Vad körde ni för moppe?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Monark ILO Piano :)
 

EmilSegerblad

Guest
Tomos Wizzard Silver.. Jäävvvlarrr vad jag trimmade sönder den moppen.. har fortfarande kvar den.. finns inte ett lager som som är helt i hela motorn.. :tomten
Men den hade ett jävla acc upp till "S" i Tomos på mätarn.. men sen kom de andra mopprna och drog om.. :tungan
 

M@tte

Medlem
Gick med
29 Nov 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
Trampcykel med skuret styrlager
1:a Sachs compact (cross ed). Den var gul med ett bakhjul från en skottkärra. Tjatade till mig den av en granne :)

2:a Zündapp KS 50 av okänt årtal.

3:a Yamaha FS1-82 med femhalva och 16,5 mm gasare. Toppade runt 100 men då skakade hela skiten rejält, he!

4:a Yamaha DT-91. Borttagning av pluggen var det enda som blev gjort. Toppade runt 55 km/h med lite omdrevning. Byttes mot en 80cc Suzuki cross innan jag fyllde 15 :3freak Var rätt less på moppar vid det laget :hihi
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Hade en Mamba som gick sönder på min 15 års födelsedag.
Min bror kirrade då snabbt en Zundapp CS 50, vad som skiljde den och en KS vette tusan.
Trimmet var en 5.5 hk cylinder med 17 mm Bing. Gick riktigt bra :)
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
jawohl skrev:
264803 Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Hade som 11 åring en Crescent Nv-are från 30-40 talet..Körde Puch Dakota Anno 1978, år 1984 när många av er inte var tilltänkta ännu.. sen hade jag en monarped 1964 1985-1986, sen har jag som återfallsmopedist på 2000-talet kört/ägt, Puch maxi 1987, TGB eu-moped 2002, tws callifone 1997 som jag körde med vintern 2004-2005 som är hittils senaste moppesvängen för min del, men kanske inte sista..snart är döttrarna i moppeålder då börjas det igen :hihi :)
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Övertog syrrans Puch Maxi -77:a, när jag blev 15 bast 1981. Borrade upp förgasare, drevade om och borrade bort plomben... Helsicke va den gick.....

Den hade jag i två år. Sedan dog den i kolvinfarkt.... :död :(

Vid arton blev det RD 500 splitterny. Fin övergång... :rolleyes:
 

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Först hade jag en äcklig men helt ny Jawa 210 trampskit som jag fick av farsan när jag var 13 som transportmedel på landet, sedan köpte jag en Puch Alabama rishög som jag skruvade sönder. När jag fyllde 15 sålde jag Jawan och Puchen och köpte en flong ny Honda MT5 som trimmades friskt :yoparty

Edit: jag hade en gammal Crecent från 70-talet också.
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Började karriären med en MT5, sen blev det ett par cp-choppers, en flaka, en DTR -98 och sist en Beta RR som grande finale på 50cc eran!
 

Fire Power

Screw u hippie!
Gick med
20 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati monster S4R
Yamma Fs1 fy fan sprang nog mer med den än jag körde :huvet Alltid ngt skit som strula :4skrika och ngra fina ärr från både avgas o diverse omkullåkningar har man fått :(
 

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Ort
Ljusdal
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
Yamaha FS1
DBS Panter
Puch Packi
Puch Montana
Cresent Compact
Yamaha DT50MX
MH Furia SM -02
 

MrNice80

174,74 Hk
Gick med
16 Mar 2006
Ort
Bara Vagnhärad
Hoj
HONDA CBR 1000RR -08, GSXR1000 K6 (Såld),KTM 450 SX -05, Can-AM Outlander 800 MAX LTD-08 och en EU-moppe.
* Puch Dakota, med vridbart munstycke:D

* Crescent Compakt, med ngt grymt trim, men gjorde iallafall 90km/h, blev lite ramsne måste jag säga. Men kul som satan, :yoparty

* Crescent Flakmoppe som jag köpte av en granne billigt och rustade upp. Och sålde sen. Funka fint att åka på 2 hjul med. :D

* Puch Maxi, ägde den bara ett par dagar.

