vad kostar bilen som går som en 1L sporthoj?

TLRR

Guest
Bollox skrev:
Det finns INTE många som klarar av att acca 0-100 på under 3 sekunder med sin gathoj på första försöket. Jag har kört en hel del Streetbike tävlingar och har som bäst haft 4.39/142km/h vid 1/16 mile. Inte särskilt snabbt men det var då inga R1.or eller liknande som hängde med. Tiderna dom får till i tidningarna vet i fan hur dom gör. Detta var förresten på Bike Weekend i Västerås, där fanns det rätt gott om fäste.

Förresten är en bil betydligt lättare att starta med än med en hoj. :rolleyes:

Tiderna i tidningarna skall man ju ta med en nypa salt.
Men det jag menar är att föutsättningarna att starta med ett lätt fordon jämfört med ett tungt är just att man kommer iväg kvickare de första meterna sen är det ju upp till förarna. En "vanlig" bil behöver växla på vägen upp till 100 km/h det behöver sällan en modern hoj.Växla tar tid oxå!! eller?
 
Last edited:

TLRR

Guest
Sen kan man ju sätta en raket på ryggen från NASA och luta sig fram som fan och tutta på då går det nog på 0,05 sek till hundra :arsele
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
TLRR skrev:
Försök att få igång 1 ton massa lika snabbt som 200 kg
Vilken har först kommit över startlinjen förutsett att de startar exakt samtidigt
?

Öhh.. de går över startlinjen samtidigt om de startar exakt samtidigt :va
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
TLRR skrev:
Försök att få igång 1 ton massa lika snabbt som 200 kg
Vilken har först kommit över startlinjen förutsett att de startar exakt samtidigt
?

Du verkar inte ha förstått riktigt... om vikt-effekt förhållandet är samma och greppet är proportionerligt ökande med vikten spelar 1 ton, 200 kg eller 3 gram ingen som helst roll.
 

TLRR

Guest
Bo_jahn skrev:
Du verkar inte ha förstått riktigt... om vikt-effekt förhållandet är samma och greppet är proportionerligt ökande med vikten spelar 1 ton, 200 kg eller 3 gram ingen som helst roll.

Sant fysikalisk lag.
I det här fallet var det ju ca 1200kg/800hk= 1,5 kg/hk
Modern hoj CA 170 kg/160hk=1,06 kg/hk
Då utan förare.

Lika förutsättningar,lika duktiga förare och hojen kommer att reagera snabbare och ta ett försprång.Upp till 100 km/h är moderna sporthojar svårslagna räkna inte in min gamla jordfräs. Men upp till 200 km/h är det svårare mot en potent bil det håller jag med om till fullo.Men hundra tider skall det vara mycket till bil och fäste även om det är fyrhjulsdrift med 60-40 drivning.
 
Last edited:

TLRR

Guest
Nu slutar jag här med att säga att jag sällan sett bilar dra potenta hojar upp till 100 kg/h,men sett många hojar få stryk på strippen även om den tagit starten.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Jag skulle vilja säga tvärtom. Den typiska 4-hjulsdrivna bilen har ett övertag från start, eftersom framhjulet sticker till väders på mc:n. Sen tappar den efter kanske 50km/h beroende på i allmänhet sämre vikt/effekt. Så det är alltså det lägre vikteffekten som gör att bilar i allmänhet är långsammare, inte massan som måste accelereras.
 
Last edited:

TLRR

Guest
Nej föölåt det gör jag inte det var till mig själv men du hann få inn ditt inlägg i mellan. Har tagit bort det nu.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
TLRR skrev:
Sant fysikalisk lag.
I det här fallet var det ju ca 1200kg/800hk= 1,5 kg/hk
Modern hoj CA 170 kg/160hk=1,06 kg/hk
Då utan förare.
Fast man borde väll räkna med förare, och då är förhållandet för hojen sämre. Och en hoj väger inte 170 kg. Det måste vara fabriksuppgifter utan däckvikt inräknat eller nått. http://www.sportrider.com/bikes/146_Weights_Measurements/

Säg 70 kg förare och 190 kg cykel. Det blir 260 kg / 160 hk= 1,625 kg / hk
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Bearing skrev:
Fast man borde väll räkna med förare, och då är förhållandet för hojen sämre. Och en hoj väger inte 170 kg. Det måste vara fabriksuppgifter utan däckvikt inräknat eller nått. http://www.sportrider.com/bikes/146_Weights_Measurements/

Säg 70 kg förare och 190 kg cykel. Det blir 260 kg / 160 hk= 1,625 kg / hk

Exakt.

