Vad körde ni för moppe?

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Casal K190 -fy fan alltså....spelade ingen roll hur mkt jag trimmade den (planad topp, drevning, "cross"fugge)...den var apslö ändå
Yamaha Chappy-3 vxl halvautomat, gjorde 80 knyck. Då vill tjejerna åka bakpå
 

mamartin

Mamartin
Gick med
28 Mar 2004
Ort
WestCoast
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Kul tråd... Moppetiden var en av de bättre tider i livet. Jag med några kompisar hade honda mt-5 med lite olika trim. Var mycket meck, folköl och polisjagandes på den tiden. :fyllisar
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
hade DT då tiden begav sig, har en mt i garaget med 17 tums hjul, nsr framgaffel och fälgar, enkelsving mm. motorn är 5 peted med motoplat tändsystem, 28 mm flatside fuge eller 32 mm fugge från en java. dataritade portar med tillhörande underliggande expansionskammare. har 2 olika cylinderkit, ett som ger högt varv och ett som ger mindre varv och massor av vrid :D , kopplingskorg från en 80 kubikare. skulle vilja ha en strokervev till den men det kostar lite att bygga. cylindrarna är på 66 kubik i dagsläget. den högvarviga cyllen körde vi i en bromsbänk för ett par år sedan och den gav lite mer än 20 bakhjulshästar. dock så har jag aldrig fått motorn att hålla mer än 3 timmar :yoparty

skulle tro att denna moppen är alla 15 åringars våta dröm :3freak
 

stranglefoot

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
kalix
Hoj
GSXR 750 -87
mankan skrev:
CP-låda med elstart. Vetefan vad de heter egentligen, de kallades bara för CP-låda på Gotland. Trehjulig moped med "hytt". Två framhjul, ett bakhjul. Styre inne i hytten. Hytten svängs ut åt sidan vid i/urstigning. Någon som vet vad jag menar?


Vet precis vad du menar! Här uppe kallades dom för "invalido"...
Skitroliga faktiskt! :banana
Ägde själv två stycken Yamaha FS1 och två dakotor..
Yamahan var rysligt lättrimmad och gjorde 90 blås utan problem!
Fast det var nog ändå dakotan som var fränast på nåt sätt! :yoparty
 
Last edited:

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Ort
Solna/Råsunda
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Suzuki K50, 60cc, och 22mm förgasare, massa konstiga drev och skit.
Gjorde upp mot 90 blås innan kolvringarna kom ut ur avgasröret :yoparty

Slängde då på en 5 halva tror jag det hette, bytte moppen jämt mot en Yamaha 80cc Cross. Va lite coolare att komma med cross till plugget + lättare att köra ifrån snuten...

Fy fan det va tider det :D
 

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
Värnamo
Hoj
XT600e -99
Jag hade först en Crescent Compact som jag skruvade sönder och aldrig fick ihop igen. Sen blev det en Puch Monza -80
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag hade en Suzuki K50 från tidigt 80-tal. Det enda trimmet var en "femhalva", och jag borrade aldrig bort strypningen. Den toppade mer än mätaren (max 60 kmh) då insatsen i ljuddämparen satt där den skulle. Jag körde den dessutom på en bränsleblandning av ca 80% 98oktan bensin, 3% 2-taktsolja och 12% metanol mot slutet av det att jag hade den. :brinnerup

Bränsleblandningen gjorde väl ingen skillnad i toppfart eller effekt. Men man kände sig ju jävligt tuff i alla fall. Och den startade på tredje kickningen då jag haft den ståendes utomhus orörd under i tre månaders tid under vintern (det var -15grader just den dagen). :tungan
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Jag hade först en Victoria MS50 årsmodell 1955!
Alla föräldrar tyckte att den var jättehäftig, men varken jag eller brudarna gjorde det...

Så införskaffade bad boysens ultimata badboymoppe :yoparty

en zündapp ks50 1977 med 70cc (såkallad 9halva) drevad upp 2 kugg fram, borrad förgasare, ett jävla labbande med munstycken o nålen, 36 mm krök o effektljuddämpare. Gick som ett jävla skott varvade ur högsta växeln stenhårt, klockad till 35+ på ettan mot en annan moped så vet inte hur fort den gick på riktigt kanske en 90km/h i nedförsbacke o pissnödig o varvandes o blårykandes som jag vet itne vad... men axade som fan gjorde den, tyckte man då iallafall :)

men som alla sagor så fick denna ett slut...växellådan rasade och jag införskaffade en ny motor för 50:- som faktist funkade men moppen gick inge bra med det blocket misstände o gick skit... nu har lillbrollan den moppen o jag håller på å försöker få liv i min gamla rasade motor nuigen som vinterprojekt haha

3.5or snutjag och blonda töser!jajävlar de va tider de! :fyllisar
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Suzuki OR-50.
gjorde 85 orginal. Men då hade jag plockat av regplåten. (godkänd/reggad som lättmc) :rodnar
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
GIXxXER skrev:
hade DT då tiden begav sig, har en mt i garaget med 17 tums hjul, nsr framgaffel och fälgar, enkelsving mm. motorn är 5 peted med motoplat tändsystem, 28 mm flatside fuge eller 32 mm fugge från en java. dataritade portar med tillhörande underliggande expansionskammare. har 2 olika cylinderkit, ett som ger högt varv och ett som ger mindre varv och massor av vrid :D , kopplingskorg från en 80 kubikare. skulle vilja ha en strokervev till den men det kostar lite att bygga. cylindrarna är på 66 kubik i dagsläget. den högvarviga cyllen körde vi i en bromsbänk för ett par år sedan och den gav lite mer än 20 bakhjulshästar. dock så har jag aldrig fått motorn att hålla mer än 3 timmar :yoparty

skulle tro att denna moppen är alla 15 åringars våta dröm :3freak


Fet chans, de vill ha mp3 spelare och gameboytrim på Dracen, inte ditt hembygge :D
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Själv körde man Mt5:a..
70cc
20mm förgasare
Gianellisystem
Planad topp
4 läpps reed
m.m

Åhh vad kul det var när man var ute med 12 st andra och alla körde trimmat.
Men polisen var efter oss lika många gånger :yoparty
Aldrig nån som blev stoppad heller..


Edit: Hmm.. Den var ju verkligen fin... Konstigt..
 

Bifogat

  • Moppen 001.jpg
    Moppen 001.jpg
    87.4 KB · Visningar: 9,789

Sweppe

Medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 1290 super duke -20
En Yamaha DT 50MX -95a... Kördes "original" förutom effektböj och jamarcol ljuddämpare "tror jag den hette"
Sen hade jag en FS-1a med 60cc och 16,5 fugge (80-90km/h)
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Sachs Flakmoped samt ett antal vespor i min ungdom...

Hade en Piaggio Typhoon förra sammaren... har en Kymco (lätt defekt efter lite fulmek) tillsammans med Mrlind som depåmoppe just nu...
 

CromiC

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
snart..
yamaha aerox 98

trim:
70cc malossi
19mm förgasare
pluggarna dragna
o lite anant smått & gott

100km/h
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top