Utvecklare av mjukvara.
Min arbetsdag brukar innehålla att sitta framför en dator och klaga på mina kollegors kod i code reviews (50% pga att jag är någon form av design leader), sedan är det väl ett 20-tal mail om dagen man kastar ett getöga på, ett möte man inte går på, och någon chef som kommer och är stressad över något (oftast att deras totalt felaktiga planer som inte har något med verkligheten att göra) har råkat stöta samman med verkligheten och att verkligheten inte stämmer, eller någon chef som kommer dragandes med rent allmänna dumheter, och eftersom att jag råkat avslöja mig själv som kompetent så kommer det alltid massa folk och frågar saker så man blir avbruten hela tiden. Jag kanske lyckas få 10-15% av arbetsdagen för det jag faktiskt älskar att göra, dvs programmera.
Men det är ett rätt okej jobb ändå, man får en hyfsad lön och oftast fria arbetstider.
Ska man dela in det i positivt/negativt är nog okunniga chefer och tekniker och support ute hos kund det negativa, det positiva är att de man jobbar med är hyfsat intelligenta och intressanta människor, man får bra lön om man är duktig, och bra arbetstider.
Man kan dessutom få jobb var fan som helst i världen i princip, om man nu vill flytta runt.