Tänkte mest om någon med erfarenhet vill berätta om respektive arbete, det ger oftast mer än infon på hemsidorna.
Jovars;
Få dagar är som dagen före.
Ena dagen står jag inför en samlig elever med spridning i ålder och erfarenhet och även språk, utbildar i någon form av sensor/styr/regler/motor/el/mekanik/vapen-enhet. Teori och praktik blandat
Andra dagen monterar jag isär någon av tidigare nämnd enhet för att se till så det inte fungerar på ett så naturtroget sätt som möjligt, så eleven får ett huvudbry att reda ut var felet sitter. Samlar in erfarenheter från hur och vad som inte fungerat i verkligheten.
Tredje dagen är det någon form av utvecklingsarbete, hur ska (välj enhet ovan) servas för att fungera tillförlitligt. Slutet av dagen tillbringas på träningsslingan eller i gymmet.
Fjärde dagen, lägga upp utbildningsplan för nästkommande kurs. Övervaka elevernas praktiska arbeten.
Femte dagen, provkörning av något udda fordonssystem. En tur i träningslokalen eller skjutbanan igen.
Veckan där på skiljer sig troligen...
Lägg därtill rekryteringsarbete, årskontroller av system i nåt annat land, smutsa ner sig ordentligt, spränga saker och annat inte vanligt förekommande.
Tidigare höll jag mest på att arbeta med direkta åtgärder för att få saker att fungera samt arbetsleda de mekaniker man hade till förfogande och planera kommande större arbeten för att ha så hög tillgänglighet på prylarna som möjligt. Samt delar av det tidigare nämnda.
Positivt
Jag lägger min egen arbetstid.
Jag detaljplanerar mitt eget arbete
Lite fler semesterdagar
Arbetskamraterna
Eleverna
Möjligheter till personlig utveckling och träning
Negativt
Lönen kan alltid vara högre
Så länge man håller sig i sin egen bubbla funkar allt, men det kan vara trögjobbat utanför.
Världens bästa jobb om du frågar mig.
Du kanske kan gissa i vilken av organisationerna jag håller mig...