Vad ska du ge dig själv i julklapp i år?

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Det finns både öl och likörer som smakar gott. Det där blasket som folk (och så även jag) rent allmänt häller i sig för att bli fulla brukar vara lite si och så med vad gäller smak däremot. Och vin har jag aldrig förstått mig på.

Men vill du dricka alkoholhaltiga drycker som smakar gott kan du ju testa att blanda tequila rose med mjölk. 1 del tequila rose, 5-6 delar mjölk. Smakar bara jordgubbsglass.

Fast, känner du mer för att ge fan i spriten är det ju ett bättre val antagligen.

Bättre att käka en jordgubbsglass då...

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Att dricka med motta på fest känns som en väldigt svår uppgift. ( och då menar jag inte att man ska låta bli att supa si g redlös, men ärligt? "bara en öl"? ) Ska du sluta dricka så sluta drick på fest och så, men unna dig wirren och ett glas rött när det passar :)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Om du känner att det är mest lämpat att sluta dricka så varför inte, du känner sig själv bäst.
Klart att det alltid kommer att finnas dårar som har svårt att acceptera att du inte dricker men det känns mest som om det är deras problem.

Jag har varit nykter på fester och vissa gånger har det varit hur kul som helst vissa gånger har det sugit tämligen hårt. Lite som att gå på fest packad alltså.

Min julklapp till mig själv när jag var 18 år var att jag aldrig ska växa upp och det har jag hållit, så i denna anda blir det en ny hoj och en långresa på denna i hjulklapp till mig själv!!

sportbike

Guest
Om du känner att det är mest lämpat att sluta dricka så varför inte, du känner sig själv bäst.
Klart att det alltid kommer att finnas dårar som har svårt att acceptera att du inte dricker men det känns mest som om det är deras problem.

Jag har varit nykter på fester och vissa gånger har det varit hur kul som helst vissa gånger har det sugit tämligen hårt. Lite som att gå på fest packad alltså.

Min julklapp till mig själv när jag var 18 år var att jag aldrig ska växa upp och det har jag hållit, så i denna anda blir det en ny hoj och en långresa på denna i hjulklapp till mig själv!!

Tack vännen, beslutet är redan fattat!
Kul att du skaffat ny moped, ska du kasta den gamla nu?

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Har inte skaffat ny moppe än, velar mellan gixxer å repsol......
Näää Ivan kan man inte kasta, hittar han inget nytt hem så får han bo kvar.....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Svensken har inget sunt förhållande till alkoholen. Man kan sätta punkt där egentligen. De som tror att svensken helt plötsligt fått kontinentala alkohol vanor bara för att man importerat lite sydeuropeiska råvaror och blivit lite mer berest bör nog tänka om.

När jag skriver dessa rader så här nära julafton och alla helgerna så kan jag inte låta bli att tänka på alla familjebråk som kommer att uppstå på grund av alkoholens inverkan. Julen är för många barnens tid, men jag vet att det finns många barn som fasar för den här tiden. De vuxna i deras omgivning kan inte hantera spriten. Vilka förebilder är de som lär ut att det är så här julen ska firas eller att det tvunget måste vara fullt med sprit inblandat så fort det är en enklare sammankomst. Det är egentligen inte konstigt att generationer svenskar inte vet hur man ska handskas med spriten.

Det är en gammal myt utan innehåll.
Jag har jobbat i flera länder med "den underbara, sydländska alkoholkulturen".
Det är inte bättre där.
Däremot är acceptansen betydligt större.
I flera länder är den allmäna uppfattningen att "rattfylla" är det först när en olycka hänt och det inte finns någon annan anledning än att någon (eller båda) förare var fullare än vanligt.

Jag funderar på att julklappa mig själv med et löfte om att komma iväg och sprita åtminstone någon gång nästa år.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är en gammal myt utan innehåll.
Jag har jobbat i flera länder med "den underbara, sydländska alkoholkulturen".
Det är inte bättre där.
Däremot är acceptansen betydligt större.
I flera länder är den allmäna uppfattningen att "rattfylla" är det först när en olycka hänt och det inte finns någon annan anledning än att någon (eller båda) förare var fullare än vanligt.

Jag funderar på att julklappa mig själv med et löfte om att komma iväg och sprita åtminstone någon gång nästa år.

Jag talar inte om alkoholvanor bakom ratten utan att folk faktiskt kan uppföra sig utomlands i Sydeuropa även in på småtimmarna. De dricker sig inte redlöst berusade. Allt för många här hemma sitter och dricker lite innan de går hem till själva festen "för att komma i form". Sedan fortsätter de att dricka på festen påhejade av övriga deltagare för att slutligen hamna i en taxi ner på stan i redlöst berusat tillstånd där de fortsätter beställa in drinkar tills de stänger baren. En fulländad kväll blir de rånade på vägen hem av svarttaxin helt oförmögen att inse faran och försvara sig på grund av sitt tillstånd. Det är skillnad på kultur. Sätt dig och tänk efter på vad alla snapsvisorna egentligen säger som ni sjunger på festerna. I Sydeuropa träffas man för att umgås äta en god middag under flera timmar, själva alkoholintaget står inte i centrum utan något som är tänkt att förhöja smakupplevelsen.

Sedan är det ju faktiskt så att man även i Sydeuropa börjat se hårdare på folk som dricker alkohol och kör bil. Vår strikta lagstiftning hindrar inte folk från att köra onyktra. Sedan är en annan iakttagelse jag gjort att så fort "dumma svensken" åker ner till kontinental Europa eller valfritt land med inte lika sträng lagstiftning som hemma. Då är det helt plötsligt OK att sätta sig bakom ratten bara för att deras lagstiftning säger så. Skillnaden är att Svensken är betydligt mer påverkad en genomsnittliga inhemska befolkningen, ovan vid trafiken etc. Hemma i Sverige är de präktigheten själv och skulle aldrig sätta sig bakom ratten efter att ha druckit en cider ens. Man tar sig för pannan. Folk är dumma i huvudet på riktigt.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag köpte ett Logitech G19 tangentbord till grabben i julklapp .... och ett till migsjälv :)

Komplett hadde nån rea dag så jag fick ju 2 för samma pris som ett :tummenupp

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...