vad kostar bilen som går som en 1L sporthoj?

TLRR

Guest
Bo_jahn skrev:
Hur breddar man däck :va

:tungan


0-100 på 2,6 sekunder ger för övrigt en genomsnittsacceleration på cirka 1.1g. Det går bra även med vanliga gatdäck, på vanlig väg.

Hehe du vet va svenne.Fälgarna som breddas sedan monteras det bredare gatdäck :tomten

Ok jag är inte överbevisad,men om du ger mig formeln för uträkningarna.(Koms inte ihåg) så ska jag försöka tänka på det :banana
 
Last edited:

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Ort
Götlaborg
Hoj
Ras
Mr Edholm skrev:
Förhållandet Effekt/vikt skiljer sig "lite" mellan en bil och en hoj....ska du få samma resultat mellan båda så måste den där bilen ha fyrsiffrigt med hästar under huven...

Verkligen?

Hoj + Förare inkl ställ = ca 0,6-0,7 hk per kg.


Pöss! :)
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Ska mna vara lite jobbig så gör ju inte många av bilarna de tider de gör på klistrad strip med rätt däck, på gatan.
Man kan blandra in dragster och fan och hans moster, är det så viktigt att det kan tänkas finnas bilar som åker arslet av standardhojarna rakt fram?
Nej, för hojåkning handlar om en helhetskänsla, man kör hoj helt enkelt, vilket ju inte går att ersätta med vilken bil ni än skriver här, ingen.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
TLRR skrev:
Hehe du vet va svenne.Fälgarna som breddas sedan monteras det bredare gatdäck :tomten

Ok jag är inte överbevisad,men om du ger mig formeln för uträkningarna.(Koms inte ihåg) så ska jag försöka tänka på det :banana

Ok. Det är inte så mycket en formel som några tumregler som stämmer överraskande bra.

1. En normaltung bil kan generera ungefär 0.4-0.7 G per axel som deltar i arbetet beroende på däck, chassi osv, på normal asfalt av god kvalite. (Ej klistrad).

2. Det innebär alltså att vid en acceleration med en framhjulsdriven har vi en axel som överför kraften (2 däck). Då kan vi uppnå en acceleration från 0,4-0,7G. På grund av viktförskjutningen bakåt hamnar vi oftast nära det lägre värdet, kanske t.o.m. lite under.

En bakhjusdriven bil kan generera betydligt högre krafter, då vikten förskjuts och ger mer grepp i bakhjulen. 0,7G är inga problem.

Har vi däremot fyrhjulsdrift har vi 2 aktiva axlar, dvs att vi får framhjulens +
bakhjulens grepp som kan accelerera bilen. så t.ex. 0,4 + 0,7 G då.

Det ger 1,1G. Det innebär att bilen kan accelerara med ungefär 39 km/h varje sekund utan att tappa greppet. Efter 2,6 sekunder är farten 100 km/h.

Den uppgivna tiden ligger alltså på det teoretiska maxvärdet för normala bilar. Nu är denna bil lättad och har lite klibbigare däck säkert, vilket ger ett något högre G-max, som ger tid att smyga in en växling eller 2 antagligen.
 
Last edited:

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Bo_jahn skrev:
Börjar låta lite som Ducati-tråden här.. "Känslan är viktigast"

Aj, slå mig inte. :D


Jag ska vara tyst nu. :)
Tja inte kör man ju motorcykel för att det är tråkigt?
Man gillar det helt enkelt, och en del föredarra bilar, inget konstigt alls.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Nej, nej. Klart att det är så. Det roliga var omsvinget i tråden mot första post:en. Men ta inte så hårt på det jag sa, jag gödslade ju med smileys för att vara tydlig. :banana
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Bo_jahn skrev:
Nej, nej. Klart att det är så. Det roliga var omsvinget i tråden mot första post:en. Men ta inte så hårt på det jag sa, jag gödslade ju med smileys för att vara tydlig. :banana
Äh, jag blir inte sur, men man har läst en del bil vs hoj trådar nu, fast jag förundras över tat folk tycker att det är det viktigaste, ja alltså att det snabbaste fordonet är det som avgör vad man kör.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top