SkorvKalle
2 hjul för mycket
Kör till skolan för sista gången denna terminen, skolavslutning idag. Jag kör som vanligt till skolan, samma väg som alltid och helt plötsligt hoppar det ut en trafikpolis från ingenstans.. släpper förbi bilen framför mig och vinkar in mig. Stannar, får visa körkortet. sen lyder resten av konversationen såhär:
-P: Snygg hjälm
*J: Tackar
-P: Får du verkligen ha den på?
*J: Ja, det skulle jag tro
-P: Hur sitter den fast då?
*J: Den sitter fast med ett karborrband på visiret
-P: Okej, jag ska bara in i bilen och kolla en sak..
10 minuter senare kommer han tillbaka
-P: Nädu, det där är inte lagligt, den får du ta av genast
*J: Jaha, säger jag utan att fråga varför
-P: Nä förstår du, det förstör konstruktionen i hjälmen ifall du skulle trilla och då gäller inte försäkringen. Det är inte heller tillåtet att sätta klistermärke på hjälmen om det inte är ett speciellt sorts material.
*J: Nähä, tack då då vet jag det
Jag tar av fuzhaten och under har jag 2 sporthoj.com klistermärke samt mitt nick SkorvKalle på som ett klistermärke, tror inte han såg det, så jag körde vidare. Fick bara en varning för fuzhaten, nästa gång rapporteras det. Kunde inte låta bli att skratta när jag körde därifrån..
ÄR det verkligen olagligt att köra med fuzhat? Ni som kör med fuzhats, har ni råkat ut för något liknande?
-P: Snygg hjälm
*J: Tackar
-P: Får du verkligen ha den på?
*J: Ja, det skulle jag tro
-P: Hur sitter den fast då?
*J: Den sitter fast med ett karborrband på visiret
-P: Okej, jag ska bara in i bilen och kolla en sak..
10 minuter senare kommer han tillbaka
-P: Nädu, det där är inte lagligt, den får du ta av genast
*J: Jaha, säger jag utan att fråga varför
-P: Nä förstår du, det förstör konstruktionen i hjälmen ifall du skulle trilla och då gäller inte försäkringen. Det är inte heller tillåtet att sätta klistermärke på hjälmen om det inte är ett speciellt sorts material.
*J: Nähä, tack då då vet jag det
Jag tar av fuzhaten och under har jag 2 sporthoj.com klistermärke samt mitt nick SkorvKalle på som ett klistermärke, tror inte han såg det, så jag körde vidare. Fick bara en varning för fuzhaten, nästa gång rapporteras det. Kunde inte låta bli att skratta när jag körde därifrån..
ÄR det verkligen olagligt att köra med fuzhat? Ni som kör med fuzhats, har ni råkat ut för något liknande?