I år tänkte jag ge mig en julklapp i form av att inte dricka en droppe alkohol mer, men hur ska jag gå tillväga?
Kommer jag att bli en tråkmåns som inte kan gå med polarna och ta en bira, och sitta med en Ramlösa i ett hörn?
Hur ska man tackla "Äh, kom igen nu, torris, ta en bärs och va som folk för faan"?
Att sluta röka har bara gett mig bra respons, att aldrig ta ett glas verkar inte riktigt lika normalt.
Hur har man kul utan kröken?
Helt ärligt så blir jag elak när jag dricker för mycket,
så är inte jag den som tillför något positivt, tvärtom blir jag dum i huvet av sprit.
Nu vill jag inte utsätta mina bästa vänner för det längre utan bara vara mig själv,
Den första nackdelen med att säga nej till alkohol är att man tvingas stå ut med tjatet från de som inte kan acceptera att man inte känner för att dricka. Den andra är att det blir ännu påtagligare hur jobbiga vissa personer blir när de är berusade.
Om man är konsekvent där man vänligt men bestämt tackar nej till alkohol brukar de allra flesta även i berusat tillstånd hysa en viss respekt för ens beslut utan att gå in på några djupare förklaringar.
Sedan blir det så klart påtagligt desto senare in på småtimmarna det blir hur lite utbyte man får av folk i onyktert tillstånd. Det är då det är dags att dra sig tillbaka. Man behöver inte göra så stor grej av det. De allra flesta är vid det här laget helt självupptagna. De märker inte att man gått.
Visst är det oftast så. Jag tycker dock det är intressant att fundera kring hur vissas spontanta reaktion är att det är ett märkligt beteende att hålla sig nykter, men inte att dricka sig redlöst berusad. Det säger en del om vår alkoholkultur.Om man är konsekvent där man vänligt men bestämt tackar nej till alkohol brukar de allra flesta även i berusat tillstånd hysa en viss respekt för ens beslut utan att gå in på några djupare förklaringar.
Sedan blir det så klart påtagligt desto senare in på småtimmarna det blir hur lite utbyte man får av folk i onyktert tillstånd. Det är då det är dags att dra sig tillbaka. Man behöver inte göra så stor grej av det. De allra flesta är vid det här laget helt självupptagna. De märker inte att man gått.
Titta bara på salig Markus!
(Och det var bara en vecka sedan han var här inne och snokade. Vågar han sticka fram trynet ... ?)
Visst är det oftast så. Jag tycker dock det är intressant att fundera kring hur vissas spontanta reaktion är att det är ett märkligt beteende att hålla sig nykter, men inte att dricka sig redlöst berusad. Det säger en del om vår alkoholkultur.
Min julklapp till mig själv blir en nykter jul, som alltid.
Har försökt att börja gilla alkohol men fyfan vad illa sprit smakar, kan knappt skilja på rött och vitt vin och hälla i sig en massa öl förstår jag inte vitsen med. Sker endast i nödfall och då max 2 öl om man är utomlands, typ.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|