Vad ska du ge dig själv i julklapp i år?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså inget trams som en iPad eller en Powercommander, utan en riktig everlasting julklapp.
Efter att år efter år försökt slutat röka som nyårslöfte, bestämde jag mig istället för att ge mig själv en riktigt bra julklapp.
Julafton 1999 bestämde jag mig för att aldrig nånsin ta ett enda bloss, och om fyra dagar har jag hållit mitt löfte i 12 år :banana

I år tänkte jag ge mig en julklapp i form av att inte dricka en droppe alkohol mer, men hur ska jag gå tillväga?
Kommer jag att bli en tråkmåns som inte kan gå med polarna och ta en bira, och sitta med en Ramlösa i ett hörn?
Hur ska man tackla "Äh, kom igen nu, torris, ta en bärs och va som folk för faan"?

Att sluta röka har bara gett mig bra respons, att aldrig ta ett glas verkar inte riktigt lika normalt.

Hur har man kul utan kröken?

(och som vanligt är det inte hojåkarn i filmen som skrivit brevet :rolleyes: )

Det bästa sättet har jag kommit fram till är att inte säga att du inte dricker alkohol. Säg bara nej tack utan vidare förklaring om någon frågar om du ska ha.
Har alltid funkat för mig när jag har tagit vita år.
Säger man däremot Nej tack, jag dricker inte alkohol så ska det på och trugas så in i helvete. Rent allmänt om du har sagt att du inte dricker alkohol så ska folk som vet om det på och truga när man umgås med dem när de är fulla. Iaf om man låter bli spriten av någon annan anledning än alkoholism.

Jag är en fruktansvärt envis jävel, men nu höll jag på att skriva något som fick mig att tänka efter.
Om jag nu gett mig fan på det här, varför är det inte lätt.....

Det är inte speciellt svårt, tänk inte på det bara.

Tack för örfilen, men jag kan stå för mina beslut och behöver inte komma med undanflykter varför jag vill vara nykter på en fest, men ärligt talat har jag aldrig varit det, är det kul?

Jodå, det kan vara skitkul. :) Det absolut skönaste är att kunna sätta sig i bilen och köra hem och vara pigg och fräsch, men att se alla fyllstolpar hålla på och muppa sig har en viss roande faktor, iaf om du är utrustad med skadeglädje. Sedan kan du retas med dem i några dagar för allt dumt skit de gjort som du kommer ihåg.
Sedan kan du ju alltid börja ta hojen till festerna/puben så slipper du skjutsa på folk med bilen med, för det är jävligt drygt att torka spya i sin bil. Så kan du ju va jEtteTuFF i skinnställ inne på puben. ;)

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om man blir elak och dum när man dricker och inte bara kan ta en öl utan att fortsätta att dricka sig full så är nykterist den enda rätta vägen, det är många som inte borde dricka alkohol.

Hade alkohol eller tobak uppfunnits nu så skulle det förbjudas direkt.

Du kunde sluta röka och mår bättre av det, tänk hur bra du kommer att må utan sponken, ta en vit månad och prova hur det känns, berätta för polarna varför det är viktigt för dig att göra detta, har du bra vänner kommer dom inte att tjata på dig, tvärtom så lär du få bra support.

Just do it!!!

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Om man blir elak och dum när man dricker och inte bara kan ta en öl utan att fortsätta att dricka sig full så är nykterist den enda rätta vägen, det är många som inte borde dricka alkohol.

Du kunde sluta röka och mår bättre av det, tänk hur bra du kommer att må utan sponken, ta en vit månad och prova hur det känns, berätta för polarna varför det är viktigt för dig att göra detta, har du bra vänner kommer dom inte att tjata på dig, tvärtom så lär du få bra support.

Just do it!!!

Helt bra blir det inte förrän efter typ 2-3 månader eller nåt sånt, men det blir ju fräschare fort i början och knappt märkbart i slutet.
Lite som att käka skräpmat, ger man fan i det i några månader så känner man ingen skillnad, men tuggar man i sig en pizza känner man sig sunkig som fan.

sportbike

Guest

Just do it!!!

Tack Micke, jag gör´t.
Lovar att återkomma med rapport :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag har krökat rätt hårt och mycket, men det senaste året har det blivit rätt nyktert. I kväll var jag på AW och tog en öl.

Vet inte om du tänker dig 0 öl eller typ 2 på en utekväll. Jag tycker det funkar rätt bra, men jag går hem lite tidigare än stängningsdags och finner inget intresse alls i att gå vidare till Patricia när söderhaken stänger vid 3. Polarna blir lite jobbiga när de blir packade och man irriterar sig på att det pratas högljutt och saliv och sånt. Själva drickandet vande jag mig lätt av med och det funkar fint att ta en ramlösa eller typ lättöl. Polarna skiter fullständigt i om jag dricker eller inte.

Det blir ju inte att man typ raggar brudar och så på samma sätt men det behöver ju inte vara negativt.

Ett stort plus är att man kommer bort lite från mentaliteten att helgen är enda tillfället man lever. För mig blir det i alla fall att man fyller upp vardagen med mer innehåll och helgerna blir lite mer vardagliga fast mer innehåll.

Bra beslut! Själv tänkte jag tjacka lite snowboardgrejer i julklapp!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Varför bli nykterist? Kan du inte lova dig själv att helt enkelt bara dricka måttligt när du väl ska dricka? Ta bara med dig en flaska vin eller 4 öl eller endast 2 groggar så är saken klar.
Jag litar inte på folk som är nykterister, och inte heller vegetarianer :mad:

Jag är så nära fulländad man kan bli så jag tror att jag ska försöka vara lite elakare nästa år, jag har blivit på tok för snäll på sistone :(

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
I år blir det nog ett par Knox Handroid och en ny TV i paketet.

Ang sluta med alkohol:
Jag tog tre vita månader i viktminskningssyfte för några år sedan.
Lillebror presenterade mig för sina kamrater med frasen. -Det här är min bror, han har precis slutat dricka!
Kändes sådär...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag glömde ju säga vad jag ska köpa till mig själv i julklapp! En 1000cc sporttourer. :D Eller vad det nu är. Något åt sporthållet, men inte renodlad sport iaf. Eller om det ens blir den jag tänkt mig. Kanske blir en helt annan sporttourer.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tack Micke, jag gör´t.
Lovar att återkomma med rapport :)

Bra beslut, ta en helvit månad och känn efter, känns det bra så har du säkert byggt upp motivation att fortsätta, du har allt att vinna och inget att förlora.

sportbike

Guest
Varför bli nykterist? Kan du inte lova dig själv att helt enkelt bara dricka måttligt när du väl ska dricka? Ta bara med dig en flaska vin eller 4 öl eller endast 2 groggar så är saken klar.

Jag är så nära fulländad man kan bli så jag tror att jag ska försöka vara lite elakare nästa år, jag har blivit på tok för snäll på sistone :(

Det är inte min grej, bara ett bloss, kanske ett till, slutar jag så slutar jag helt.
Tar jag två bira så vill jag ha tre bira, osv.

Utan att gå in allt för mycket på detaljer så kan jag bara konstatera att alkohol inte gjorde ett speciellt gott intryck under min uppväxt.
Har respekt för det.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag är en fruktansvärt envis jävel, men nu höll jag på att skriva något som fick mig att tänka efter.
Om jag nu gett mig fan på det här, varför är det inte lätt.....

Jag förstår inte, har jag retat upp dig eller vad?
Man kan välja att vara nykterist eller välja att dricka med måtta, jag har bekanta som är helnykterister och själv väljer jag att dricka med måtta.

sportbike

Guest
Jag förstår inte, har jag retat upp dig eller vad?
Man kan välja att vara nykterist eller välja att dricka med måtta, jag har bekanta som är helnykterister och själv väljer jag att dricka med måtta.
Nejdå , det har du såklart inte, mitt vokabulär kan vara lite kantigt ibland :krama

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj

Jag är inte heller nykterist, men som sagt så kan det finnas bra anledningar att ta en helvit månad och reflektera, en del människor klarar inte att dämpa suget som uppstår efter 2-3 öl, omdömet försämras och vips så hinkar dom i sig för mycket.

