Vad säger lagen !?

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Du kanske skulle ha pratat med förra ägaren innan du kostade på den 7000:-.

Har försökt att nå han idag 3 ggr, sen skickade han ett sms och sa att han satt i ett möte, det var 4 timmar sen, ringde för 1 minut sen, då tar han bara inte upp luren. Med andra ord så ska jag lära mig om mina misstag. Nästa gång jag ska köpa hojen då ska jag provköra den än längre tur, för att verkligen känna på den...

Ozzi

Guest
Du är lika rökt som en böckling i det här fallet, den så kallade undersökningsplikten går väldigt långt, och med tanke på hur du kollade upp hojen så kan man ju bara säga så här....lärpengar, du lär inte göra om det.:tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Men om inte bilprovningen och köparen upptäcker felen. Varför skulle då säljaren göra det? Och om han visste om det så är den fortfarande besiktigad en vecka innan köp... Svårt att mosa hojjen totalt på den tiden...

Sluta gnäll och provkör bättre nästa gång!

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Jag råkade ut för detta för ett antal år sedan vid köp av en CR250. Jag tyckte fjädringen bak var hård och ägaren sa att han ställt den så medvetet. När jag köpt hojen och kontrollerade fjädringen visade det sig att dämpkolven var sned. Därför funkade inte fjädringen.
Jag tog kontakt med säljaren som nekade till allt. Jag tog kontakt med konsumentverket och en advokat för att få råd.
Lagstiftningen är SOLKLAR! Samma regler gäller vid privatköp som vid köp hos handlare.
Säljaren ÄR skyldig att upplys om fel han känner till. Skulle varan ändå ha defekter, som säljaren inte känner till, som gör att varan inte överensstämmer med det tilltänkta bruket, SKALL säljaren antingen häva köpet eller åtgärda felet, alternativt återbetala utlägg enligt kvitto för åtgärd av felet så att varan är i det skick som köparen har rätt att förvänta sig, baserat på tilltänkt användning.

Så bara på honom.!
Han SKALL ersätta defekter som gör din hoj obrukbar för det ändamål du tänkt dig, det vill säga, köra säkert på allmän väg.

TIPS: Sälj alltid era hojar som DEFEKTA. INTE "Befintligt skick"! denna term finns inte och håller inte rent juridiskt eftersom det är subjektivt.
Säljer ni den som DEFEKT har ni skyddat er för eventuella fel.
Förklara bara för köparen varför ni vill skriva in detta i kvittot eller köpekontraktet.

Håller på nu att försöka ta kontakt med han men han svarar icke i telefonen. Ska nog slå #31# imorn, så svarar han nog, hoppas jag.

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Det jag blir mest förbannad över är:
1.Mig själv
2.Hur fan gick den igenom besiktningen!?
3.Har inte människor någon moral!?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
bakdäck material + byte går på 3k på ett sådant ställe som du varit på.

Då är 4k kvar. Försök dela på den smällen med säljaren.

2k var!

Mina 5 cent!

Vad kostar 7000:-

1. Bromsklossarna
2. Nytt backdäck ( men det visste jag om och det borde jag egentligen inte räknat in i dom 7000:- ).
3. Styrlager
4. Balansera framhjulet ( om jag skrev d rätt )
5. Rätta in framfäjlen
6. Tiden... verkstan tar rätt så mycket i timmen för arbetet.

Kommer att ringa honom strax.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eller så lägger du ett brev i lådan där du på ett sansat vis förklarar hur lagen säger och ger honom chansen att kontakta dig.. Skriv att annars går det till rättssak.

Och skriver vadå?

"Hej, jag upppfyllde inte min undersökningsplikt och ämnar dra detta till meningslös rättegång utan chans att vinna om du inte ersätter det du inte har något som helst juridiskt ansvar för"!

:glömdet

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det jag blir mest förbannad över är:
1.Mig själv
2.Hur fan gick den igenom besiktningen!?
3.Har inte människor någon moral!?

1. Man gör bort sig ibland, en del av livet :)

2. Där har du möjligtvis något att dra i om du nu skulle vilja gå vidare. Det finns ju om säljaren inte kört 1000 mil på 2 veckor inte en chans att skicket förändrats så mkt. Du skulle då kunna kräva dem på skadestånd för att du med deras protokoll som grund köpt en undermålig produkt. Med hänvisning till trafiksäkerheten skulle du tom ha en rimlig chans att få rätt då deras ansvar gäller mot fordonet och inte ägaren.

3. Utgå inte från att säljaren ens visste. Dessutom så nej, de flesta skulle nog sälja och hoppas på att få så mkt som möjligt i det läget. Så ere!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Vad kostar 7000:-

1. Bromsklossarna
2. Nytt backdäck ( men det visste jag om och det borde jag egentligen inte räknat in i dom 7000:- ).
3. Styrlager
4. Balansera framhjulet ( om jag skrev d rätt )
5. Rätta in framfäjlen
6. Tiden... verkstan tar rätt så mycket i timmen för arbetet.

Ok men däck och byte ca 2000:-?
så återstår 5000 för ovanståede jobb och delar.

Bromsklossar kanske 500:-
och typ 4500:- för byte bromsar , dra åt styrlagret, balansera hjulet och rikta in gaffeln (som jag gissar var problemet)
Häng mig nu inte för prisuppgifter, höftar bara grovt.

