Säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt. I detta fallet är det svårt att bedömma eftersom ord står mot ord.
Har köparen kört hojen så kan det antas att dessa fel skall ha upptäckts. Hypotetiskt sett så kan säljaren ha så dålig koll att han tycker att hojen är ok. Har den dessutom gått igenom en besiktning nyligen så talar det till säljarens fördel.
Om det kan bevisas att säljaren medvetet dolt ett väsentligt fel som rimligen inte kunnat upptäckas av köparen så kan man diskutera kompensation osv. Men det är mycket svårt att få skadestånd. Det man kan göra är att få säljaren att gå med på en prissänkning (motsvarande reparationskostnaderna) eller häva köpet.
Säg tex att du istället köpt en transportbil och tagit dig till en tävling. Det visar sig att bilen har varit krockad, är ramsned och trafikfarlig. Du kan inte anses ha kunskapen att upptäcka detta vid köpet och säljaren har då medvetet underlåtit att berätta om det dolda felet. Köparen får då ta det till rätten för att häva köpet samt kräva ersättning för de extra kostnader han ådragit sig för transport hem (hyrtransport, hotell etc).
Har svårt att säga exakt vad du skall göra. Men jag hade kontaktat verkstaden och bett dom om ett utlåtande om hur allvarligt felet var och hur den kunnat gå igenom en besiktning i detta skick (dom provkör ju). Därefter kontakta säljaren med detta i ryggen och kräv en prisnedsättning på minst halva reparatioskostnaden.
----------------------------------
Copy paste från Lawline ang motorras på en cross som säljaren hävdat var nyrenoverad och verkstaden senare konstaterat att så inte var fallet:
Enligt köplagen 13 §, så övergår risken på köparen, när varan avlämnats enligt avtalet. Detta innebär att det är du som måste bevisa att det föreligger fel i varan.
Om du kan bevisa detta (be t.ex. om ett utlåtande ifrån verkstaden) så har säljaren ett ansvar. Dock är det alltid svårt att bevisa exakt vad som utfästs och avtalats när inget kvitto har skrivits (även om ett muntligt avtal är lika giltigt i lagens mening).
Enligt 17 § köplagen, så skall varan i form av art,mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
•1. vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används,
•2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning,
•3. ha egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
•4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Om varan avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket eller i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, är varan att anse som felaktig.
I detta avseende bedömer jag att varan är felaktig enligt 1 punkten samt sista stycket. Säljaren gjorde en utfästelse om en fungerande nyrenoverad motor, och du hade inte fog att förutsätta att detta inte stämde. Med en dålig motor kan crossen inte heller användas för sitt avsedda ändamål.
Enligt 30 § får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd enligt 37 § om varan är felaktig och felet inte beror på dig som köpare eller något förhållande på din sida. Du får även hålla inne med betalningen enligt 42 §. För hävning av köpet krävs dock att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig som köpare och att säljaren insåg eller borde ha insett detta. (Men då säljaren gjort en utfästelse eller garanti som i ditt fall, så presumerar man att säljaren insåg avtalsbrottet).
För att läsa vidare i lagtexten, klicka
https://lagen.nu/1990:931
Du måste dock reklamera att varan är felaktig enligt 32 § för att kunna åberopa att varan är felaktig.
32 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Reklamerar köparen inte inom två år från det att han har tagit emot varan, förlorar han rätten att åberopa felet, om inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.