Vad kosta erat körkort??

zink

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Ort
muppsala
Hoj
gixxer k5
16000 och körde bara på skola, tog 1,5mån från att jag köpte boken tills lappen va i hand.
 

Fisen1979

Pappa
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Timrå
Hoj
Suzuki GSX 1100 (specialbygge) och en GSF 1200BanditS
Kostade mig 2000 kronor. Tog 2 lektioner på skola, teorin tog jag i samband med skrivningen för lastbil. Uppkörning privat. Körkortstillståndet betalades av arbetsförmedlingen (sökte för dom behörigheterna jag saknade)
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
125 kortet för 11 år sen kosta mig 8000. Det blev ju billigare med det tunga tack vare det men kostade ändå ca 2500
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
9k för både bil och hoj.. tror hojen gick på 3,5k hojen hade fel på kopplingen så de var omöjligt att göra garagevändning..fick ta 2dubbellektioner extra :(...lagomt till uppkörningen var det fixat på något mirakulöst sätt (så inte trafikskolan skulle få dålig kuggstatestik kanske...)
 

Insane87

SuperRetard
Gick med
7 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 625 -03
Handledar tillstånd: 170:-
Körkortstillstånd: 220:-
Teori prov: 440:-
10 lektioner körskola: 4500
Uppkörning och lån av mc 1x: 2500
Tillverkning körkortet/Fotografering: 200

Summa: 8000:-
 

Krutan08

Bulta bomben!
Gick med
26 Aug 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki GSR
Tog Lätt kort när jag va 16, endast körskola... gick på c:a 5000 spänn (5-6 lektioner + Avg) Detta var dock över 8 år sen...

Mellankortet uppgraderade jag i lumpen, det kostade 200 kr i deposition till Kapten som hade hand om MC-boden, men om man klarade uppkörningen fick man tillbaka dem, det enda jag behövde betala var avg till VV för uppkörningen.

Lumpen stod med hojbod (en bod på området med 4-6 olika typer av hojjar) soppa och skjuts till uppkörning + en förberedelselektion i körskola..

Det roliga är dock att vi hade tillgång till mcboden utan "uppsyn" av någon handledare...
Tror dock man lär sig rätt bra på egna "misstag" oxå...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
2008, ~9 lock, allt via skola, såg det som en kul grej och lite uppfriskande av kunskaperna. :)
Seglade genom allt, bussimpelt, körde två fikaturer privat på egen hoj, hyrde skolans båge till uppkörningen, kostade en slant det med, så det var inte mer än 5 dubbellektioner vill jag minnas.

Antingen har avgifterna höjts radikalt, eller så minns en del fel...vad jag minns kostade uppkörningen, bara den, 1500 bagis...
 

danhild

Who is Chuck Norris?
Gick med
10 Mar 2009
Ort
.
Hoj
VFR750
Tog kortet i sommar.

Förutsättningar:
Ingen egen hoj, ingen utrustning. Inte heller någon att övningsköra privat med, bortsett från mormor, men hon kunde mindre än jag när det gäller att köra, däremot satt hon ofta bakpå i unga dagar.

Har spenderat ungefär 50 meter (+-10m) på en klasskompis moped när jag var 14. Övriga hade helt enkelt inte moped där jag växte upp. Ingen övrig erfarenhet av att köra tvåhjulingar.

Tog B-kort för 3,5 år sedan, gjorde lumpen som strdisfordonsbefäl/-förare, och lägger drygt 1500 mil bakom mig varje år. Frågan är om jag inte gjorde fler mil än så när jag övningskörde...

Synundersökning gjordes (75:) och skickades in till länsstyrelsen för ansökan om körkortstillstånd (220:).

Köpte STR's MC-boken (171:) pluggade teori hemma och satte den direkt hos VV (220:).

Körde manöverbanor, trafik och lånade kläder hos trafikskolan. Totalt 10 st 80 min lektioner á 1250:- = 12'500:-.

Hyrde MC från körskolan till uppkörningen (750:) och körde upp (1500:).



Sammanfattat:
Optiker: 75:-
Avgifter VV & länsstyrelsen: 1940:-
Körlektioner: 12 500:-
Hyra MC uppkörning: 750:-
Tillverkning körkort: 120:-

Totalt: 15 385:-
 

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Ort
Örebro, Norr
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
landade nästan 10 tusen till slut, klarade på första men tog många lektioner. (5-6vanliga och 2manöverbana)
 

Ejpi.87

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
SUZUKI SV650S K4
Jag Gick bara på Körskola och mitt Körkort hamnade runt 13.000:-

Men lika kul har jag fast mitt vara dyrt jämnfört med er som kört privat.
 

Hellfireclub

I'm a cowboy, on a steel horse i ride.
Gick med
14 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
KTM Super Duke 1290 GT
Vem vare?!

Vem vare?! Vem vara som kosta?! Vad ska jag gör med min fucking körkort?


Skämt åsido, jag kunde bara inte låta bli, din trådtitel bjöd in till det....


Jag pungade ut runt en 20K kanske sammanlagt :) Sen tillkommer utrustning mm, men det har jag inte räknat på, det var så dyrt att jag inte ens vill tänka på det.
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Tog kortet via FMCK 1994, landade på ca 900 kr totalt varav 500 kr var en avgift för att låna tung MC. Körde upp på en blå CB 650 från 1980 och nog var den tung alltid...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top