Så för att sammafatta: Svaret på frågan är att bilen kostar cirka 500 000, vilket är det ungefärliga priset för en Turboradical, om man vill att hojen ska matchas rakt fram i varje fartregister.

Räcker det med lika snabb runt i stort sett vilken bana som helst, så räcker en icke turboförsedd radical gott. Pris cirka 350 000.

Vill du ha lite mer komfort och glänsfaktor föreslår jag en Koenigsegg CCR. Den har nästan på pricken samma vikt/effekt som den vanliga literhojarna. Pris cirka 3.5-4 miljoner.

Begpriser är inte medräknat då det är godtyckligt.
Trim är inte med medräknat då det är godtyckligt.
Allt icke gatregistrerat är inte medräknat då det är godtyckligt.

Sista posten? :tungan
 
Last edited:

TLRR

Guest
Bo_jahn skrev:
Jag skulle vilja säga tvärtom. Den typiska 4-hjulsdrivna bilen har ett övertag från start, eftersom framhjulet sticker till väders på mc:n. Sen tappar den efter kanske 50km/h beroende på i allmänhet sämre vikt/effekt. Så det är alltså det lägre vikteffekten som gör att bilar i allmänhet är långsammare, inte massan som måste accelereras.

Ja vi har olika uppfattningar och sett olika race verkar det som.Men det skulle vara väldigt intressant och se en sådan bil med tanke på problem med turbotryck vid start och växling upp till hundra. Får helt enkelt titta på några race i sommar.Som jag sa tidigare jag går att överbevisa. :pannkyss
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
TLRR skrev:
Ja vi har olika uppfattningar och sett olika race verkar det som.Men det skulle vara väldigt intressant och se en sådan bil med tanke på problem med turbotryck vid start och växling upp till hundra. Får helt enkelt titta på några race i sommar.Som jag sa tidigare jag går att överbevisa. :pannkyss

Grejen är den att en Literhoj har dessa prestanda som standard. Ska du ha en "vanlig" bil med samma prestanda måste du trimma. OCh då är det mycket att tänka på som folk inte gör, pga okunskap eller för att det kostar för mycket pengar. Däcksval, ALS, transmission som håller.. Allt är inte effekt. Så i 9 fall av 10 är MCn snabbare rakt fram än även den häftigaste trimamde kärran. MEN. Det förändrar inte att en ordentligt byggd bil som t.ex evon som diskuteras ovan beter sig på det sättet jag beskrev. Den kommer dock inte att tappa något efter 50 mer än vid växlingarna..

Friends? :pannkyss
 

TLRR

Guest
Bearing skrev:
Fast man borde väll räkna med förare, och då är förhållandet för hojen sämre. Och en hoj väger inte 170 kg. Det måste vara fabriksuppgifter utan däckvikt inräknat eller nått. http://www.sportrider.com/bikes/146_Weights_Measurements/

Säg 70 kg förare och 190 kg cykel. Det blir 260 kg / 160 hk= 1,625 kg / hk

Jo det är sant i det här fallet är det ju extremt trimmat mot standard.
men låt oss säga en busa med turbo. lite mer jämt i det här fallet.
Men det jag pladdrat om här är ju att det är en allmän uppfattnig om att bara för att "polaren har en trimmad Subaru på 300-350 hk så drar han alla bågar"
det är den uppfattningen som är jobbig att höra så fort man stannat med hojen vid donken på sveavägen.

Edit: du tog orden ur min mun,ja vi är vänner träffas vi ska du få en bira.
Och snacka vidare för det är inte ett enkelt ämne . :pannkyss
 
Last edited:

TLRR

Guest
Nu menade jag att svara på Bo Jahn´s sista inlägg med mitt förra inlägg :fyllisar
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top