* Piaggio Ciao. Ganska rolig moppe faktiskt :banana

* Yamaha DT50R -93 fjong ny, Fick jag av mina föräldrar för att ha på landet innan man fyllde 15. Men den blev aldrig trimmad ngt direkt förrutom trimkrök och slutdämp, Det var moppen som fick bli laglig annars. Gjorde dock 55-60km/h.

Så visst har man hunnit med en hel del. :D
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Heh...Moppar, det var ett tag sen, få se om minnet räcker till. :tomten

Första moppen var en JLO Piano med trampstart, jag var 11 eller 12 och lyckades tjata omkull Farsan att få ha den på landet. Köptes från bonngrabben i närheten.

Första "riktiga" moppen när jag fyllt femton blev en choppermoddad Crescent E-type, den blev så småningom jackad å drevad. Den var bla med på moppesemester ner till mörkaste småland...babianröv? Jajamensan!

Choppern byttes så småningom mot en omoddad E-type som försågs med sjuhalva och "crossljuddämpare". Grannarna var måttligt impade när man kom hemgasande på fullvarv mitt i nätterna... :hihi

Efter att ha gjort god tjänst såldes E-typen, och en ohyggligt skabbig Crescent Compact tog över. Även den fick stifta bekanskap med sjuhalvan...Jag lärde mig den hårda vägen att en Compact INTE tålde sjuåenhalv frustande hästkrafter. Efter en veckas körning var den så ramsned att det inte gick att få hjulen att spåra, lämnade alltid dubbelspår vid körning. :D

Sista moppen blev en Sach gubbmoppe med motorbur(!), var nog en del trim på den med, men vad har jag förträngt...
 

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Ort
Lidköping
Hoj
Suzza
Ostbåge (Sach 50cc med monsterförknasare) Den dog och ville inte leva längre. Sålde den och köpte en Puch Dakota. Den trimmades lätt med motorsågs cylinder och gjorde 80km ett tag :) Sedan dog den jag jag va utan möppe ett tag.

Sedan snubblade jag över en gammal ombyggd Flakmöppe som jag hade bra länge. Det satt Puch Dacke motor på den och den trimmades lätt med samma trimm som den tidigare :) Kan ju upplysa om att det är en erfarenhet att blåsa 80km/h på en flaka med glapp i styrsystemet :gnissla

Den motorn dog och jag fick tag på en .. hm, ILO tror jag den motorn hette. Ett saaabla komp som naturligtvis njyttades till max med trimmförgasare och viverse trimm :)

Sedan tog nog moppetiden slut. Hade massor med konstiga moppar mellan där, blandannat min danska mormors cykel med påhängsmotor (intressant maskin) som jag fortfarande har kvar nedplockad hos Far. En annan kul maskin var min KS50 som gick 90 när jag fick men endast 30 när jag sålde :lol Den va rätt slut :rofl

Jag fick aldrig någon skjuts av min far som hade det ganska hårt ekonomiskt då, Jag ringde vid ett par tillfällen om att bli upphämtad när mina moppar hade dött efter vägen men han sa bara att om jag hade tagit mig till platsen kunde jag nog ta mig hem också :) Dvs: jag har vandrat mååååååånga mil och svurigt över mina gamla skitmopeder som aldrig kunde funka som dom skulle... kompisarna fick ju sina nya skinande DT, MT och MB :(


En annan intressant erfarenhet är när man upptäcker att man tappar ett framhjul på sin flakmoped i ca 70km/h :näsblod
 

smedbeRRg

RocKar fÄtt...
Gick med
31 Jan 2005
Ort
noRRköping
Hoj
supersport 600 kawasaki + ktm 640 sm lc4 06:a
själv hade ja en yamaha yz 80cc cross! den ville vara före alla mopeder när man rejsa :rolleyes: :hihi körde ifrån dom bara sådär.... :pannkyss
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top