Vad körde ni för moppe?

Casal K190 -fy fan alltså....spelade ingen roll hur mkt jag trimmade den (planad topp, drevning, "cross"fugge)...den var apslö ändå
Yamaha Chappy-3 vxl halvautomat, gjorde 80 knyck. Då vill tjejerna åka bakpå
 
Kul tråd... Moppetiden var en av de bättre tider i livet. Jag med några kompisar hade honda mt-5 med lite olika trim. Var mycket meck, folköl och polisjagandes på den tiden. :fyllisar
 
hade DT då tiden begav sig, har en mt i garaget med 17 tums hjul, nsr framgaffel och fälgar, enkelsving mm. motorn är 5 peted med motoplat tändsystem, 28 mm flatside fuge eller 32 mm fugge från en java. dataritade portar med tillhörande underliggande expansionskammare. har 2 olika cylinderkit, ett som ger högt varv och ett som ger mindre varv och massor av vrid :D , kopplingskorg från en 80 kubikare. skulle vilja ha en strokervev till den men det kostar lite att bygga. cylindrarna är på 66 kubik i dagsläget. den högvarviga cyllen körde vi i en bromsbänk för ett par år sedan och den gav lite mer än 20 bakhjulshästar. dock så har jag aldrig fått motorn att hålla mer än 3 timmar :yoparty

skulle tro att denna moppen är alla 15 åringars våta dröm :3freak
 
mankan skrev:
CP-låda med elstart. Vetefan vad de heter egentligen, de kallades bara för CP-låda på Gotland. Trehjulig moped med "hytt". Två framhjul, ett bakhjul. Styre inne i hytten. Hytten svängs ut åt sidan vid i/urstigning. Någon som vet vad jag menar?


Vet precis vad du menar! Här uppe kallades dom för "invalido"...
Skitroliga faktiskt! :banana
Ägde själv två stycken Yamaha FS1 och två dakotor..
Yamahan var rysligt lättrimmad och gjorde 90 blås utan problem!
Fast det var nog ändå dakotan som var fränast på nåt sätt! :yoparty
 
Last edited:
jawohl skrev:
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Suzuki K50, 60cc, och 22mm förgasare, massa konstiga drev och skit.
Gjorde upp mot 90 blås innan kolvringarna kom ut ur avgasröret :yoparty

Slängde då på en 5 halva tror jag det hette, bytte moppen jämt mot en Yamaha 80cc Cross. Va lite coolare att komma med cross till plugget + lättare att köra ifrån snuten...

Fy fan det va tider det :D
 
Jag hade först en Crescent Compact som jag skruvade sönder och aldrig fick ihop igen. Sen blev det en Puch Monza -80
 
Jag hade en Suzuki K50 från tidigt 80-tal. Det enda trimmet var en "femhalva", och jag borrade aldrig bort strypningen. Den toppade mer än mätaren (max 60 kmh) då insatsen i ljuddämparen satt där den skulle. Jag körde den dessutom på en bränsleblandning av ca 80% 98oktan bensin, 3% 2-taktsolja och 12% metanol mot slutet av det att jag hade den. :brinnerup

Bränsleblandningen gjorde väl ingen skillnad i toppfart eller effekt. Men man kände sig ju jävligt tuff i alla fall. Och den startade på tredje kickningen då jag haft den ståendes utomhus orörd under i tre månaders tid under vintern (det var -15grader just den dagen). :tungan
 
Jag hade först en Victoria MS50 årsmodell 1955!
Alla föräldrar tyckte att den var jättehäftig, men varken jag eller brudarna gjorde det...

Så införskaffade bad boysens ultimata badboymoppe :yoparty

en zündapp ks50 1977 med 70cc (såkallad 9halva) drevad upp 2 kugg fram, borrad förgasare, ett jävla labbande med munstycken o nålen, 36 mm krök o effektljuddämpare. Gick som ett jävla skott varvade ur högsta växeln stenhårt, klockad till 35+ på ettan mot en annan moped så vet inte hur fort den gick på riktigt kanske en 90km/h i nedförsbacke o pissnödig o varvandes o blårykandes som jag vet itne vad... men axade som fan gjorde den, tyckte man då iallafall :)

men som alla sagor så fick denna ett slut...växellådan rasade och jag införskaffade en ny motor för 50:- som faktist funkade men moppen gick inge bra med det blocket misstände o gick skit... nu har lillbrollan den moppen o jag håller på å försöker få liv i min gamla rasade motor nuigen som vinterprojekt haha

3.5or snutjag och blonda töser!jajävlar de va tider de! :fyllisar
 
Suzuki OR-50.
gjorde 85 orginal. Men då hade jag plockat av regplåten. (godkänd/reggad som lättmc) :rodnar
 
GIXxXER skrev:
hade DT då tiden begav sig, har en mt i garaget med 17 tums hjul, nsr framgaffel och fälgar, enkelsving mm. motorn är 5 peted med motoplat tändsystem, 28 mm flatside fuge eller 32 mm fugge från en java. dataritade portar med tillhörande underliggande expansionskammare. har 2 olika cylinderkit, ett som ger högt varv och ett som ger mindre varv och massor av vrid :D , kopplingskorg från en 80 kubikare. skulle vilja ha en strokervev till den men det kostar lite att bygga. cylindrarna är på 66 kubik i dagsläget. den högvarviga cyllen körde vi i en bromsbänk för ett par år sedan och den gav lite mer än 20 bakhjulshästar. dock så har jag aldrig fått motorn att hålla mer än 3 timmar :yoparty

skulle tro att denna moppen är alla 15 åringars våta dröm :3freak


Fet chans, de vill ha mp3 spelare och gameboytrim på Dracen, inte ditt hembygge :D
 
Själv körde man Mt5:a..
70cc
20mm förgasare
Gianellisystem
Planad topp
4 läpps reed
m.m

Åhh vad kul det var när man var ute med 12 st andra och alla körde trimmat.
Men polisen var efter oss lika många gånger :yoparty
Aldrig nån som blev stoppad heller..


Edit: Hmm.. Den var ju verkligen fin... Konstigt..
 

Bifogat

  • Moppen 001.jpg
    Moppen 001.jpg
    87.4 KB · Visningar: 9,789
En Yamaha DT 50MX -95a... Kördes "original" förutom effektböj och jamarcol ljuddämpare "tror jag den hette"
Sen hade jag en FS-1a med 60cc och 16,5 fugge (80-90km/h)
 
Sachs Flakmoped samt ett antal vespor i min ungdom...

Hade en Piaggio Typhoon förra sammaren... har en Kymco (lätt defekt efter lite fulmek) tillsammans med Mrlind som depåmoppe just nu...
 
yamaha aerox 98

trim:
70cc malossi
19mm förgasare
pluggarna dragna
o lite anant smått & gott

100km/h
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top