 Honda MB-5
4 Puch Dakota
5 Yamaha Fs1
6 Crecent Compact
7 Yamaha DT 50
8 Honda MT 50
9 Zusuki k? 50

HAR HAFT FLER MEN MINS INTE DE ÖVRIGA :hihi

ROLIG TID FÖR ÖVRIG NÄR MAN VAR FEMTON BAST.
 

Zikoriath

Nu ännu drygare!
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha FZX 750
Okej...

Lyckades tjata till mig en Puch Florida -72:a som i princip stått sen den var ny när jag var 14 bast. Den var så fin så jag insåg redan vid denna späda ålder att det vore synd att trimma den... Såldes för fem lappar till en polare. Rena rånet tyckte alla tills han fick ett bud på 16 (!) från en samlare ett år senare...

Sedan var det Yamaha DT 50mx som gällde. Två stycken hann man med... Tjackade 22´förgasare, 70cc, böj och allt det där... Självklart var den höjd också... Varför man gjorde så har jag f.ö. helt förträngt... Fantastisk tid, man kunde ju vara helt oansvarig, numera har man ju skaffat sig respekt för medtrafikanter etc. Fanns ju inte på kartan då...

Trodde aldrig att jag skulle erkänna det förresten, men DT gick ju aldrig lika bra som MT (tyvärr)...

En bekant har faktiskt kvar sin MT5:a... Vi var ute och körde nästan halvt ihjäl oss på den förra vintern... Nostalgikick...

/Z
 

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Avesta
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Yamaha Fs-1 dx med skivbroms.
portad 60cc, omdonat dt-trimkrök med annan avstämning, 16,5 mikuni.
Drevning minns jag inte.
Den gjorde nånstans kring 80km/h om man pressade.
 

Backen

Den som inte gasar tar bara upp plats
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Såld
Körde Honda MT5, en -88:a om jag minns rätt.
Fick upp den i 60 efter att jag borrade om cylindern :yoparty
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Silwer skrev:
Yama Chappy utan plugg
Puch Montana med 60cc
Gilera 80cc
Sachs Compact 60cc
Flakmoppe 60cc
Honda MB5 65cc
och några till som jag ägt kortare tid.

Fan jag trodde att jag var den enda som körde Yamaha Chappy, tydligen inte:)
 

Jensen

Pickenoutlaws. Dom känner mig va!
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM 690 SMC-R & KTM 150 SX
Suzuki K50, någon gammal Husqvarna :) Och en Yamaha FS1a som jag för övrigt drog in i rektorns bil med :gnissla.

K50 var det 60cc på den gjorde väl kring 60 nått.
Husqvarnan var original.
FS1an var trimmad med i princip allt som gick, var inga problem att köra om bilar med marginal på 90 väg iaf :banana
 
Last edited:

Valentino

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S
Honda MB5 med 70cc och 30mm förgasare från en gammal CB125 tror jag :va

16 Drev fram och tror 35 bak... :rolleyes:

Högkomp top och ett effekt system... :tummenupp

110km/h mätarfart på polarens 125Tzr...Mätarn slutade ju på 70...

Men det var skivbroms fram, varvräknare och topp-kåpa orginal :rock

Sen rasade hela j#?^*X växellådan innan jag hann bygga i en femte växel som man alltid drömmt om... :kryckor
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okej, jag jobbar med moppefuckon dagligen, och alla som påstår att deras moppar gör mer än 80 har jag erbjudit att provköra mot min bil/mc för att se vad min mätare visar, den kaxigaste av dom alla erjöd jag en femhundring om han kom över hundra med sin Reiju Dracc, trots att han själv envist hävdade att moppern gjorde minst hundratjugu... med skjuss...

Ingen har vågat ställa upp på en mätning, allra mins killen med Drac'en.
Dessutom vet alla moppefuckon att just deras mätare stämmer *suck*

Jag hade förövrigt en MCB moppe som mest såg ut som en minicykel med motor, och dessutom vägde som en sådan, med tvåväxlad Sachs motor, med alla köpesanabola som gick att uppbringa gjorde den 65-70 km/h
(sjuhalva bing 17x14 och effektpipa, samt så stort drev som gick in fram och ett en tum större bakhjul från en packmoppe bak eftersom jag inte längre hittade mindre bakdrev), det gjorde den såväl uppför som utför så den hade nog gått att dreva lite till, men det var ingen idé, den var livsfarlig på vägen redan i tretti då den var stel bak och glapp fram.

Dessutom hade jag i den åldern en flickvän vars pappa var MC polis....
Det var inte populärt att hämta hans dotter på skolan och skjutsa hem henne på den moppen (dessutom var det nog inte så bekvämt för henne :lol )
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top