Vad ska du ge dig själv i julklapp i år?

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Tycker det låter som en riktigt bra idé! Plus du är aldrig tråkig, så det behöver du inte oroa dig för. :) :krama

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
I år tänkte jag ge mig en julklapp i form av att inte dricka en droppe alkohol mer, men hur ska jag gå tillväga?
Kommer jag att bli en tråkmåns som inte kan gå med polarna och ta en bira, och sitta med en Ramlösa i ett hörn?
Hur ska man tackla "Äh, kom igen nu, torris, ta en bärs och va som folk för faan"?

Att sluta röka har bara gett mig bra respons, att aldrig ta ett glas verkar inte riktigt lika normalt.

Hur har man kul utan kröken?

Jag försökte lära mig dricka sprit för ca 3 decennier sedan.
Jag provade med lite olika doser från lite för lite, till lite för mycket.
Jag märkte aldrig att det var särskilt kul.
(Jag lyckades inte ställa till något särskilt tråkigt heller.)
Nu har jag i princip inte druckit en droppe på ca 30 år.

Häng med och var roligare och ha roligare än kompisarna!
Man lever bara en gång. Det är om man bara är och har kul när man är full som man är en tråkmåns.
Ring till kompisarna klockan 08:00 på söndagmorgnarna och fråga om de ska med på en åktur!
Våga sticka ut! Det är människor som sticker ut som gör tillvaron kul, inte de som gör och är
precis som alla andra.

Titta bara på salig Markus!
Han kunde vara dum, oförskämd, otrevlig, inte fatta någonting om livet eller tillvaron.
Förstod ingenting om motorcyklar eller ens spännband.
Han gjorde och var i princip allt fel man kan. Men han stack ut.
Därför älskar och saknar man honom ändå.

(Och det var bara en vecka sedan han var här inne och snokade. Vågar han sticka fram trynet ... ?)

Last edited:

Str3 R

Guest
Slutade röka 8 jan -89, fanns inga hjälpmedel annat än ett jävlar anamma och stålsatt fokus. I januari är det 23 år sen, tiden går fort. Alkohol ja, tyvärr växte jag upp med baksidorna av alkoholen och vet hur lätt somliga kan trilla dit. Jag ogillar fester där folk är packade och svamlar en massa saker de inte begriper, det är då jag oftast går hem för jag tröttnar rätt fort på folk som är för packade. Jag är inte helnykterist, kan ta nåt glas men sällan jag blir packad själv, lagom är bäst.

Vad jag ska önska mig själv i julklapp? Jag har ändå allt så jag önskar välstånd och hälsa till mina vänner istället. :krama

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Den första nackdelen med att säga nej till alkohol är att man tvingas stå ut med tjatet från de som inte kan acceptera att man inte känner för att dricka. Den andra är att det blir ännu påtagligare hur jobbiga vissa personer blir när de är berusade. Om en person blir så pass annorlunda i berusat tillstånd att han inte hade varit min vän om han alltid betett sig så, ja då anser jag att det är bäst att inte festa med honom.

Tyvärr är de som verkligen borde stå över alkoholen helt, lära sig att dricka mindre eller rannsaka sitt beteende i berusat tillstånd de som aldrig kommer anser att inse detta. Känner du att du har kommit till en punkt där du behöver förändra något är det bara att gratulera till att du är stark nog att ta steget.

sportbike

Guest
Tack för positiv respons, grejen med julklapp är ju att alla nyårslöften brukar räcka en vecka eller två, därför tycker jag en julklapp känns seriösare.

edit: Boston, äntligen ett bra och tänkvärt inlägg :)

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Helt ärligt så blir jag elak när jag dricker för mycket,
så är inte jag den som tillför något positivt, tvärtom blir jag dum i huvet av sprit.
Nu vill jag inte utsätta mina bästa vänner för det längre utan bara vara mig själv,

Fan vad klokt och rejält tänkt. Väldigt fint av dig. :tummenupp

Tycker du ska prova att vara nykter på ett par tillställningar. Så får du känna hur det känns. Det bästa med egna julklappar är att ingen annan blir besviken om du skulle vilja lämna tillbaka den. :)

Klart man kan ha kul nykter oxå. Alternativt funderar du lite över varför du blir elak. Kanske går att träna bort.

Själv ska jag ge mig ett kommande år med livsnjutning. Fylla på minnesbanken med fina upplevelser. Å så önskar mig god hälsa och välmående oxå. Ska göra vad jag kan för att nå dit.

//M

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Visst skall du sluta kröka om du blir elak av det.
ELLER så tar du dig i kragen och dricker lagom och ser till att INTE bli elak.

Tycker inte att man skall behöva sluta med allt, men det kräver ju att man har lite karaktär.
Något som jag tror du faktiskt kan frammana vid behov :)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Den första nackdelen med att säga nej till alkohol är att man tvingas stå ut med tjatet från de som inte kan acceptera att man inte känner för att dricka. Den andra är att det blir ännu påtagligare hur jobbiga vissa personer blir när de är berusade.

Om man är konsekvent där man vänligt men bestämt tackar nej till alkohol brukar de allra flesta även i berusat tillstånd hysa en viss respekt för ens beslut utan att gå in på några djupare förklaringar.

Sedan blir det så klart påtagligt desto senare in på småtimmarna det blir hur lite utbyte man får av folk i onyktert tillstånd. Det är då det är dags att dra sig tillbaka. Man behöver inte göra så stor grej av det. De allra flesta är vid det här laget helt självupptagna. De märker inte att man gått.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man är konsekvent där man vänligt men bestämt tackar nej till alkohol brukar de allra flesta även i berusat tillstånd hysa en viss respekt för ens beslut utan att gå in på några djupare förklaringar.

Sedan blir det så klart påtagligt desto senare in på småtimmarna det blir hur lite utbyte man får av folk i onyktert tillstånd. Det är då det är dags att dra sig tillbaka. Man behöver inte göra så stor grej av det. De allra flesta är vid det här laget helt självupptagna. De märker inte att man gått.

Jo, när folk når stadiet där de ska älta den där gamla ofärrätten som någon begick mot dem för 10 år sen (eller kanske inte ens någon begick mot dem) om och om igen, då är det dags att tacka för sig. Från den punkten blir det bara mer och mer olidligt.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998

Visst är det oftast så. Jag tycker dock det är intressant att fundera kring hur vissas spontanta reaktion är att det är ett märkligt beteende att hålla sig nykter, men inte att dricka sig redlöst berusad. Det säger en del om vår alkoholkultur.

Du har helt rätt i att det inte brukar vara några problem att dra sig tillbaka när det börjar bli sent. Det är skönt att kunna vakna utvilad och påbörja en ny dag istället för att leva kvar i sviterna av gårdagen.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Titta bara på salig Markus!

(Och det var bara en vecka sedan han var här inne och snokade. Vågar han sticka fram trynet ... ?)

Åhhhh....tänker han komma tillbaka.???? Tjing!!

God Jul Markus. Om du läser det här!! :krama

Och jag håller med. Det är härligt med människor som vågar gå mot strömmen. Som inte rätar in sig i ledet. Krävs dock att man tål lite motstånd och en del ifrågasättande. Bara att stå rakryggad och stolt över sina val.

Man ska göra som ens hjärta säger. Inte vad samhället och omgivningen förväntar sig.

//M

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Visst är det oftast så. Jag tycker dock det är intressant att fundera kring hur vissas spontanta reaktion är att det är ett märkligt beteende att hålla sig nykter, men inte att dricka sig redlöst berusad. Det säger en del om vår alkoholkultur.

Svensken har inget sunt förhållande till alkoholen. Man kan sätta punkt där egentligen. De som tror att svensken helt plötsligt fått kontinentala alkohol vanor bara för att man importerat lite sydeuropeiska råvaror och blivit lite mer berest bör nog tänka om.

När jag skriver dessa rader så här nära julafton och alla helgerna så kan jag inte låta bli att tänka på alla familjebråk som kommer att uppstå på grund av alkoholens inverkan. Julen är för många barnens tid, men jag vet att det finns många barn som fasar för den här tiden. De vuxna i deras omgivning kan inte hantera spriten. Vilka förebilder är de som lär ut att det är så här julen ska firas eller att det tvunget måste vara fullt med sprit inblandat så fort det är en enklare sammankomst. Det är egentligen inte konstigt att generationer svenskar inte vet hur man ska handskas med spriten.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Min julklapp till mig själv blir en nykter jul, som alltid.

Har försökt att börja gilla alkohol men fyfan vad illa sprit smakar, kan knappt skilja på rött och vitt vin och hälla i sig en massa öl förstår jag inte vitsen med. Sker endast i nödfall och då max 2 öl om man är utomlands, typ. :zpy

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min julklapp till mig själv blir en nykter jul, som alltid.

Har försökt att börja gilla alkohol men fyfan vad illa sprit smakar, kan knappt skilja på rött och vitt vin och hälla i sig en massa öl förstår jag inte vitsen med. Sker endast i nödfall och då max 2 öl om man är utomlands, typ. :zpy

Det finns både öl och likörer som smakar gott. Det där blasket som folk (och så även jag) rent allmänt häller i sig för att bli fulla brukar vara lite si och så med vad gäller smak däremot. Och vin har jag aldrig förstått mig på.

Men vill du dricka alkoholhaltiga drycker som smakar gott kan du ju testa att blanda tequila rose med mjölk. 1 del tequila rose, 5-6 delar mjölk. Smakar bara jordgubbsglass.

Fast, känner du mer för att ge fan i spriten är det ju ett bättre val antagligen.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
sen följer ju mordstatistiken ala alkohol , tror de gjort ngn seriös kurva på det o den går tbx till mitten av 1800 -talet

en annan rolig grej är att under 80 talet stod finnar för 60 % av alla mord i sverige , den gamla frasen finnar med kniv stämmer in bra :)

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
I dag gav jag mig själv en julklapp. Köpte äntligen ett träningskort, så nu ska det tränas så in i..... :D mår kroppen bra mår huvudet och själen bra. :)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
På tal om spriten, som sagts blir du elak efter nåra bärs och inte kan att dricka lagom så ska du sluta.
Själv dricker jag nog ibland lite mycket, men blir aldrig elak eller skall slåss blir snarare trött och tråkig när jag dratt i mig för mycket, tokig kan jag vara nykter så tycker absolut man kan ha roligt på fester utan att vara full. :tummenupp

Och på tal om julklapp till sig själv, om det går som jag tänkt och den är vad jag vill ha så kanske det blir en (tjöpt) lägenhet inom kort. :)

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag ska ge mig själv en rejäl sovmorgon och ett nytt, mysigt garage. Kommer inte att få något av det i år men innan nästa jul så!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati