TLRR skrev:
Hehe du vet va svenne.Fälgarna som breddas sedan monteras det bredare gatdäck
Ok jag är inte överbevisad,men om du ger mig formeln för uträkningarna.(Koms inte ihåg) så ska jag försöka tänka på det
Ok. Det är inte så mycket en formel som några tumregler som stämmer överraskande bra.
1. En normaltung bil kan generera ungefär 0.4-0.7 G per axel som deltar i arbetet beroende på däck, chassi osv, på normal asfalt av god kvalite. (Ej klistrad).
2. Det innebär alltså att vid en acceleration med en framhjulsdriven har vi en axel som överför kraften (2 däck). Då kan vi uppnå en acceleration från 0,4-0,7G. På grund av viktförskjutningen bakåt hamnar vi oftast nära det lägre värdet, kanske t.o.m. lite under.
En bakhjusdriven bil kan generera betydligt högre krafter, då vikten förskjuts och ger mer grepp i bakhjulen. 0,7G är inga problem.
Har vi däremot fyrhjulsdrift har vi 2 aktiva axlar, dvs att vi får framhjulens +
bakhjulens grepp som kan accelerera bilen. så t.ex. 0,4 + 0,7 G då.
Det ger 1,1G. Det innebär att bilen kan accelerara med ungefär 39 km/h varje sekund utan att tappa greppet. Efter 2,6 sekunder är farten 100 km/h.
Den uppgivna tiden ligger alltså på det teoretiska maxvärdet för normala bilar. Nu är denna bil lättad och har lite klibbigare däck säkert, vilket ger ett något högre G-max, som ger tid att smyga in en växling eller 2 antagligen.