Klamster
Bra eller Anus?
hur kian man ens överväga att sätta något så vedervärdigt på skann?SkorvKalle skrev:
Här e hjälmen ifråga som jag blev stoppad för
hur kian man ens överväga att sätta något så vedervärdigt på skann?SkorvKalle skrev:
Mattias skrev:Jag ska tipsa alla poliser jag ser om dessa styggelser som en del smaklösa inidvider väljer att ha på sina hjälmar. Snart ÄR det olagligt på riktigt, och då kan ni tacka mig.
von reisen skrev:<klipp> Fuzhats, fult men inte så fult att det är kriminellt. <klipp>
Svett(s) mot folkgrupp...matsa skrev:Hmm... Är du säker? Olaga utseende?
SkorvKalle skrev:
elvin2008 skrev:ibland får man svar innan man ens hinner fråga! =)
men vad gör det om lacken löses upp? inte är lacken avgörande om hjälmen ska hålla ihop?
Finns det sådana till cross integral?
Starstriker skrev:Såhär är det: Klistret på klistermärkena innehåller ett lösningsmedel som skall dunsta efter att klistermärket applicerats. Har man otur migrerar detta lösningsmedel in i hjälmplasten/kompositen. Det är inte så att det går hål precis, men det bildas mikrosprickor (även kallat environmental stress cracking, ESC) som försvagar hjälmen i precis det här området.
Står du sen på skallen är sannolikheten att en eventuell spricka i hjälmen startar vid klistermärket och sprider sig utåt. Detta gäller även för kompisithjälmar skulle jag tro, då de förutom själva fibermaterialet även innehåller någon typ av harts som kan vara känslig för lösningsmedlet i klistret.
Jag tror dock att effekten av lösningsmedel kan marginaliseras i just hjälmfallet, men vill man vara riktigt säker så ska man nog låta bli att använda klistermärken/spritpennor och dylikt på sin hjälm.
PollySmurf skrev:Spritpennor borde man få använda
Där är ju lösningsmedler ren alkohol och det kan väla inte förstöra plasten/kompositen?
det finns ett enkelt sätt att pröva om det är komposit eller plast, (rätta mig om jag har fel, men jag tror det var så här man kunde göra) håll hjälmen ca 5cm över ett "stumt" golv tex betong, och släpp hjälmen och om hjälmen "stutsar" lite så är det plast men stutsar den inte så är hjälmen troligtvis en komposit/glasbiber hjälm...PacMan skrev:Hur ser man om man har en plasthjälm? Jag har en 4 år gammal Shoei för ca 3300 spänn. Är det en komposit tror ni?
SkorvKalle skrev:
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |