Vad ska jag bli när jag blir stor?

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Marknaden för maskinbefäl är någorlunda god,svenskar har ett gott rykte utomlands. för fartygsbefäl är det lite sämre ställt men inte med mycket. Läste någonstans att 2013 skulle det saknas 15000-45000 sjöbefäl i världen.

Du ville veta lite mer om kärnkraften. För att få jobba i kontrollrummet på ett kärnkraftverk så måste du ha gått deras utbildning som är 1-2 år lång beroende på vilken av reaktorerna du är anställd på. Dock så måste man ha någon typ av förkunskap vilket gör att sjöingenjörer och driftstekniker är grovt överrepresenterade.

Man jobbar perioder med 3 stycken 7 dagars pass i stöten ( man är givetvis ledig några dagar mellan 7 dagars perioderna) för att sedan vara ledig i 21 dagar. Så mer eller mindre är det som att vara till sjöss fast man kommer hem varje kväll.

Lönen för en processoperatör ligger i krokarna av vad man får som andremaskinist på ett svenskt fartyg. Arbetsuppgifterna för en processoperatör är i stort sätt att vara turbin-/ reaktoroperatörernas ögon och öron ute i anläggningen. Vid lugn drift finns det inte så mycket att göra men vid revisioner så finns det ju givetvis en del arbeten:tungan

Är det nått annat du undrar över så är det bara att fråga:)

Låter onekligen bra om det ska saknas så mycket folk, men är det bra anställningar eller är det skumma kontrakt som erbjuds?

Kärnkraftverk låter rätt intressant måste jag säga. Men hur ser framtiden ut för kärnkraften? Kommer alla hippies tvinga dem att stänga ner inom x antal år eller hur ser det ut?
 

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Ort
Internationella Rymdstationen, ISS
Hoj
FoxP2
Sa du hur gammal du var? Jag vill också veta vad jag ska göra när jag blir stor. Är trettiplussare, vill jobba statligt tror jag. Inget jaga kronor och ören/minuter och sekunder för att någon ska få ihop en bonus.
Tänker mig trafikpolis, tullare, kustbevakare, kontrollant på jordbruksverket, något sjögående inom försvaret, eller vad som helst egentligen.
Finns några inputs på dessa?

Hojta till om du tycker jag ska kirra en egen tråd.

Jag är 23. Nej, kör i denna tråden! Då får jag också läsa om de jobbförslag som kommer in lättare och kanske kommer på vad jag ska bli när jag blir stor! :)
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Låter onekligen bra om det ska saknas så mycket folk, men är det bra anställningar eller är det skumma kontrakt som erbjuds?

Kärnkraftverk låter rätt intressant måste jag säga. Men hur ser framtiden ut för kärnkraften? Kommer alla hippies tvinga dem att stänga ner inom x antal år eller hur ser det ut?

Det är väl som andra ställen det finns arbetsgivare som gillar vikariat, vi har ju ett här på väst kusten bland annat :tungan Men sköter du dig så brukar det gå bra, jag har aldrig hört nån som blivit blåst på typ lön eller liknande. Eller inte en svensk iaf. Vad jag också fått för mig är att svenska redare äntligen fattat att man måste faktiskt ta ombord svenska andremaskinister om man vill ha svenska förstemaskinister även i framtiden. Vilket jag hoppas iom att jag ska ut och segla i höst:tungan

Gällande kärnkraftverken så tror jag att de kommer byggas nya, de vi har n kommer gå till 2025-2035 och det finns inte så mycket alternativ. Men det klart skulle de läggas ner och en massa andra små kraftverk byggas kan du ju jobba där ist :rolleyes:
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Du kan vara hemhjälp hos mig. Krävs inte allt förmycket utbildning, räcker med valfri teknisk utbildning på högskola/univeristet.
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag är 23. Nej, kör i denna tråden! Då får jag också läsa om de jobbförslag som kommer in lättare och kanske kommer på vad jag ska bli när jag blir stor! :)

Blott 23! Då är det ju inga problem, läs vad som intresserar dig så kan du välja vettigare efter 30;)
Själv har jag jobbat som elektriker på AV, installation och industri. Industri överlägset roligast. Har en universitetsexamen i trädgårdsodling men har svårt att hitta en anställning som passar mina skills. Skall nog starta eget när jag inte längre känner för att bo i stan. Lagar hissar nu. Rätt kul och bra betalt. Vill inte hålla på me't allt för länge dock. Därav undran. Och en romantiserad bild av maskinisttjänster också.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förordar blandning av praktiskt och administrativt arbete.
Skall man ha ett rent praktiskt arbete, så skall det vara ett där man får klura lite.
Har provat betongarbetare, kranförare och grävmaskinist.
Kul alltihop, men betongarbete är tungt.
Nu sist provade jag på ett negerjobb, efter tolv år som arbetsledare/planerare/utvecklare och alltiallo inom processindustri (halvledande kapsling för högspänning).
Tyckte att hjärnan behövde vila.
Tröttnade.
Nu blir det att sköta några maskiner (Finnpower- laserskärning, stansning och bockning), pyssla lite runt omkring samt planera och leda arbetet för ett tiotal anställda.
Skall bli skönt.

Roligast var att chefen tyckte att en maskin från 2002 var gammal.
Åratal sedan jag såg något så nytt..
 

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Lödde
Hoj
ARRITTOR
Larmtekniker/ Svagströmstekniker jobbar jag som, inget dinketoyföretag som slänger upp pisslarm på löpande band med häftpistol.

Jag/ Vi jobbar mest med större system, helst integrerade, och mycket kommuner och större företag, inbrott, passer, cctv och brandlarm är framför allt det vi håller på med. Är väldigt varierande med kabeldragning och montage av utrustning, driftsättning (sitta framför dator) samt service när servicekillarna har för mycket att göra, vilket innebär att man är ute och åker ganska mycket och träffar folk, vissa bra, vissa dumma i huvet :crash

Är ett väldigt varierande jobb enligt mig, samt att man ofta får använda knölen mellan öronen, hjälper om man har lite koll på teknik samtidigt som man kan montera och installera på ett riktigt och snyggt sätt.

Samt det bästa av allt, man får sköta sig själv, rätt ofta man kommer in på firman på måndagen för att sen inte komma in mer förrän nästa måndag, frihet under ansvar kallas det visst :banana

Hyffsat betalt är det också om man hamnar på rätt firma, trivs bra med mitt jobb,
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Kalmar, ja alla kan vi ju inte göra rätt val här i livet :tungan är det 3 eller 4åriga du ska läsa?

Är ingen storstadsmänniska sörru ;)

4årigt.
Gick tekniskt program med extra kurser inriktade mot bilutveckling på gymnasiet, men tyckte inte den branschen verkade vara något för mig.
Fick ett tillfälligt jobb på en mindre färja där jag fick hjälpa till med service etc. ibland och insåg att det här var något som jag skulle kunna tänka mig hålla på med.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Eller plit. Berätta om'et.

Själv jobbar jag på häktet. På en avdelning där de intagna har restriktioner, och därför inte får träffa andra intagna, ringa någon annan än advokaten eller polisens utredare.
Dagen går åt till att dela ut mat, slussa intagna till motionsrummen, duscharna, promenaden och besöksavdelningen.

För det mesta händer det inte så mycket, men det finns en del spänningsmoment. Ibland går överfallslarmet och då stiger adrenalinhalten rejält. Vanligtvis är det falsklarm, men ibland är det någon intagen som ballat ur. Jag går ofta som Larmchef och då är det jag som bestämmer på larmplatsen och ansvarar för att rätt saker görs och att vakthavande befäl blir korrekt underrättad. Ibland får vi gripa intagen/intagna och trasportera till obs-avdelningen där de får lugna ner sig medan cheferna fixar med plats på annat häkte.

Kort sagt kan man säga att det är ett jobb där det antingen väldigt lungt eller en jävla cirkus.

Edit: På stora anstalter med hög säkerhetsklass finns det gott om olika inriktningar på det man vill jobba med. De har speciell personal som har hand om säkerheten, d.v.s visitationer och annat. Alla enheter har ävern en centralvakt eller bevakningscentral där man sitter i ett rum full med dataskärmar och övervakar och öppnar dörrar.
 
Last edited:

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Katrineholm
Hoj
--VTR--
Själv jobbar jag på häktet. På en avdelning där de intagna har restriktioner, och därför inte får träffa andra intagna, ringa någon annan än advokaten eller polisens utredare.
Dagen går åt till att dela ut mat, slussa intagna till motionsrummen, duscharna, promenaden och besöksavdelningen.

För det mesta händer det inte så mycket, men det finns en del spänningsmoment. Ibland går överfallslarmet och då stiger adrenalinhalten rejält. Vanligtvis är det falsklarm, men ibland är det någon intagen som ballat ur. Jag går ofta som Larmchef och då är det jag som bestämmer på larmplatsen och ansvarar för att rätt saker görs och att vakthavande befäl blir korrekt underrättad. Ibland får vi gripa intagen/intagna och trasportera till obs-avdelningen där de får lugna ner sig medan cheferna fixar med plats på annat häkte.

Kort sagt kan man säga att det är ett jobb där det antingen väldigt lungt eller en jävla cirkus.

