vad kostar MC kort??? (ny här)

Henke

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blå med 167hk -06:a
Körde ca 70 mil privat med Mr GSX1100R som handledare. :rock
Gick samtidigt på körskolan och körde 6st lektioner,
Kostade ca 4000kr, de hade nåt spec. erbjudande när jag började.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Om man kör allt privat håller med egen hoj fixar böcker själv osv vad kan man komma undan med som billigast då?

Syntest+Körkortstillstånd+uppkörning
Räcker det? Vad kostar det

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Re: Re: vad kostar MC kort??? (ny här)

Jag tror nog det kan hjälpa eftersom då sitter gas, broms, koppling, växling och allt det redan i bakhuvudet. Kan tänka mig att det krävs någon/några lektioner annars innan det ska flyta bra... Kommer faktist inte ihåg vad mitt kostade men jag läste teorin själv och tog fyra lektioner....

- Johan

electronaut skrev:
Hjälper inte så mycket om man har kört cross och moppe innan. Tyvärr får man inte köra upp på dom :( Körskolorna brukar ha en sevenfifty som väger ca 300kg. Det är liiiiite skillnad med att göra garagesväng med en sån och en cross. Sen att köra i trafiken med mc är annorlunda än att köra bil. Teorin är sprättlätt :tummenupp Räkna med att du kanske behöver 10 lektioner om man vill va nogorlunda säker. Ca 5000kr + massa avgifter 1500kr. Var ungefär vad jag la ut tror jag.

Joakim

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Tog körkort först på lätt för 12 år sedan och har för mig att det gick på ca 5000kr då, vart en hel del övningsköra privat samt kört cross och moped innan.
Körde sedan upp för tung direkt vid 18 år (dagen efter då det inte fanns tid samma dag :D ) och la ca 3000kr på det körkortet, tillstånd, uppkörning körlektion samt hyra hoj ett par dagar.

:tummenupp

Buzz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
thumper
sgtpepper skrev:
Ja, det får du. Hojen måste dock överrensstämma med kraven för den behörighet du kör upp för.

Klippt från Vägverket:

När du kör upp för Behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW

När du kör upp för Behörighet A, begränsad
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg

När du kör upp för Behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW

Så man får inte köra upp på en 250cc hoj? jobbigt...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Totalt inklusive övningskörningtillstånd kostade det 4100 nånting...

Men då tog det faan lång tid innan garagesvängen satt som den skulle klarar du den borde du kunna komm undan billigare

CBRDea

Trying is the first step towards failure
Gick med
25 Mar 2003
i ett grönt hus vid en fotbollsplan i gbg
Hoj
Fireblade Tiger Edition
Jag tog mitt kort i höstas och det kostade c:a 7000:- och tog ungefär två månader från det att jag satte min fot på körskolan tills dess att jag hade kortet i näven. Jag körde ganska mycket privat med farsan och syskonen. Definitivt värt pengarna!!!

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
Jag lägger ut, 3300, kör 10 lektioner (med egen hoj) och uppkörning med egen hoj!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
beror på vart man bor!

det här med körkort beror ganska mycket på vart man bor teorin och manöverproven är ju samma för alla men att köra i storstad eller på landet är faktiskt en rätt så stor skillnad det är lixom lite mera att hålla koll på mitt inne i stan än på landsvägen!!

tycker att du bör ha en budget på ca 10 papp så att du vet att du kan bli klar så att det inte skiter sig helt om du ex vis klantar till det på första uppkörningen eller liknande det är rätt så lätt gort om man inte är dundersäker på sig själv hojen väglaget gårdagens middag och om det är medvind mm mm ..

men det är bara att kämpa på om det kostar 5 eller 15 tusen spelar ingen roll bara du känner att du har kontroll över dig och situationen så är det värt pengarna (låter som en moralkärring men det är så som det är)

jag har i alla fall hunnit med 13 mil i dag och det blir väll ett par till innan solen försvinner helt :)

Buzz

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
thumper
Kör man upp för A1 kort får man automatiskt A-behörighet efter 2 år eller hur är det?. Om man fyllt 20 eller vad det nu är.

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
har kollat upp lite idag... mitt övningskörningstillstånd gäller 4 år, och därmed behöver jag inte söka nytt då det bara är 3 år gammalt...

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Buzz skrev:
Kör man upp för A1 kort får man automatiskt A-behörighet efter 2 år eller hur är det?. Om man fyllt 20 eller vad det nu är.

Nej.
Du får inte Tungtkort om du bara har lätt kort.
Har du däremot Tungt med begränsning (eller vad det nu heter) så får du tungt kort efter 2 år.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Showtime skrev:
Jag kör upp med min R6 a

Tungtkort --> minst 700cc :fakta

Men jag vet en som kört upp för tungt med en cbr600.
Fast igentligen så är det fel.
Lite sjukt är det, körskolans 750 har 80hästar, cbren har 105. Men för lite kubik och bara för det så skulle man inte få köra upp med den. skumma regler...

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Tror jag kom undast billigast! 1800:- Det var for uppkorning, uppskrivning, tillverkningsavgift och EN dubbellektion!

Men sa ar jag en naturbegavning ocksa!!!

For ovrigt sa korde jag upp pa min Blade! Korledaren sa bara: "Ja du har ju tillrackligt med effekt i alla fall nar jag kom till uppkorningen". Och den gick galant!

Lycka till med kortet!

svan_svan

SÅLD
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zx9r såld
fredrik_wt skrev:
ja... jag är som sagt ny här på forumet... är sugen som f*n på att ta MC kort, tänkte bara höra vad det kostar på ett cirkus, Har ingen direkt möjlighet till privat övningskörning, har dock kört både cross och moppe, har ett år gammalt körkort så teorin sitter i.

Eftersom jag bara är 19år vill jag ha nåt som är billigt att försäkra, nån off-road typ XR, XT eller DR... vad bör man välja och vad betalar ni i försäkring??

alla svar mottages tacksamt :rolleyes:

Kör själv mycket!!... så behöver det inte gå mer än ett par tusen eller tre.. :hej

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
fredrik_wt skrev:
ja... jag är som sagt ny här på forumet... är sugen som f*n på att ta MC kort, tänkte bara höra vad det kostar :rolleyes:

Kostnad beror mycket på hur mycket du behöver köra. Kolla länken nedan för mer info. Körde själv upp på den skola de har i Bollnäs rekomenderar den skolan :tummenupp

LÄNK

/Mange

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM