vad kostar bilen som går som en 1L sporthoj?

Bo_jahn skrev:
Hur breddar man däck :va

:tungan


0-100 på 2,6 sekunder ger för övrigt en genomsnittsacceleration på cirka 1.1g. Det går bra även med vanliga gatdäck, på vanlig väg.

Hehe du vet va svenne.Fälgarna som breddas sedan monteras det bredare gatdäck :tomten

Ok jag är inte överbevisad,men om du ger mig formeln för uträkningarna.(Koms inte ihåg) så ska jag försöka tänka på det :banana
 
Last edited:
Mr Edholm skrev:
Förhållandet Effekt/vikt skiljer sig "lite" mellan en bil och en hoj....ska du få samma resultat mellan båda så måste den där bilen ha fyrsiffrigt med hästar under huven...

Verkligen?

Hoj + Förare inkl ställ = ca 0,6-0,7 hk per kg.


Pöss! :)
 
Ska mna vara lite jobbig så gör ju inte många av bilarna de tider de gör på klistrad strip med rätt däck, på gatan.
Man kan blandra in dragster och fan och hans moster, är det så viktigt att det kan tänkas finnas bilar som åker arslet av standardhojarna rakt fram?
Nej, för hojåkning handlar om en helhetskänsla, man kör hoj helt enkelt, vilket ju inte går att ersätta med vilken bil ni än skriver här, ingen.
 
TLRR skrev:
Hehe du vet va svenne.Fälgarna som breddas sedan monteras det bredare gatdäck :tomten

Ok jag är inte överbevisad,men om du ger mig formeln för uträkningarna.(Koms inte ihåg) så ska jag försöka tänka på det :banana

Ok. Det är inte så mycket en formel som några tumregler som stämmer överraskande bra.

1. En normaltung bil kan generera ungefär 0.4-0.7 G per axel som deltar i arbetet beroende på däck, chassi osv, på normal asfalt av god kvalite. (Ej klistrad).

2. Det innebär alltså att vid en acceleration med en framhjulsdriven har vi en axel som överför kraften (2 däck). Då kan vi uppnå en acceleration från 0,4-0,7G. På grund av viktförskjutningen bakåt hamnar vi oftast nära det lägre värdet, kanske t.o.m. lite under.

En bakhjusdriven bil kan generera betydligt högre krafter, då vikten förskjuts och ger mer grepp i bakhjulen. 0,7G är inga problem.

Har vi däremot fyrhjulsdrift har vi 2 aktiva axlar, dvs att vi får framhjulens +
bakhjulens grepp som kan accelerera bilen. så t.ex. 0,4 + 0,7 G då.

Det ger 1,1G. Det innebär att bilen kan accelerara med ungefär 39 km/h varje sekund utan att tappa greppet. Efter 2,6 sekunder är farten 100 km/h.

Den uppgivna tiden ligger alltså på det teoretiska maxvärdet för normala bilar. Nu är denna bil lättad och har lite klibbigare däck säkert, vilket ger ett något högre G-max, som ger tid att smyga in en växling eller 2 antagligen.
 
Last edited:
Bo_jahn skrev:
Börjar låta lite som Ducati-tråden här.. "Känslan är viktigast"

Aj, slå mig inte. :D


Jag ska vara tyst nu. :)
Tja inte kör man ju motorcykel för att det är tråkigt?
Man gillar det helt enkelt, och en del föredarra bilar, inget konstigt alls.
 
Nej, nej. Klart att det är så. Det roliga var omsvinget i tråden mot första post:en. Men ta inte så hårt på det jag sa, jag gödslade ju med smileys för att vara tydlig. :banana
 
Bo_jahn skrev:
Nej, nej. Klart att det är så. Det roliga var omsvinget i tråden mot första post:en. Men ta inte så hårt på det jag sa, jag gödslade ju med smileys för att vara tydlig. :banana
Äh, jag blir inte sur, men man har läst en del bil vs hoj trådar nu, fast jag förundras över tat folk tycker att det är det viktigaste, ja alltså att det snabbaste fordonet är det som avgör vad man kör.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top