Nästa morgon väcks man av Herr Ågren, tomt i plånkan och kreditkortet kvar i baren, det som skulle bli en lugn kväll med nån öl blev istället en Adventskalenderfest med 24 minnesluckor som man inte alls vill öppna.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Nejdå , det har du såklart inte, mitt vokabulär kan vara lite kantigt ibland :krama

Okidoki, lycka till med nykteristandet hur som.
Min bekant fick spotta ut en godis häromsistens när vi va på julbord för de va såndär likörgrej :D
Han tar det seriöst :p

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
faktisk inget ska jag ge mig.. gnetar ihop slantar för o kunna köpa en amerikanare så jag spar in på allt just nu =)
har aldrig provat gneta spara jobba extra förr, haha.

ang alkohol.. de e faen inte så jäkla kul, många tycker jag är en tråkmåns som aldrig vill på fest el supa mig full,
jag tycker de är skönare hemma framför idol med en chipspåse.
el åka på cruzing på sommarn utan fyllskallar i baksätet.
vakna upp fräsch dagen eft mm.

dom gånger jag går ut är när jag vet de blir roligt oavsett mängd,, el då man blir tvingad (läs bröllop)

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Starkt att bli nykterist, inte många som klarar det. Är det själv och om man har roligt beror mycket på sällskapet. Vissa betraktar en med extremt stor misstänksamhet, de tror man står och dömer alla som dricker och trivs inte med det ett dugg :3freak Fast det värsta är väl egentligen att man som nykter märker precis hur fulla folk kan bli ibland, när det spårar ordentligt är det rätt mycket värre att vara nykter än om man druckit själv (enligt mina kompisars utsago, iallafall). Men hakar man bara på och inte sitter och surar i ett hörn med sin fanta så blir det allt som oftast helt ok, kör hårt! :tummenupp

Julklapp till mig själv, ja det får väl vara att jag ska skriva in mig på körskola strax efter nyår :tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Tack för örfilen, men jag kan stå för mina beslut och behöver inte komma med undanflykter varför jag vill vara nykter på en fest, men ärligt talat har jag aldrig varit det, är det kul?

Jag har oftast lika kul eller roligare nykter på BRA fester men krogen och sega hemmafester är en plåga nykter, tyvärr får jag inte va nykter för mina polare efter att jag fick alla utkastade från krogen när jag va nykter och uttråkad..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det kanske inte är ett enkelt val, med tanke på det sociala tryck det finns där ute att man måste dricka så fort det är fest eller man går ner på krogen eller restaurangen träffar folk under andra sociala sammankomster. Vet man med sig att man inte kan hantera det är det bara att låta bli. Respekterar inte ens vänner det var de ändå inga riktiga vänner. Inget att sörja.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det här känns mer som en nykterist-tråd, alternativt en nyårslöftestråd.
Men sportbike har ju bara varit moderator, så man ska väl inte förvänta att han kan nåt om att döpa trådar och sånt... :arsele

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Kommer jag att bli en tråkmåns som inte kan gå med polarna och ta en bira, och sitta med en Ramlösa i ett hörn?
Hur ska man tackla "Äh, kom igen nu, torris, ta en bärs och va som folk för faan"?

Är du inte en tråkmås, så blir du inte en tråkmås :)

Har själv aldrig tagit vita perioder. Men det har hänt att jag varit på fest, och behövt bilen. Brukade ta med alkholfritt vin. Ingen läste på flaska. Ingen frågade, och jag släppte loss lika bra som när jag druckigt. Det enda som hände var att folk såg lite lätt förvånade ut, när vi skulle hem, och jag tog bilen. Ingen brukade märka någon skillnad. Men jag kan vara bra fånig... :hihi

Så mitt tips är: säg inget. Ha något i glaset med rätt färg så frågar ingen. :tummenupp

Själv bryr jag mig inte om ifall folk blir fulla, så länge de inte är alltför stökiga. Brukar tycka att de är ganska kul att se dem lite dragna... Skulle aldrig falla mig in att kommentera efteråt. De är ju mina kompisar :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati