Vad säger lagen !?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Det bästa med internet och forum är att man får skriva precis vad man vill.

Ring och konfrontera säljaren. Det kommer tyvärr bli rätt svårt att bevisa att den var skadad när du köpte motorcykeln men det kostar inget att prova.

Styrlagret ger sig ju inte över en natt, bromsbeläggen tappar inte heller allt belägg över natten, sned fälg kan ju vara svårare om det nu inte skulle finnas gamla märken.

Däremot är det nog inte speciellt lätt att häva köpet men visst borde man kunna komma överens om en viss ersättning.

Not sent from an iProduct...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Skitsnack att det är.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Salja-bil-som-privatperson/#Befintligt

Gäller för bilar förvisso men varför skulle MCn vara annorlunda dett till lagen?

Du har helt rätt i detta, dvs om säljaren avsiktligt försöker att dölja felen.

I detta fall har köparen missat bromsklossarna var slitna.

I detta fall har köparen missat att styrlager var slitet.

I detta fall har köparen missat att främre fälg var skadad.

1. Säljaren gav spekulant/köparen tid att undersöka fordonet.
2. Säljaren gav spekulant/köparen tid att provköra fordonet.

Fanns skada på främre fälg vid tidpunkt då köparen undersökte fordonet, eller har skadan uppkommit i efterhand? Bevisning?

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Du har helt rätt i detta, dvs om säljaren avsiktligt försöker att dölja felen.

I detta fall har köparen missat bromsklossarna var slitna.

I detta fall har köparen missat att styrlager var slitet.

I detta fall har köparen missat att främre fälg var skadad.

1. Säljaren gav spekulant/köparen tid att undersöka fordonet.
2. Säljaren gav spekulant/köparen tid att provköra fordonet.

Fanns skada på främre fälg vid tidpunkt då köparen undersökte fordonet, eller har skadan uppkommit i efterhand? Bevisning?
Absolut, som jag själv skrivit tidigare så är det på inget sätt lätt att bevisa så länge man inte får säljaren att erkänna om dessa fanns där tidigare eller ej. Men någon omöjlighet är det inte och man är inte laglös som privatperson vid sälj/köp.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Tror faktiskt att detta är i princip laglöst land sas. Ärendet gäller 7.000SEK ung plus lite runtomkring kostnader i övrigt.
Du tar det till allmän domstol, och sen då. säljaren ger dig inga pengar och där sitter du!? Möjligheten att få rätt måste dessutom ses som liten då besiktning har utförts innan köp.
Gå hela vägen med kronofogde etc. Det tar en evighet och kommer kosta mer än det kan ge och du riskerar att ändå ej få något för det.

Tror tom polis/domstol/konsumentvägledare eller vart man nu kan/vill vända sig öppet kommer säga till dig att "lös det på annat vis och stör inte oss"..

Det tror jag, om inte killen är en reko kille naturligtvis.

Pengarna är väck.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Du har ju 14 dagars ångerrätt på allt skit du köper, oavsett om det är privatperson eller företag. Du har ju kvitto!?

Bara att lämna tillbaka skitet, eller så dra det vidare. 7 000 spänn är ganska mycket extra för hojen.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jösses.

Det har varit mer eller mindre lyckade spekulationer här i tråden (14-dagars ångerrätt på privatköp av beg. mc, jomenvisst), men för att ge ett svar på din ursprungliga fråga säger praxis att du inte har stor chans att få kompensation från säljaren. Det betyder inte att det inte är värt att fråga honom.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Märkligt att inte besiktningen anmärkte på dessa fel. Dom ska ha sett slitna belägg och absolut känt om styrlagret glappade dessutom provkör dom och då skulle de märkt att fälgen var skev. Det är ju 3 uppenbara trafiksäkerhets fel som dessutom inte direkt uppkommer på ett par dagar för det mesta.
För att spela jävulens advokat, ja med det i ryggen kan nog säljaren hävda att han inte hade en aning och därför inte kunde informera om det (och detta utan att anta att han ljuger, om min hoj går genom en besiktning med blankt papper räknar nog inte jag heller med att hitta 3 så allvarliga fel direkt efteråt).

Utöver detta så ligger det en stor undersökningsplikt hos köparen även om även han har rättigheter. I detta fall med så uppenbara fel är det osäkert om man kan bestrida eller kräva ersättning.
Nu dömmer jag inte dig som köpare utan detta är ett generellt råd, ta alltid med en kunnig polare om man känner sig osäker själv på tekniken.

När det gäller ångerrätt så är det inte så enkelt. Ja man använda sig av ångerrätt även i sådana här affärer men åter igen så styr undersökningsplikten detta rätt hårt. Uppenbara saker som man ändå inte ser eller själv underlåter sig att kontrollera då gäller inte heller ångerrätt för de sepcifika felen. I detta fall skulle jag tyvärr räkna med att bromsar, styrglapp och skev fälg stämmer rätt bra överens på saker köparen ska kontrollerat. Att man inte kört en provrunda på annat än en kort 30 sträcka är åter igen tyvärr köparens eget fel och han borde ha kört en ordentlig testrunda.
Inget av detta är menat som kritik utan tyvärr är det rent generellt så det gäller. Därmed inte sagt att man inte kan driva det, utsikterna ser jag inte som allt för ljusa dock.

/Benny

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Du har ju 14 dagars ångerrätt på allt skit du köper, oavsett om det är privatperson eller företag.
Hehe, dagens fail! :1pajas

Galen ryss: Ring säljaren, berätta läget, ta reda på varför han inte berättade om dessa brister, om han är godhjärtat kanske han hjälper dela på kostnaden. Det är ditt bästa hopp, för i rättegången kommer du inte långt av orsaker förklarade i tidigare inlägg.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, det finns lagar som reglerar sådant. Du finner dem både i köplagen (som gäller mellan 2 privatpersoner) och konsumentköplagen.

I båda fallen gäller ytterst att du har undersökningsplikt.

Du har ju 14 dagars ångerrätt på allt skit du köper, oavsett om det är privatperson eller företag. Du har ju kvitto!?

Bara att lämna tillbaka skitet, eller så dra det vidare. 7 000 spänn är ganska mycket extra för hojen.

???? :va

Eller inte!

14 dagar ånger gäller distansköplagen, du har inte ens stöd i konsumentköplagen för nya saker (typ köpa kläder) för det, och definitivt inte i köplagen som gäller i det här fallet.

Last edited:

Iceheat

Allt går bara man ger sig fan på det.
Gick med
6 Feb 2011
Hoj
Yamaha :FZS 600 2002, FZR 1000 1987, TDM 900 2004, YZ 250 1990, WR 426 2001, Suzuki RMZ 450 2005 Motardkitad, 2stBanhojar R6 2002
Juridiskt sett har dessvärre inget att komma med. Någon påstår att kända fel kan man driva vidare. Ja, om du kan bevisa att säljaren kände till dessa. Även om han kände till dem så kan han bara åberopa att du vatt informerad om dessa i samband med köpet och att priset var satt där efter. Återigen skall du bevisa motsatsen vilket blir svårt.
Kontakta säljaren förklara din situation, har denne någon heder i kroppen kanske denne kan gå med på någon form av kompenstion.
Tyvärr sitter du dåligt till i detta.
Funkar inte det bit ihop och gå vidare med ditt liv. Ta med någon som kan något nästa gång och bestäm dig inte då du ser annonsen utan då du provkört hojen. Det finns gott om hojar i vettigt skick till bra pengar.
Lycka till.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa

Galen ryss: Ring säljaren, berätta läget, ta reda på varför han inte berättade om dessa brister, om han är godhjärtat kanske han hjälper dela på kostnaden. Det är ditt bästa hopp, för i rättegången kommer du inte långt av orsaker förklarade i tidigare inlägg.

Ja, det finns lagar som reglerar sådant. Du finner dem både i köplagen (som gäller mellan 2 privatpersoner) och konsumentköplagen.

I båda fallen gäller ytterst att du har undersökningsplikt.

???? :va

Eller inte!

14 dagar ånger gäller distansköplagen, du har inte ens stöd i konsumentköplagen för nya saker (typ köpa kläder) för det, och definitivt inte i köplagen som gäller i det här fallet.

Dagens fail? Baah ät mig, hehe. Jag har för mig du har öppetköp på saker man köper privat så som bilar etc? Eller det kanske är ändrat, eller inte ens existerat? :kulspruta
Men du vet vad snubben bor? Bara att åka hem och ta ett snack med han? Du har ju uppenbarligen blivit feteblåst och sånt suger..

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Dagens fail? Baah ät mig, hehe. Jag har för mig du har öppetköp på saker man köper privat så som bilar etc? Eller det kanske är ändrat, eller inte ens existerat? :kulspruta
Men du vet vad snubben bor? Bara att åka hem och ta ett snack med han? Du har ju uppenbarligen blivit feteblåst och sånt suger..

1. Öppet köp i köplagen har ALDRIG funnits. Det du har är möjligheten till avhjälpande eller efter 3 (praxis) tillfällen till det häv av köp. Men det spelar ingen roll nu för undersökningsplikten är rätt tuff, framförallt på gamla hojar man kan förvänta sig fel på.

2. Åka hem till??? :va

Killen har köpt något utan att ens provköra först. Skulle min förra hoj rasat efter en vecka och köparen kommit tillbaka för att spela tuff hade jag gått Hulken på honom!

Dessutom var den nybesiktigad så säljaren har mer stor sannolikhet inte haft en aning om bristerna. Så vad är det att bråka om? Han ´gjorde en dålig deal, tough luck.

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Vad kostar 7000:-

1. Bromsklossarna
2. Nytt backdäck ( men det visste jag om och det borde jag egentligen inte räknat in i dom 7000:- ).
3. Styrlager
4. Balansera framhjulet ( om jag skrev d rätt )
5. Rätta in framfäjlen
6. Tiden... verkstan tar rätt så mycket i timmen för arbetet.

Kommer att ringa honom strax.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...