Låter som mitt jobb.
Jobbar med på en av de "värre" avdelningarna. De som ej klarar att vara på sk. hemavdelningar hamnar hos oss. Ingen frigång, bara rastgård. Samma här med överfallslarm, det vi har att tillgå med individer som ej mår så bra för stunden är avskiljningsrum (ser ut som en vanlig fyllecell, dvs inget att göra sig illa på/göra andra illa med) eller bältessäng, där man sonika blir fastspänd, armar ben överkropp. Jobbar mest natt, så det är oftast rätt lugnt ändå..
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Sjöingenjör är faktiskt en utbildning som lockar. Låter ju desutom som en ganska bred utbildning med mycket möjligheter. :)

Sånt brukar vara bra val, en sjöingenjör kan gott jobba även i land, tvärtom är det värre. :/

Jag får tyvärr inte läkarintyg för sjötjänst längre, annars hadde jag antagligen suttit i någon mäss och gungat idag.

Istället jobbar jag med byggvaruhandel, försäljning/offert/inköp osv (i huvudsak), men det är väl ingen nyhet här på forat. Fördelen med det jobbet är att man träffar mycket folk, många är trevliga även om det självklart finns bittra själar. Och i mitt fall är det även rätt omväxlande då jag mer eller mindre sysslar med allt från fastighetsskötsel via kundkontakt till rent kontorsjobb.
Nackdelen är ju förståss lönen som är rent ut sagt ett hån.
 

jetson

Guest
Själv jobbar jag på häktet. På en avdelning där de intagna har restriktioner, och därför inte får träffa andra intagna, ringa någon annan än advokaten eller polisens utredare.
Dagen går åt till att dela ut mat, slussa intagna till motionsrummen, duscharna, promenaden och besöksavdelningen.

För det mesta händer det inte så mycket, men det finns en del spänningsmoment. Ibland går överfallslarmet och då stiger adrenalinhalten rejält. Vanligtvis är det falsklarm, men ibland är det någon intagen som ballat ur. Jag går ofta som Larmchef och då är det jag som bestämmer på larmplatsen och ansvarar för att rätt saker görs och att vakthavande befäl blir korrekt underrättad. Ibland får vi gripa intagen/intagna och trasportera till obs-avdelningen där de får lugna ner sig medan cheferna fixar med plats på annat häkte.

Kort sagt kan man säga att det är ett jobb där det antingen väldigt lungt eller en jävla cirkus.

Edit: På stora anstalter med hög säkerhetsklass finns det gott om olika inriktningar på det man vill jobba med. De har speciell personal som har hand om säkerheten, d.v.s visitationer och annat. Alla enheter har ävern en centralvakt eller bevakningscentral där man sitter i ett rum full med dataskärmar och övervakar och öppnar dörrar.

Hur får man jobbet som sniper i vakttornet? :) Seriöst låter som ett ganska spännande jobb, men antar att man måste vara lite tuff för att inte bli stressad av riskerna med dom intagna. Blir väl jobbigt i längden om man går runt och är orolig för om nån ska hugga shanka en i halsen a'la OZ
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag arbetar för en generalimportör av fyrhjulingar och är regionansvarig säljare. Ett fritt men krävande arbete som jag planerar och genomför på egen hand. Min region är stor och sträcker sig från Uppsala och så långt upp du kan komma i Sverige, vilket givetvis innebär en hel del resor.

Jag har mellan 30 och 40 handlare (antalet ändras konstant pga uppsägningar, konkurser och nytillskott) och är företagets ansikte utåt mot våra återförsäljare. I mina arbetsuppgifter ingår bland annat införsäljning av befintliga samt nya modeller till våra åf, att leta upp och bearbeta nya potentiella åf samt att säga upp befintliga återförsäljare som inte levererar en rimlig försäljningsvolym. Dessutom deltar jag i mässor där vi ställer ut som generalimportör och i mån av tid hjälper jag även mina återförsäljare när dom ställer ut på lokala mässor eller har evenemang i butiken.

Arbetet handlar mycket om att bygga upp en bra relation till handlarna och hjälpa dom när det uppstår problem.

Levererar man bra siffror tjänar man bra, lönen är i mitt fall både fast och provision med en fördelning på ungefär 60/40 (beror givetvis på omsättningen)

Fördelarna är att man får arbeta med roliga produkter, får åka på en hel del roliga mässor och utställningar, det är ett fritt jobb, man kan tjäna bra med pengar.

Nackdelarna är att det kan bli väldigt mycket arbete ibland, har månadslön så man får inget extra för att stå på en mässa hela helgen (förutom förhoppningsvis en ökad försäljning = provision). Man är borta mycket hemifrån vilket är tufft när man som mig har barn på 3 och 1 år. Man sitter extremt mycket i bilen, ofta runt 10h/dag. Vilket givetvis inte är så bra för kroppen... Sist men inte minst har man väldigt mycket ansvar, det är upp till mig att se till att budgeten på XX miljoner nås. Inget negativt i det, men klarar man inte av det ansvaret blir det nog jobbigt.

Jag trivs bra med mitt jobb, ingen dag är den andra lik och det blir aldrig enformigt :) Tror dock inte att jag kommer att hålla på med detta för alltid, främst pga att man är borta från familjen så mycket samt att kroppen tar stryk av all stillasittande i bilen.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top