Fan man kanske skulle börja ta betalt! :D

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Ok men däck och byte ca 2000:-?
så återstår 5000 för ovanståede jobb och delar.

Bromsklossar kanske 500:-
och typ 4500:- för byte bromsar , dra åt styrlagret, balansera hjulet och rikta in gaffeln (som jag gissar var problemet)
Häng mig nu inte för prisuppgifter, höftar bara grovt.

Fan man kanske skulle börja ta betalt! :D

1. Däck 1631
2. Bromskloss 764
3. Byte frambelägg 300
4. Däckbyte bak 400
5. Balancering framhjul 400
6. Rätta till framfäljen 1300
7. Byta styrlager 2500 ink. arbete

Blev mer än 7000:- ...

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Styrlagret går inte att justera då det inte är koniskt, kostar dock runt 500 att byta pluss jobb. bromsklossarna kostar nog närmare 1000 än 500. Däcket plus montering 2200, tid för att montera allt och rikta gaffeln tar en stund.

givetvis tar verkstan betalt för prylar och arbete. Det hade kanske kostat hälften totalt sett om man gjort jobbet själv och inte anser sin egen tid vara värt något.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Du skriver ju själv att den vibrera i alla växlar på 5000varv, d måste du ju ha känt när du provkörde den!? Du verkar ju inte så himla okunnig som du ger sken av. :va

Hejsan allihopa !

Köpte idag en Honda CBR600f4i 2001 år's modell. När jag körde den ikväll så märkte jag att styret började vibrera satans mycket efter 5-5,500 varv. Oavsett vilken växel jag låg på. Killen jag köpte hojen av jobbar som en mekaniker ( som han sa ). Inan han sålde hojen till mig så kollade han ventilerna ( dom va bra sa han ), bytte drivpacketet och kedjan. Jag kikade på drivpacketet och den var mkt fräsch, kedjan var bra spänd och smord som den ska.
Vad kan det vara för fel ? Eller är det normalt för en Honda CBR? Ägde nämnligen innan Ducati Monster och då vibrerade allt, men det var Ducati :).

Tackar för svar på förhand.

P.S Hojen har rullat 2500mil, dåvarande ägare servat den vid 2400 mil.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Så bara på honom.!
Han SKALL ersätta defekter som gör din hoj obrukbar för det ändamål du tänkt dig, det vill säga, köra säkert på allmän väg.

Själva brukandet av hojen är ju i sig väldigt subjektivt så det är inget solklart fall. Säljaren är tvungen att ersätta absolut, men det åligger fortfarande köparen att undersöka objektet. Såpass "synliga" defekter som bromsarna, styrlagren och fälgen kan jag med min juridiska kompetens nästan säkert säga att han är chanslös på.

Dessutom gör man mycket jämförelser inom juridiken. Priset kommer ha stor betydelse för utfallet. Om hojen var billig i förhållande till marknaden blir det svårare för dig, och tvärtom. Att försöka skadar inte, men var inte beredd på några riksdaler tyvärr.

Lagstiftningen är SOLKLAR! Samma regler gäller vid privatköp som vid köp hos handlare.

Nja, det är inte samma regler som gäller mellan två privatpersoner gentemot privatperson och näringsidkare. Det är tom. två olika lagrum, köplagen och konsumentköplagen.

Exempelvis har du mycket snällare tolkningsutrymme i konsumentköplagen, man tolkar nästan alltid åt den svagare parten.

INTE "Befintligt skick"! denna term finns inte och håller inte rent juridiskt eftersom det är subjektivt.

Befintligt skick finns visst det and används flitigt, men det är knappast en garanti eller säkerhet för säljaren. Lögner, dolda fel, ockerpris etc. täcks inte av "befintligt skick".

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Styrlagret går inte att justera då det inte är koniskt, kostar dock runt 500 att byta pluss jobb. bromsklossarna kostar nog närmare 1000 än 500. Däcket plus montering 2200, tid för att montera allt och rikta gaffeln tar en stund.

givetvis tar verkstan betalt för prylar och arbete. Det hade kanske kostat hälften totalt sett om man gjort jobbet själv och inte anser sin egen tid vara värt något.

Jag är inte lat. Tycker det är skitkul att mecka med saker och liknande, men jag har varken garage eller instrument till det. Boken ere ingen problem, bara kolla upp saker på internet. Inga polare som kör hoj förutom kanske en, men han tjänar rätt så mycket så han lämnar alltid in sin hoj och bil på verkstad.

tkdrille

Guest
Emm om jag får tillägga en sak. Om du redan fixat de här för 7 lappar på hojjen. Då hade jag som säljare faktiskt bara sagt till dig att de var synd om dig. För de var dyrt. Och om då säljaren känner att han vill bidra dig så får man ju komma överens var man lämnar in hojjen.
Förövrigt så kan ju även han vara lika dålig på hojjar.
När jag själv säljer saker så säger jag åt köparen att han får kolla upp de själv. Och de jag verkligen vet talar jag om. Men bromsbelägg liksom hur ofta kollar man de =)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Med så mycket konstiga påståenden och övertro till vad lagstiftningen kan göra, så borde nog någon göra en konsumentstickytråd.

/My two korvören

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...