Vad säger snuten om fuzhats? här har ni svaret

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Hoj
Cbr 954
SkorvKalle skrev:
attachment.php

Här e hjälmen ifråga som jag blev stoppad för
hur kian man ens överväga att sätta något så vedervärdigt på skann?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Mattias skrev:
Jag ska tipsa alla poliser jag ser om dessa styggelser som en del smaklösa inidvider väljer att ha på sina hjälmar. Snart ÄR det olagligt på riktigt, och då kan ni tacka mig.

Gött att det finns fler som insett vilka oerhört töntiga saker detta är. En som klär ut sig till kuk när han går och handlar mat visar prov på bättre smak än folk med fuzhats......

Pasi

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
KTM
Ser onekligen kul ut med fuzhats. Tråkigt bara ifall vinden skulle hugga tag i öronen och vända lurvbollen ett kvartsvarv eller så när man kör. :va

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Det MÅSTE förändra hjälmens egenskaper vid en vurpa, och knappast till det bättre :gnissla Fult nåt alldeles åt helvete är det också!! Inte roligt fult, bara FULT!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Hur ser man om man har en plasthjälm? Jag har en 4 år gammal Shoei för ca 3300 spänn. Är det en komposit tror ni?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag får för mig att alla hjälmar som används på väg ska vara godkända i svenska nånting, å därmed blir det olagligt eftersom du modifierat den med ickegodkända "tillbehör".

Fast nog kan man ha fel, som vanligt :p

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Klart det är olagligt!
Det är bara att välja mellan hets mot folkgrupp, förargelseväckande beteende eller osportsligt utseende...
Troligtvis blir det allihop... Bränn skiten :fatta! :D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
elvin2008 skrev:
ibland får man svar innan man ens hinner fråga! =)
men vad gör det om lacken löses upp? inte är lacken avgörande om hjälmen ska hålla ihop?

Såhär är det: Klistret på klistermärkena innehåller ett lösningsmedel som skall dunsta efter att klistermärket applicerats. Har man otur migrerar detta lösningsmedel in i hjälmplasten/kompositen. Det är inte så att det går hål precis, men det bildas mikrosprickor (även kallat environmental stress cracking, ESC) som försvagar hjälmen i precis det här området.

Står du sen på skallen är sannolikheten att en eventuell spricka i hjälmen startar vid klistermärket och sprider sig utåt. Detta gäller även för kompisithjälmar skulle jag tro, då de förutom själva fibermaterialet även innehåller någon typ av harts som kan vara känslig för lösningsmedlet i klistret.

Jag tror dock att effekten av lösningsmedel kan marginaliseras i just hjälmfallet, men vill man vara riktigt säker så ska man nog låta bli att använda klistermärken/spritpennor och dylikt på sin hjälm.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Alla fattar väl att de är direkt olagliga så fula som de är...

No offens korv ;)

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Starstriker skrev:
Såhär är det: Klistret på klistermärkena innehåller ett lösningsmedel som skall dunsta efter att klistermärket applicerats. Har man otur migrerar detta lösningsmedel in i hjälmplasten/kompositen. Det är inte så att det går hål precis, men det bildas mikrosprickor (även kallat environmental stress cracking, ESC) som försvagar hjälmen i precis det här området.

Står du sen på skallen är sannolikheten att en eventuell spricka i hjälmen startar vid klistermärket och sprider sig utåt. Detta gäller även för kompisithjälmar skulle jag tro, då de förutom själva fibermaterialet även innehåller någon typ av harts som kan vara känslig för lösningsmedlet i klistret.

Jag tror dock att effekten av lösningsmedel kan marginaliseras i just hjälmfallet, men vill man vara riktigt säker så ska man nog låta bli att använda klistermärken/spritpennor och dylikt på sin hjälm.

Spritpennor borde man få använda :va
Där är ju lösningsmedler ren alkohol och det kan väla inte förstöra plasten/kompositen?

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
PollySmurf skrev:
Spritpennor borde man få använda :va
Där är ju lösningsmedler ren alkohol och det kan väla inte förstöra plasten/kompositen?

Underskatta inte vad alkohol kan göra med plast!
I de läkemedelsförpackningar vi använder på jobbet så har vi en plastfilm som består av ett flertal lager av olika plaster. Vi använder även 70 % etanol för rengöring /desinfektion av processutrustningen.
Spriten och plastfilmen är inte bästa polare... För lång kontakttid så delaminerar filmen. Händer det med hjälen så är nog stötupptagningsförmågan ett minne blott.
Dock så kommer du knappast upp i såna mängder med en spritpenna att det skulle vara någon fara för hjälmen, värre med klistermärken.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
PacMan skrev:
Hur ser man om man har en plasthjälm? Jag har en 4 år gammal Shoei för ca 3300 spänn. Är det en komposit tror ni?
det finns ett enkelt sätt att pröva om det är komposit eller plast, (rätta mig om jag har fel, men jag tror det var så här man kunde göra) håll hjälmen ca 5cm över ett "stumt" golv tex betong, och släpp hjälmen och om hjälmen "stutsar" lite så är det plast men stutsar den inte så är hjälmen troligtvis en komposit/glasbiber hjälm...

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Fuzhats

:yoparty I Sundsvall är det ok med fuzhats , en klar publik favorit alla blir så glada när dom ser en. Så sluta fega köp en fuzhat :yoparty :yoparty

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...